Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-02-25, 08:14
Fakta handlar inte om att en del tycker det är bra med VB. Detta är åsikter!
Fakta är att det INTE finns någon avfart åt vänster, och fakta är att blinkande öht används för att visa att man avser byta körfält.

Du blandar hela tiden ihop begreppen.

Sluta tyck så jäkla mycket, eller länka andra som tycker saker. Det är irrelevant. Blinkers är för körfältsbyte punkt. Fakta. F A K T A.
2023-02-25, 09:12
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Men folk som inte blinkar kommer väl heller inte blinka vänster? Förstår inte vad folk som inte följer reglerna har med detta att göra.
Min fråga var avsedd för
Citat:
Ser jag en blinkning ska personen ut. Ser jag ingen ska personen fortsätta. Därför en vänsterblinkning bara stökar till det

Hur länge står du själv och väntar om alla ickeblinkande förutsägs fullfölja vänstersvängen?
2023-02-25, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Fakta är att det INTE finns någon avfart åt vänster, och fakta är att blinkande öht används för att visa att man avser byta körfält.

Sluta tyck så jäkla mycket, eller länka andra som tycker saker. Det är irrelevant. Blinkers är för körfältsbyte punkt. Fakta. F A K T A.

Vem pratar du med, men avser du med ”du”…? Det framgår lättare om du citerar som folk….

Igen så visar du hur lite du kan, och mest bara just tycker vilket blir extra komiskt då du anklagar andra för att bara tycka… och påstår att det du nu hävdade var fakta FAKTA, när du bevisligen har helt fel… Pajas…

Om du läser Trafikförordningen så framgår det tydligt i klartext att körriktningsvisare absolut inte endast är avsett för körfältsbyte. Smaka på ordet ”körriktningsvisare” varför tror du det heter så…?
Några exempel som visar hur fel du ånyo har… (mina fetningar etc)

Citat:
Faktabank / Frågor inom körkortsteori
När är jag skyldig att använda blinkers/körriktningsvisare?

Du är skyldig att använda blinkers när du:

Ska vända på vägen.
Ska svänga i en vägkorsning.
Ska starta från en vägkant.
Ska byta körfält eller i övrigt flytta fordonet i sidled.

Källa: https://trafiko.se/faktabank/fragor/...iktningsvisare

Så här svarar en Trafikinspektör på detta
Citat:
Behöver jag blinka? Är tecken nödvändigt?

Fråga:
Hejsan! Om man befinner sig i ett körfält och det bara är tillåtet att tex svänga höger. Det finns vägmarkering med högerpil osv… Måste man blinka höger då??

Svar:
Jag frågar mig; finns det andra trafikanter runt omkring (gående, korsande trafik, bakomvarande, m.fl.?) som för sin fortsatta planering skulle kunna ha nytta av att du gav tecken i den situation du just beskrivit? Svaret på min fråga blir nog svar på din fråga!

Trafikförordningen 3 kap 65 § 1 och 3 stycket:

”När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.

”Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.”

Det är väl sällan så att tecken ges allt för ofta så att det leder till komplikationer i trafiken. Oftast är det väl tvärtom. Fordonsförare ger tecken allt för sällan och alltför sent. Tydligt tecken, i god tid, rätt hastighet och tydlig placering så blir samspelet i trafiken bara bättre.

Källa: http://www.trafiksakerhet.se/ar-teck...vandigt-blinka

Citat:

TECKEN, KÖRRIKTNINGSVISARE, BLINKERS

Tecken ska ges så snart du tänker eller behöver göra någon form av sidoförflyttning av ditt fordon. Då ska tecken ges i så god tid att dina medtrafikanter kan planera sin körning efter vad du tänker göra.
Ett skäl till att detta med teckengivning inte fungerar jämt kan vara brist på förståelse. Brist på förståelse av att andra är i behov av att veta vart du är på väg.

– Jag vet vart jag ska, så vad ska jag ge tecken för?

