Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-01-02, 02:04
Medlem
Plt Comdrs avatar
Om ingen håller med en, får man diskutera med sig själv...
2009-01-02, 07:23
Medlem
orco2s avatar
Jag blinkar vänster om det är dit jag ska "oftast" o blinkar höger om jag ska höger...

Var det inte lag på att blinka vänster förr o då efter andra avtaget till höger sett från där man åker in, rätta mig om jag har fel.
2009-01-03, 16:27
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Du har inte noterat hur många det är som inte blinkar ÖHT???
Men det är väl då som högpannorna använder tankeläsning?
Då använder man sig av vad man skulle kunna kalla tankeläsning ja.
Man tittar på bilens placering och rörelsemönster och kan då med rätt hög precision räkna ut om bilen fortsätter eller svänger av.
2009-01-03, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nu blåser du väl ändå upp detta att det skulle vara problem eller förvirrande med blinkers till helt orimliga proportioner? Eller så bara fånar du dig?
Nej, jag fånar mig inte det minsta, ligger det en dåre (japp, det är mitt eptiet på er ) i ytterfil och börjar blinka vänster lättar jag på gasen för att släppa in denne i min fil - han ger ju tecken för filbyte. Hur svårt ska det vara för er att förstå att ni ger felaktiga signaler till medtrafikanterna?

Citat:
Att VB i rondell kan betyda två olika alternativ som är mest rimliga, är absolut inget unikt. Därför att blinkers över huvud taget på många andra ställen och situationer i trafiken kan betyda mer än bara ett möjligt alternativ. Då är det som jag sa dig som förare/betraktare som har ett visst ansvar att tolka dessa signaler på vettigaste sätt, vilket folk normalt inte har några större problem med. Men enligt dig och andra som är emot VB i rondell så funkar detta tydligen bra utanför rondeller men är omöjligt i rondeller? Varför?
Förvirrande med blinkers? Japp, det är förvirrande när de används på totalt fel sätt, exempelvis i filkörning när vederbörande inte alls tänker byta fil.

Citat:
Ja sammarbete är helt riktigt viktigt i trafiken. Jo VB i rondell gör körningen tydligare, i synnerhet i det exempet med två bilar i stort sett i bredd och den i yttern ska vidare runt och den i innern ska ut. Ingen VB där och det är mycket lätt och fort gjort att missförstånd uppstår och de smäller ihop. En VB från den i yttern där gör ju den i innern uppmärksam på att nåt är på gång, filbyte eller ska han vidare runt tro. Vilket som så har han fått varningen och kan skapa utrymme för et ev. filbyte och därmed så har risken för missförstånd och krock utan VB undanröjts. Är inte det bra tycker du?
Tala om att fåna sig och dra sina argument in absurdum...

Nej, det underlättar inte, det skapar bara oro och irritation över bilister som ger felaktiga tecken.

Blinkar ingen alls fortsätter man, ska man ur rondellen blinkar man höger, kastar ett öga över axeln och svänger när det är klart. Svårare än så är det inte.

Citat:
Så varför är detta så förbålt omöjligt just i rondeller? Och bara för de som ogillar/inte förstår/begriper VB i rondeller? Vi andra har inga problem med detta...
Nä, det förstår jag eftersom det är ni som orsakar problemet. De som kör omkring med dimljus+halvljus förstår sällan varför folk blinkar med helljuset åt dom heller...

Citat:
Ja om man föreklar det ja, men det kan ju även betyda andra saker än specifikt just det. Kanske är det en väg med ett körfält så man redan kör utmed trotoarkant eller dikeskant, och så behöver man stanna av någon anledning. Vad lärde körskolan dig då att du ska göra? Jo slå på HB och bromsa in och stanna vid vägkanten. Samma sak fast omvänt när du ska starta igen. Det kan på mindre vägar betyda att du inte alls byter färdväg eller fil, utan bara stannar i den fil och i den färdväg du reda kör i för det finns inte plats till annat.
Men snälla rara, nu vrider du verkligen till dina argument så det börjar bli löjligt.
I ditt fall signalerar man att man tar sig UR körfältet och stannar, för att sedan - såvitt jag lärde mig i trafikskolan - slå på varningsblinkers.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av boom2town
Ska man fortsätta rakt fram i samma fil - varför då blinka?
Normalt behövs då inte blinkers nej, men det kan uppstå vissa situationer eller finns vissa platser där omständigheterna är sådana att blinkers ändå kan göra situationen tydligare för andra trafikanter, och därmed göra det säkrare även om bilen som avses fortfarande bara kör vidare i sin fil, följer huvudleden eller vad det nu kan vara. Orsaken kan ju vara att det som är tydligt för den bil det handlar om, och kanske för de som är bakom, men inte för de som är mötande eller tvärt om. Då kan en signal med blinkers göra det tydligare och säkrare än utan.

