Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-02-22, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Du blinkar för att du tror att du svänger vänster. Säg som det är istället för ditt löjliga "välgörenhetssvamel", för det är bara en dålig ursäkt som vi inte tror på.

Det verkar som om du helt undvikit att kommentera det jag förklarar om signalgivning vid stannade vid vägkant/trottoar? Hur du reagerar och tänker om nån du åker bakom bara börjar tappa fart kanske t o m utan bromsljus, och du undrar vad som sker, och så står bilen framför bara still rätt vad det är och du måste stanna bakom och undrar vad som sker. Sen öppnas dörren och passageraren kliver ur.

Visst vill vi väl alla helst se att en sådan bil framför oss ger HB inför ett stannande utmed vägkanten/trottoaren…?
2023-02-22, 20:41
Medlem
Planerar svänga höger eller planerar stanna: Blinka höger.
Planerar svänga vänster: Blinka vänster.

Hur svårt kan det bli?
2023-02-22, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den typen av vänsterblinkare är vanligast, blinkar inte höger alls, men VB så länge det går innan den slår av per automatik. Alternativt aktiveras HB först när ratten vrids åt höger.
Definitivt INTE min erfarenhet, tvärtom, den som bryr sig att VB orkar/tänker också på att HB.
Man vill visa sin avsikt oavsett om man svänger av eller om man ska "vänsterut" i cp.
2023-02-22, 20:45
Medlem
Citat:
Den typen av vänsterblinkare är vanligast, blinkar inte höger alls, men VB så länge det går innan den slår av per automatik. Alternativt aktiveras HB först när ratten vrids åt höger.
det gäller ju oavsett om man är VB eller inte...............meningslös kommentar.
2023-02-22, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
det gäller ju oavsett om man är VB eller inte...............meningslös kommentar.
Nej det gäller företrädelsevis VB, de verkar inte hinna med att skifta till HB i rimlig tid.
2023-02-23, 00:08
Citat:
Du blinkar för att du tror att du svänger vänster. Säg som det är istället för ditt löjliga "välgörenhetssvamel", för det är bara en dålig ursäkt som vi inte tror på.

Men börjar få förståelse och känna empati med dig då du måste förståndshandikappad. kan inte va kul att ha karborreband på skorna, inte kunna skilja på höger vänster och stämpla in på samhall varje morgon
Vad du tror att jag tror lägger jag ganska liten vikt vid. Jag har berättat hur jag tänker. Om du inte vill tro på det så kan jag inte tvinga dig.

Svänger vänster gör jag. Eller inte. Det beror på vilket referenssystem du väljer. Eller så är allt en illusion? Det spelar hur som helst ingen roll, för det enda som är relevant för mig är huruvida det underlättar för andra trafikanter eller inte. Om du inte kan tillgodogöra dig informationen en vänsterblinkare ger så synd för dig, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det.

Btw, kan du förklara det logiska i att tillåta vänsterblinkning? Du har ju sagt att lagen är genomtänkt. Så jag antar att du tycker att det är bra att det är tillåtet?
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-02-23 kl. 00:48.
2023-02-23, 03:36
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vad du tror att jag tror lägger jag ganska liten vikt vid. Jag har berättat hur jag tänker..
Du får be din kontaktperson/gode man eller någon personal på den dagliga verksamheten att förklara för dig hur man ska köra. Vi kommer inte längre här.
Senast redigerad av qaaq 2023-02-23 kl. 03:54.
2023-02-23, 08:50
Medlem
Citat:
Nej det gäller företrädelsevis VB, de verkar inte hinna med att skifta till HB i rimlig tid.
Det där är en projektion av vad du vill se...................
2023-02-23, 09:34
Citat:
Du får be din kontaktperson/gode man eller någon personal på den dagliga verksamheten att förklara för dig hur man ska köra. Vi kommer inte längre här.

Så söt när du är inmålad i ett hörn. Ta din autistmedicin så blir det bra det där ska du se.
2023-02-23, 10:18
Medlem
Enligt lag skall alla ge högerblink när de svänger ut ur en rondell. Antag att man enligt lag även skall ge vänsterblink när man kör inne i rondell. Skulle ju bli en förfärligt massa blinkande i rondellen liknande julbelysningen hos någon julljusfantast.
2023-02-23, 14:15
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Enligt lag skall alla ge högerblink när de svänger ut ur en rondell. Antag att man enligt lag även skall ge vänsterblink när man kör inne i rondell. Skulle ju bli en förfärligt massa blinkande i rondellen liknande julbelysningen hos någon julljusfantast.
Ja, jag tycker inte att det vore bra med en sådan lag. Det är bättre att låta förarna själva avgöra när det är bra och inte.
2023-02-23, 14:48
Jag brukar blinka vänster för att visa att jag inte tänker ta avfarten till höger när jag ligger på motorvägen. Det är ju trots allt Y-korsningar så fort det finns avfarter, precis som i rondellen.

Eller inte!

Pappskallar

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in