Då saknar man lite känsla för det samspel som bör finnas mellan alla som vistas i trafiken.

Tänk bara så här: Om du behöver, av vilket skäl det än är, göra en sidoförflyttning av ditt fordon, så ska du använda dina körriktningsvisare (blinkers). Detta ska du göra även om du tycker att det verkar onödigt! Dina medtrafikanter kanske inte upplever det onödigt, utan blir tacksamma för ditt samspel.

En sidoförflyttning är t.ex. när du lämnar en parkering längs gatan, när du byter körfält, om du svänger ut lite för att passera ett stillastående fordon (buss, parkerad bil mm), körfältsbyte i cirkulationsplats, om du kör om (traktor, cyklist eller annat fordon) eller om du passerar något hinder längs vägen.

Trafikinspektören vill se hur och när du använder dina körriktningsvisare under uppkörningen. Inspektören önskar att du ger tecken i god tid – efter att du sett dig för.

Källa: https://uppkorningblog.com/2016/08/2...sare-blinkers/
2023-02-25, 10:05
Citat:

Tror du att det finns en avfart till höger när du stannar vid vägkanten?

När ska du fatta att det inte måste finnas en avfart till vänster för att blinka vänster?

Varför tillåter lagen att man blinkar vänster? Den frågan duckar du hela tiden för att du vet att du inte har något mer att komma med.
2023-02-25, 10:08
Citat:
Folk kan slarvigt titta och få för sig att personen ska ut ur rondellen då blinkning endast skall ske åt höger.
I så fall borde den personen inte ha körkort.

Det finns inget som säger att man inte ska blinka vänster. Det är bara inte obligatoriskt.
2023-02-25, 10:09
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du är skyldig att använda blinkers när du:

Ska vända på vägen.
Ska svänga i en vägkorsning.
Ska starta från en vägkant.
Ska byta körfält eller i övrigt flytta fordonet i sidled.
Ja, men tänk till lite nu va

Förstår du öht vad de menar med sidled? Det verkar inte så. Det har nada med att det är en kurva du kör i. Det har endast att göra med om du bryter filens markeringar.

Sidled inom filen du ligger i kräver ingen blinkers givetvis. Det kallas för att vingla. Med sidledsförflyttning syftar man till körfältsbyte, att du bryter filmarkeringen åt nåt håll. Står du vid vägkanten så gör du också ett körfältsbyte från vägren till körfält , eftersom du korsar en linje.

Du bryter inga filmarkeringar åt vänster i en rondell vid annat än filbyte från ytter till inner. Därför är det rubbat med VB och visar att vederbörande inte förstår vad han håller på med.
2023-02-25, 10:36
Citat:
Vem pratar du med, men avser du med ”du”…? Det framgår lättare om du citerar som folk….

Igen så visar du hur lite du kan, och mest bara just tycker vilket blir extra komiskt då du anklagar andra för att bara tycka… och påstår att det du nu hävdade var fakta FAKTA, när du bevisligen har helt fel… Pajas…

Om du läser Trafikförordningen så framgår det tydligt i klartext att körriktningsvisare absolut inte endast är avsett för körfältsbyte. Smaka på ordet ”körriktningsvisare” varför tror du det heter så…?
Några exempel som visar hur fel du ånyo har… (mina fetningar etc)

Källa: https://trafiko.se/faktabank/fragor/...iktningsvisare

Så här svarar en Trafikinspektör på detta

Källa: http://www.trafiksakerhet.se/ar-teck...vandigt-blinka

Källa: https://uppkorningblog.com/2016/08/2...sare-blinkers/
Här måste jag dessvärre ge qaaq halvt rätt. De där paragraferna styr när man SKA blinka och VB i en rondell är inte obligatoriskt.

