Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-07-21, 09:13
Medlem
epost72s avatar
Vänsterblink oftast

Conception visar med foto en bra situation där vänsterblink underlättar för medtrafikanter.

För det mesta hanterar jag rondeller som vanliga fyrvägskorsningar, de flesta rondeller jag kör i är enfiliga.

Mitt körkort är utfärdat 91, jag vet att reglerna har ändrats, men däremot finns det inget förbud mot att använda vänsterblink som många tycks tro.
2009-07-21, 09:20
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Godmorgon TZJ. Back with a vengeance!

På väg hem från jobbet igår så råkade jag faktiskt se en rondell. Så jag knallade dit och tog det här fotot.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/BevisA.JPG

Kan du på fullaste allvar säga att du ser på dessa två bilar att de har höger blinkers påslagen från den här positionen??

Precis, därför hade vänster blinkers påslagen på någon av dessa två bilar underlättat enormt för den som ska IN i rondellen.

A for effort!

Men av vinkeln på bilen (BMW:n), så antar jag att han körde ut på vägen rakt framför honom. Har jag rätt?

Om detta tvista de lärde, men det är så många mer signaler som man bör ta i beaktande i trafiken än bara blinkers. Ögonkontakt med andra medtrafikanter avslöjar mycket.

Jag står dock fast vid att man ser blinksignalerna på bilar i rondeller.
Jag är ledsen Conception, men jag är närmast religiöst övertygad i denna fråga!

Edit: såg att du döpt bilden till "Bevis.A" Skall jag frukta ett "Bevis.B" också?
Senast redigerad av tzj 2009-07-21 kl. 09:24.
2009-07-21, 10:01
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
A for effort!

Men av vinkeln på bilen (BMW:n), så antar jag att han körde ut på vägen rakt framför honom. Har jag rätt?

Om detta tvista de lärde, men det är så många mer signaler som man bör ta i beaktande i trafiken än bara blinkers. Ögonkontakt med andra medtrafikanter avslöjar mycket.

Edit: såg att du döpt bilden till "Bevis.A" Skall jag frukta ett "Bevis.B" också?
Troligtvis,körde Bmw'n rakt fram,det får vi inte veta säkert av fotot,för visst kan den lika gärna åka ett varv till i rondellen,likväl som att inte blinka och åka ut!(variant är ju att kortet är taget när blinkersen är i "av" läget..)

Säg att du kommer med en full lastad timmerlastbil (ca 60ton) och kan med säkerhet avgöra att Bmw'n är på väg ur rondellen.
(ingen blink när den åker in,blink höger efter första avfarten)

Eller på väg runt (blink vänster in i rondellen,blink höger efter 2a avfarten) tycker du att det skulle försvåra för någon?
(möjligtvis för den som i detta fall körde Bmw'n..som får "knöla" med en liten spak,två gånger)

Absolut inte för föraren av timmerbilen,som då kan planera sin körning efter vart Bmw'n är på väg. (Antingen slippa stanna,för den åker ut,eller sakta in om den ska runt.)

Men planera sin körning är väl inget som behövs,när man har fullt upp med att prata i telefon och veta var man inte behöver blinka?

Om blinkers syns i rondell,jo oftast (OM den öht används..)men inte alltid..(beror bl.a på rondellens storlek,buskar i mitten osv..)
2009-07-21, 10:07
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Med tanke på hur trafikplatsen ser ut på bilden så hade jag kört in här oavsett hur bilarna blinkar, förutsatt att jag står ända framme vid företrädeslinjen och att BMW:n inte racerkörs.

Men fair enough, du har hittat en död vinkel
Som förare råkar du dock inte ut för detta problem eftersom bilarna i verkligheten rör på sig. Så några tiondelar av en sekund senare kommer du att se vad BMW:n har för avsikter. Han hade för övrigt lika gärna kunnat ha vänsterblinkat men ha blinken i "av-läget" när du tog kortet.
Precis!
Jag hade också kört in,eller iaf BÖRJAT köra in..

En buss/timmerbil accar ju som en pormask,så det tar ju ett tag att komma igång..

Ifall man måste stanna helt,som man oftast inte skulle behöva göra om man såg redan på andra sidan rondellen att "Ingen av de 2 blinkar vänster! Bra då kan jag utan att hindra,åka vidare utan att stanna och förpesta trafiken mer än nödvändigt!"
2009-07-21, 10:13
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
A for effort!

haha, var så säker. Bevis.B kommer snart!

Faktum var faktiskt att BMWn hade blinkers påslagen och fortsatte alltså vänster. Jag råkade helt enkelt fota den när lampan var i off-läge. Bilen bakom var å andra sidan på väg rakt fram utan blinkers påslagen alls (H*n kanske gjorde ett snabblink höger när h*n åkte ut men det hann jag inte uppfatta).

Jag tycker mångas resonemang vilar på att man kan ju lätt se vart andra bilar är på väg genom att titta på dem, ögonkontakt osv. Varför ska vi då ha blinkers överhuvudtaget?

