Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-02-24, 18:54
Medlem
Är ju valfritt att blinka vänster så det gör man som man vill (bara man också blinkar höger när man kör ut), tycker själv det kan underlätta i mindre rondeller.

Ett större problem att störa sig på är väl alla idioter som inte blinkar överhuvudtaget i korsningar och rondeller. Eller alla dårar som ska tränga sig in i rondellen fast de har väjningsplikt mot den som redan är inne.
Senast redigerad av FiveLakes 2023-02-24 kl. 18:56.
2023-02-24, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Ser jag en blinkning ska personen ut. Ser jag ingen ska personen fortsätta. Därför en vänsterblinkning bara stökar till det.
Hur och på vilket sätt "stökar det till det"???
2023-02-24, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Att blinka in, dvs vänster, är rent av farligt, för det är förvirrande.
på vilket sätt?
2023-02-24, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Det enda som inkörare behöver tänka på är att väja för varenda bil inne i cirkulationen. Även om ytterfilen är tom men inte innern, så får man inte köra in. Det är böter på det. Folk har för bråttom - det är problemet och inkörare tror att det är nåt "vänsterblinkande samspel" det handlar om, och att VB är tecknet på att man ska stanna. Helt vansinnigt. Så många olycker som orsakas pga VB. Det är väjningsplikten som är tecknet på att man ska stanna (eller väja) - inte nåt som nån bilförare där inne vill framföra. VBare överskattar sin egna betydelse och till stor fara för andra trafikanter.
På vilket sätt?
2023-02-24, 20:04
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Ja, jag ska inte ut.
Finns det bättre sätt?, att markera det.
Om du tittar igenom qaaqs inlägg så kommer du märka att det enda viktiga för qaaq är att hen har rätt och alla andra har fel.

Körskolor lär ut vänsterblinkning. Finns dock inga krav på det.
2023-02-24, 20:05
Medlem
Går det att enas om att alla är oense om vad som gäller och att Vägverket borde starta en kampanj för att undvika missförstånd?

Själv slår jag på varningsblinkersen när jag kör i rondeller, för att gardera mig…
2023-02-24, 20:07
Citat:
PÅ en motorvägspåfart är det annorlunda även om man tycker att inkörarna ska TA sig en plats, men där har de ingen väjningspliktsskylt, så man får hjälpa till att låta de komma in om det krävs
Det behövs ingen skylt eftersom det framgår av sammanhanget att de har väjningsplikt.

Men man har väjningsplikt när man ska in från påfarten på motorvägen.
2023-02-24, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LongTimeNoSee
Det lärs ju till och med ut på många körskolor att man ska blinka vänster när man är i en rondell och inte tänker åka ut på nästa avfart. Antagligen beror det lite på vilken stad man tar körkortet i. Man måste nog vara bra dum i huvudet för att störa sig på en sådan här grej.
Ja, det är ju slutsatsen man måste dra efter att ha plöjt igenom den här tråden.
2023-02-24, 20:11
Medlem
Citat:
när hävdar du att "ni" blinkade vänster förut? 80-talet, 70-talet?

Om jag inte tar helt fel så kom de nya direktiven 1999, så före det så gav man i CP tecken på samma sätt som i en vanlig korsning.

http://www.trafiksakerhet.se/rondell...nya-regler.htm
2023-02-24, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Finns ju de som ligger i höger fält i tvåfiligt körfält i rondellen som blinkar vänster medan den som ligger i vänster ska ut i andra andra avfarten när de åker in samtidigt in i rondellen🤣🤣

Ja, vad är din poäng menar du….?
2023-02-24, 20:19
Medlem
Citat:
Det är inte så du ska göra. Du ska markera vad du TÄNKER göra. Lägg dig inte till med felbeteenden bara för att andra gör fel. Det är inte den i snurran som släpper in andra förare - det är inkörarens eget omdöme att TA plats när han har väjat enligt skylten. De inne i snurran har bara andra bilar i snurran att ta hänsyn till och ev andra trafikanter när vi svänger av vid övergångsställen och cykelöverfarter.

PÅ en motorvägspåfart är det annorlunda även om man tycker att inkörarna ska TA sig en plats, men där har de ingen väjningspliktsskylt, så man får hjälpa till att låta de komma in om det krävs

Det är inget felbeteende, det kan inte vara ett felbeteende då det är full lagligt att VB i CP.
Dessutom finns det paragrafer i TF som säger att man ska använda blinkers för att visa sina avsikter.

Kravet på att visa hänsyn försvinner inte för att man kör i CP, utan det gäller alla trafikanter alltid.
2023-02-24, 20:42
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om du tittar igenom qaaqs inlägg så kommer du märka att det enda viktiga för qaaq är att hen har rätt och alla andra har fel.

Körskolor lär ut vänsterblinkning. Finns dock inga krav på det.
Jag tro att han inte ens vill lyssna på argumenten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in