Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-04-25, 12:30
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Och du tror fortfarande att man bara blinkar för de som vill in i cpl:en? Du visar återigen hur dålig koll du har på trafiken. Det finns fotgängare, cyklister och ffa bilar bakom i rondellen som väldigt gärna vill vet om nån ska svänga av.
Dessa har man dessutom ett ansvar för tillskillnad från väntande bilar med väjningsplikt.
Nu kommer du med massa halmgubbar igen. Var har jag skrivit att man bara blinkar för de som vill in? Har du inte tröttnat på att ljuga hela tiden?
2023-04-25, 12:55
Medlem
Citat:
Det där är en seglivad och felaktig myt. Det har aldrig varit lag på att blinka vänster i cirkulationsplatser. Sen om körskolorna har haft olika rekommendationer genom åren är rätt oväsentligt, men lag och rek är allt annat än samma sak. Dagens regler gällde även 1990 och videon ovan från transportstyrelsen är på pricken likadan ut som för 33 år sen.

Det har alltid varit allmänna trafikregler som gäller på vägen runt rondellen!

Jag har redan bevisat för dig att du har fel i ovanstående påståenden…

Tidigare, före ca 2000, så skulle cirkulationsplats betraktas som en vanlig korsning, och därför gällde då reglerna för signalgivning i korsning även i cirkulationsplatser
2023-04-25, 13:03
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Tidigare, före ca 2000, så skulle cirkulationsplats betraktas som en vanlig korsning, och därför gällde då reglerna för signalgivning i korsning även i cirkulationsplatser
Antagligen drar qaaq en fuling där och menar att det rent tekniskt inte fanns cirkulationsplatser tidigare, utan bara rondeller. Men hen har ju visat sig vara en oärlig debattör som bara väntar på första bästa tillfälle att plocka billiga poäng, men som hela tiden struntar i alla frågor som blir lite svåra att svara på.
2023-04-25, 13:26
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Du har inte bevisat nånting. Jag har däremot efterfrågat bevis från myndighetern att de ändrat reglerna fram och tillbaka. 1990 såg reglerna ut som idag, så nånstans däremellan har de alltså först slopat "cirkulationsplatsreglerna" som fanns 1990 och infört "vägkorsningsregler", men sen ångrat sig och ändrat tillbaka.
Transportstyrelsen har rätt och du har fel som vanligt, men vägrar inse det.

Du måste väl inse själv att det inte är rimligt att de frångick de allmänna trafikreglerna som gäller på alla vägar? blinka vid filbyte/avfart, respektera väjningsplikt m.m. Visa mig nånstans i historien att det varit lagstiftat med vänsterblink när man svänger av till höger från filen.

jag kan villigt erkänna att jag inte var så intresserad av trafikfrågor efter att jag tog lappen 1990 och fram till si sådär 2005 när jag gjorde entre på FB , utan körde på i godan ro, men jag är 100% säker på hur reglerna såg ut vi körning i cpl 1990. Och det är... *trumvirvel*... precis likadant som idag 2023. Vad som hänt där emellan vet jag inte, men däremot vet jag att folk ofta inte kan sklilja mellan rekommendation och regel.
2023-04-25, 13:32
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Och du tror fortfarande att man bara blinkar för de som vill in i cpl:en? Du visar återigen hur dålig koll du har på trafiken. Det finns fotgängare, cyklister och ffa bilar bakom i rondellen som väldigt gärna vill vet om nån ska svänga av.
Dessa har man dessutom ett ansvar för tillskillnad från väntande bilar med väjningsplikt.
Exakt! Det krävs så lite som att röra på fingret för att underlätta för alla i trafiken.

”Det är inte lag på det så därför blinkar jag inte”.
Jävla skitstövlar det finns.
Senast redigerad av SuspiciusMind 2023-04-25 kl. 13:34.
2023-04-25, 13:40
Medlem
Folketstempels avatar
Jag önskar lycka till i en tvåfilig cirkulationsplats där jag med lastbil med släp tar ut svängarna rejält så att de i inre körfältet blir krossade till mos om jag inte satt på vänsterblinkers ögonblicket jag inträdde cirkulationsplatsen så att de visste vart jag skulle svänga ut i god tid.

