Citat:
Ursprungligen postat av
Sdoko
Ja, i en dåligt planerad rondell så kan det vara svårt se högerblinkers, men det kan även vara svårt se vänsterblinkers, speciellt om man ska se dem tidigt.
Jag förstår ditt argument, men det sparar inte tid eller blir bättre på något sätt. Både om man inte ser högerblink eller ser dem vänsterblinka förutsätter man att de ska fortsätta i rondellen, vilket gör att du blir tvungen vänta. Det ger ingenting och i större rondeller och i andra situationer blir det otroligt otydligt och man bör därför inte högerblinka annat än vid filbyte i rondell.
Det är alltså din åsikt, men ser vi till hur körskolorna lär ut, de är faktiskt mer sakkunniga i detta än vanligt folk, så håller de inte med dig i det du skriver mer än det ok stora rondeller (och du menar såklart vänsterblinka i din sista mening…?)
Att du inte förstår att ju tidigare man kan få nåt bekräftat eller avfärdat, ju bättre är det, känns ju anmärkningsvärt. Kör man t ex tunga fordon så är det av stor vikt för att slippa onödiga inbromsningar etc.
Jag själv har t ex ofta nytta av att se hur bilar bakom mig på väg in mot CP blinkar, liksom hur de som är före mig in CP blinkar, liksom hur de som ev är på väg in från anslutande vägar. Allt skannar jag av och analyserar och får då mer indikation på vad jag kan ha att vänta mig härnäst i flera steg, och kan anpassa mig bättre. Gör inte alla så….?