Detta är tämligen basic och det torde förklaras och läras ut i trafikskolorna, jag har då fått det i alla gånger jag varit i körskolan.
Visst, att ge tecken för att förtydliga sina avsikter har jag inget emot, så länge de inte är tvetydiga. En vänsterblink i en rondell är tvetydigt, det har ju du erkänt själv.
2009-01-03, 22:31
Medlem
oscarericsons avatar
Att den här tråden fått såhär många poster är ju ett under...
2009-01-04, 01:56
Medlem
Citat:
Nej, jag fånar mig inte det minsta, ligger det en dåre (japp, det är mitt eptiet på er ) i ytterfil och börjar blinka vänster lättar jag på gasen för att släppa in denne i min fil - han ger ju tecken för filbyte. Hur svårt ska det vara för er att förstå att ni ger felaktiga signaler till medtrafikanterna?

Nej vi ger inte felaktiga signaler, utan det är i så fall du som inte är en erfaren och bra nog förare att tolka dem på ett vettigt sätt. Du kan ju uppenbarligen bara tolka en blinker som signal för en enda möjlig manöver. Fast det finns många andra tillfällen i trafiken där blinkers kan betyda olika saker, hur klarar du dig då? varför hetsar du inte mot även de situationerna med blinkers?

Citat:
Förvirrande med blinkers? Japp, det är förvirrande när de används på totalt fel sätt, exempelvis i filkörning när vederbörande inte alls tänker byta fil.

Det användes i den exempelsituationen inte för att varna om filbyte, utan om en annan manöver som kanske kunde ska fara för andra trafikanter. Då är man faktiskt skyldig att ge tecken med blinkers. Antagligen den linjen Tingsrätten går på när de tilldömmer skulden till de som kört vidare i yttern utan VB och kollision uppstått med en som kört ut från innern. Finns fall om detta som jag lämkat till tidigare i tråden.

Citat:
Blinkar ingen alls fortsätter man, ska man ur rondellen blinkar man höger, kastar ett öga över axeln och svänger när det är klart. Svårare än så är det inte.

Och trots att båda parter följer detta så händer det ändå att man krockar i rondellerna, för att det blir missförstånd som en VB hade kunnat minska eller helt undanröja.

Citat:
Men snälla rara, nu vrider du verkligen till dina argument så det börjar bli löjligt.
I ditt fall signalerar man att man tar sig UR körfältet och stannar, för att sedan - såvitt jag lärde mig i trafikskolan - slå på varningsblinkers.

Ok, hur tar han sig ur körfältet när det inte finns någon vägren eller annan plats utanför körfältet?

Låt sen säga att det är en korsning en liten bit framför bilen, och du åker strax bakom bilen och du ska svängha av höger i den kommande korsningen. Nu slår bilen på HB och börjar bromsa och hålla till höger. Vad tror du den ska göra? Jo, antagligen tror du att den ska svänga av höger i korsningen precis som du. Men, nu kan ju som jag sagt blinkers betyda mer än en sak i rätt många olika situationer i trafiken, vilket du och andra verkar varfa helt ovetande om.. Killen ska av någon anledning stanna utmed vägkanten strax före kommande korsning. Hur ska du veta det, eller om han ska svänga av höger i korsningen? I båda fallen så ska och kommer han att börja HB, bromsa in och hålla till höger...

Citat:
Visst, att ge tecken för att förtydliga sina avsikter har jag inget emot, så länge de inte är tvetydiga. En vänsterblink i en rondell är tvetydigt, det har ju du erkänt själv.

