Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-04-21, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Trafikfarligt hade det varit om det både hade varit tillåtet att ta vänster i högerfilen och okej att lämna c-platsen från vänsterfilen UTAN att lämna företräde.

Nu blir det trafikfarligt för att vänsterfilsföraren inte vet om att denne ska lämna företräde.

Nej, det blir trafikfarligt för att du håller på din rätt att köra vidare i höger körfält trots att du därmed stoppar upp all trafik i vänster körfält, när det istället hade varit bättre planerat av dig att placera dig i vänster körfält från början.

Som sagt, det är inte alltid den som kör lagtekniskt fel som är den farliga. Med tanke på din våldtäktsliknelse kommer här en om möjligt ännu sämre liknelse:

Två polare bestämmer sig för att springa en hinderbana. Polare 1 har en oladdad revolver i fickan. Polare 2 håller en brödkniv mot sitt bröst.

Fråga ett: Vem av de här två gör något otillåtet?
Svar: Polare 1 då det är förbjudet att inneha en revolver.

Fråga två: Vem av de här två gör något farligt?
Svar: Polare 2 då det är farligt, men tillåtet, att hålla en brödkniv mot sitt bröst.

Så ta ner brödkniven och lägg dig i vänsterfilen som vanligt folk, som planerar sin körning för smidigaste lösning för ALLA i trafiken. Som sagt, att hålla på sin rätt är ingen bra inställning att ha i trafiken. Det gäller att samspela med de andra trafikanterna så att det blir så bra som möjligt för alla. Genom att vara obstinat och hålla på din rätt i högerfilen så är det DU som stör trafiken, trots att du inte gör något lagtekniskt fel.
2009-04-21, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Som sagt, det är inte alltid den som kör lagtekniskt fel som är den farliga. Med tanke på din våldtäktsliknelse kommer här en om möjligt ännu sämre liknelse:

Två polare bestämmer sig för att springa en hinderbana. Polare 1 har en oladdad revolver i fickan. Polare 2 håller en brödkniv mot sitt bröst.

Fråga ett: Vem av de här två gör något otillåtet?
Svar: Polare 1 då det är förbjudet att inneha en revolver.

Fråga två: Vem av de här två gör något farligt?
Svar: Polare 2 då det är farligt, men tillåtet, att hålla en brödkniv mot sitt bröst.

Den var faktiskt ännu sämre då den inte alls går att jämnföra.
För att den ska gå att jämnföra så måste Polare 2´s agerande bli farligt först när Polare 1 gör något otillåtet.

Dvs så länge Polare 1 inte gör något otillåtet så är Polare 2´s agerande ofarligt.

Jag ville alltså med min usla liknelse enbart påvisa att mitt beteende enbart blir farligt när andra bryter mot nån regel.

På samma sätt som att det inte är mitt fel att jag blir misshandlad av Djurgårdens huliganer bara för att jag bär en AIK-halsduk och går förbi klacken. Dvs det är ofarligt att bära den om bara huliganerna inte bryter mot någon regel/lag och misshandlar mig.
Misshandlar dom mig, ja då var det ju farligt att bära den. Men det för att dom bröt mot lagen. Bättre hade ju då varit att bära en Djurgårds-halsduk för då hade jag klarat mig.
2009-04-21, 22:54
Medlem
Jaja, kör du som du vill trots att det stör trafiken, är trafikfarligt, och ej rekommenderat av någon annan än dig själv (det råkar bara vara tillåtet). Det går säkert bra. Ett tag. Lycka till, men håll dig ifrån Malmö bara så jag slipper stöta på dig. Får se hur länge du överlever med ditt sätt att tänka
Som sagt...nötterna på vägverket och körskolorna är ju idioter, de fattar ju ingenting!

