Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-01-22, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeoG
KLART SOM FAN ATT MAN BLINKAR DIT MAN SKA..

BLINKA ALLTID NÄR DU SVÄNGER!!!

BLINKA NÄR DU GÅR UR RONDELLEN OXÅ!!!

DET UNDERLÄTTAR FÖR OSS ANDRA TRAFIKANTER.

precis!, du blinkar när du svänger av rondellen

javisst, i alla kurvor ska man blinka kraftigt och bestämt så alla ser att " - nu är jag i kurvan, hej vad det går!" ^^

det är när du lämnar filen du blinkar och det gör du endast då du lämnar rondellen
2009-01-22, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Då borde ju du fatta att man inte ska lita på att folk har kommit ihåg att blinka.
För om folk inte blinkar så utgår du ifrån att dom ska åka "rakt fram" och därför kör. Och sen så visar det sig att dom glömt att blinka vänster och du åker dit på att inte ha lämnat företräde.

Som jag sa tidigare. Resonerar man på det sättet kunde vi ju lika gärna skita i blinkers öht. Klart man är på sin vakt då man ska in i rondellen men det är alltid bättre att visa sina avsikter vart man ska än att inte göra det. Sen att många tydligen inte vet hur man ska föra sig i en rondell är ju en annan sak än att det är fel att blinka vänster då man ska...just det åt vänster. En rondell kan på det sättet liknas vid en vanlig korsning. Då blinkar man väl vänster eller hur?
2009-01-22, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ja, det framgick inte att jag menar precis så som du sa, att det ska vara en kombination av reglerna. Då spelar det ingen roll om du inte har sett var bilen i fråga körde in, VB = kommer att passera denna avfarten, HB = kommer att svänga av i denna avfarten. Jag förstår inte irritationen på VB, tycker du inte att det är till hjälp så kan du ju bara skita i det, alla skall givetvis blinka UT ur rondell, vilket inte heller är helt klart för väldigt många. TYDLIGA regler och informationskampanj efterlyses.

Precis. Det är snarare det som ger upphov till irritation i rondellerna.
2009-01-22, 23:20
Medlem
DeoGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghjkiuyt
fast om du står och ska in i en rondell så har du ingen aning om var den blinkande bilen inne i rondellen ska av nånstans. då måste du först ha sett var han körde in i rondelllen nånstans och det är ju verkligen inte säkert att man vet det.

en rondell är ingen korsning - det är en enkelriktad väg med påfarter och avfarter.

Jag antar att bilen blinkar höger då den ska ut ur rondellen????????????+
2009-01-22, 23:21
Medlem
BluesBross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vi är nog en utrotningshotad art, vi som fortfarande fattar detta. Kompetensnivån verkar sjunka i trafiken när nya generationer får lappen.

Kanske vi borde fridlysas.

Dr Tinnitus
Genau. Som fridlyst borde kanske man skulle kunna få vissa förmåner i trafiken

Jag är helt inne på din linje dr Tinnitus. VB kan bara förtydliga ens intentioner och är till nytta när man använder det på rätt sätt. Det underlättar verkligen flödet i rondeller. Tyvärr finns dock, ett fåtal, VB:are som förstör v.blinkandets goda rykte. Tex de som inte börjar HB när de skall ur rondellen od. Men i 99% av fallen kan man lita på en som utför VB anser jag.

En slutsats som jag dragit är dock: Man kan inte lita på ngn öht till 100%. Dock kan man lita mer på vissa än andra. Om alla kunde använda VB på rätt sätt vore det en verklig fördel.
2009-01-22, 23:36
Bannlyst
att köra i en rondell är som att ex köra runt ett kvarter på en enkelriktad väg. man kör dit vägen leder och blinkar som vanligt när man svänger av vägen och endast då. Att blinka medans man följer huvudvägens sträckning är endast förvirrande och helt utan syfte. dessutom framstår han som en gröngöling och som man bör akta sig för eftersom man inte alls kan veta hur han tänker agera vid nästa trafiksituation (ska han följa reglerna eller ska han hitta på nått eget?)
2009-01-23, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Visa källa på det. Och nej detta forum är ingen seriös oberoende källa.

I den här diskussionen hittar du intressanta källor men framförallt så är nog inlägg nummer #33 av Evaristo det som förklarar allt:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=452160

Citat:
Eller också beror det på att 9 av 10 unga killar som har motorcykel kör som dårar.

