Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2021-05-08, 10:31
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ja, tidigare blir givetvis också fel. Ligger avfarterna nära varandra kan det vara sent ändå, men blir inte bättre då att göra det så det missuppfattas. Oftast är problemet att det görs simultant med ratten vrids åt höger.

Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Helt enig.
Jag tycker vänsterblink medför mer komplikationer än nytta. Som folk som enbart blinkar vänster och stänger av dom när dom helt plötsligt ska ut som om jag följer deras vardagliga som som tonåringar följer Kardashians - jag har INGEN aning om vart du kom in i rondellen och således hjälper din vänsterblink mig absolut ingenting.

Det enda viktiga är korrekt placering i rondellen (fil beroende på vart man ska) och höger blink.
Placera dig strategiskt så det är enkelt för alla och blinka höger när det är dags för att åka ut, gör det smidigt.
Underlättar enormt.

det verkar som att ni som inte uppskattar en vänsterblink arbetar under premissen att den utförs felaktigt. så är det ju med allt.
2021-05-08, 10:34
Medlem
Citat:
Helt enig.
Jag tycker vänsterblink medför mer komplikationer än nytta. Som folk som enbart blinkar vänster och stänger av dom när dom helt plötsligt ska ut som om jag följer deras vardagliga som som tonåringar följer Kardashians - jag har INGEN aning om vart du kom in i rondellen och således hjälper din vänsterblink mig absolut ingenting.

Det enda viktiga är korrekt placering i rondellen (fil beroende på vart man ska) och höger blink.
Placera dig strategiskt så det är enkelt för alla och blinka höger när det är dags för att åka ut, gör det smidigt.
Underlättar enormt.
Samtidigt så är "korrekt placering" något som det kan tvistas om också, många gånger kan ytterfilen vara bra val även om det är tredje utfarten som skall användas för att lämna cpl. Finns ställen där de flesta skall ta just tredje avfarten, därvid kö i innerfilen, naturligtvis smidigare att passera i ytterfilen istället!
2021-05-08, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
det verkar som att ni som inte uppskattar en vänsterblink arbetar under premissen att den utförs felaktigt. så är det ju med allt.
Ofta är nyttan försumbar samtidigt som det för åtskilliga innebär svårigheter att i tid aktivera den högra körriktningsvisaren när cpl skall lämnas. Eftersom omställningen av spaken är rätt svår tydligen är det klart bättre att utesluta det inledande bruket av vänster blinkers.
Senast redigerad av Nordiad 2021-05-08 kl. 10:39.
2021-05-08, 14:00
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Samtidigt så är "korrekt placering" något som det kan tvistas om också, många gånger kan ytterfilen vara bra val även om det är tredje utfarten som skall användas för att lämna cpl. Finns ställen där de flesta skall ta just tredje avfarten, därvid kö i innerfilen, naturligtvis smidigare att passera i ytterfilen istället!

Givetvis. Rondellen är en raksträcka och den som utför filbytet (t.ex när den i innerfilen går ut) så ska ju denne hålla koll.
Tyvärr så tänker inte folk så. Därav är det risky (men inte fel!) att svänga vänster i ytterfilen.
2021-05-08, 15:00
Medlem
Citat:
Givetvis. Rondellen är en raksträcka och den som utför filbytet (t.ex när den i innerfilen går ut) så ska ju denne hålla koll.
Tyvärr så tänker inte folk så. Därav är det risky (men inte fel!) att svänga vänster i ytterfilen.
Samtidigt som det städse är den som lämnar innerfilen som har att lämna trafik i ytterfilen företräde så finns givetvis en ökad risk att den som befinner sig i innerfilen utgår från att ytterfilstrafiken lämnar cpl innan de skall ut. Men meningen är ju att det skall gå att använda den fil som för var och en passar bäst, så därför blir det alltfler som undviker att använda innerfilen, framförallt när det är glesare trafik i den yttre.
2021-05-08, 16:22
Medlem
Citat:
Helt enig.

Underlättar enormt.
Lyssna vad yrkeschaufförer säger!
Vb underlättar!

Med erfarenhet kommer förståelse.
Träna på!
2021-05-08, 17:25
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Vb underlättar!

Träna på!
Jag har varit yrkeschaufför, men skulle aldrig falla mig in i att VB:a då det inte finns några vänsteravfarter. VB är kontraproduktivt och gör det farligare för de som kör oblinkat, eftersom VBarna tror man ska av om man inte blinkar vänster, och skiter i väjningsplikt och kör rätt in framför bil som får tvärsnita. Händer precis hela jävla tiden och det är nästan alltid yrkeschaufför som kör så vårdslöst.
2021-05-08, 17:28
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Vb underlättar!

Träna på!

Yrkeschafförer = gudarna i trafiken?
Skiter I om du är yrkeschafför eller Liberace, det gör dig inte till en duktig förare för det.
Finns gott om kassa yrskeschafförer där ute.
2021-05-08, 23:59
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Skiter I om du är yrkeschafför eller Liberace, det gör dig inte till en duktig förare för det.
Håller med, man har stött på många under årens lopp. Bara för att dom är yrkeschafförer betyder inte det att dom vet allt.
2021-05-09, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Jag har varit yrkeschaufför, men skulle aldrig falla mig in i att VB:a då det inte finns några vänsteravfarter. VB är kontraproduktivt och gör det farligare för de som kör oblinkat, eftersom VBarna tror man ska av om man inte blinkar vänster, och skiter i väjningsplikt och kör rätt in framför bil som får tvärsnita. Händer precis hela jävla tiden och det är nästan alltid yrkeschaufför som kör så vårdslöst.
Du har fel.
2021-05-09, 15:26
Medlem
Citat:
Det har du såklart rätt i men dom inser fördelen med vb.
2021-05-11, 09:17
Medlem
Jag har nu två gånger på kort tid råkat ut för bilister som blinkar vänster när de kör rakt fram i en korsning. Jag tror att det är vänsterblinkandet i cirkulationsplatser som har spridit sig till de vanliga korsningarna nu, dvs visa att du skall rakt fram i korsningen genom att blinka vänster.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in