Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Det beror på det jag förklarade tidigare: 1995 horade landsförrädarna ut oss till det överstatliga EG och efter det så införs unionens regler i provinsen sverige i syfte att återupprätta den sedan medeltiden dvalande feodalismen. Som en följd av detta så är det bara att huka sig och greppa staken och suga. Det blir så när man horar ut sig, skyll inte på mig jag röstade nej.
Källa?
Jag har under senaste veckan kört bil i ett flertal EU-länder. I princip alla bilister har blinkat vänster när de ska vänster i en rondell så att det skulle vara enbart svenskt underkuvande verkar otroligt.
Sen är det ju oändligt skönt att slippa stanna i tullen en gång i timmen och bli blåst på en stor del av reskassan i växlingsavgifter. Så vi ska vara mycket tacksamma att smidigheten segrar över världen.
Däremot såg jag ett annat intressant fenomen i en rondell. En bilist blinkade HÖGER när den skulle in i en rondell. Enligt Vägverkets broschyr finns inget krav på detta, men man kan ju alltså göra det eftersom man svänger till höger. Alla blev LITE förvånade när det sen visade sig att han skulle VÄNSTER i rondellen, men inte slog av sin blinkers förrän mitt i rondellen för att direkt därefter börja högerblink igen för att visa sin utfart. Vänsterblink vid infart hade underlättat för alla.
Sen ska man enligt Vägverkets broschyr blinka om man ska byta körfält. Om man alltså ska passera till det inre körfältet i rondellen MÅSTE man blinka vänster för att få korsa linjen (precis som när du ska till högerfältet före utfart). Då kan man ju lika gärna blinka vänster innan man kör in i rondellen.
Är det en enfilsrondell finns inte detta krav. Men det kan aldrig vara en nackdel att visa sin avsikt och underlätta smidighet så givetvis blir rekommendationen att vänsterblinka även då, utan att Vägverket varken påbjudit eller förbjudit det.