Finns inget i Trafikförordningen som förbjuder VB i CP, därmed är det helt lovligt för de som vill och förstår nyttan med VB att VB i CP.
Nej, vi vet att det inte är förbjudet. Men du förstår, Paris24 är så otroligt driven i sin strävan att få vara den mest tjockskallige idioten någonsin, så han inte bara hävdar vänsterblinkandets dygder, utan ihärdar även en hållning, att man inte skulle behöva blinka höger vid utfart ur en cirkulationsplats, något som lagen faktiskt kräver att man ska göra och därmed är belagt med bötesstraff om polisen ser vad du sysslar med.
Förstår du nu, vilket ärkepucko vi har att göra med? Han trumfar er vanliga vänsterblinkare i dumhet, med råge. Man skulle kunna kalla Paris24 för en Royal Flush i idioti.
Jag har förklarat detta för dig en gång tidigare, men minnet är kort. Allt ovan är rätt när man har begreppsvärlden "en rondell är egentligen en krökt rak väg". Medans jag och några miljoner till, faktiskt miljarder om man räknar med kineser, tyskar, fransmän osv, tänker som alla i Sverige före 2005, "en rondell är en korsning". Så vi blinkar vänster när vi svänger vänster vare sig det är rondell eller korsning. Det är hur tillåtet som helst och görs antagligen 100 miljoner gånger per dag.
Det är rätt lustigt att du inte tror jag fattar. Jag har ju ändå beskrivit att jag är handledarutbildad och kört privat med två av mina barn som precis tagit körkort, och att jag rätt nyligen tagit MC-kort som är 3 gånger svårare än bilkort.
Jag kan inte annat än tolka detta som att du de facto begriper trafikregeln, och även förstår vad som är ett korrekt uppträdande, men ändå väljer att invertera signalgivningen, bara för att du ”upplever” att du svänger vänster när du egentligen gör en högersväng.
Då är du ju utan konkurrens den dummaste jävel jag någonsin har läst en text av!
Citat:
Ursprungligen postat av Floskelspruta
Du är faktiskt en toppkandidat till att vara den dummaste jävel jag någonsin har läst en text av, och dessutom på mycket god väg att vinna titeln.
Du vann alltså titeln tämligen överlägset, och priset är ett VIP-medlemskap i Åsa-Nisse-klubben. Ska jag skicka medlemskortet & diplomet till ditt jobb på Samhall?
Du fattar inte varför myndigheterna inte lär ut vb i rondeller längre va? För det krävs inte. Det är onödigt. Hade man viljat det hade man gått ut med det.
Myndigheter lär inte ut.
Åsikterna som redovisas här kommer från trafikpolisen och körskolor.
Å du, det handlar om att FRIVILLIGT blinka vänster och obligatoriskt blinka höger din dumma jävla blatte.
Jag och de som har trafikvana slutar ALDRIG blinka höger för att vara tydliga.
Du kan lipa hur länge du vill snöflinga, men det hjälper inte!
När jag körde upp var det i princip enbart krav på:
1) visa företräde för folk i rondellen
2) lägg dig i rätt fil
3) blinka höger när du ska ut
4) allmänt kör säkert, se dig för, osv men det gälller ju alltid.
Blinka vänster behövdes ej.
Men för faaan, ingen har talat om krav på vänsterblink!!!!
Var har du fått det ifrån? Va?
Vi talar om FRIVILLIG vänsterblinkning!
Fattar du att frivilligt är en annan sak än KRAV ditt jävla måsägg!
Du påstod tidigare att man inte behövde blinka höger ur cirkulationsplatsen. Sen ändrade du till vänster när jag citera dig. Så långt förstod jag skillnaden på höger/vänster
Ja och då visa vilken avfart man tänkt, genom att blinka till höger när det är dags. Ditt dumma jävla spån. Bara en idiot som du tror att det blir tydligt av att blinka åt vänster, även om de vid avfart 3 ser dig, vad hjälper det? Finns det en avfart 4 eller 5 har de ändå ingen aning. Sedan sitter inte folk och kollar på avfarten till höger för att se om de kan köra in i en rondell, vem i helvete gör det? Man kollar till vänster för att se om det kommer bil och är lucka.
Har du någonsin suttit i en bil? Eller är du bara dum i huvudet?
I dina små bonnrondeller funkar det, men i en stooor rondell som är kanske 100m i diameter så är det grym hjälp med vänsterblink, men det fattar inte du.
Vore det inte bättre om folk, istället för att göra egna tolkningar, bara följde anvisningarna från Transportstyrelsen? Dvs att man skall blinka höger ut ur rondell. De nämner aldrig något om att blinka vänster.
Ska vi göra likadant med andra regler? Lägga till våra egna teorier om vad som är bra göra i olika moment? Så varje förare har sin egen lilla regelbok de följer.
Man kan göra vilka argument man vill för att något skulle vara tydligare, men det stämmer helt enkelt inte att vänsterblink är tydligare. Det är ju bara kolla i tråden hur många som tycker det är otydligt.
Ni har ju de facto fel om att det är tydligare när så många inte håller med er och säger att det är otydligt. Ge upp och inse att ni har fel, ni lever kvar i stenåldern.
Du får lära dig skillnad på lagkrav och hjälpsamhet.
