Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-02-24, 16:31
Medlem
Det lärs ju till och med ut på många körskolor att man ska blinka vänster när man är i en rondell och inte tänker åka ut på nästa avfart. Antagligen beror det lite på vilken stad man tar körkortet i. Man måste nog vara bra dum i huvudet för att störa sig på en sådan här grej.
2023-02-24, 16:31
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Ser jag en blinkning ska personen ut. Ser jag ingen ska personen fortsätta. Därför en vänsterblinkning bara stökar till det.
Hur länge står du och väntar när många utan att HB åker ut?
2023-02-24, 16:34
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
VB i höger fil tolkas nog av de flesta som att planen är att byta fil till den vänstra.
Oftast gäller det nog att markera att jag ska inte ut nu.
(/jag vet att det finns /felblinkare()
2023-02-24, 16:44
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
japp, men ibland är man på bra humör och inte har så bråttom så då skiter jag i det. Körskola? varför snackar du alltid om dessa? på min tid gick inte många i körskola, vi körde privat. det var enklare och billigare så och behövdes inga tillstånd och skit.

Körskolorna idag verka inte alls bra, eftersom de enligt nittiotalisterna lär ut hitte-på-regler som inte är förankrat hos transportstyrelsen eller trafikverket. Inte alls bra då de splittra upp bilförarna. Vb i rondell tex. Bara ren och skär idioti.
Hur gammal är du? pensionär.
Vi blinkade år vänster förr i tiden. Var du med då?
2023-02-24, 16:49
Medlem
styckets avatar
Vad är alternativet?

Att man inte blinkar alls tills man är nämre sin utfart som då bör vara den andra rakt fram eller tredje vänster?

Alltså hur gör de som sa nej? 40% verkar det vara just nu.
2023-02-24, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Möjligt, dessa tillhöra de färre. Vanligare att VB-bilar återfinns i vänster körfält.
2023-02-24, 17:11
Medlem
HeroNeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Och hur mycket underlättar det för en bil som ser dig köra runt och blinka vänster i en rondell? Han har ju ingen aning om vart du ska eller var du kom ifrån.

Vad menar du?

Behovet uppstår väl precis för att så få blinkar UT
2023-02-24, 17:15
Citat:
Hur gammal är du? pensionär.
Vi blinkade år vänster förr i tiden. Var du med då?
när hävdar du att "ni" blinkade vänster förut? 80-talet, 70-talet?
2023-02-24, 17:15
Medlem
Masingas avatar
Finns ju de som ligger i höger fält i tvåfiligt körfält i rondellen som blinkar vänster medan den som ligger i vänster ska ut i andra andra avfarten när de åker in samtidigt in i rondellen🤣🤣
2023-02-24, 17:17
Citat:
Det är inte så du ska göra. Du ska markera vad du TÄNKER göra. Lägg dig inte till med felbeteenden bara för att andra gör fel. Det är inte den i snurran som släpper in andra förare - det är inkörarens eget omdöme att TA plats när han har väjat enligt skylten. De inne i snurran har bara andra bilar i snurran att ta hänsyn till och ev andra trafikanter när vi svänger av vid övergångsställen och cykelöverfarter.

PÅ en motorvägspåfart är det annorlunda även om man tycker att inkörarna ska TA sig en plats, men där har de ingen väjningspliktsskylt, så man får hjälpa till att låta de komma in om det krävs
Senast redigerad av qaaq 2023-02-24 kl. 17:25.
2023-02-24, 17:23
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
när hävdar du att "ni" blinkade vänster förut? 80-talet, 70-talet?
Typ, var du med?
2023-02-24, 17:25
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det är inte så du ska göra. Du ska markera vad du TÄNKER göra. Lägg dig inte till med felbeteenden bara för att andra gör fel.
Ja, jag ska inte ut.
Finns det bättre sätt?, att markera det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in