2021-08-19, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Som jag skrev tidigare, så har jag inte haft fel i sak i något ang VB i CP. Det ÄR fullt tillåtet att använda, det strider inte mot några lagar, och körskolor lär fortfarande ut detta med myndigheternas goda minne.
Det finns i princip inga fel med att ge extra information om vad man ämnar göra, för att minska risken för missuppfattningar etc, så som jag givit exempel på.

Ring gärna runt och fråga körskolor, polisen, beslutande myndigheter etc etc så kommer du att få förklarat för dig att du har fel och jag har rätt. Det kommer att svida för dig, det förstår jag, men sånt är det bara.

Länka lagtexten där står att överdriven blinkning är tillåten istället. Du vet ju detta har du sagt, upp till bevis en gång för alla!
Citera
2021-08-19, 18:47
Det är ju självklart att vb i hb inte är nv eftersom cp allt svänger åt v. därav är det ej nödvändigt att blinka v när man är inne i ett cp där all utfarter är till h
Citera
2021-08-19, 18:48
Medlem
Citat:
Hur vet man om en bil HB eller inte, om man inte kan se dess högra blinkers…?

Om en bil i det läget aktivt slår på VB, så får man ju en tydligare bekräftelse på att dem inte HB, och har då mer användbar information. Det är väl bättre det än att fortsätta att vara ovetande om den HB eller inte…?

Ja, i en dåligt planerad rondell så kan det vara svårt se högerblinkers, men det kan även vara svårt se vänsterblinkers, speciellt om man ska se dem tidigt.

Jag förstår ditt argument, men det sparar inte tid eller blir bättre på något sätt. Både om man inte ser högerblink eller ser dem vänsterblinka förutsätter man att de ska fortsätta i rondellen, vilket gör att du blir tvungen vänta. Det ger ingenting och i större rondeller och i andra situationer blir det otroligt otydligt och man bör därför inte högerblinka annat än vid filbyte i rondell.
Citera
2021-08-19, 18:51
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Tror den enda skyldigheten är att blinka när du ska ut.
Det stämmer! Böter på 500 kr om man INTE gör det om polisen stoppar en för just det.
Citera
2021-08-19, 18:54
Medlem
Vore det inte bättre om folk, istället för att göra egna tolkningar, bara följde anvisningarna från Transportstyrelsen? Dvs att man skall blinka höger ut ur rondell. De nämner aldrig något om att blinka vänster.
Ska vi göra likadant med andra regler? Lägga till våra egna teorier om vad som är bra göra i olika moment? Så varje förare har sin egen lilla regelbok de följer.

Man kan göra vilka argument man vill för att något skulle vara tydligare, men det stämmer helt enkelt inte att vänsterblink är tydligare. Det är ju bara kolla i tråden hur många som tycker det är otydligt.
Ni har ju de facto fel om att det är tydligare när så många inte håller med er och säger att det är otydligt. Ge upp och inse att ni har fel, ni lever kvar i stenåldern.
Citera
2021-08-19, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sdoko
Ja, i en dåligt planerad rondell så kan det vara svårt se högerblinkers, men det kan även vara svårt se vänsterblinkers, speciellt om man ska se dem tidigt.

Jag förstår ditt argument, men det sparar inte tid eller blir bättre på något sätt. Både om man inte ser högerblink eller ser dem vänsterblinka förutsätter man att de ska fortsätta i rondellen, vilket gör att du blir tvungen vänta. Det ger ingenting och i större rondeller och i andra situationer blir det otroligt otydligt och man bör därför inte högerblinka annat än vid filbyte i rondell.

Det är alltså din åsikt, men ser vi till hur körskolorna lär ut, de är faktiskt mer sakkunniga i detta än vanligt folk, så håller de inte med dig i det du skriver mer än det ok stora rondeller (och du menar såklart vänsterblinka i din sista mening…?)

Att du inte förstår att ju tidigare man kan få nåt bekräftat eller avfärdat, ju bättre är det, känns ju anmärkningsvärt. Kör man t ex tunga fordon så är det av stor vikt för att slippa onödiga inbromsningar etc.

Jag själv har t ex ofta nytta av att se hur bilar bakom mig på väg in mot CP blinkar, liksom hur de som är före mig in CP blinkar, liksom hur de som ev är på väg in från anslutande vägar. Allt skannar jag av och analyserar och får då mer indikation på vad jag kan ha att vänta mig härnäst i flera steg, och kan anpassa mig bättre. Gör inte alla så….?
Citera
2021-08-19, 19:03
Medlem
Citat:
Vore det inte bättre om folk, istället för att göra egna tolkningar, bara följde anvisningarna från Transportstyrelsen? Dvs att man skall blinka höger ut ur rondell. De nämner aldrig något om att blinka vänster.
Ska vi göra likadant med andra regler? Lägga till våra egna teorier om vad som är bra göra i olika moment? Så varje förare har sin egen lilla regelbok de följer.