Får jag förresten fråga VARFÖR du kör som du gör? Är det för att medvetet reta upp alla andra i trafiken eller är det bara ogenomtänkt? Kom inte med argumentet att du slipper kolla i döda vinkeln eftersom du aldrig byter fil, det håller inte eftersom du ÄNDÅ måste hålla koll på vad som händer i andra körfältet.
Prova gärna att hålla på din rätt så det smäller, och återkom med svar på hur försäkringsbolaget ställer sig till ditt agerande.
2009-04-22, 18:41
Medlem
Citat:
Jaja, kör du som du vill trots att det stör trafiken, är trafikfarligt, och ej rekommenderat av någon annan än dig själv (det råkar bara vara tillåtet). Det går säkert bra. Ett tag. Lycka till, men håll dig ifrån Malmö bara så jag slipper stöta på dig. Får se hur länge du överlever med ditt sätt att tänka
Som sagt...nötterna på vägverket och körskolorna är ju idioter, de fattar ju ingenting!

Får jag förresten fråga VARFÖR du kör som du gör? Är det för att medvetet reta upp alla andra i trafiken eller är det bara ogenomtänkt? Kom inte med argumentet att du slipper kolla i döda vinkeln eftersom du aldrig byter fil, det håller inte eftersom du ÄNDÅ måste hålla koll på vad som händer i andra körfältet.
Prova gärna att hålla på din rätt så det smäller, och återkom med svar på hur försäkringsbolaget ställer sig till ditt agerande.

Sådant där har jag fått höra typ sen jag tog körkort för 15år sen. Men vi väntar väl ett par år till och ser om något händer.

Och trots att jag stör trafiken, är trafikfarlig och inte kör enligt rekommenderat så måste jag ju vara en förbannat bra förare då jag aldrig krockat eller orsakat en trafikolycka.

Folk är så jävla usla på att köra där ute att det kan vara bra med ett uppvaknande och lite övande genom att jag kör enligt regelboken i en c-plats. Lite "muhahahaha" har det blivit när man stängt nått miffo i vänsterfilen som tror att det bara är att krosa högerfilen utan att kolla att det finns bilar där först och som får ta ett varv till.

Yup, jag är rätt obehaglig att ha att göra med.
2009-04-22, 18:51
Medlem
Citat:
Folk är så jävla usla på att köra där ute att det kan vara bra med ett uppvaknande och lite övande genom att jag kör enligt regelboken i en c-plats. Lite "muhahahaha" har det blivit när man stängt nått miffo i vänsterfilen som tror att det bara är att krosa högerfilen utan att kolla att det finns bilar där först och som får ta ett varv till.

Ytterligare en störd trafikrytm, ja, gratulerar Du uppvisar en mognadsrad som en 5-åring och borde antagligen inte ens ha körkort.

Du har inte förstått mycket av det jag har sagt, det märker jag. Det finns i normalfallet tre sätt att svänga vänster enligt regelboken. Av dessa tre sätt att köra väljer du det I SÄRKLASS SÄMSTA och mest trafikfarliga sättet, bara för att du kan, för att det av outgrundlig anledning är tillåtet. Snacka om sandlådementalitet.

Edit: Jag tror aldrig jag fick svar på frågan om VARFÖR du kör som du kör. Det är ju egentligen lite OT eftersom tråden handlar om VB i cpl eller ej, och i det fallet kan man ju faktiskt tillägga att speciellt du borde faktiskt använda VB för att lättare undvika farliga situationer. De som ligger i vänsterfilen förväntar sig ju inte att du ska fortsätta köra eftersom du oväntat ligger i högerfilen (det tillåtna, men idiotiska, körsättet), men med en VB kanske de lättare inser vad du tänker göra.
Senast redigerad av Skalman71 2009-04-22 kl. 19:03.
2009-04-22, 22:15
Medlem
Och vi kommar alltid tillbaka och är där igen: Om det sker en olycka i en c-plats så är det tydligen den som bryter mot trafikreglerna som kört rätt och den som följt reglerna är omogen, en trafikdåre och inte borde ha körkort.

