Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Jag har redan bevisat för dig att du har fel i ovanstående påståenden…
Tidigare, före ca 2000, så skulle cirkulationsplats betraktas som en vanlig korsning, och därför gällde då reglerna för signalgivning i korsning även i cirkulationsplatser
Du har inte bevisat nånting. Jag har däremot efterfrågat bevis från myndighetern att de ändrat reglerna fram och tillbaka. 1990 såg reglerna ut som idag, så nånstans däremellan har de alltså först slopat "cirkulationsplatsreglerna" som fanns 1990 och infört "vägkorsningsregler", men sen ångrat sig och ändrat tillbaka.
Transportstyrelsen har rätt och du har fel som vanligt, men vägrar inse det.
Du måste väl inse själv att det inte är rimligt att de frångick de allmänna trafikreglerna som gäller på alla vägar? blinka vid filbyte/avfart, respektera väjningsplikt m.m. Visa mig nånstans i historien att det varit lagstiftat med vänsterblink när man svänger av till höger från filen.
jag kan villigt erkänna att jag inte var så intresserad av trafikfrågor efter att jag tog lappen 1990 och fram till si sådär 2005 när jag gjorde entre på FB , utan körde på i godan ro, men jag är 100% säker på hur reglerna såg ut vi körning i cpl 1990. Och det är... *trumvirvel*... precis likadant som idag 2023. Vad som hänt där emellan vet jag inte, men däremot vet jag att folk ofta inte kan sklilja mellan rekommendation och regel.