Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-07-24, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av renstek
Fortfarande inget officiellt uttalande, eller en datering. Sedan så är det extra tydligt att man blinkar i vissa lägen. Men också så är det möjligtvis att han menar små rondeller som inte är märka som cirkulationsplats - för då ska man bara blinka dit man ska.

Det finns datering, vik undan skygglapparna och sluta slingra dig....

Det handlar om cirkulationsplatser, det borde vara svar nog.

Dr Tinnitus
2009-07-24, 17:07
Medlem
rensteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Sen så förklarar han varför han och hans kollegor i Borlänge har olika åsikter i detta brev.

http://www.trafiksakerhet.se/Anders_...tionsplats.pdf

Där det också framkommer att det är hans personliga uppfattning att det är bra eftersom han har "bakgrund som trafiklärare och förarprövare i tjugo år".

Han säger även att "Tyvärr finns det en tingsrättsdom som säger något annat men det kan inte vara förbjudet att informera om hur man bör köra trots det.". Det verkar som att han är ett riktigt pucko som går emot gällande regler även om han vet att det är fel det han säger.
2009-07-24, 17:08
Medlem
rensteks avatar
Citat:
Det finns datering, vik undan skygglapparna och sluta slingra dig....

Det handlar om cirkulationsplatser, det borde vara svar nog.

Dr Tinnitus

Inte på primärkällan.

Det är är en text på Trafikinformation, som är baserad på en artikel i Metro, vars reporter har genomfört en intervju.
2009-07-24, 17:10
Medlem
Citat:
Fortfarande inget officiellt uttalande, eller en datering från urspringskällan.
Annars är det en sida på Trafiksäkerhet, som refererar till en text, som är baserad på en artikel i Metro, vars reporter har genomfört en intervju.... Fin primärkälla där!

Sedan så är det extra tydligt att man blinkar vänster i vissa lägen. Men också så är det möjligtvis att han menar små rondeller som inte är märka som cirkulationsplats - för då ska man bara blinka dit man ska.

Men visst, om man letar med ljus och lykta så hittar man säkert någon anställd på VV som säger fel. Eller något som blir felciterat av en reporter. Men nog är det konstigt att VV (konspirationsjävlar ) aktivt försöker lura folk.

Moget...

Har berättat det för dig tre gånger innan men du fattar ju fruktansvärt trögt. Körskolorna har aktiv kontakt och samarbete med vägverket. Vägverket består av massvis med olika avdelningar varför vår primära kontakt är med de som har hand om uppkörningar, dvs hur man i den vardagliga körningen ska bete sig i trafiken. Avdelningen som har hand om uppkörningar (de som spenderar 5000 mil om året per person med att godkänna/underkänna körkortsaspiranter) är tydligen inte en tillräckligt säker källa för dig.
2009-07-24, 17:12
Medlem
rensteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Har berättat det för dig tre gånger innan men du fattar ju fruktansvärt trögt. Körskolorna har aktiv kontakt och samarbete med vägverket. Vägverket består av massvis med olika avdelningar varför vår primära kontakt är med de som har hand om uppkörningar, dvs hur man i den vardagliga körningen ska bete sig i trafiken. Avdelningen som har hand om uppkörningar (de som spenderar 5000 mil om året per person med att godkänna/underkänna körkortsaspiranter) är tydligen inte en tillräckligt säker källa för dig.

Nu är du fruktansvärt omogen.

Det är ingen acceptabel källa om du säger att du har "ringt någon på VV" som sa att det var så.
2009-07-24, 17:16
Medlem
Här kommenterar VV Generaldirektör Ingemar Skogö lite om rondellkörning, och säger att i mindre rondeller kan det vara en fördel med VB. Även fler intressanta saker kommer fram, t ex i sista stycket där Skogö tycker att det är bra att det finns en frihet för olika åsikter och info inom VV olika avdelningar, men att det i vissa viktiga frågor är önskvärt att de ger samma information.

Citat:
När det gäller teckengivning har vi försökt att redogöra för de fall när teckengivning skall ske. Det gäller enligt bestämmelserna bland annat när man skall svänga vilket måste uppfattas gälla en situation när man skall svänga som alternativ till att fortsätta ”rakt” fram. I en cirkulationsplats skall man enligt gällande bestämmelser köra motsols i cirkulationen runt rondellen. Sådan sväng som kräver teckengivning måste då anses uppstå när man skall lämna cirkulationen. Däremot är det tveksamt om man kan anse att det finns krav på tecken när man kör in i cirkulationen eftersom det där inte finns några alternativa körriktningar. Men i mycket små cirkulationsplatser där man har översikt över samtliga inkommande riktningar kan det givetvis upplevas positivt att man ger tecken vid infarten om man avser köra mer än halva varvet. I sammanhanget bör nämnas att man i vissa länder klart anger att tecken inte skall ges vid infart i cirkulationen.

