Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-08-30, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Fast nu har du helt fel. Jag tog körkort 1990 och då hade man samma regler som nu. Körkortsböckerna och lärarna lärde ut "att eftersom det bara finns ett håll att åka i, så ska man inte blinka annat än när man kör ur rondellen då alla avfarter är åt höger."
Mer logiskt än så kan man inte beskriva förfarandet!

Fanns inga cpl här när det togs körkort för övrigt. Nu finns enligt uppgift 71 stycken.
2019-08-30, 15:16
Medlem
Citat:
Fast nu har du helt fel. Jag tog körkort 1990 och då hade man samma regler som nu. Körkortsböckerna och lärarna lärde ut "att eftersom det bara finns ett håll att åka i, så ska man inte blinka annat än när man kör ur rondellen då alla avfarter är åt höger."

Det verkar som att vi båda två ska sluta lyssna på bilskollärare för de har inte heller koll. Jag tog nämligen körkort 98 och fick lära mig att blinka som i en korsning. För att många är senare få veta att man numera skulle blinka ut.

Och jag som trodde det här var enkelt...

Nåja, faktum kvarstår att det aldrig är fel att blinka för allt du gör i rondellen - då har man helgarderat sig och är extra tydlig.
2019-08-30, 19:04
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Mer logiskt än så kan man inte beskriva förfarandet!

Fanns inga cpl här när det togs körkort för övrigt. Nu finns enligt uppgift 71 stycken.

Tyvärr har deman fel, minns fel, eller sitter och bara hittar på...

1990 hade man inte alls samma regler som nu i CP, då hade man de gamla reglerna....

Citat:
Lag eller rekommendation?
När den nya Trafikförordningen trädde i kraft 1 oktober 1999 fick vi också en beskrivning om hur vi ska köra i en cirkulationsplats.
Om det handlar om en ny lag, eller endast en rekommendation tvistas det om.
Frågan har satts på sin spets när det gäller om man ska blinka eller inte, när man kör rakt fram i cirkulationsplatsen.
I första hand är det trafikskolorna som protesterar, särskilt de som står utanför STR, Sveriges Trafikskolors Riksförbund.
Jag kan förstå dem. Här har man i åratal lärt sina elever att inte blinka när man kör rakt fram genom cirkulationsplatsen. Nu ska man plötsligt lära ut ett nytt sätt, som man dessutom inte alls gillar. Motiveringen är att man tycker att blinkningen är onödig och lätt kan leda till missförstånd.
Att man en gång inte behövde blinka beror på att cirkulationsplatsen fram till 1 oktober 1999 liknades vid en korsning, och i en korsning behövs inget tecken när man kör rakt fram.
Sedan cirkulationsplatsen togs upp i Trafikförordningen betraktas den numera som en egen ”väg” där man svänger runt en rondell. Vid varje sväng ut från en väg ska man visa sin avsikt med körriktningsvisare.

Källa: https://www.aftonbladet.se/bil/a/On3...-ett-varv-till
2019-08-30, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

1990 hade man inte alls samma regler som nu i CP, då hade man de gamla reglerna....

Se på katten, jag hade rätt trots allt. Regeln/rekommendationen ändrades strax efter jag fått mitt kort. Tack Dr Tinnitus
2019-08-31, 09:31
Bannlyst
Citat:

Och var i din källa "aftonbladet" står det att man skulle blinka vänster 1990 då jag tog körkort? Och var i samma artikel står det enligt trafikreglerna när det blev lag på att blinka vänster vid rondellkörning? Det finns inte, har aldrig funnit och kommer aldrig finnas. Du är så jävla dum i huvudet att det är synd om dig. Din desperation av att ha fel är så jävla tragikomisk.
2019-08-31, 11:30
Medlem
Citat:
Och var i din källa "aftonbladet" står det att man skulle blinka vänster 1990 då jag tog körkort? Och var i samma artikel står det enligt trafikreglerna när det blev lag på att blinka vänster vid rondellkörning? Det finns inte, har aldrig funnit och kommer aldrig finnas. Du är så jävla dum i huvudet att det är synd om dig. Din desperation av att ha fel är så jävla tragikomisk.