Och detta kommer från bla bilskolelärare eller folk som kör flera tusen mil om året och det i flera ton tunga fordon. Ja, det är väl förmodligen så.....
2009-04-22, 22:31
Medlem
Citat:
Och vi kommar alltid tillbaka och är där igen: Om det sker en olycka i en c-plats så är det tydligen den som bryter mot trafikreglerna som kört rätt och den som följt reglerna är omogen, en trafikdåre och inte borde ha körkort.

Och detta kommer från bla bilskolelärare eller folk som kör flera tusen mil om året och det i flera ton tunga fordon. Ja, det är väl förmodligen så.....

App app app, nu är du där igen och påstår att jag sagt saker som jag inte sagt.

Men något svar på min fråga fick jag inte.
2009-04-22, 22:54
Medlem
Citat:
App app app, nu är du där igen och påstår att jag sagt saker som jag inte sagt.

Men något svar på min fråga fick jag inte.

Nähä, okej. Det är lätt att uppfatta det som så eftersom dom senaste 48 inläggen handlar om att mitt körsätt i en c-plats ökar risken för en trafikolycka istället för att rikta fokus på den som bryter mot trafikregeln som faktiskt är den som möjliggör en trafikolycka.

Dvs följer vi alla dom få trafikregler som finns i en c-plats så krockar vi inte. Något vi KAN göra om vi följer dom rekommendationer som finns.

Mitt svar med att folk kan behöva ett uppvaknande räckte tydligen inte.

Jag slipper riskera att inte kunna byta till högerfilen om jag redan ligger där på en gång. Varför köra i vänsterfilen om jag sen ändå måste byta till högerfilen om den ändå är ledig (glöm nu inte bort att jag faktiskt tidigare skrev att jag tar vänsterfilen om högerfilen är kraftigt upptagen).
Är det normalt trafikflöde är det ju mycket säkrare om samtliga åker i ett snöre bakom varandra i högerfilen.

Och jag tycker oxå att körning "rakt fram" i en c-plats i vänsterfilen enbart ska vara tillåtet i dom c-platser där högerfilen har en annan målning som gör så att det är "förbjudet" att åka vidare runt för dom. Dvs målningen går utåt.

För det är här den största risken för krock finns. Och är det så att det är kö i högerfilen är det nog en ganska kraftigt trafikerad c-plats där det är vanligt att man lämnar c-platsen ur den avfarten som är orsaken till kön och då bör man kanske överväga om inte en ommålning av körfälten i den c-platsen skulle vara på plats för att underlätta.
2009-04-22, 23:23
Medlem
Citat:
Ytterligare en störd trafikrytm, ja, gratulerar Du uppvisar en mognadsrad som en 5-åring och borde antagligen inte ens ha körkort.

Du har inte förstått mycket av det jag har sagt, det märker jag. Det finns i normalfallet tre sätt att svänga vänster enligt regelboken. Av dessa tre sätt att köra väljer du det I SÄRKLASS SÄMSTA och mest trafikfarliga sättet, bara för att du kan, för att det av outgrundlig anledning är tillåtet. Snacka om sandlådementalitet.

Edit: Jag tror aldrig jag fick svar på frågan om VARFÖR du kör som du kör. Det är ju egentligen lite OT eftersom tråden handlar om VB i cpl eller ej, och i det fallet kan man ju faktiskt tillägga att speciellt du borde faktiskt använda VB för att lättare undvika farliga situationer. De som ligger i vänsterfilen förväntar sig ju inte att du ska fortsätta köra eftersom du oväntat ligger i högerfilen (det tillåtna, men idiotiska, körsättet), men med en VB kanske de lättare inser vad du tänker göra.

Min fetning ovan.

