Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-02-18, 08:13
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det stora problemet är inte vb utan bristen på hb. Att inte blinka alls är faktiskt bättre än att blinka vänster och svänga höger. Många som tillämpar vb gör just detta, vb och sedan höger mot avfart alltså.

Hur tänkte du nu?

Om jag står redo att ta mig in i en cirkulationsplats och jag ser en bil som inte blinkar så antar jag att han ska fortsätta i cirkulationsplatsen och jag står stilla utan ansats att ta mig in i cirkulationsplatsen.

Om jag står redo att ta mig in i en cirkulationsplats och jag ser en bil som blinkar vänster så antar jag jag att han ska fortsätta i cirkulationsplatsen och jag står stilla utan ansats att ta mig in i cirkulationsplatsen.

Så det gör alltså ingen skillnad huruvida han skiter i att blinka eller om han blinkar vänster.

För övrigt anser jag att idioter som inte blinkar ut ur cirkulationsplatsen är större idioter än de som blinkar vänster och sedan blinkar ut ur cirkulationsplatsen.
2019-02-18, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polemarchos
Hur tänkte du nu?

Om jag står redo att ta mig in i en cirkulationsplats och jag ser en bil som inte blinkar så antar jag att han ska fortsätta i cirkulationsplatsen och jag står stilla utan ansats att ta mig in i cirkulationsplatsen.

Om jag står redo att ta mig in i en cirkulationsplats och jag ser en bil som blinkar vänster så antar jag jag att han ska fortsätta i cirkulationsplatsen och jag står stilla utan ansats att ta mig in i cirkulationsplatsen.

Så det gör alltså ingen skillnad huruvida han skiter i att blinka eller om han blinkar vänster.

För övrigt anser jag att idioter som inte blinkar ut ur cirkulationsplatsen är större idioter än de som blinkar vänster och sedan blinkar ut ur cirkulationsplatsen.
Vidgår ert resonemang i sin helhet. Min tanke var att det är mer logiskt att inte blinka alls än att blinka vänster och svänga höger, men för de kringvarande trafikanterna är det onekligen egalt.
2019-02-18, 09:41
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Vidgår ert resonemang i sin helhet. Min tanke var att det är mer logiskt att inte blinka alls än att blinka vänster och svänga höger, men för de kringvarande trafikanterna är det onekligen egalt.

Jag kan inte mer än hålla med att det är mer logiskt att undvika att blinka än att blinka vänster för att sedan köra ut ur cirkulationsplatsen utan att indikera detta på ett korrekt sätt med höger körriktningsvisare.

Men en vänsterblinkande bil i en enfilig cirkulationsplats som dessutom på ett korrekt sätt använder höger körriktningsvisare när han ämnar att lämna nämnda cirkulationsplats måste, i min åsikt, anses vara bättre än en som inte blinkar alls.
2019-02-18, 09:43
Medlem
Charlemanges avatar
Finns ju lagar om detta läs på.
Det är även internationellt att ej blinka innan man kör ut ur cirkulationsplatsen.
2019-02-18, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polemarchos
Jag kan inte mer än hålla med att det är mer logiskt att undvika att blinka än att blinka vänster för att sedan köra ut ur cirkulationsplatsen utan att indikera detta på ett korrekt sätt med höger körriktningsvisare.

Men en vänsterblinkande bil i en enfilig cirkulationsplats som dessutom på ett korrekt sätt använder höger körriktningsvisare när han ämnar att lämna nämnda cirkulationsplats måste, i min åsikt, anses vara bättre än en som inte blinkar alls.
Ja, men nu menar jag att det enbart blinkas åt vänster.
2019-02-18, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Finns ju lagar om detta läs på.
Det är även internationellt att ej blinka innan man kör ut ur cirkulationsplatsen.
Svensk lag stipulerar högerblink när cpl lämnas.
2019-02-18, 10:20
Bannlyst
korrekthet istället för godtycklighet leder till en säkrare och mer förutsägbar trafik. Känslostyrt agerande som VB i cpl har inget i en farlig trafikmiljö att göra.

Vi bör vara rationella människor och inte några oförutsägbara känslovarelser.

Det får bli mitt slutord i den här tråden för i år. Vet inte hur många år man hängt i den tråden.
2019-02-18, 10:40
Medlem
Inget fel med att blinka vänster om man ska längre än rakt fram i rondellen. Finns däremot folk som börjar blinka vänster när de ska UT ur rondellen. Vad i helvete?
2019-02-18, 12:41
Medlem
Jag förstår verkligen inte problemet?

Om vissa nu blinkar vänster när de kör in i rondell, vad är det för problem med det? Vad är det att reta sig på?

(Trafikskolorna lär väl dessutom ut det?)

Tycker det är mycket mer retsamt med idioter som kör i rondellen alldeles för långsamt, eller närmar sig rondellen i raketfart.. Utan att försöka hänga med i trafikrytmen alls. Det förstör rondellkörningen, och det blirbonödiga köer!

"Citat: Pankotanko Inget fel med att blinka vänster om man ska längre än rakt fram i rondellen. Finns däremot folk som börjar blinka vänster när de ska UT ur rondellen. Vad i helvete?"

Ja det är ju en bedrift eftersom det normalt sett inte går att blinka åt ett håll och svänga åt det andra, på de flesta bilar.
Senast redigerad av Macke85 2019-02-18 kl. 12:49.
2019-02-18, 16:59
Medlem
Problemet, så jag ser det, är ofta de som ska in i rondellen. I de flesta städer finns rondeller där majoriteten av bilister väljer samma avfart.

Låt säga att avfart #1 går mot ett bostadsområde, #2 går mot stan och #3 mot ett industriområde. Ska du då ta avfart #3, speciellt i rusningstrafik, så gör du det lättast för dig genom att blinka vänster tills du passerar avfart #2 för att sedan blinka höger och köra ut vid #3.
Blinkar du bara höger efter avfart #2 så kommer bilister från det hållet, som antar att du ska mot stan, som de flesta andra, att se sin chans att köra in i rondellen.

De antar istället för att iaktta och missförstånd eller i värsta fall olyckor sker.
2019-02-18, 17:25
Medlem
Detta måste vara en tråd för utvecklingsstörda eller folk som inte har körkort och bara teoretiserar hur bilkörning går till.

Ska man inte till höger eller rakt fram så blinkar man vänster. Jag ser ju själv i trafiken att det blir problem om man inte blinkar vänster. I somras skulle jag köra vänster och och glömde blinka. En gubbe skulle rakt fram med släp och trodde jag skulle rakt fram eftersom jag inte blinkade, körde ut och det blev problem och osmidigt flyt när han är halvvägs ut framför mig.

Jag menar man ser ju när en annan bil i rondellen kommer in och var han ska i förhållande till sin utgångsposition och att blinka en gång och visa vart man ska i förhållande till sin utgångsposition är givetvis bara fördelar.

Det är ju bara att konstatera att de som tycker det är fel att blinka vänster är idioter som inte har körkort och aldrig varit ute i trafiken. Punkt.
2019-02-18, 18:39
Medlem
Citat:
Det stora problemet är inte vb utan bristen på hb. Att inte blinka alls är faktiskt bättre än att blinka vänster och svänga höger. Många som tillämpar vb gör just detta, vb och sedan höger mot avfart alltså.

Det är ett stockholmsfenomen som spritt sig, trodde det var mest importerade som gjorde detta, men oftast är det gubbar och taxi. Importerade i sina BMW blinkar ju inte alls.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in