Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Är nog mer inne på att dom insåg att blinka, det gör man när man byter fil. Och att då blinka vänster när man fortsätter i filen blir ju fel.
Så att blinka vänster men sen inte byta fil är en förmåga att visa var man inte är på väg till när man kör i en c-plats.
Så jag håller med dig. Bättre att blinka och visa var vi är på väg än att blinka och sen inte åka dit. Då använder man ju körriktningsvisare fel.
Fan, då måste jag hålla ännu en lektion i verklighet för dig.
När du kommer i en vanlig rondell som de flesta små- och mellanstora städer har, så är det oftast en enkelfilig rondell där 80% av trafiken går rakt fram igenom rondellen och rondellen är mycket liten.
I dessa fall så ser du den mötande bilen på andra sidan rondellen hur tydligt som helst och ni färdas i ungefär 50 km/h. Om ni ska rakt igenom rondellen så blinkar ni inte, utan kör helt enkelt rakt igenom rondellen genom att svänga svagt. Detta gör att ni båda kör igenom rondellen i ca 30 km/h och trafiken flyter på bra.
Ska någon av er avvika från det vanliga och svänga vänster i rondellen, då uppstår ju ett litet problem. Antingen stannar varenda bil i denna lilla rondell i småstaden upp och skapar irritation, dålig trafikrytm, missförstånd, väntetid eller så signalerar enbart de som ska svänga vänster i god tid innan de kör in i rondellen så att mötande trafik kan sakta in och stoppa hela raden av bilar och låta dig svänga vänster i rondellen.
Det sista alternativet är att allting rinner på som det ska tills en 80-talist som precis fått körkort kommer in i rondellen och på ungefär 0,7 sekunder lyckas köra in framför mötande trafik och orsaka ett kraftigt stopp. Han har ju "rätt"!
Så här fungerar det i de allra flesta rondeller utanför storstädernas tvåfiliga mastodontrondeller där man inte ens ser andra sidan av rondellen. Där är gäller givetvis helt andra förutsättningar och där spelar det heller ingen roll vem som blinkar eller ej eftersom du alltid vet att en bil som kommer från vänster kommer att köra in framför dig, eftersom när du ser honom så har han redan kört förbi sin möjliga avfart.
Jag tror inte det jag beskriver är särskilt svårt att förstå för personer som kört mycket bil genom åren. Har man däremot precis tagit körkort och kanske inte har någon direkt vana av rondeller eller bara vana av storstädernas gigantiska cirkulationsplatser, så förstår man kanske inte. Allting handlar om hänsyn och om man uppskattar när trafiken flyter på bra eller bara tänker på sig själv...