Ja gissa om jag och andra har upplyst honom och andra om detta, men det är de inte kapabla nog att fatta, utan kommer istället med påståenden om att det är fel och idiotiska att VB i dessa lägen och det blir farligare för då kan ju de i innern tro att det är filbyte på gång. Har du hör på maken vilket nonsens.....?

Vad är mest farligt?

Att den i inner inte uppfattar att killen i yttern ska vidare runt, eller att han tror att det är filbyte på G och saktar in för att ge plats för filbyte och/eller avbryter sin tänka utfart ur rondellen från innerfil, och sen bidde det inget filbyte i alla fall utan killen bara forsätter vidare i ytterfilen....?

Jag vet att du vet svaret Skalman, men de andra verkar famla i det eviga mörkret...

Dr Tinnitus
2009-04-23, 00:19
Medlem
orvarens avatar
Har en egen agenda nu...

Jag håller på att lära mig att INTE blinka alls!
(Varför ska jag blinka,när så få andra gör det? )

Har inte hört talas om att någon fått böter för det.
(Har däremot sett polisen stå vid en Cpl och ta folk för 56km/h och bakom ryggen (i Cpl) kör folk som de fan inte ens har lokalsinne!!)

De körskolor jag sett övningsköra i Cpl här,har (vid de gånger de svängt "vänster") också använt den lilla gul/orangea lampan... Men de gör väl som alla andra: Fel!?
2009-04-23, 00:23
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Sådant där har jag fått höra typ sen jag tog körkort för 15år sen. Men vi väntar väl ett par år till och ser om något händer.

Och trots att jag stör trafiken, är trafikfarlig och inte kör enligt rekommenderat så måste jag ju vara en förbannat bra förare då jag aldrig krockat eller orsakat en trafikolycka.

Yup, jag är rätt obehaglig att ha att göra med.
Påstår inte att det ÄR så,men det KAN ju vara alla andra i trafikens förtjänst att du inte krockat..

Hmm,borde inte jag kunna åka in i Cpl om den som kommer från föregående infart åker i inner fil?

Jag åker ut i höger fil och fortsätter i den ett par varv.

Den som då kom i innerfil gör väl fel om den kör på mig vid filbyte (ponera den ska rakt fram)?

Ööööö.....
2009-04-23, 01:19
Medlem
Citat:
Dvs följer vi alla dom få trafikregler som finns i en c-plats så krockar vi inte. Något vi KAN göra om vi följer dom rekommendationer som finns.

Men lille vän, du missar just det faktum att ditt körsätt är INTE REKOMMENDERAT. Det är alltså DU som INTE följer rekommendationerna även om det är de andra som de facto begår ett regelbrott om de inte lämnar företräde åt dig. Det faktum att du dessutom tänker "hahaha där fick den jäveln" när bilarna i vänster körfält får tvärnita för att du valt ett idiotiskt, men tillåtet, körsätt tyder ju också på att du inte samspelar särskilt bra i trafiken. Du bryr dig egentligen inte om någon annan än dig själv.

Jag säger det igen: det är INTE REKOMMENDERAT att svänga vänster från höger körfält. Det råkar bara vara tillåtet.

Jag tyckte f.ö. att din Djurgården vs Black Army-liknelse var helt okej. Som det är nu så är du den där djurgårdaren som kommer till AIK-puben och börjar skrika att "Gnaget är sämsta laget!" iklädd djurgårdens färger. Du har naturligtvis all rätt att sitta bland AIKarna och uttrycka din åsikt, men det är ren idioti att göra det. Trots att det är de som begår ett lagbrott när de pucklar på dig. Bara för att det är TILLÅTET så är det ju INTE REKOMMENDERAT att göra så. Observera att det är du själv genom ditt sätt att agera som utsätter dig för fara, trots att det är de andra som begår brottet. Precis som med körning i cpl.

@orvaren: Nej, det kan du inte. När du kör in i cpl har du väjningsplikt, och det måste således vara fritt i BÅDA körfälten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in