Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-07-21, 12:19
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Jaha?

Hur tolkar du då det fetade?

"Blinkar man inte höger förutsätter man att denne fortsätter rakt fram ur rondellen eller till vänster ur rondellen.
Som att TELAVIV91 menar att om man vid en given tidpunkt ser att en bil inte blinkar höger så förutsätter man att den bilen inte är på väg ut ur rondellen.

Det betyder inte att TELAVIV91 menar att bilen inte ska blinka höger senare när den väl ska ut.
2023-07-21, 12:21
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Som att TELAVIV91 menar att om man vid en given tidpunkt ser att en bil inte blinkar höger så förutsätter man att den bilen inte är på väg ut ur rondellen.

Det betyder inte att TELAVIV91 menar att bilen inte ska blinka höger senare när den väl ska ut.

Hur tolkar du ordet ur då?
2023-07-21, 12:23
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Om du passerar cirkulationsplatsen rakt då?
Det finns med, man blinkar höger när det är uppenbart att man inte ska ut i första avfarten.
2023-07-21, 12:23
Citat:
Hur tolkar du ordet ur då?
Normalt sett tredje avfarten i det här sammanhanget
2023-07-21, 12:25
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Det finns med, man blinkar höger när det är uppenbart att man inte ska ut i första avfarten.

Va?

Sven, hur skall jag tolka det där du som kan Yoda?
2023-07-21, 12:26
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Normalt sett tredje avfarten i det här sammanhanget

Tror nog ni vänsterblinkare får snacka ihop er lite.
2023-07-21, 12:29
Puh, tagit mig igenom tråden och det var ju som jag anade redan vid rubriken - TS är en komplett idiot.

Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Ja, det stämmer att det ändrades för några år sedan, har för mig att det var 2002 eller något liknande. Anledningen var att EU ansåg att Sveriges modell med vänsterblink stred mot all logik

Ja för EUs påhitt är ju oftast så jävla logiska och intelligenta.
2023-07-21, 12:35
Citat:
Tror nog ni vänsterblinkare får snacka ihop er lite.
Eller så får du lära dig förstå andra.

TELAVIV91 menar att om man ska ta andra avfarten så börjar man blinka höger när det är uppenbart att inte ska ut i första.
2023-07-21, 12:39
Medlem
Citat:
Om du passerar cirkulationsplatsen rakt då?

Blinkar du inte höger så är detta böter på 500 SEK. Det heter ju "Svänger ut ur en rondell" Vilket håll svänger du tror du?

Titta på det här ett par gånger och håll dig till höger körfält.
https://www.youtube.com/watch?v=bH2NITbSFc8
2023-07-21, 12:41
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Blinkar du inte höger så är detta böter på 500 SEK. Det heter ju "Svänger ut ur en rondell" Vilket håll svänger du tror du?

Titta på det här ett par gånger och håll dig till höger körfält.
https://www.youtube.com/watch?v=bH2NITbSFc8

Jojo, jag vet. Men jag frågade TelAviv hur han gjorde.

(Intressant animering förresten, tror nog han hade blivit kuggad i en uppkörning där. Ser ju ut som han kör rakt ut när en bil är strax till vänster. )
Senast redigerad av Duvlort 2023-07-21 kl. 12:44.
2023-07-21, 12:47
Medlem
Ska man fortsätta i rondellen så blinkar man inte höger, helt enkelt. Blinka åt höger innan du avser lämna rondellen. Jag tror dessutom att om vänsterblink skulle bli obligatoriskt så skulle det orsaka fler olyckor, då det ger en falsk trygghet för andra, "han blinkar inte, så då ska han svänga ut", och så smäller det.

Men, eftersom en så stor andel trafikanter inte ens blinkar ut ur rondellen så blir hela vänsterblinks-diskussionen irrelevant.
2023-07-21, 12:50
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinnFyraFel
Ska man fortsätta i rondellen så blinkar man inte höger, helt enkelt. Blinka åt höger innan du avser lämna rondellen. Jag tror dessutom att om vänsterblink skulle bli obligatoriskt så skulle det orsaka fler olyckor, då det ger en falsk trygghet för andra, "han blinkar inte, så då ska han svänga ut", och så smäller det.

Men, eftersom en så stor andel trafikanter inte ens blinkar ut ur rondellen så blir hela vänsterblinks-diskussionen irrelevant.

Hear hear

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in