Däremot finns det ingenting i trafikförordningen som förbjuder en att göra det. Och eftersom det inte är förbjudet är det tillåtet.
2023-02-25, 11:39
Medlem
ying-CreUyangs avatar
När jag tog körkort, skulle man blinka vänster om man skulle svänga vänster i en rondell.
Den lärdomen sitter kvar.

Idag verkar många inte veta vad blinkers är?
Det svängs hit och dit utan att ge tecken, och tecken ska ges i tid!

Undrar hur många som tagit körkort med förhandling under bordet?
2023-02-25, 12:09
Medlem
Citat:
Folk kan slarvigt titta och få för sig att personen ska ut ur rondellen då blinkning endast skall ske åt höger.
Var hittar du lagtext som förbjuder VB vid infart i cp?
2023-02-25, 13:24
Medlem
Citat:
Ja, men tänk till lite nu va

Förstår du öht vad de menar med sidled? Det verkar inte så. Det har nada med att det är en kurva du kör i. Det har endast att göra med om du bryter filens markeringar.

Sidled inom filen du ligger i kräver ingen blinkers givetvis. Det kallas för att vingla. Med sidledsförflyttning syftar man till körfältsbyte, att du bryter filmarkeringen åt nåt håll. Står du vid vägkanten så gör du också ett körfältsbyte från vägren till körfält , eftersom du korsar en linje.

Du bryter inga filmarkeringar åt vänster i en rondell vid annat än filbyte från ytter till inner. Därför är det rubbat med VB och visar att vederbörande inte förstår vad han håller på med.

Du har tyvärr fel igen, har du glömt allt från körskolan…?

Läste du inte mitt förra inlägg? Där förklaras saken och bevisar att du har fel…
2023-02-25, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Här måste jag dessvärre ge qaaq halvt rätt. De där paragraferna styr när man SKA blinka och VB i en rondell är inte obligatoriskt.

Däremot finns det ingenting i trafikförordningen som förbjuder en att göra det. Och eftersom det inte är förbjudet är det tillåtet.

Mitt svar handlade mer om hans påstående om att körriktningsvisare bara var till för körfältsbyte, och det har han totalt fel i.

Utöver det så är det i CP fortfarande krav på att man ska använda körriktningsvisare om man ändrar bilens position väsentligt i sidled oavsett hål, även om det så är bara ett körfält målat men brett nog för två bilar i bredd.

Dessutom finns det massor med exempel i trafiken i övrigt där körriktningsvisare skall användas fast man inte byter körfält. Vilket framgår av mitt inlägg med citat och källor ovan.

Så, qaaq har fel, som vanligt…
2023-02-25, 17:49
Medlem
Citat:
Ja det är ju extra trevlig när man står där med ett otympligt fordon och för sent inser vad andra bilar ämnar göra och man missar ev chanser att ta sig in i CP….

Med VB man ska vidare runt så får andra möjlighet att tidigare kunna få en indikation på vad andra tänker göra, och får då mer tid till att lättare anpassa sin egen färd till detta.

Efter så många år i den här tråden så gör du fortfarande tankevurpor.

Vad är det som får dig att inse att du kan åka in i CP?
Det är högerblinket.

VB och oblinkad bil får dig att behöva sakta in/stanna.

Ser du inte bilens högra sida eller att du inte ser att denne blinkar höger för att lämna, så måste du ändå bromsa in/stanna.

Att du ser ett VB får dig inte att slippa bromsa in/stanna. Det är ju då du behöver bromsa in/stanna.

Det är fortfarande högerblinket som ger dig en signal att du nu nog kan jag in i CP.

Detta är tankevurpan många gör:
”-Man lackar asså när en biljävel kommer åkandes och inte blinkar. Man bromsar in/stannar. Och fanskapet lämnar CP. Blinka vänster för faaaaan så att man slipper stanna…”.

Öh va? Om han inte ska vidare runt kan han ju inte blinka vänster. Han ska ju lämna.
Och om han nu skulle vidare runt och blinkade vänster, då kan du ju inte köra in…

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in