Som jag redan sagt och visat exempel på så finns det många situationer i trafiken som kan vara tvetydiga, med och utan blinkers. Det är upp till dig som god förare att kunna tolka dessa situationer på bästa sätt. Om så det är tvetydigt så ska orsaken till blinkandet vara så viktigt att det väger tyngre säkerhetsmässigt att blinka än att inte göra det. Vilket definitivt är fallet med att fortsätta i yttern runt en rondell när man har trafik på insidan om sig som kan få för sig att köra ut på kommande avfarts vänsterfil.

Du får gärna ha din åsikt i saken, men man kan ju fråga sig varför körskolorna fortfarande lär ut just denna VB om det skulle vara helt felaktigt förvirrande och onödigt? Jag tror nog de har mer koll på detta än vad du har. De tänker mer på säkerhet och tydlighet i trafiken, än prestige bakom tangenterna...

Dr Tinnitus
2009-01-04, 02:17
Medlem
117 sidor nonsens
SJÄLVKLART BLINKAR MAN ÅT VÄNSTER OM MAN SKA TILL VÄNSTER

låt säga en gubbe kommer på andra sidan rondellen och ska till vänster (ditt höger) och inte blinker alls, du tar för givet att gubben ska åt ditt hål, alltså rakt fram, och kör då. men gubben fortsätter, jaha då har man en eventuell krock..pucko
2009-01-04, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombejbitt
117 sidor nonsens

låt säga en gubbe kommer på andra sidan rondellen och ska till vänster (ditt höger) och inte blinker alls, du tar för givet att gubben ska åt ditt hål, alltså rakt fram, och kör då. men gubben fortsätter, jaha då har man en eventuell krock..pucko

http://publikationswebbutik.vv.se/up...gava_7_okt.pdf

Som du ser så är det du som är puckot om du krockar med en som befinner sig inne i rondellen.
2009-01-04, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oscarericson
Att den här tråden fått såhär många poster är ju ett under...

Här har du anledningen. Det kommer nya puckon hela tiden:

Citat:
Ursprungligen postat av bombejbittlåt
117 sidor nonsens

säga en gubbe kommer på andra sidan rondellen och ska till vänster (ditt höger) och inte blinker alls, du tar för givet att gubben ska åt ditt hål, alltså rakt fram, och kör då. men gubben fortsätter, jaha då har man en eventuell krock..pucko
2009-01-04, 09:36
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombejbitt
117 sidor nonsens

Det är ju fascinerande att folk (som tydligen inte känner lagen) envisas med att kalla andra idioter.
Där talas om att man spar tid om folk blinker vänster; men hur bråttom har man att komma in i en rondell egegenligen, man måste ju lämna företräde för folk i rondellen, så varför följer man inte bara lagen?
Varför kan man inte bara ha som grundregel att dom som kör i rondellen följer lagen och blinker höger när de ska köra ur rondellen?
Senast redigerad av My name is Earl 2009-01-04 kl. 10:04.
2009-01-04, 12:29
Medlem
Citat:
Nej vi ger inte felaktiga signaler, utan det är i så fall du som inte är en erfaren och bra nog förare att tolka dem på ett vettigt sätt.
Nu du är du ute på jävligt djupt vatten om du börjar kalla mig en oerfaren förare utan att veta ett smack om mig. Jag tänker inte förfalla till din dagisnivå utan nöjer mig med att konstatera att du har fel.

Citat:
Finns fall om detta som jag lämkat till tidigare i tråden.
Du menar till den där trafiksäkerhet.se eller vad den heter? Tackdu, den ger jag inte mycket för. Oöverskådliga textmassor, fullt med looplänkar (cirkelresonemang) och länkar till Vägverket som inte funkar längre. Verkar vara en typisk rättshaverist som dömts som vållande för något han tyckte var helt rätt och nu ägnar sin tid åt att sabla ner...

Citat:
Och trots att båda parter följer detta så händer det ändå att man krockar i rondellerna, för att det blir missförstånd som en VB hade kunnat minska eller helt undanröja.
Nu tillskriver du en blinkers lite väl stora egenskaper. Även om någon blinkar så kan medtrafikanterna missa detta, om du nu tillbringar så mycket tid ute i trafiken som du påstår så vet du det lika väl som jag.
Alternativt så är det kanske någon som vrider om ratten för att köra ut ur rondellen utan att överhuvudtaget se sig om, då kan du vänsterblinka hur mycket du vill.

Citat:
Ok, hur tar han sig ur körfältet när det inte finns någon vägren eller annan plats utanför körfältet?

