Citat:
Ursprungligen postat av tzj
A for effort!
Men av vinkeln på bilen (BMW:n), så antar jag att han körde ut på vägen rakt framför honom. Har jag rätt?
Om detta tvista de lärde, men det är så många mer signaler som man bör ta i beaktande i trafiken än bara blinkers. Ögonkontakt med andra medtrafikanter avslöjar mycket.
Jag står dock fast vid att man ser blinksignalerna på bilar i rondeller.
Jag är ledsen Conception, men jag är närmast religiöst övertygad i denna fråga!
Edit: såg att du döpt bilden till "Bevis.A" Skall jag frukta ett "Bevis.B" också?

Troligtvis,körde Bmw'n rakt fram,det får vi inte veta säkert av fotot,för visst kan den lika gärna åka ett varv till i rondellen,likväl som att inte blinka och åka ut!(variant är ju att kortet är taget när blinkersen är i "av" läget..)
Säg att du kommer med en full lastad timmerlastbil (ca 60ton) och kan med säkerhet avgöra att Bmw'n är på väg ur rondellen.
(ingen blink när den åker in,blink höger efter första avfarten)
Eller på väg runt (blink vänster in i rondellen,blink höger efter 2a avfarten) tycker du att det skulle försvåra för någon?
(möjligtvis för den som i detta fall körde Bmw'n..som får "knöla" med en liten spak,två gånger)
Absolut inte för föraren av timmerbilen,som då kan planera sin körning efter vart Bmw'n är på väg. (Antingen slippa stanna,för den åker ut,eller sakta in om den ska runt.)
Men planera sin körning är väl inget som behövs,när man har fullt upp med att prata i telefon och veta var man inte behöver blinka?
Om blinkers syns i rondell,jo oftast (OM den öht används..)men inte alltid..(beror bl.a på rondellens storlek,buskar i mitten osv..)