Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2021-09-06, 17:31
Medlem
Om alla som ska svänga vänster i rondellen blinkar vänster i god tid och det dessutom är god sikt så ger det de trafikanter som kommer framifrån möjlighet att sakta ner så att de inte senare behöver stanna helt vid infarten till rondellen. För de som kommer från höger visar vänsterblinket att bilen troligen inte kommer att svänga åt höger.

Personligen fäster jag inget avseende vid hur andra bilar blinkar. Både det ena och det andra är uppenbarligen möjligt. Sådana som blinkar vänster men svänger höger. Sådana som blinkar höger men svänger vänster. Köra in i en rondell gör jag endast om bilarna som redan är inne i rondellen omöjligen kan träffa mig. Detta oavsett om bilarna blinkar vänster höger eller båda samtidigt.

Om jag i god tid ser ett tungt ekipage närma sig rondellen på ett sådant sätt att kollision är möjlig om vi båda bibehåller farten så brukar jag sakta ner så pass mycket att föraren av det tunga ekipaget utan oro kan köra ut i rondellen före mig. Om jag då skulle blinka vänster så skulle jag hindra denne från att göra det. Normalviktiga ekipage tar jag ingen sådan särskild hänsyn till.
2021-09-06, 17:36
Medlem
u.chesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Rondellen är gräset i mitten..

Det vore ju bra om det fungerade så att alla som ska UR cirkulationsplatsen blinkade..vilket de inte gör..

Jag är medveten om att rondellen är det (i regel) gröna området längst in, det var bara för att "förenkla" för TS som jag valde att kalla det rondell.

Det är ju så det ska fungera - högerblink när du ämnar lämna rondellen.
2021-09-06, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u.chester
Jag är medveten om att rondellen är det (i regel) gröna området längst in, det var bara för att "förenkla" för TS som jag valde att kalla det rondell.

Även högsta domstolen har i en dom kallat den så kallade cirkulationsplatsen för rondell men de är så klart inga språkexperter.

EDIT: Kanske det var hovrätten men jag tror det var HD
Senast redigerad av minanyafleskleppar 2021-09-06 kl. 17:50.
2021-09-06, 18:02
Medlem
orvarens avatar
Citat:

Ja,precis!

Men jag har (jag hade rast i närheten av en CPL och inget att göra) räknat till runt 30 blinkande av 100 som åkte ur CPL'n..jag är säker på att det inte är något ovanligt..

Säg nu att någon som kör ett tungt fordon ska in och INTE bryta mot väjningsplikten..då kan man få stå tills "bofinken hämtar hem 'en"..

Det största problemet är ju inte att några blinkar vänster några meter i CPL'en,för att sedan blinka höger,byta fil och fortsätta blinka höger för utfart ur CPL'en..

Det största bekymmret är ju dessa "manliga" förare,som inte blinkar alls...vilket jag också överväger att göra när man läser här...
2021-09-06, 18:37
Medlem
Citat:
Det gör man ju genom att inte blinka alls - det betyder ju att man fortsätter "rakt fram", dvs fortsätter i rondellen

Ok, hur skiljer du på om en bil ska ev fortsätta runt eller svänga av nästa höger, om du inte kan se dess högerblinkers p.g.a vinkeln…?

Låt säga att du har en bil i CP och du är annalkande med din tradare och helst vill slippa stanna utan gärna kunna rulla in i CP så smidigt som möjligt. Den andra bilen verkar ha position och fart som indikerar att ni kan riskera att komma i konflikt vid din infart, och bilen kan inte ses blinka, så du bromsar in till stopp, och då… viker bilen ut på en utfart före din position och då först ser du dennes HB…. Dryg va… du har stannat i onödan….

Om du däremot där och då sett en aktivt vald av VB, så hade du haft mer och säkrare indikation på att du faktiskt borde bromsa och stanna för att undvika konflikt.

Så, VB ger mer och tidigare info på ett säkrare sätt, än att inte VB
2021-09-06, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, hur skiljer du på om en bil ska ev fortsätta runt eller svänga av nästa höger, om du inte kan se dess högerblinkers p.g.a vinkeln…?

Låt säga att du har en bil i CP och du är annalkande med din tradare och helst vill slippa stanna utan gärna kunna rulla in i CP så smidigt som möjligt. Den andra bilen verkar ha position och fart som indikerar att ni kan riskera att komma i konflikt vid din infart, och bilen kan inte ses blinka, så du bromsar in till stopp, och då… viker bilen ut på en utfart före din position och då först ser du dennes HB…. Dryg va… du har stannat i onödan….

