Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-02-22, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Här tror jag det mer handlar om konfirmationsbias hos dig än verkliga fakta underbyggda av statistik med godtagbart underlag.

Att det sker så som du beskriver ser jag dagligen exempel på, men jag lutar mig betydligt mer till att en klar majoritet generellt sett blinkar HB rätt ok, oavsett om de VB eller inte.

Men sätt dig/er gärna nån timme och granska och notera statistik i några mer eller mindre livliga CP och se vad resultatet ger.

Riktigt så gott om tid har jag inte, men kanske ett sommarprojekt!
Vidgår att det jag hävdar inte bygger på statistik, men fleråriga observationer däremot!
Vet ej heller om det är sammalunda annorstädes (än Umeå), men har svårt att tänka mig annat.
2023-02-22, 14:48
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Riktigt så gott om tid har jag inte, men kanske ett sommarprojekt!
Vidgår att det jag hävdar inte bygger på statistik, men fleråriga observationer däremot!
Vet ej heller om det är sammalunda annorstädes (än Umeå), men har svårt att tänka mig annat.
Min erfarenhet är att det är olika från stad till stad.

Varför är det svårt att tänka sig att det skulle kunna vara olika på andra ställen?
2023-02-22, 14:59
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Och lagen är logisk och genomtänk givetvis.
Kan du förklara logiken bakom att det är tillåtet att blinka vänster i en cirkulationsplats?
2023-02-22, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Min erfarenhet är att det är olika från stad till stad.

Varför är det svårt att tänka sig att det skulle kunna vara olika på andra ställen?
Motsäger inte alls att det kan så vara, men ser egentligen ingen orsak till det heller.
2023-02-22, 15:51
Citat:
Motsäger inte alls att det kan å vara, men ser egentligen ingen orsak till det heller.
Har du någonsin varit utanför Umeå?

Hur folk kör i rondeller är långt ifrån den enda saken som skiljer sig i hur folk kör baserat på ort. I Stockholm är folk många gånger mer benägna att släppa in folk som vill byta fil jämfört med mindre orter exempelvis. Men de har också väldigt låg tolerans för att någon kör lite för långsamt.
2023-02-22, 15:55
Medlem
Citat:
Har du någonsin varit utanför Umeå?

Hur folk kör i rondeller är långt ifrån den enda saken som skiljer sig i hur folk kör baserat på ort. I Stockholm är folk många gånger mer benägna att släppa in folk som vill byta fil jämfört med mindre orter exempelvis. Men de har också väldigt låg tolerans för att någon kör lite för långsamt.
Det där kan vi vidgå fullt ut! I Stockholm är blinkers ett tillräckligt verktyg för att bli insläppt, på många andra håll verkar tanken vara "du får vänta på din tur!"
2023-02-22, 15:58
Citat:
Det där kan vi vidgå fullt ut! I Stockholm är blinkers ett tillräckligt verktyg för att bli insläppt, på många andra håll verkar tanken vara "du får vänta på din tur!"
Jag har inte speciellt svårt att tänka mig att qaaq tillhör kategorin som vrångt tänker "du får vänta på din tur"

Och om idioten svarar på det i den här tråden lär det vara någon efterbliven halmgubbe om att vi inte fattar att den som byter fil har väjningsplikt.
2023-02-22, 16:20
Medlem
Citat:
Jag har inte speciellt svårt att tänka mig att qaaq tillhör kategorin som vrångt tänker "du får vänta på din tur"

Och om idioten svarar på det i den här tråden lär det vara någon efterbliven halmgubbe om att vi inte fattar att den som byter fil har väjningsplikt.

Vi får väl se...!
2023-02-22, 16:25
Medlem
Ytterligare en massa skräpinlägg av vänsterblinkare utan någon som helst motivering för sina lågintelligenta vänsterblinkningar. Gärna med en stor skopa med förolämpningar och sarkasm.
2023-02-22, 16:35
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Ytterligare en massa skräpinlägg av vänsterblinkare utan någon som helst motivering för sina lågintelligenta vänsterblinkningar. Gärna med en stor skopa med förolämpningar och sarkasm.
Jag har gett utförliga motiveringar till dig. Men som jag skrev tidigare så är det som att förklara tonfallets betydelse för en autist. Och det är helt ok om du inte klarar av att dra nytta av andras vänsterblinkningar, men du gör ju dig bara löjlig när du håller på som du gör. Ungefär som att en blind tjatar om att teckenspråk är meningslöst.
2023-02-22, 16:36
Medlem
Citat:
Jag har gett utförliga motiveringar till dig. Men som jag skrev tidigare så är det som att förklara tonfallets betydelse för en autist. Och det är helt ok om du inte klarar av att dra nytta av andras vänsterblinkningar, men du gör ju dig bara löjlig när du håller på som du gör. Ungefär som att en blind tjatar om att teckenspråk är meningslöst.

Att du bromsar in lite hårdare om bilisten i rondellen inte blinkar?
2023-02-22, 16:39
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Att du bromsar in lite hårdare om bilisten i rondellen inte blinkar?
Exempelvis ja

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in