Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-07-16, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Du och ca 31% anser att ni har rätt, jag och ca 69% anser att vi har rätt........................

Tråkigt att ni inte kan ta till er en bra vana i trafiken.

Du har, precis som alla ni andra 31% har fortfarande INTE svarat på min enkla fråga:
Varför skall det anses vara fel att informera sina medtrafikanter om sin avsikt?

För det är precis det man gör när man VB in i en cpl.
Att det finns en mindre del som inte kan TOLKA informationen kan knappast läggas till last för den som visar sin avsikt.
Det är ett lika äckligt och vidrigt beteende som VB när du kör förbi vilken påfartsväg som helst med väjningsplikt ut på den landsväg du befinner dig på. Man blinkar när man avser göra en sidoförflyttning, inte för att tala om för andra att du är dum i huvudet och inte begriper logiskt tänkande och agerande.
Senast redigerad av deman 2019-07-16 kl. 09:56.
2019-07-30, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Det är ett lika äckligt och vidrigt beteende som VB när du kör förbi vilken påfartsväg som helst med väjningsplikt ut på den landsväg du befinner dig på. Man blinkar när man avser göra en sidoförflyttning, inte för att tala om för andra att du är dum i huvudet och inte begriper logiskt tänkande och agerande.
WOW!

När argumenten tar slut.............osv.

Som sagt, ca 70% i den här tråden är kloka nog att kunna tolka signaler i OLIKA trafiksituationer och tycker att det hjälper till genom att vara tydlig. Du tillhör inte dessa, det är synd.

Varför är man enligt dig, "dum i huvudet, inte begriper logiskt tänkande" om man visar sina medtrafikanter sin avsikt? Du svarade aldrig på den frågan och jag förstår att du undviker att svara på den frågan :-)

Gör det lätt för andra OCH dig och VB vid cpl-körning.
2019-07-30, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
WOW!

När argumenten tar slut.............osv.

Som sagt, ca 70% i den här tråden är kloka nog att kunna tolka signaler i OLIKA trafiksituationer och tycker att det hjälper till genom att vara tydlig. Du tillhör inte dessa, det är synd.

Varför är man enligt dig, "dum i huvudet, inte begriper logiskt tänkande" om man visar sina medtrafikanter sin avsikt? Du svarade aldrig på den frågan och jag förstår att du undviker att svara på den frågan :-)

Gör det lätt för andra OCH dig och VB vid cpl-körning.
med den logiken du visar så borde du rimligtvis även blinka vänster när du passerar andra påfarter med väjningsplikt på en väg, som jag skrev innan. Är du inte konsekvent i ditt agerande?eller är det bara när vägen går runt runt som du tycker det är bra?
2019-07-31, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
med den logiken du visar så borde du rimligtvis även blinka vänster när du passerar andra påfarter med väjningsplikt på en väg, som jag skrev innan. Är du inte konsekvent i ditt agerande?eller är det bara när vägen går runt runt som du tycker det är bra?
OK.

Du kan inte eller vill inte förstå andra bilister(medtrafikanter) som visar vad dom avser att göra när dom är på väg in i en cpl.
För att tolka olika signaler, även i trafiken, måste man sätta signalen i dess rätta kontext.
Det kan(tydligen) inte du.

Träna på så kanske du lär dig.
Det skulle ALLA tjäna på.
2019-07-31, 00:41
Medlem
förstår inte felet med att var tydlig oavsett hur man ska "tolka" en rondell.

i trafiken är man aldrig konsekvent i sitt agerande då går det åt helvete. sen vad lagar och regler säger är en sak men dom är inte alltid bäst i alla situationer.

finns vägar där man kanske max kan ligga i 40-50km/h med en vanlig bil för den är smal och krokig med många kurvor där man inte vet vad som kommer. men på hastighets skylten står det 90 KM/h. åkte på sen sådan väg idag faktiskt. tänk om jag varit konsekvent i mitt agerande och kört som att jag låg på e4an eller e18. hade varit död sedan länge då.

dessutom står det ofta att regler i trafik ska tolkas efter trafik situationen och förutsättningar på vägar mm.

på sommaren kan jag ta kurvor i 90km/h utan problem, skulle jag vara konsekvent skulle jag ligga i diket på vintern.
2019-07-31, 19:26
Medlem
orvarens avatar
Vid infart i en tvåfilig cpl,så borde man ju någonstans,någon gång ,göra ett filbyte om man ska till den inre filen..åt vänster lämpligen, filbyte=blinkers.

När/Om man avser,från den inre filen åka ut ur en cpl,så gör man först ett filbyte (filbyte=blinkers) till den högra/yttre filen och därefter utfart ur cpl,vilket också innefattar blinkers.

Om man GUD FÖRBJUDE då lämnar vänsterblinkersen på i,vad kan det bli? 12-14 meter,tills man i god tid genomför sitt filbyte åt höger,givetvis med högerblink,då är man en ÄCKLIG MÄNNISKA?
😄😄😄😄
2019-08-04, 16:08
Medlem
Då är det värre med vänstersvängsfolket som ligger och fiser i högerfilen, gärna diskret i döda vinkeln, trots att skyltning talar om att högerfilen inte leder till vänster.
2019-08-04, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varm.korv
Då är det värre med vänstersvängsfolket som ligger och fiser i högerfilen, gärna diskret i döda vinkeln, trots att skyltning talar om att högerfilen inte leder till vänster.
Det är mycket sällan någon skyltning som visar var respektive fil i en cpl leder. Det står var och en fritt att välja den fil som befinns mest lämplig för tillfället. Inget som hindrar att det företas ett helt varv runt i höger fil.
2019-08-04, 21:42
Bannlyst
Citat:
lastbilar ligger ofta där och fiser.

betydligt värre med de som ligger innerst i cpl och som sen bara skär tvärs övre högra filen utan att kolla om det är ok först.
I brommaplanrondellen tror folk som kommer västerifrån att det är två filer som bara fortsätter rakt igenom rondellen för vidare färd inåt stan. Nästan alla som tar innervarv skiter i högerblink och skär tvärs över vänsterfilen och ut. vansinngt beteende.inte konstigt att det smäller hela tiden där.
2019-08-05, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är mycket sällan någon skyltning som visar var respektive fil i en cpl leder. Det står var och en fritt att välja den fil som befinns mest lämplig för tillfället. Inget som hindrar att det företas ett helt varv runt i höger fil.

Säger skylt att höger körfält går åt höger eller rakt fram så svänger man väl inte vänster i högerfilen?
2019-08-05, 22:11
Medlem
Citat:
Säger skylt att höger körfält går åt höger eller rakt fram så svänger man väl inte vänster i högerfilen?
Man svänger aldrig vänster från en cirkulationsplats, det finns sällan eller aldrig någon skylt i cpl som låser filerna till en viss avfart, vad som står på anslutningsvägen har ingen giltighet när du väl kört in i cpl.
2019-08-07, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Man svänger aldrig vänster från en cirkulationsplats, det finns sällan eller aldrig någon skylt i cpl som låser filerna till en viss avfart, vad som står på anslutningsvägen har ingen giltighet när du väl kört in i cpl.

Inte helt korrekt...

Det finns gott om rondeller lite varstans i landet där det vid infart skyltas att t ex vänster fil går till tredje avfart, medan högerfil går till första och andra, samt markerat i filerna i själva rondellen. Då skall man följa detta, och skall inte såsa runt med egna idéer genom dessa rondeller. De enda som i dessa tillfällen tillåts bryta vad skyltar och vägmarkeringar (t ex heldragen linje...) visar hur filerna går är t ex långtradare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in