Citat:
Ursprungligen postat av
deman
Och var i din källa "aftonbladet" står det att man skulle blinka vänster 1990 då jag tog körkort? Och var i samma artikel står det enligt trafikreglerna när det blev lag på att blinka vänster vid rondellkörning? Det finns inte, har aldrig funnit och kommer aldrig finnas. Du är så jävla dum i huvudet att det är synd om dig. Din desperation av att ha fel är så jävla tragikomisk.
Fast det var ju inte det du skrev i det inlägg jag citerade... så varför du nu börjar flytta målstolparn är för att du vägrar att erkänna att du hade fel, fast jag bevisade att du hade fel...
Du påstod....
Citat:
Ursprungligen postat av
deman
Fast nu har du helt fel. Jag tog körkort 1990 och då hade man samma regler som nu. Körkortsböckerna och lärarna lärde ut "att eftersom det bara finns ett håll att åka i, så ska man inte blinka annat än när man kör ur rondellen då alla avfarter är åt höger."
Nej, bevisligen hade man inte samma regler 1990 som idag, därför att det (enligt artikeln) blev nya regler 1999.
Tidigare var det inte alls krav på att blinka HB om du skulle ut rakt fram, men krav om du skulle ut första höger, och VB om man skulle ut i tredje. Det var alltså krav på att innan infart ge tecken på vart man skulle, precis som i en vanlig korsning. Därför att på den tiden definierades en CP mer som en vanlig korsning, där det alltså är krav på att VB och HB men inte nåt krav på teckengivning om man skulle rakt fram.
Detta ändrades 1999 vilket artikeln visar, och då kom de nya reglerna vilka alltid kräver HB ut oavsett utfart.
Så, ditt påstående att det var samma regler idag i CP som det var 1990 när du tog körkort är direkt felaktigt, vilket jag bevisat. Lev med det....