Orvaren drar ett helt lysande exempel med en fullastad timmerbil. Den kan lätt planera sin körning lättare om den tillåts rulla långsamt istället för att komma till ett helt stopp. Energin för att få ett sådant ekipage att rulla är enormt och både ur miljösynpunkt och trafikflödessynpunkt är det bäst att minimera sina stopp så mycket som möjligt.

PS. Bevis.B kommer innebära ett foto på en arg, grovhuggen timmerbilsförare som demonstrerar sitt vansinne mot personer som inte underlättar för andra i rondellkörning.
2009-07-21, 10:15
Medlem
orvarens avatar
Citat:
haha, var så säker. Bevis.B kommer snart!

Faktum var faktiskt att BMWn hade blinkers påslagen och fortsatte alltså vänster. Jag råkade helt enkelt fota den när lampan var i off-läge. Bilen bakom var å andra sidan på väg rakt fram utan blinkers påslagen alls (H*n kanske gjorde ett snabblink höger när h*n åkte ut men det hann jag inte uppfatta).

Jag tycker mångas resonemang vilar på att man kan ju lätt se vart andra bilar är på väg genom att titta på dem, ögonkontakt osv. Varför ska vi då ha blinkers överhuvudtaget?

Orvaren drar ett helt lysande exempel med en fullastad timmerbil. Den kan lätt planera sin körning lättare om den tillåts rulla långsamt istället för att komma till ett helt stopp. Energin för att få ett sådant ekipage att rulla är enormt och både ur miljösynpunkt och trafikflödessynpunkt är det bäst att minimera sina stopp så mycket som möjligt.

PS. Bevis.B kommer innebära ett afoto på en arg, grovhuggen timmerbilsförare som demonstrerar sitt vansinne mot personer som inte underlättar för andra i rondellkörning.
Eller tvärnitar,för att han blir galen när någon som inte blinkat alls,tänker försöka åka genom hans ekipage,men ångrar sig(vill väl inte dö..) och börjar tuta istället!
2009-07-21, 10:22
Medlem
epost72s avatar
Nu är tråden väldigt gammal men skulle man inte kunna göra en poll av det?

Nu vet jag inte hur alternativen skulle bli men, man måste förutsätta att den fortsatta färden går åt vänster i en fyrvägsrondell.

Blinkar du vänster innan eller i rondellen? Ja Nej

EDIT
Jag har nu gjort en förfrågan om Poll
Senast redigerad av epost72 2009-07-21 kl. 10:36.
2009-07-21, 10:29
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72

Nu vet jag inte hur alternativen skulle bli men, man måste förutsätta att den fortsatta färden går åt vänster i en fyrvägsrondell.

Jag håller med. Det hade definitivt varit intressant. Dock känns det efter att man varit ute i trafiken att det skulle ligga på ungefär 50/50.

Men TS som ställde den här frågan för ca 100år sen tycker jag i varje fall har fått svaret på sin fråga.

Folk blinkar vänster för att underlätta för andra, för att vara hjälpsamma. Och jag inte förstå varför någon ska bli arg för att man gör det. Det är ju inte så att man hindrar eller stoppar någon annan.
2009-07-21, 10:46
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Jag håller med. Det hade definitivt varit intressant. Dock känns det efter att man varit ute i trafiken att det skulle ligga på ungefär 50/50.

Men TS som ställde den här frågan för ca 100år sen tycker jag i varje fall har fått svaret på sin fråga.

Folk blinkar vänster för att underlätta för andra, för att vara hjälpsamma. Och jag inte förstå varför någon ska bli arg för att man gör det. Det är ju inte så att man hindrar eller stoppar någon annan.

Det är nog mest ett irritationsmoment för en del, det finns en del som måste störa sig på allt.

Jag gissar på 50/50 också efter att ha läst i tråden, skulle resultatet bli annorlunda så säger det nog mer om medelåldern på flashback.

Ute i trafiken så är min uppfattning att det är 50/50, sedan har man ju dem som aldrig blinkar öht i något sammanhang.
2009-07-21, 11:14
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72

EDIT
Jag har nu gjort en förfrågan om Poll

Fixade en omröstning/Mod
2009-07-21, 11:23
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Fixade en omröstning/Mod

Tack! Äntligen kan det redas ut exakt hur vanligt detta är men ration ser lovande ut än så länge: 3 vänsterblinkare och 1 som inte gör det.
2009-07-21, 11:25
Medlem
orvarens avatar
Jag blinkar vänster innan Cirkulationsplatsen (i "folkmun" rondellen) för att visa min intention tidigt.

Även in i rondellen (även om den inte är två filig/filbyte..)

När jag sedan passerat den avfarten som är före den jag ska ut,blinkar jag höger (filbyte) och fortsätter blinka höger ut ur rondellen.

HUR kan detta missförstås?

Men annars kan man ju göra som de flesta.. Skita HELT i att blinka,överallt!

Räknade en dag till över 60 bilar,på 20minuters färd,som borde blinkat,men inte gjorde det.Filbyten,höger och vänster svängar,rondell körning.
(enbart höger blink räknade jag,då det inte är Lag på att blinka vänster i rondell..)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in