Fast det var ju inte det du skrev i det inlägg jag citerade... så varför du nu börjar flytta målstolparn är för att du vägrar att erkänna att du hade fel, fast jag bevisade att du hade fel...

Du påstod....
Citat:

Nej, bevisligen hade man inte samma regler 1990 som idag, därför att det (enligt artikeln) blev nya regler 1999.

Tidigare var det inte alls krav på att blinka HB om du skulle ut rakt fram, men krav om du skulle ut första höger, och VB om man skulle ut i tredje. Det var alltså krav på att innan infart ge tecken på vart man skulle, precis som i en vanlig korsning. Därför att på den tiden definierades en CP mer som en vanlig korsning, där det alltså är krav på att VB och HB men inte nåt krav på teckengivning om man skulle rakt fram.
Detta ändrades 1999 vilket artikeln visar, och då kom de nya reglerna vilka alltid kräver HB ut oavsett utfart.

Så, ditt påstående att det var samma regler idag i CP som det var 1990 när du tog körkort är direkt felaktigt, vilket jag bevisat. Lev med det....
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2019-08-31 kl. 11:34.
2019-08-31, 11:34
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!

Det heter cirkulationsplats, rondellen är gräsmattan inne i cirkulationsplatsen, de dårar man ser hjulspår efter där har varken blinkat höger eller vänster! Är du en av dem?
2019-08-31, 12:27
Bannlyst
Citat:
Dravel
det enda du bevisat är att du inte nånstans kan skilja mellan trafikregler och tyckande/rekommendationer. Trafikregler är det som styr - försök få in det nånstans mellan sågspånen, och dessa styrande regler har inte ändrats. Om du fortfarande vägrar inse att VB aldrig nånsin haft i en CPL att göra, så länka juridiska dokument istället för dravel från aftonbladet.
2019-08-31, 12:40
Medlem
Citat:
det enda du bevisat är att du inte nånstans kan skilja mellan trafikregler och tyckande/rekommendationer. Trafikregler är det som styr - försök få in det nånstans mellan sågspånen, och dessa styrande regler har inte ändrats. Om du fortfarande vägrar inse att VB aldrig nånsin haft i en CPL att göra, så länka juridiska dokument istället för dravel från aftonbladet.

Du är alltså inte man nog att erkänna att du hade fel i ditt påstående att det skulle varit samma regler i CP 1990 (när du tog körkort) som det är idag? Hur kan det vara samma regler då när det bevisligen ändrades 1999 till de regler vi har idag...?

Läs och lär....

Citat:
Vägkorsning eller cirkulationsplats?

”En cirkulationsplats är ett ställe där vägar möts – den är alltså i sig en vägkorsning – men det finns en rondell i mötesplatsen.” /Ingemar Skogö. Så skrev 2006 dåvarande generaldirektören för Vägverket
nya regler i cirkulationsplats

Hur var det före år 1999? Hur är det nu år 2014?

Tidigare var en cirkulationsplats en säkrare plats att färdas i om man jämförde platsen med vanlig korsning. Vid vänstersväng och vid vändning användes det vänstra körfältet om inga andra anvisningar fanns och tecken/blinkers gavs till vänster.

Förvirringen och olycksrisken vid körning i en cirkulationsplats har nu ökat och med de ”nya” direktiven från Vägverket i Borlänge.

Osäkerheten är total då många i en informationsbroschyr från Vägverket i Stockholm fått det klargjort för sig att man ska köra enligt de gamla reglerna.