Om du däremot där och då sett en aktivt vald av VB, så hade du haft mer och säkrare indikation på att du faktiskt borde bromsa och stanna för att undvika konflikt.

Så, VB ger mer och tidigare info på ett säkrare sätt, än att inte VB
Du har rätt ...

Ett fullständigt korrekt nyttjande av blinkapparat och korrekt tolkning av denna från motpartens sida ger en marginell förbättring av tidsåtgång och bränsleförbrukning.

men ...

Ett något felaktigt brukande av blinkapparat i kombination med en trosviss tolkning från motpartens sida leder till krockar.
2021-09-07, 21:03
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Oavsett vad så tycker jag det är skumt att blinka vänster i en rondell..
Man blinkar när man ska ut
Man blinkar vänster för att man ska ut åt vänster.
2021-09-07, 21:06
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Man blinkar vänster för att man ska ut åt vänster.

Fast när du ska ut så blinkar du ju och svänger åt höger..
Finns ju ingen utfart till vänster..

Det säger sig självt. Om du svänger till vänster i en rondell så kör du runt runt runt runt runt.
Du kommer aldrig ur en rondell genom att svänga vänster.

Man måste svänga till höger annars kommer man aldrig ut.
2021-09-07, 21:09
68.13% blinkar till vänster i en rondell
Det är jävligt många alltså

Jag funderar på om jag ska börja göra det också nu.
För om 68.13% inte förstår att man tänker svänga vänster i en rondell som enbart går till vänster
Då känns det säkrast att blinka..

Annars kanske dom får för sig att man tänker svänga höger direkt när man kommer in i rondellen.
Och då hamnar man ju i diket:
2021-09-07, 21:22
Medlem
snipermans avatar
Lite bakgrund till att man idag bygger cirkulationsplatser istället för korsningar med trafikljus är för att är färre olyckor i cirkulationsplatser. Anledning till det är att i och med att det aldrig ser lika ut när du kommer till en cirkulationsplats tvingas bilförarna till att själv tänka och att visa varandra hänsyn. Att helt enkelt komma överens om hur man ska lösa uppgiften. Därav har man skrivit få regler i hur det ska gå till.

De enda regler som finns är att man ska:
-Åka åt rätt håll i cirkulationsplatsen.
-Blinka till höger när man lämnar cirkulationsplatsen.
-använda körriktningsvisare när man byter körfält.
Har stämt av detta med en inspektör från Trafikverket som godkänner körkortsaspiranter.

Ett tips att för förstå detta är att se cirkulationsplatsen som en rak tvåfilig väg som är enkelriktad som det bara finns avtagsvägar till höger på.
2021-09-08, 10:38
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniperman
Lite bakgrund till att man idag bygger cirkulationsplatser istället för korsningar med trafikljus är för att är färre olyckor i cirkulationsplatser. Anledning till det är att i och med att det aldrig ser lika ut när du kommer till en cirkulationsplats tvingas bilförarna till att själv tänka och att visa varandra hänsyn. Att helt enkelt komma överens om hur man ska lösa uppgiften. Därav har man skrivit få regler i hur det ska gå till.

De enda regler som finns är att man ska:
-Åka åt rätt håll i cirkulationsplatsen.
-Blinka till höger när man lämnar cirkulationsplatsen.
-använda körriktningsvisare när man byter körfält.
Har stämt av detta med en inspektör från Trafikverket som godkänner körkortsaspiranter.

Ett tips att för förstå detta är att se cirkulationsplatsen som en rak tvåfilig väg som är enkelriktad som det bara finns avtagsvägar till höger på.
"Rak tvåfilig väg"
Och byter man fil,så är det ju obligatorisk blinkers,oavsett vilket håll man byter fil åt,så utan att blinka vänster är det ju lite svårt att byta fil till vänstra filen...oavsett om vägen svänger,eller inte..👍
Så alla som tar sig in i den vänstra filen utan stt blinka gör ju fel enligt lagen då?🙂👍
2021-09-08, 10:41
Medlem
Heller att folk blinkar än inte alls. Blir så mycket onödiga inbromsningar när man tror att bilen ska rakt fram och bara svänger ut. Men att blinkar vänster i rondellen sen höger ut är ganska bra då ser man verkligen vart folk ska även fast det är onödigt . Men jag gissar på att körskolan lärde ut så för 20 år sen det sitter i ..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in