Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-04-26, 10:50
Medlem
Tutan/signalen och varningsblinkers är för att varna andra förare för fara och få dem uppmärksammade.
Tyvärr används de i tid och otid av slappa arroganta bilförare

Ex. en bil gör en högersväng från en korsning. fotgängare får då "gröngubbe" så bilisten måste stanna och släppa över dem. Vad händer hela tiden? Jo, 4bilar längre ner står en stressad idiot billist och tutar som en galning. Tydligen vill föraren att bilisten som stannat att han skall köra över lite folk innan det slår över till rött igen.
Vart fan får de körkorten någonstans ifrån? Trycks de upp i Polen och skickas till Sverige?
2023-04-26, 10:53
Bannlyst
Jag förstår inte vilket reellt problem som uppstår när man blinkar vänster i en rondell utöver att TS et al. känsloliv påverkas.

Kan någon förklara?
2023-04-26, 11:00
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyingElectra
Tutan/signalen och varningsblinkers är för att varna andra förare för fara och få dem uppmärksammade.
Tyvärr används de i tid och otid av slappa arroganta bilförare

Ex. en bil gör en högersväng från en korsning. fotgängare får då "gröngubbe" så bilisten måste stanna och släppa över dem. Vad händer hela tiden? Jo, 4bilar längre ner står en stressad idiot billist och tutar som en galning. Tydligen vill föraren att bilisten som stannat att han skall köra över lite folk innan det slår över till rött igen.
Vart fan får de körkorten någonstans ifrån? Trycks de upp i Polen och skickas till Sverige?

Instämmer om tutandet.

Däremot, om en bil absolut måste stanna vid vägkanten/vägen, så uppskattar jag att den använder varningsblinkers, eller alternativt stannar med högerblinkers på. Är betydligt värre om man stannar utan det.

Då vet jag iaf att jag kan köra om/passera, istället för vissa idioter som inte använder det, att man blir väntades stående bakom helt i onödan.
2023-04-26, 11:04
Medlem
Det är väl schysst att visa trafikanter bakom vart man skall någonstans?
Jag blinkar t o m när jag kör in emot trottoaren eller tar en p-ruta utanför typ Biltema.

Om jag inte missminner mig är det lagligt att ligga i ytterfilen om man skall vänster eller köra varvet runt i en rondell. Då är det verkligen bra att visa d
em som kör rätt att man skall vänster.
Jag tar innerfil om jag skall vänster men det är nog lagligt att ligga i ytterfilen också?
2023-04-26, 11:12
Medlem
JA A Peterpamp alldeles rätt men vem har pratat om "vägkanten" före dig.
Jag pratar om trottoaren.
Varför skall man ha varningsblinkers på när man kör in emot trottoaren i centrala Stockholm eller andra städer.
Fick du lära dig det i körskolan?
Sa din lärare så här:
Nu Peter kan du köra in emot trottoaren, parkera och slå på varningsblinkers?
2023-04-26, 11:13
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Jag blinkar t o m när jag kör in emot trottoaren eller tar en p-ruta utanför typ Biltema.

Om jag inte missminner mig är det lagligt att ligga i ytterfilen om man skall vänster eller köra varvet runt i en rondell. Då är det verkligen bra att visa d
Jag tar innerfil om jag skall vänster men det är nog lagligt att ligga i ytterfilen också?

Inte bara schysst, utan du skall alltid använda körriktningsvisare om du byter fil. Exakt samma regler gäller även i en cirkulationsplats. De upphör inte att gälla bara för att man kör i en CP.

Länkade tidigare i tråden till denna video från Transportstyrelsen gällande hur man skall köra i en cirkulationsplats: https://youtu.be/M75DVzrVlZs
2023-04-26, 11:15
Medlem
JA A! Peterpanp alldeles rätt men vem har pratat om "vägkanten" före dig.
Varför skall man ha varningsblinkers på när man kör in emot trottoaren i centrala Stockholm eller andra städer.
Sa din lärare så här:
Nu Peter kan du köra in emot trottoaren, parkera, stänga av bilen och slå på varningsblinkers?
2023-04-26, 11:16
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
JA A Peterpamp alldeles rätt men vem har pratat om "vägkanten" före dig.
Sa din lärare så här:
Nu Peter kan du köra in emot trottoaren, parkera och slå på varningsblinkers?

