Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-02-21, 21:21
Medlem
TS hade troligen nyss förvärvat sitt körkort då tråden skapades.
Alla erfarna förare vet att det underlättar för alla att vara tydlig med sina avsikter i trafiken.
Det finns mycket som inte är reglerat eller kravställt, som exempel blinka höger när du ska stanna vid vägkanten. Finns inget krav på att blinka men krav finns på att du tydligt ska visa avsikt för dina medtrafikanter.
2023-02-21, 23:07
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!

Det är du som är cp. Man blinkar vänster och kör in i vänsterfilen om det är tvåfilig rondell. Sen svänger man kl 9. Din hjärna är efterbliven som inte lyckas koppla det.
2023-02-22, 07:40
Här är en rätt bra sammanställning om vad som gäller juridiskt. Speciellt för curlade nittiotalister, yngre och överåriga.

http://www.mestmotor.se/automotorspo...du-maste-veta/
2023-02-22, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Här är en rätt bra sammanställning om vad som gäller juridiskt. Speciellt för curlade nittiotalister, yngre och överåriga.

Vänsterblinkarna kommer dock att notera att det finns ett tips i länken om att blinka vänster. Motivering saknas såklart som vanligt.
2023-02-22, 11:53
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Vänsterblinkarna kommer dock att notera att det finns ett tips i länken om att blinka vänster. Motivering saknas såklart som vanligt.

Motiveringen till VB i rondeller är välkänd och väl förklarad av trafikskolor och div myndigheter, och det är nog bara ni motståndare som avsiktligt ignorerar allt detta och alla andra relevanta lagar etc som säger att VB är tillåtet och ska/kan/bör göras beroende på aktuell situation
2023-02-22, 12:06
Medlem
Äckligt att inte blinka vänster
2023-02-22, 13:26
Medlem
ilikeroidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!

Man kan blinka vänster i rondell för att signalera att man är "kvar i rondellen" vilket förvisso betyder även om du inte blinkar, underlättar för vissa att bilarna som redan är i rondellen blinkar.

Jag stör mig mer på folk som ska blinka UT ur rondell, om du ska ut på 3 utfarten av rondellen ska du FAN INTE BÖRJA BLINKA HÖGER innan 2andra utfarten, Det är waaay många fler personer som inte fattat när man ska blinka ut och tror att nä men jag sätter igång höger blinker här och antar att folk kan läsa mina tanker att jag ska ut i 3 utfarten fast än jag inte kommer till 2:a utfarten ännu.
2023-02-22, 13:27
Medlem
ilikeroidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adaptor
TS hade troligen nyss förvärvat sitt körkort då tråden skapades.
Alla erfarna förare vet att det underlättar för alla att vara tydlig med sina avsikter i trafiken.
Det finns mycket som inte är reglerat eller kravställt, som exempel blinka höger när du ska stanna vid vägkanten. Finns inget krav på att blinka men krav finns på att du tydligt ska visa avsikt för dina medtrafikanter.

Precis och det är just det som underlättar för andra när man blinakr vänster men för TS kanske hjärnan övertrasseras när det blinkas för mycke LOL
2023-02-22, 13:39
Medlem
Jag håller inte med om TS "poäng", men det jag ser är att 9/10 blinkar vänster alldeles för länge och kör likförbannat ut utfarten innan mig, dvs stänger av blinkers med rattrörelsen när de svänger höger, vilket bara saktar ner all annan trafik som stannar för att denne idioten talar om för alla att han ska fortsätta i rondellen fast han är väl medveten om att han kommer svänga ut. I de fallen är det bättre att inte blinka alls, för det ger ingenting om man inte vet hur man kommunicerar med blinkers.
2023-02-22, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zZoooZz
Jag håller inte med om TS "poäng", men det jag ser är att 9/10 blinkar vänster alldeles för länge och kör likförbannat ut utfarten innan mig, dvs stänger av blinkers med rattrörelsen när de svänger höger, vilket bara saktar ner all annan trafik som stannar för att denne idioten talar om för alla att han ska fortsätta i rondellen fast han är väl medveten om att han kommer svänga ut. I de fallen är det bättre att inte blinka alls, för det ger ingenting om man inte vet hur man kommunicerar med blinkers.
Den typen av vänsterblinkare är vanligast, blinkar inte höger alls, men VB så länge det går innan den slår av per automatik. Alternativt aktiveras HB först när ratten vrids åt höger.
2023-02-22, 14:24
Citat:

Och ingenstans står det att man ska undvika att blinka vänster. Märkligt, eller hur?

Det är ingen här i tråden som tvekar på juridiken, men det verkar inte gå in i din skalle. Jag blinkar inte för att jag tror att lagen säger det. Jag blinkar för att underlätta för mina medtrafikanter.
2023-02-22, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den typen av vänsterblinkare är vanligast, blinkar inte höger alls, men VB så länge det går innan den slår av per automatik. Alternativt aktiveras HB först när ratten vrids åt höger.

Här tror jag det mer handlar om konfirmationsbias hos dig än verkliga fakta underbyggda av statistik med godtagbart underlag.

Att det sker så som du beskriver ser jag dagligen exempel på, men jag lutar mig betydligt mer till att en klar majoritet generellt sett blinkar HB rätt ok, oavsett om de VB eller inte.

Men sätt dig/er gärna nån timme och granska och notera statistik i några mer eller mindre livliga CP och se vad resultatet ger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in