Jag vill också i sammanhanget peka på vad andra lagutskottet sade redan 1955. ”En regel kan emellertid knappast, utan att man gör avkall på kravet på nödig enkelhet, utformas så, att den täcker alla de olika situationer som kan inträffa i trafiken.” Detta förhållande leder till att det i trafiken förekommer informella ”regler” som en följd av lokala förhållanden, trafikflöden och kanske även kulturella skillnader. Cirkulationsplatserna är inget undantag när det gäller detta. Sådana informella regler skall kanske inte uppmuntras men måste kanske accepteras ibland för att få en smidig trafik. Det viktiga är att man som trafikant är medveten om vad som är och skillnaden mellan formella respektive informella regler.

I ett annat dokument som kommit oss tillhanda har du pekat på att den information som verket lämnar centralt och regionalt inte stämmer överens. Detta är naturligtvis inte bra. Samtidigt visar det på den frihet att uttrycka åsikter som finns och skall finnas inom Vägverket. Min strävan är dock att vi i frågor som är av betydelse för en säker trafik med god framkomlighet skall ge samma budskap inom hela Vägverket.

Källa.
http://www.trafiksakerhet.se/vagverk...#teckengivning

Här säger alltså VV egen generaldirektör att det i vissa rondeller kan vara en fördel med VB in och igenom denna vid körning till tredje utfarten.

Dr Tinnitus
2009-07-24, 17:22
Medlem
Citat:

Det är ingen acceptabel källa om du säger att du har "ringt någon på VV" som sa att det var så.

Men ring då för fan själv och kolla om det vi säger är sant!!!

Fatta hur jäkla hårt du kan olla oss om vi skulle ha fel, den chansen vill du väl inte missa....?

Skalman och hans kollegor runt om i landet har ju som han skrev "aktiv kontakt" med VV Förarenhet. De samverkar ju med och ger direktiv till hur körskolorna ska agera och lära ut.

Du är liksom inte riktig i rätt sits för att kalla andra omogna. Med den inställningen du nu har så är det bara att vänta att du vägrar tro ens på en länk, för den kan ju vara en bluff. Så ring själv så får du ett säkert svar.

Men om inte ditt pannben är ovanligt tjockt så borde du ju ha sett vissa tecken i de länkar jag gett, på att det skalman och jag säger stämmer.

Dr Tinnitus
2009-07-24, 17:27
Medlem
Citat:

Det sa jag inte heller. Jag sa att vi har kontinuerlig kontakt, löpande hela tiden med uppdateringar och diskussioner, och med RELEVANTA personer på v.v., inte nån tant i växeln. De vi träffar och pratar med är cheferna på vägverkets förarprövarenhet i Malmö. Men det kvittar ju vad jag säger till dig. Allt som säger emot dig är ju inte acceptabla källor. Jag har t.o.m. bett dig kontakta den avdelning på vägverket som är bäst insatta i frågor om hur man bör bete sig i trafiken, men det vågar du inte. Du avfärdar det bara som "inte acceptabla källor" bara för att det inte finns en länk på internet....

Som sagt, man kan välja att tro på de som jobbar i branschen och har ständig kontakt med relevanta avdelningar på vägverket. Eller så kan man göra som du - köra huvudet i väggen och tro man har rätt bara för att informationen inte alltid finns tillgänglig på internet utan man måste, ve och fasa, kontakta relevanta personmer.

Du är så fantastiskt trögtänkt att det inte är värt att spendera mer tid på dig. Fantastiskt att du bemödade dig med att skapa ett konto på FB bara för att skriva 30 trångsynta inlägg i en och samma tråd.
2009-07-24, 18:08
Medlem
epiqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Fast i en rondellen kan man inte köra vänster, då kör man mot trafiken. Man skall bara blinka om man skall byta fil,eller stanna vid vägkanten.

Läs vad jag skrev igen.

Det jag menar är att det är självklart man blinkar vänster om man ska vänster eller åka tillbaks samma håll fast på motsatt sida från där man kom. Kan inte räkna hur många gånger folk kommer i en rondell och man vet inte om man ska köra ut eller inte pga att personen inte visar var han ska.
Blinkning gör det hela mer effektivt.
2009-07-24, 18:38
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Här kommenterar VV Generaldirektör Ingemar Skogö lite om rondellkörning, och säger att i mindre rondeller kan det vara en fördel med VB.

