Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-02-25, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Varför sitter alla och skriver "rondell" härinne? En rondell är den cirkelformade planteringen som finns i mitten. En cirkulationsplats är den cirkelformade vägkorsningen där trafiken cirkulerar kring en rondell.

Därför att alla inte verkar veta vad trafiktekniska detaljer heter. Sedan är det ju lagkrav att blinka höger vid utfart från CPL, det står dock inte reglerat att man inte FÅR blinka vänster. Däri ligger skillnaden som det verkar debatteras kring.

Dvs, folk verkar inte förstå skillnaden på orden MÅSTE, BÖR, FÅR. Men det ska vi väl lämna snart.
2009-02-25, 10:50
Medlem
Snurrigt

Har jag hamnat på dårhuset!?

Här är ett djävla tjat om rondeller. Jag förstår inget-som vanligt!
Jag kommer från Brålanda och där har vi fyra rondeller! De räcker.

Eftersom jag är självlärd i bilkörning tutar jag på som vanligt.....

Folk-tänk inte för mcket-då kan det gå som för Brand-Johan. Han fick en härdsmälta.
2009-02-25, 11:06
Medlem
Potatis

Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
För att rondell har 7 bokstäver och cirkulationsplats har 17 bokstäver.

En normalt funtad person inser att det är själva cirkulationsplatsen och inte rondellen (rondellplattan) i mitten.

Men du kanske har rätt, men å andra sidan, vem fan i helvete bryr sig, folk förstår ju ändå.
.....och ändå har dom tjatat om rondeller här under snart 14 år.....hur skall detta sluta.....

Kan informera att det blir ont om potatis i år.....hamstra NU.....
2009-02-25, 16:26
Medlem
Jag tror det handlar om hur gammal man var när man tog sitt körkort. Bilskolorna har lärt ut att man ska blinka både höger och vänster, troligtvis har reglerna förändrats under åren. Vilket som är den rätta nu har jag ingen aning om, jag blinkar glatt åt båda hållen hela dagarna.
2009-02-25, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valari
Som sagt, det är väjningsplikt in till rondellen, det är du som kommer MOT rondellen som ska anpassa din körning för att underlätta din körning. Förstår folk inte vad ordet väjningsplikt betyder, oavsett om du vet vart fordonet ska eller inte så måste du stanna/eventuellt sänka farten.

Sedan finns det något som heter verklighet också. Där har en del personer inte tid att stå vid en rondellinfart och vänta på alla idioter som ska rakt fram men ändå inte orkar blinka. Var vänlig att inte skriva mer om den här saken om du inte fattar vad jag menar. Du har då tydligen kört alldeles för lite bil.
2009-02-25, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Eh vad snackar du om?

Skall man in i en rondell så har man väjningsplikt för de bilar som redan är inne i rondellen..

Då tar man det igen:

*Den som är på väg mot en rondell har väjningsplikt för de bilar som redan är inne i rondellen och kör..

*Den som är inne i rundellen behöver inte visa med vänsterblinkers att han kör motsolsvarv.

*När man sklla ut ur rondellen har skyldighet att använda högerblinkers för att tala om för de andra som är i rondellen skall upmärksamma det så de inte kör in i ditt bilarsle.

Blinkar du när vägen svänger vänster p.g.a av en vanlig kurva med?

Samma svar gäller för dig. Se inlägget ovan. Jag pratar som sagt om små rondeller där du ser mötande trafik innan rondellen.
2009-02-25, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanatarium
Sedan finns det något som heter verklighet också. Där har en del personer inte tid att stå vid en rondellinfart och vänta på alla idioter som ska rakt fram men ändå inte orkar blinka. Var vänlig att inte skriva mer om den här saken om du inte fattar vad jag menar. Du har då tydligen kört alldeles för lite bil.

Om dom nu ska rakt fram, varför ska dom då blinka vänster??? För det är ju det tråden handlar om, att inte orka blinka vänster.

Eller menar du kanske "inte orkar blinka höger när dom ska ut"? Då är jag med dig och det är ju det vi sagt hela tiden att det är högerblinket som gäller i en c-plats.
2009-02-25, 18:16
Medlem
Tanke

Det finns inga genvägar till den perfekta rondellsvängen
2009-02-25, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Om dom nu ska rakt fram, varför ska dom då blinka vänster??? För det är ju det tråden handlar om, att inte orka blinka vänster.

Eller menar du kanske "inte orkar blinka höger när dom ska ut"? Då är jag med dig och det är ju det vi sagt hela tiden att det är högerblinket som gäller i en c-plats.

Tråden handlar om personer som tycker att det är fel att blinka vänster när man kör in i en liten rondell för att visa mötande trafik att man har för avsikt att svänga till vänster. (Sett från den person som är på väg in i en rondell)

Jag hävdar att man bör blinka för att vara tydlig. Om en mötande bil på väg in i rondellen inte blinkar så förutsätter jag att han ska rakt fram. När jag då idioten fortsätter runt i en liten rondell (han ska vänster) och jag tvingas nita så blir jag irriterad. Hade han i god tid visat var han är på väg hade jag kunnat sakta ner och stanna i god tid.
2009-02-25, 18:22
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Tråden handlar om personer som tycker att det är fel att blinka vänster när man kör in i en liten rondell för att visa mötande trafik att man har för avsikt att svänga till vänster. (Sett från den person som är på väg in i en rondell)

Jag hävdar att man bör blinka för att vara tydlig. Om en mötande bil på väg in i rondellen inte blinkar så förutsätter jag att han ska rakt fram. När jag då idioten fortsätter runt i en liten rondell (han ska vänster) och jag tvingas nita så blir jag irriterad. Hade han i god tid visat var han är på väg hade jag kunnat sakta ner och stanna i god tid.
Men han VISAR ju vad han skall genom att INTE blinka, då visar han att han fortsätter runt, ska han "rakt fram" ska han blinka höger ungefär när han är i höjd med utfarten innan.
Det är tydligen du som inte vet hur det är meningen att det ska funka.
2009-02-25, 18:24
Medlem
Citat:

Om du visste vad som gäller numera i en c-plats så skulle du istället förutsätta att en bil som inte blinkar SKA vidare runt.

Och då är ju frågan vem som är idioten. För jag skulle inte kalla en som följer trafikreglerna för idiot.
2009-02-25, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Men han VISAR ju vad han skall genom att INTE blinka, då visar han att han fortsätter runt, ska han "rakt fram" ska han blinka höger ungefär när han är i höjd med utfarten innan.
Det är tydligen du som inte vet hur det är meningen att det ska funka.

Gå ut och ställ dig vid en rondell och titta på antalet bilar som inte blinkar överhuvudtaget och kolla var de är på väg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in