Det är fel och galet att använda trottoaren (eller delar av den) för att parkera på. Man skall inte göra detta såvida man inte haft ett verkligt haveri som innebär att man inte kan förflytta fordonet för egen maskin. Men då bör man självklart använda både varningsblinkers, och gärna även varningstriangel för att varna andra för fordonet som är stillastående på en olämplig plats.
2023-04-26, 11:22
Medlem
Högerblinkers skall gärna användas men varför varningsblink om det inte har hänt en olycka eller något liknande
OJ, "här skall jag parkera, bäst att slå på varningsblinkersen och tuta lite"
2023-04-26, 12:14
Citat:
Högerblinkers skall gärna användas men varför varningsblink om det inte har hänt en olycka eller något liknande
OJ, "här skall jag parkera, bäst att slå på varningsblinkersen och tuta lite"
Det där är två separata frågor

Om man parkerar på ett sätt som är farligt och kräver att man uppmärksammar andra på det så är självfallet varningsblinkers helt rätt beslut

Men sedan kan man ju förstås diskutera om det var rätt att parkera där alls
2023-04-26, 13:29
Medlem
Citat:

Nja, om du vänsterblinkar och ligger i högerfilen i rondellen förutsätter jag att du kommer att byta fil. Eftersom du ligger kvar i samma fil och ändå vänsterblinkar gör du helt enkelt FEL.

Det är alltså komplett onödigt att vänsterblinka. Ni får gärna fortsätta med det om ni vill men problemet är att ni oftast skippar högerblinkningen eftersom ni tror att det är en korsning och inte en enkelriktad väg som svänger.
2023-04-26, 14:02
Medlem
Floskelsprutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Jag förstår inte vilket reellt problem som uppstår när man blinkar vänster i en rondell utöver att TS et al. känsloliv påverkas.

Kan någon förklara?
Jag förklarade detta i slutet av inlägg #8466.

Citat:
Ursprungligen postat av Floskelspruta
Att blinka vänster är inte att vara tydlig, det är att skapa oreda & förvirring - på grund av att det får många att tro att de som inte blinkar vänster inte kommer att fortsätta i cirkulationen.
Med förtydligande i inlägg #8471.

Citat:
Ursprungligen postat av Floskelspruta
Jo, det är EXAKT vad du ska lastas för! Och varför du ska lastas för detta framgår i texten du själv citerar: Att blinka vänster är inte att vara tydlig, det är att skapa oreda & förvirring - på grund av att det får många att tro att de som inte blinkar vänster inte kommer att fortsätta i cirkulationen.” Men även detta går dig (föga förvånande) helt förbi.

Vad jag säger (som varken du eller Dr T har förstått) är att vänsterblinkningen per se absolut inte ställer till problem exakt där och då den sker, utan att den över tid skapat en kultur där många inte längre förstår att en bil som inte blinkar kommer att fortsätta i cirkulationen, precis som i exemplen i inlägg 8461.

Om vi skulle haft ett beteendemönster där INGEN okynnesblinkade vänster i cirkulationsplatser, så skulle alla förstått att en icke blinkade bil fortsätter i cirkulationen, och då skulle heller inga tveksamheter uppstå. Sensmoralen är således att är det dina idéer om ”extra tydlighet” som SKAPAR den förvirring och osäkerhet som ger kritiska situationer likt de i inlägg 8461.

Det är alltså ni själva som, med ert okynnesblinkade, orsakar den förvirring och otydlighet som ni tror att ni hjälper till att lösa med er ”extra tydlighet”.

Cirkelresonemang i sin allra renaste form, alltså!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in