Men om ni vill att jag slutar med det då det är äckligt så gör jag det, för jag är ingen gråtmild kyrkotant och skiter i de som tigger om att få dö.

/Trafikant med hela alfabetet på körkortet.
2023-04-25, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Jag önskar lycka till i en tvåfilig cirkulationsplats där jag med lastbil med släp tar ut svängarna rejält så att de i inre körfältet blir krossade till mos om jag inte satt på vänsterblinkers ögonblicket jag inträdde cirkulationsplatsen så att de visste vart jag skulle svänga ut i god tid.

Men om ni vill att jag slutar med det då det är äckligt så gör jag det, för jag är ingen gråtmild kyrkotant och skiter i de som tigger om att få dö.

/Trafikant med hela alfabetet på körkortet.

Självklart ska du blinka vänster om du ämnar att använda vänster körfält, helt eller delvis. Det finns ingen som säger emot detta. Detta gäller ju även om du kör rakt fram och råkar korsa vänster körfält men då blir det ju syntax error för er vänsterblinkare eftersom ni "inte ska åt vänster".
Senast redigerad av Refugen 2023-04-25 kl. 14:46.
2023-04-25, 15:36
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Självklart ska du blinka vänster om du ämnar att använda vänster körfält, helt eller delvis. Det finns ingen som säger emot detta. Detta gäller ju även om du kör rakt fram och råkar korsa vänster körfält men då blir det ju syntax error för er vänsterblinkare eftersom ni "inte ska åt vänster".
De enda förvirrade i den här tråden är de som inte vet hur de ska tolka när folk blinkar vänster i rondeller.
2023-04-26, 09:46
Medlem
Något liknande som irriterar mig fetmycket är när bilar kör in vid trottoaren eller en halvmeter ifrån och slår på varnings blinkers. Allt för ofta kommer en bil och ställer sig bakom.
När man då kommer åkande ser det ut som föraren sitter och blinkar för att åka ut i körbanan eftersom höger blink är skymd.
Kommer man på cykel, moppe eller el-sparkcykel sänker man automatiskt farten i onödan.
2023-04-26, 09:51
Citat:
Ursprungligen postat av lyingElectra
Något liknande som irriterar mig fetmycket är när bilar kör in vid trottoaren eller en halvmeter ifrån och slår på varnings blinkers. Allt för ofta kommer en bil och ställer sig bakom.
När man då kommer åkande ser det ut som föraren sitter och blinkar för att åka ut i körbanan eftersom höger blink är skymd.
Kommer man på cykel, moppe eller el-sparkcykel sänker man automatiskt farten i onödan.
Om du sänkte farten så blev ju allt som det ska med deras varningsblinkers
2023-04-26, 10:28
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om du sänkte farten så blev ju allt som det ska med deras varningsblinkers

Fast jag förstår nog bättre vad den andra postaren var ute efter.

Finns en massa människor som stannar på högst olämpliga ställen istället för att köra undan till en riktig parkeringsplats eller annat lämpligare ställe att stanna på. Det är inte OK att parkera halvvägs upp på en gångbana bara för att man vill sitta ett tag och surfa på mobilen, eller vad nu alla dessa människor gör (uppdaterar (a)sociala media eller något annat väldigt viktigt).

Att sätta på varningsnblinkers är ju bra när man står still och illa till (bättre än utan), men att parkera så att varningsblinkers behövs skall ju bara göras in nödfall pga. haveri eller liknande.
2023-04-26, 10:32
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen

Exakt. Om en lastbil behöver svänga in i en annan fil och ta upp plats även där (vilket är fullt rimligt inte bara i cirkulationsplatser men även i skarpa svängar med tvåfiliga vägar), så måste ju den personen självklart använda körriktningsvisare. Annars så vid en olycka kommer nog föraren av lastbilen att riskera att åka på olyckan, eller finnas skyldig till en stor del av den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in