Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-07-20, 15:58
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
På samma sätt som att man "definitivt" vet att bil A ska vidare runt om ingen blinkers är på.

Dvs ingen blinkers = vidare runt........höger blinkers = ska lämna rondellen.
Sen att bilförarna ibland gör tvärtom är inget ett tvingande vänsterblink kommer förbättra.

För om vi kommer tvinga folk att blinka vänster så kommer alla tro att en bil som INTE blinkar vänster ska lämna rondellen och då börjar köra ut. Problemet var att föraren hade glömt slå på vänsterblinkersen och det smäller.

Exakt. Fullständigt exemplarisk sammanfattning.

Det finns en gammal gubbe som har ett speciellt tänk när han kör i rondellerna här i Varberg:

Han närmar sig rondellen, signalerar höger strax innan han kör i i rondellen, kör in i rondellen, börjar signalera VÄNSTER, signalerar därefter höger igen, och lämnar rondellen rakt ut. Han signalerar alltså hur han vrider på ratten....

Detta beteende har jag tagit som uppgift att ändra på!!

Gubbfan gör mig TOKIG!!
2009-07-20, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Bisarrt att vänsterblinkstänket fortfarande envist håller sig fast i Sverige.

Visst, det var så när jag tog körkort i början av 90-talet när man av någon anledning såg cirkulationsplatser som vanliga fyrvägskorsningar (och jag faktiskt åkte dit på just utebliven vänsterblink på första uppkörningen), men att en körskola till och med -rekommenderar- det ännu år 2009 är ju helt absurt!

Enligt enkelhetsprincipen ska frågan i denna debatt lyda "Varför behövs vänsterblink?", inte "Vad är det för fel med vänsterblink?" eller liknande.

Svaret på den första frågan är att vänsterblink inte behövs om man inte byter körfält inne i cirkulationsplatsen, alltså ska man inte heller blinka åt vänster av något annat skäl än detta.

Absurt är det när trångsynta människor inte inser fördelen med vänsterblink. De flesta körskolor rekommenderar vänsterblink, helt i enlighet med vägverkets rekommendationer.

Att vänsterblink inte är NÖDVÄNDIGT är inte liktydigt med att det är dåligt och att man inte SKA använda det. Inser du inte skillnaden? Vänsterblink BEHÖVS inte men det UNDERLÄTTAR för de övriga trafikanterna.
2009-07-20, 22:55
Medlem
pythonxs avatar
Det är ju inte direkt nödvändigt att maten du äter smakar gott...men det är ju en djävla fördel om man gör det
2009-07-20, 23:04
Medlem
orvarens avatar
Citat:
På samma sätt som att man "definitivt" vet att bil A ska vidare runt om ingen blinkers är på.

Dvs ingen blinkers = vidare runt........höger blinkers = ska lämna rondellen.
Sen att bilförarna ibland gör tvärtom är inget ett tvingande vänsterblink kommer förbättra.

För om vi kommer tvinga folk att blinka vänster så kommer alla tro att en bil som INTE blinkar vänster ska lämna rondellen och då börjar köra ut. Problemet var att föraren hade glömt slå på vänsterblinkersen och det smäller.
Ingen blinkers= stollen vet inte att h#n SKA blinka öht,speciellt när h"n lämnar cirkulationsplatsen..?

Två filig rondell?

HUR kommer man in i den inre filen,utan att göra ett filbyte?
(och hur kommer man från den inre till den yttre?)

Filbyte=blinkers.
2009-07-20, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ingen blinkers= stollen vet inte att h#n SKA blinka öht,speciellt när h"n lämnar cirkulationsplatsen..?

Två filig rondell?

HUR kommer man in i den inre filen,utan att göra ett filbyte?
(och hur kommer man från den inre till den yttre?)

Filbyte=blinkers.

Och med ytterfil snackar du vänsterfilen va? Eftersom det är så på "vanliga" vägar. Och en c-plats ska ju numera ses som en "vanlig väg som svänger kraftigt".
Så ytterfil = vänsterfil och innerfil = högerfil. Eller? Nu snurra jag till det mer än vad tråden behöver tror jag. Muhahaha

Btw...jag vet inte hur man kommer in till ytterfilen då jag ligger kvar i innerfilen hela varvet runt. Dvs den filen jag kommer in till först och sen lämnar c-platsen ifrån.
2009-07-20, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
Det är ju inte direkt nödvändigt att maten du äter smakar gott...men det är ju en djävla fördel om man gör det

Spot on.
2009-07-20, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx

Det är ju inte så att man måste blinka vänster bara för att man får göra det.
Det är ju inte så att man måste knulla kossor bara för att man får göra det.

Spot on 2, eller.....
2009-07-20, 23:22
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Och med ytterfil snackar du vänsterfilen va? Eftersom det är så på "vanliga" vägar. Och en c-plats ska ju numera ses som en "vanlig väg som svänger kraftigt".
Så ytterfil = vänsterfil och innerfil = högerfil. Eller? Nu snurra jag till det mer än vad tråden behöver tror jag. Muhahaha

Btw...jag vet inte hur man kommer in till ytterfilen då jag ligger kvar i innerfilen hela varvet runt. Dvs den filen jag kommer in till först och sen lämnar c-platsen ifrån.
Nä,då!

Inner-vänster och ytter-höger fil.

Men lite som med kossorna/getterna..

Man Får åka högerfil flera varv runt,det är tillåtet,men...

(tja,knulla kossor är inte min "grej",liksom..)
2009-07-20, 23:33
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Det är ju inte så att man måste blinka vänster bara för att man får göra det.
Det är ju inte så att man måste knulla kossor bara för att man får göra det.

Spot on 2, eller.....
Människor som blinkar vänster = underlättar.
Människor som knullar kossor = snea i huvudet.

Skillnad?
2009-07-20, 23:36
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)

Skillnad?
Spot on 3?
2009-07-20, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)

Skillnad?

Människor som följer trafikregler som ändrades för 10år sen = underlättar.
Människor som hellre vill lära ut 10år gamla regler som inte gäller istället för att lära ut dom som ersattes och få folk att följa dom istället = snea i huvudet?

Spot on...hmm...zzznark...sova nu...
2009-07-20, 23:44
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Människor som följer trafikregler som ändrades för 10år sen = underlättar.
Människor som hellre vill lära ut 10år gamla regler som inte gäller istället för att lära ut dom som ersattes och få folk att följa dom istället = snea i huvudet?

Spot on...hmm...zzznark...sova nu...

Alla trafikskolebilar jag sett här i kring blinkar så fint åt BÅDE höger och vänster i rondllerna,men de lär väl ut på må få,bara? Beroende på om det snöar i Säffle,typ..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in