Här säger alltså VV egen generaldirektör att det i vissa rondeller kan vara en fördel med VB in och igenom denna vid körning till tredje utfarten.

Dr Tinnitus

Han kommer ju fram till exakt samma slutsats jag har dragit; det finns en liten marginell nytta med vänsterblink OM man ser den redan innan fordonet ifråga kör in i cpl. Nyttan är verkligen marginell eftersom den bara gäller rondeller med mycket fri sikt och gles trafik.

Uppenbarligen inser även han att vänsterblink är meningslös när den upptäcks -inne- i en cpl.

Nackdelen väger tyngre; det är ett antal vänsterblinkförespråkare i tråden som uppgett att de utgår ifrån att jag ska lämna cpl om jag INTE blinkar alls, vilket ju är helt bisarrt.

Vänsterblinkare såväl som icke-vänsterblinkare ska blinka höger vid exakt samma tillfälle när de ska ut ur cpl, vilket gör vänsterblink meningslöst.
2009-07-24, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Han kommer ju fram till exakt samma slutsats jag har dragit; det finns en liten marginell nytta med vänsterblink OM man ser den redan innan fordonet ifråga kör in i cpl. Nyttan är verkligen marginell eftersom den bara gäller rondeller med mycket fri sikt och gles trafik.

Uppenbarligen inser även han att vänsterblink är meningslös när den upptäcks -inne- i en cpl.

Nackdelen väger tyngre; det är ett antal vänsterblinkförespråkare i tråden som uppgett att de utgår ifrån att jag ska lämna cpl om jag INTE blinkar alls, vilket ju är helt bisarrt.

Vänsterblinkare såväl som icke-vänsterblinkare ska blinka höger vid exakt samma tillfälle när de ska ut ur cpl, vilket gör vänsterblink meningslöst.

Poängen var ju att VB-motståndarna här inte tror att folk på VV kan ha sagt att VB kan användas, kan vara bra, eller att VV säger åt körskolorna att de ska lära ut VB i rondell.

Jag tycker att det är tämligen klart bevisat att VV faktiskt agerar så som jag och skalman sagt.

Dessutom så finns det fler uttalanden från VV i samma sak där de tycker att VB kan vara bra i vissa rondeller och inte uttrycker sig lika försiktigt som Skogö.

Likaså hävdar ju de allra flesta VB-motståndare att det inte finns någon som helst nytta med VB i rondell (filbyte borträknat) men nu visar det sig ju att t o m VV inser att det visst kan vara nytta med VB. Det anser även körskolorna och fortsätter att lära ut VB med VV goda minne.

Hade det varit käpprätt åt helvete och mot reglerna, så hade garanterat VV lyft körskolorna i öronen och sagt att de skulle sluta med att lära ut VB. Nu gör de alltså inte det utan uppmanar dem att lära ut VB.

Finns det så mycket mer att säga om det? VV ger dubbla besked, vilket kan tyckas vara illa ja. Men så är det.

Dr Tinnitus

Dr Tinnitus
2009-07-24, 20:10
Medlem
rensteks avatar
Citat:
Källa.
http://www.trafiksakerhet.se/vagverk...#teckengivning

Han ger ett utmärkt svar om du frågar mig. Han specificerar klart och tydligt att det KAN vara en fördel i vissa fall (inget nytt), men han säger också att:

- "Sådana informella regler skall kanske inte uppmuntras men måste kanske accepteras ibland för att få en smidig trafik."

Så, en rekommendation är det inte enligt VV. Men givetvis finns det nytta av VB ibland, i vissa lägen. Men ibland ställer det dock till problem.

Däremot kanske man ska vara lite fundersam på när körskolor lär ut detta som standard, eftersom nästa mening lyder:

- "Det viktiga är att man som trafikant är medveten om vad som är och skillnaden mellan formella respektive informella regler."

... det gör man inte om körskolor slentrianmässigt lär ut VB utan att reflektera över det hela.

Citat:
Likaså hävdar ju de allra flesta VB-motståndare att det inte finns någon som helst nytta med VB i rondell (filbyte borträknat) men nu visar det sig ju att t o m VV inser att det visst kan vara nytta med VB.

Ingen har väl någonsin sagt att det inte finns någon som helst nytta med VB, för de gör det (bara i stycket ovanför så framkommer det). Men det finns också vissa nackdelar. Att ha det som regel eller rekommendation verkar enbart vara korkat eftersom man måste ta hänsyn till helheten då, inte bara vissa fall. Sedan kan väl det hela ses som "informellt lämpligt" i vissa fall, om vissa förare vill använda sig av det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in