Man kan göra vilka argument man vill för att något skulle vara tydligare, men det stämmer helt enkelt inte att vänsterblink är tydligare. Det är ju bara kolla i tråden hur många som tycker det är otydligt.
Ni har ju de facto fel om att det är tydligare när så många inte håller med er och säger att det är otydligt. Ge upp och inse att ni har fel, ni lever kvar i stenåldern.

En viss person litar inte på transportstyrelsen, han litar mer på sina körskolelärare, konstigt nog kan han inte heller länka där det står på transportstyrelsen att man ska använda VB i rondell. Jag ska nog börja tuta i minst 10sec varje gång jag byter fil, bara så att mina medtrafikanter hör att jag ska byta fil, det står ju inte iaf på transportstyrelsen att man inte får göra det så då måste det ju vara ok!

Dr Tinnitus kanske har ett svar nångång när han sökt igenom transportstyrelsen efter svar man kan ju hoppas speciellt när man har hela 30 år av erfarenhet och massa år som lastbils chaffis
Citera
2021-08-19, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Länka lagtexten där står att överdriven blinkning är tillåten istället. Du vet ju detta har du sagt, upp till bevis en gång för alla!

Där värpte du ännu en pinsam halmgubbe……
Ta du och citera var jag har skrivit att man ska blinka överdrivet, lycka till…

Att använda VB i CP för att vara tydligare med att man ska fortsätta runt, är fullt tillåtet, och körskolorna förklarar varför de fortfarande lär ut det, och därmed är det inte på minsta vis nåt som är överdriven blinkning…. Varför ditt argument är värdelöst…
Citera
2021-08-19, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
En viss person litar inte på transportstyrelsen, han litar mer på sina körskolelärare, konstigt nog kan han inte heller länka där det står på transportstyrelsen att man ska använda VB i rondell. Jag ska nog börja tuta i minst 10sec varje gång jag byter fil, bara så att mina medtrafikanter hör att jag ska byta fil, det står ju inte iaf på transportstyrelsen att man inte får göra det så då måste det ju vara ok!

Dr Tinnitus kanske har ett svar nångång när han sökt igenom transportstyrelsen efter svar man kan ju hoppas speciellt när man har hela 30 år av erfarenhet och massa år som lastbils chaffis

Jag har aldrig påstått att jag inte litar på Transportstyrelsen, jag vet vad de säger i saken, både i sina videos och även vad de säger om man diskuterar med dem själv. Och de har aldrig sagt att det inte är tillåtet att VB i CP, inte heller har de någonsin att det är olämpligt. Utan bara att det inte är krav på annat än HB
Citera
2021-08-19, 19:17
Medlem
Citat:

Vad är otydligt?

Du signalerar din avsikt i varje situation du är i. Sådan är lagboken. Ligger du i en ytterfil i en cirkulationsplats är det bra om du signalerar att du skall fortsätta i CP så du inte blir bredsidad av den som ligger innerst. Givetvis signalerar du att du skall ut ur CP sedan. Vi som är mer mogna och har tagit vår kort före 80-talet är vana vid detta.

Det är transportstyrelsens tolkning som är den som är fel och det har vi redan diskuterat ett antal gånger med hänvisning till rådande HD prejudikat och hänvisning till Trafikförordningen.
Citera
2021-08-19, 19:24
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att jag inte litar på Transportstyrelsen, jag vet vad de säger i saken, både i sina videos och även vad de säger om man diskuterar med dem själv. Och de har aldrig sagt att det inte är tillåtet att VB i CP, inte heller har de någonsin att det är olämpligt. Utan bara att det inte är krav på annat än HB

Fortfarande inget svar, transportstyrelsen säger inget om att tuta i 10sek heller när man kör i rondeller då måste det ju vara okej med? Du jobbar ju enligt vad en lärare tycker är ok! så om jag får en körskole lärare att säga det då måste det också vara ok!
Citera
2021-08-19, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vad är otydligt?

Du signalerar din avsikt i varje situation du är i. Sådan är lagboken. Ligger du i en ytterfil i en cirkulationsplats är det bra om du signalerar att du skall fortsätta i CP så du inte blir bredsidad av den som ligger innerst. Givetvis signalerar du att du skall ut ur CP sedan. Vi som är mer mogna och har tagit vår kort före 80-talet är vana vid detta.

Det är transportstyrelsens tolkning som är den som är fel och det har vi redan diskuterat ett antal gånger med hänvisning till rådande HD prejudikat och hänvisning till Trafikförordningen.

Vänta, ligger du i ytterfil i rondell och blinkar vänster? Du fattar väl att de i innerfil tror att du vill göra filbyte och byta till den inre filen? Tog du körkortet på 20-talet och har blivit dement?

Sluta hitta på, HD prejudikat? Om att man borde blinka vänster? Skärp dig, något sådant finns inte. Har följt tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in