Vägverkets info med de gamla reglerna där man skulle VB.....
http://www.trafiksakerhet.se/dokumen...lad_040602.pdf

Källa: http://www.trafiksakerhet.se/rondell...nya-regler.htm

Så, är du man att erkänna att du hade fel, eller ska du tramsa vidare med att flytta målstolpar och försöka påstå att jag inte vet vad jag pratar om....? Då får du det kallt om rumpan....
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2019-08-31 kl. 12:50.
2019-09-01, 07:04
Bannlyst
är det det där du kallar juridiska dokument? Inte förvånande att du inte hittar nåt i din desperation eftersom det aldrig funnits. En trafikregel lämnar inget öppet för valfri tolkning. Det finn ett rätt beteende eller ett fel sätt. Fel = lagöverträdelse som har böter i straffskalan. Hade VB varit krav så hade uteblivet VB bötfällts otaliga gånger. Var så säker.

Existerar som sagt ingen lagtext där VB ställs som krav rondellkörning (inte efter 1990 iaf). Det är det som är topic här - inget annat. Inga tolkningar från olika personer.
2019-09-01, 11:49
Medlem
Citat:
är det det där du kallar juridiska dokument? Inte förvånande att du inte hittar nåt i din desperation eftersom det aldrig funnits. En trafikregel lämnar inget öppet för valfri tolkning. Det finn ett rätt beteende eller ett fel sätt. Fel = lagöverträdelse som har böter i straffskalan. Hade VB varit krav så hade uteblivet VB bötfällts otaliga gånger. Var så säker.

Existerar som sagt ingen lagtext där VB ställs som krav rondellkörning (inte efter 1990 iaf). Det är det som är topic här - inget annat. Inga tolkningar från olika personer.

Jag har inte påstått att det var ett juridiskt dokument, men du griper halmstrån och flyttar målstolpar just för att vägra erkänna att du har fel....

Du betvivlar alltså vad Vägverket säger...?

Då tar vi detta då....
Vad definierades en cirkulationsplats som före 1999?
Ju den definierades som en vanlig korsning med en rondell i mitten. I vanliga korsningar är det krav på signalgivning om man ska till vänster eller höger, men inte rakt fram.

Citat:
Vägverkets dokument – vad är en cirkulationsplats?
Vägverkets dokument, vägutformning 94 version S-2punkt 7, typ av korsningar.

Med korsning (vägkorsning) avses en väganläggning där trafik på olika vägar korsas, åtskiljs eller sammanförs” och en cirkulationsplats är ”en benämning på platser där vägar möts”.
Där vägar korsas eller möts ska således betraktas som en vägkorsning. Storlek och utformning – bestämmer
Vägverket skrev i yttrande till Högsta Domstolen 1994, att det var cirkulationsplatsens storlek och utformning som bestämde om den skulle betraktas som en vägkorsning eller inte. Om vägkorsningen med en rondell har en viss storlek och utformning ska den betraktas som en vägkorsning och därav följer att placering och tecken ska ges på samma sätt som i en korsning utan rondell.

Källa: http://www.trafiksakerhet.se/rondell...nya-regler.htm
2019-09-01, 17:19
Bannlyst
Det rätta sättet är postat ett otal gånger innan, men återigen då för okunniga som tex DrTinnitus.
https://www.transportstyrelsen.se/sv...ulationsplats/

Exakt samma lärdes ut 1990 då jag tog lappen och pga att det är det enda logiska sättet. Fanns varken 1990, 1999 eller 2019 nån lag om VB. Samma principer har gällt hela tiden. Exakt samma skyltar har använts och som alla körkortsinnehavare vet så går skyltar före allt utom polisens tecken. Det är väjningsplikt för infart precis som mot andra vägar med högre prioritet (huvudled tex). Att vänsterblinka för passage förbi påfart med väjningsplikt är så urbota korkat och äckligt. Förstår man inte att oblinkat betyder "forsätta" så borde man söka hjälp och lämna tillbaka körkortet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in