Men ni är många som inte har IQ att fatta det.
Att DU är för dum för att inse kompletterande blink är bra är DITT problem.
Du signalerar din avsikt i varje situation du är i. Sådan är lagboken. Ligger du i en ytterfil i en cirkulationsplats är det bra om du signalerar att du skall fortsätta i CP så du inte blir bredsidad av den som ligger innerst. Givetvis signalerar du att du skall ut ur CP sedan. Vi som är mer mogna och har tagit vår kort före 80-talet är vana vid detta.
Det är transportstyrelsens tolkning som är den som är fel och det har vi redan diskuterat ett antal gånger med hänvisning till rådande HD prejudikat och hänvisning till Trafikförordningen.
Du har tidigare i tråden skrivit hur du använder andra bilisters vänsterblinkande för att planera din körning. Jag vet, och kommer visa, att du har helt fel. Du kanske tror att du planerar din körning utifrån "extrainformationen" från vänsterblinkande, men hade du gjort det så hade du krockat många gånger om.
Det finns ett enda tillfälle man kan argumentera för att vänsterblinkande ger "information" till andra bilister som de annars inte hade haft, och det är när någon vill signalera att de ska svänga till vänster i en CP som har fyra infarter, och denna information är då "nyttig" för de som står och väntar på att köra in i CPn från rakt motsatt riktning, eller med andra ord två avfarter bort. Dessa ska då alltså veta att den vänsterblinkande bilen inte kommer att köra ut innan deras infart, varför de om de inte passar sig kommer att kollidera med bilen. Denna "information" blir däremot helt värdelös om bilen istället väljer att köra förbi tredje utfarten och istället vänder tillbaka i CP eller till och med fortsätter bortom ett varv eftersom den då inte kommer tolkas rätt av övriga bilister som istället får förlita sig på den vanliga metoden: Kolla när bilen blinkar höger, alternativt kör för att lämna CP varpå det blir en lucka.
Men om man argumenterar för att vänsterblinkandet faktiskt tillför ens en gnutta information så måste man samtidigt argumentera för att brist på vänsterblinkande tillför samma mängd information. Det är säkert så att bilisterna rakt över kan anta att en vänsterblinkande bil kommer passera deras infart. Men eftersom alla bilar inte vänsterblinkar (av naturliga skäl) så kan man därmed aldrig veta om en icke-vänsterblinkande bil kommer köra förbi ens infart eller inte. Alltså tillför vänsterblinkandet inte ett skit, för oavsett om någon blinkar eller inte så måste man likt förbannat vänta på att bilen antingen passerar eller svänger ut från CP. Alltså kan man inte planera sin körning utifrån någons vänsterblinkande och behålla sitt körkort någon längre tid.
Men då kanske man vill argumentera för att vänsterblinkande visst ger information i CP med fyra infarter till bilister som kör i motsatt riktning, bara alla skärper sig och gör det. Ett väldigt stort antagande. Men låt gå, låt oss låtsas att alla vänsterblinkar för att ge "extra information" men att reglerna i övrigt är desamma som de är i verkligheten. Då skulle man alltså kunna planera sin körning utifrån vänsterblinkande perfekt. Eller? Nej, det kan man inte. För folk kör fel, missar avfarter, gör misstag, upptäcker kanske att de inte skulle ta andra avfarten trots allt när de kommit en bit in i CP utan istället ska till tredje och därmed kör vidare. "Planeraren" kommer då snart att finna sin motorhuv i den andre bilens bredsida. Jag har själv varit med om exakt den sortens bilolycka, där jag låg i högerfilen i en tom CP, utan att blinka åt något håll, och upptäckte att jag skulle ta en avfart längre bort och plötsligt fann en "planerares" bil rakt in i min förardörr. "Planeraren" skulle ta andra avfarten, såg att jag låg i högerfilen och antog, förlåt, "planerade" då sin körning utifrån "planen" att jag också skulle ta andra avfarten och satte därmed av i en rasande hastighet rakt in i min bil. Väldigt tråkigt, och dyrt för "planeraren".
Så nej, vänsterblinkande tillför inte ett skit. Och de som aktivt försöker "planera" sin körning utifrån andras vänsterblinkande utsätter andra bilister för fara. Det faktum att du inte krockat och blivit av med alla dina 5 kort visar att du inte planerar utifrån vänsterblinkande utan istället, precis som alla andra, kollar på hur bilarna nära din infart faktiskt kör och när det blir en lucka.
Du håller med om vänsterblinkare, bra!
I övrigt är du helt slut i huvudet! Jag kör drygt 4000 mil i tjänst per år plus några hundra privat.
På sommaren, när oisshuvuden som du kommer ut i trafiken så blir det skitnödigt. Ligg i vänsterfil på motorväg i 110 etc
Ni e så stirrig så ni fixar inte att vara FÖRUTSEENDE och TYDLIGA i trafiken. Det är därför ni hamnar i Idiotsituationer.
Just precis så är det. Så varför skulle du behöva blinka vänster, på din färd som räknas som RAKT FRAM genom en rondell? Det finns ju bara avfarter till höger.
Men för faan... För att vara tydlig!
Gillar du inte det så sluta gråt och gå vidare med livet!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!