Citat:
Ursprungligen postat av
qaaq
Fakta handlar inte om att en del tycker det är bra med VB. Detta är åsikter!
Fakta är att det INTE finns någon avfart åt vänster, och fakta är att blinkande öht används för att visa att man avser byta körfält.
Du blandar hela tiden ihop begreppen.
Sluta tyck så jäkla mycket, eller länka andra som tycker saker. Det är irrelevant. Blinkers är för körfältsbyte punkt. Fakta. F A K T A.
Vem pratar du med, men avser du med ”du”…? Det framgår lättare om du citerar som folk….
Igen så visar du hur lite du kan, och mest bara just
tycker vilket blir extra komiskt då du anklagar andra för att bara tycka… och påstår att det du nu hävdade var fakta FAKTA, när du bevisligen har helt fel… Pajas…
Om du läser Trafikförordningen så framgår det tydligt i klartext att körriktningsvisare absolut inte endast är avsett för körfältsbyte. Smaka på ordet ”körriktningsvisare” varför tror du det heter så…?
Några exempel som visar hur fel du ånyo har… (mina fetningar etc)
Citat:
Faktabank / Frågor inom körkortsteori
När är jag skyldig att använda blinkers/körriktningsvisare?
Du är skyldig att använda blinkers när du:
Ska vända på vägen.
Ska svänga i en vägkorsning.
Ska starta från en vägkant.
Ska byta körfält eller i övrigt flytta fordonet i sidled.
Källa:
https://trafiko.se/faktabank/fragor/...iktningsvisare
Så här svarar en Trafikinspektör på detta
Citat:
Behöver jag blinka? Är tecken nödvändigt?
Fråga:
Hejsan! Om man befinner sig i ett körfält och det bara är tillåtet att tex svänga höger. Det finns vägmarkering med högerpil osv… Måste man blinka höger då??
Svar:
Jag frågar mig; finns det andra trafikanter runt omkring (gående, korsande trafik, bakomvarande, m.fl.?) som för sin fortsatta planering skulle kunna ha nytta av att du gav tecken i den situation du just beskrivit? Svaret på min fråga blir nog svar på din fråga!
Trafikförordningen 3 kap 65 § 1 och 3 stycket:
”När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.”
”Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.”
Det är väl sällan så att tecken ges allt för ofta så att det leder till komplikationer i trafiken. Oftast är det väl tvärtom. Fordonsförare ger tecken allt för sällan och alltför sent. Tydligt tecken, i god tid, rätt hastighet och tydlig placering så blir samspelet i trafiken bara bättre.
Källa:
http://www.trafiksakerhet.se/ar-teck...vandigt-blinka
Citat:
TECKEN, KÖRRIKTNINGSVISARE, BLINKERS
Tecken ska ges så snart du tänker eller behöver göra någon form av sidoförflyttning av ditt fordon. Då ska tecken ges i så god tid att dina medtrafikanter kan planera sin körning efter vad du tänker göra.
Ett skäl till att detta med teckengivning inte fungerar jämt kan vara brist på förståelse. Brist på förståelse av att andra är i behov av att veta vart du är på väg.
– Jag vet vart jag ska, så vad ska jag ge tecken för?
Då saknar man lite känsla för det samspel som bör finnas mellan alla som vistas i trafiken.
Tänk bara så här: Om du behöver, av vilket skäl det än är, göra en sidoförflyttning av ditt fordon, så ska du använda dina körriktningsvisare (blinkers). Detta ska du göra även om du tycker att det verkar onödigt! Dina medtrafikanter kanske inte upplever det onödigt, utan blir tacksamma för ditt samspel.
En sidoförflyttning är t.ex. när du lämnar en parkering längs gatan, när du byter körfält, om du svänger ut lite för att passera ett stillastående fordon (buss, parkerad bil mm), körfältsbyte i cirkulationsplats, om du kör om (traktor, cyklist eller annat fordon) eller om du passerar något hinder längs vägen.
Trafikinspektören vill se hur och när du använder dina körriktningsvisare under uppkörningen. Inspektören önskar att du ger tecken i god tid – efter att du sett dig för.
Källa:
https://uppkorningblog.com/2016/08/2...sare-blinkers/