Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Som jag skrev tidigare, så har jag inte haft fel i sak i något ang VB i CP. Det ÄR fullt tillåtet att använda, det strider inte mot några lagar, och körskolor lär fortfarande ut detta med myndigheternas goda minne.
Det finns i princip inga fel med att ge extra information om vad man ämnar göra, för att minska risken för missuppfattningar etc, så som jag givit exempel på.
Ring gärna runt och fråga körskolor, polisen, beslutande myndigheter etc etc så kommer du att få förklarat för dig att du har fel och jag har rätt. Det kommer att svida för dig, det förstår jag, men sånt är det bara.
Du har tidigare i tråden skrivit hur du använder andra bilisters vänsterblinkande för att planera din körning. Jag vet, och kommer visa, att du har helt fel. Du kanske tror att du planerar din körning utifrån "extrainformationen" från vänsterblinkande, men hade du gjort det så hade du krockat många gånger om.
Det finns ett enda tillfälle man kan argumentera för att vänsterblinkande ger "information" till andra bilister som de annars inte hade haft, och det är när någon vill signalera att de ska svänga till vänster i en CP som har fyra infarter, och denna information är då "nyttig" för de som står och väntar på att köra in i CPn från rakt motsatt riktning, eller med andra ord två avfarter bort. Dessa ska då alltså veta att den vänsterblinkande bilen inte kommer att köra ut innan deras infart, varför de om de inte passar sig kommer att kollidera med bilen. Denna "information" blir däremot helt värdelös om bilen istället väljer att köra förbi tredje utfarten och istället vänder tillbaka i CP eller till och med fortsätter bortom ett varv eftersom den då inte kommer tolkas rätt av övriga bilister som istället får förlita sig på den vanliga metoden: Kolla när bilen blinkar höger, alternativt kör för att lämna CP varpå det blir en lucka.
Men om man argumenterar för att vänsterblinkandet faktiskt tillför ens en gnutta information så måste man samtidigt argumentera för att brist på vänsterblinkande tillför samma mängd information. Det är säkert så att bilisterna rakt över kan anta att en vänsterblinkande bil kommer passera deras infart. Men eftersom alla bilar inte vänsterblinkar (av naturliga skäl) så kan man därmed aldrig veta om en icke-vänsterblinkande bil kommer köra förbi ens infart eller inte. Alltså tillför vänsterblinkandet inte ett skit, för oavsett om någon blinkar eller inte så måste man likt förbannat vänta på att bilen antingen passerar eller svänger ut från CP. Alltså kan man inte planera sin körning utifrån någons vänsterblinkande och behålla sitt körkort någon längre tid.
Men då kanske man vill argumentera för att vänsterblinkande visst ger information i CP med fyra infarter till bilister som kör i motsatt riktning, bara alla skärper sig och gör det. Ett väldigt stort antagande. Men låt gå, låt oss låtsas att alla vänsterblinkar för att ge "extra information" men att reglerna i övrigt är desamma som de är i verkligheten. Då skulle man alltså kunna planera sin körning utifrån vänsterblinkande perfekt. Eller? Nej, det kan man inte. För folk kör fel, missar avfarter, gör misstag, upptäcker kanske att de inte skulle ta andra avfarten trots allt när de kommit en bit in i CP utan istället ska till tredje och därmed kör vidare. "Planeraren" kommer då snart att finna sin motorhuv i den andre bilens bredsida. Jag har själv varit med om exakt den sortens bilolycka, där jag låg i högerfilen i en tom CP, utan att blinka åt något håll, och upptäckte att jag skulle ta en avfart längre bort och plötsligt fann en "planerares" bil rakt in i min förardörr. "Planeraren" skulle ta andra avfarten, såg att jag låg i högerfilen och antog, förlåt, "planerade" då sin körning utifrån "planen" att jag också skulle ta andra avfarten och satte därmed av i en rasande hastighet rakt in i min bil. Väldigt tråkigt, och dyrt för "planeraren".
Så nej, vänsterblinkande tillför inte ett skit. Och de som aktivt försöker "planera" sin körning utifrån andras vänsterblinkande utsätter andra bilister för fara. Det faktum att du inte krockat och blivit av med alla dina 5 kort visar att du inte planerar utifrån vänsterblinkande utan istället, precis som alla andra, kollar på hur bilarna nära din infart faktiskt kör och när det blir en lucka.