Visst kör många som dårar men det förklarar inte den enorma skillnaden i pris eftersom försäkringsbolagen allesammans över en natt brandskattade även de som kört i 20 år.

Citat:
Haha desperat eller?
2009-01-23, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, kan du då förklara vilka skillnader det var på rondeller för 20 år sedan och idag? Fanns det fysiskt sett fler håll att köra ut ur rondellen då än höger?

Under flera decennier så klarade folk att blinka vänster i rondeller och alla begrep vad det betydde, se en dag för ca 10 år sedan så ändrades reglerna och det alla förstod dagen före blev dagen efter ett totalt mysterium som ingen kunde förstå. Är det inte märkligt....

Dr Tinnitus

Det beror på det jag förklarade tidigare: 1995 horade landsförrädarna ut oss till det överstatliga EG och efter det så införs unionens regler i provinsen sverige i syfte att återupprätta den sedan medeltiden dvalande feodalismen. Som en följd av detta så är det bara att huka sig och greppa staken och suga. Det blir så när man horar ut sig, skyll inte på mig jag röstade nej.
2009-01-23, 01:41
Bannlyst
Citat:
I den här diskussionen hittar du intressanta källor men framförallt så är nog inlägg nummer #33 av Evaristo det som förklarar allt:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=452160

Det där en subjektiv åsikt och antagande, och inte en objektiv källa som bevisar ditt påstående. Som sagt, visa en objektiv källa som bevisar att kvinnor orsakar fler olyckor än män eller håll käft. Gissningar, personliga åsikter och frukostbordsteorier klarar vi oss utan.
2009-01-23, 04:37
Medlem
arthuros avatar
Det här har jag också funderat på! Håller med TS 100%, men fick samtidigt lära mig att blinka vänster, som så många andra verkar ha fått lära sig. Skönt att få lite ordning i saken.
2009-01-23, 07:18
Medlem
Håller inte alls med TS, när man kommer från motsatt håll och bilen på andra sidan av rondellen inte blinkar vänster hur fan ska man fatta att den inte ska köra rakt genom rondellen utan den fortsätter istället. snackar om mindre rondeller nu, man hinner kanppt reagera..

Tycker det är bättre att vissa vad man gör...även om man nu inte vet var bilen körde in i rondellen så om han blinkar vänster så vet man iaf att han ska fortsätta i rondellen!

Fattar inte heller hur det kan vara ett störande moment heller
2009-01-23, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Det beror på det jag förklarade tidigare: 1995 horade landsförrädarna ut oss till det överstatliga EG och efter det så införs unionens regler i provinsen sverige i syfte att återupprätta den sedan medeltiden dvalande feodalismen. Som en följd av detta så är det bara att huka sig och greppa staken och suga. Det blir så när man horar ut sig, skyll inte på mig jag röstade nej.
Källa?
Jag har under senaste veckan kört bil i ett flertal EU-länder. I princip alla bilister har blinkat vänster när de ska vänster i en rondell så att det skulle vara enbart svenskt underkuvande verkar otroligt.

Sen är det ju oändligt skönt att slippa stanna i tullen en gång i timmen och bli blåst på en stor del av reskassan i växlingsavgifter. Så vi ska vara mycket tacksamma att smidigheten segrar över världen.

Däremot såg jag ett annat intressant fenomen i en rondell. En bilist blinkade HÖGER när den skulle in i en rondell. Enligt Vägverkets broschyr finns inget krav på detta, men man kan ju alltså göra det eftersom man svänger till höger. Alla blev LITE förvånade när det sen visade sig att han skulle VÄNSTER i rondellen, men inte slog av sin blinkers förrän mitt i rondellen för att direkt därefter börja högerblink igen för att visa sin utfart. Vänsterblink vid infart hade underlättat för alla.

Sen ska man enligt Vägverkets broschyr blinka om man ska byta körfält. Om man alltså ska passera till det inre körfältet i rondellen MÅSTE man blinka vänster för att få korsa linjen (precis som när du ska till högerfältet före utfart). Då kan man ju lika gärna blinka vänster innan man kör in i rondellen.

Är det en enfilsrondell finns inte detta krav. Men det kan aldrig vara en nackdel att visa sin avsikt och underlätta smidighet så givetvis blir rekommendationen att vänsterblinka även då, utan att Vägverket varken påbjudit eller förbjudit det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in