Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Han kommer ju fram till exakt samma slutsats jag har dragit; det finns en liten marginell nytta med vänsterblink OM man ser den redan innan fordonet ifråga kör in i cpl. Nyttan är verkligen marginell eftersom den bara gäller rondeller med mycket fri sikt och gles trafik.
Uppenbarligen inser även han att vänsterblink är meningslös när den upptäcks -inne- i en cpl.
Nackdelen väger tyngre; det är ett antal vänsterblinkförespråkare i tråden som uppgett att de utgår ifrån att jag ska lämna cpl om jag INTE blinkar alls, vilket ju är helt bisarrt.
Vänsterblinkare såväl som icke-vänsterblinkare ska blinka höger vid exakt samma tillfälle när de ska ut ur cpl, vilket gör vänsterblink meningslöst.
Poängen var ju att VB-motståndarna här inte tror att folk på VV kan ha sagt att VB kan användas, kan vara bra, eller att VV säger åt körskolorna att de ska lära ut VB i rondell.
Jag tycker att det är tämligen klart bevisat att VV faktiskt agerar så som jag och skalman sagt.
Dessutom så finns det fler uttalanden från VV i samma sak där de tycker att VB kan vara bra i vissa rondeller och inte uttrycker sig lika försiktigt som Skogö.
Likaså hävdar ju de allra flesta VB-motståndare att det inte finns någon som helst nytta med VB i rondell (filbyte borträknat) men nu visar det sig ju att t o m VV inser att det visst kan vara nytta med VB. Det anser även körskolorna och fortsätter att lära ut VB med VV goda minne.
Hade det varit käpprätt åt helvete och mot reglerna, så hade garanterat VV lyft körskolorna i öronen och sagt att de skulle sluta med att lära ut VB. Nu gör de alltså inte det utan uppmanar dem att lära ut VB.
Finns det så mycket mer att säga om det? VV ger dubbla besked, vilket kan tyckas vara illa ja. Men så är det.
Dr Tinnitus
Dr Tinnitus