Låt sen säga att det är en korsning en liten bit framför bilen, och du åker strax bakom bilen och du ska svängha av höger i den kommande korsningen. Nu slår bilen på HB och börjar bromsa och hålla till höger. Vad tror du den ska göra? Jo, antagligen tror du att den ska svänga av höger i korsningen precis som du. Men, nu kan ju som jag sagt blinkers betyda mer än en sak i rätt många olika situationer i trafiken, vilket du och andra verkar varfa helt ovetande om.. Killen ska av någon anledning stanna utmed vägkanten strax före kommande korsning. Hur ska du veta det, eller om han ska svänga av höger i korsningen? I båda fallen så ska och kommer han att börja HB, bromsa in och hålla till höger...
Gör dig inte löjlig, du förstår mycket väl vad jag menar.

Dessutom har jag inte någonstans påstått att en blinkers enbart och allena ska användas när man svänger. Tror du det får du gärna länka till det inlägget.

Citat:
Som jag redan sagt och visat exempel på så finns det många situationer i trafiken som kan vara tvetydiga, med och utan blinkers. Det är upp till dig som god förare att kunna tolka dessa situationer på bästa sätt. Om så det är tvetydigt så ska orsaken till blinkandet vara så viktigt att det väger tyngre säkerhetsmässigt att blinka än att inte göra det. Vilket definitivt är fallet med att fortsätta i yttern runt en rondell när man har trafik på insidan om sig som kan få för sig att köra ut på kommande avfarts vänsterfil.
..och där håller jag inte med dig. Någon som ska in i en rondell ska förutsätta att trafiken i rondellen ska fortsätta köra i rondellen och detta gäller givetvis även de som redan är i rondellen. När man vill lämna rondellen blinkar man höger, oavsett vilken fil man befinner sig i och sedan är det en fråga om att samarbeta med övrig trafik för att ta sig ut.

För att ta ett av dina älskade exempel: jag ligger i innerfil en halv bil före en i ytterfil och jag börjar närma mig min avfart. Jag slår på högerblinkers för att visa att jag tänker köra ur och ytterfilens bil ligger och blinkar vänster för allt han är värd. Vad är enklast, att jag stannar för att släppa förbi denne någon (som i 99 fall av 100 har fler bakom sig som också kommer köra förbi och där står jag i innerfil med en växande kö bakom mig) eller att han lättar på gasen och släpper ut mig? Hans vänsterblinkers gör varken till eller från eftersom det absolut enklaste i situationen är att han saktar ner när han ser att jag blinkar höger.

Om vi istället tar exemplet med att någon står och väntar på att få köra in i en rondell så kan man, som flera har varit inne på tidigare, se på de som redan kör i rondellen om de tänker fortsätta eller svänga av - bilens placering i filen, hastigheten (kan de öht fortsätta svänga i den farten), om man ser föraren kan man med hjälp av hur denne tittar klura ut hur han tänker köra och så vidare.

Framförallt, det är lag på att vi ska blinka höger ut ur rondellen - då behövs dina så omhuldande vänsterblinkers inte alls.

Citat:
Du får gärna ha din åsikt i saken, men man kan ju fråga sig varför körskolorna fortfarande lär ut just denna VB om det skulle vara helt felaktigt förvirrande och onödigt? Jag tror nog de har mer koll på detta än vad du har.
Så det gör dom? Nu är det ett antal år sen jag bläddrade i en teoribok senast, har du någon länk för att leda det i bevis (som GW skulle sagt)?
2009-01-04, 13:43
Medlem
pythonxs avatar
Vad jag vet så står det inte ett dyft i körkortboken att man ska blinka vänster, någonsin, i rondell...
Edit: läste precis igenom sidorna som har att göra med cirkulationsplatskörning:

"Ska du åka rakt fram eller svänga till höger väljer du det högra kärfältet. Ska du svänga till vänster väljer du det vänstra körfältet. I en cirkulationsplats med flera kärfält kan du normalt också köra rakt fram i det vänstra körfältet. Detta kan vara en god idé, om du tänker svänga vänster i korsningen närmast efter cirkulationsplatsen

När du kör ut ur cirkulationsplatsen
- Ska du använda höger blinkers för att visa din avsikt
- Ska du ha uppsikt bakåt och ge tecken före kärfältsbyte
- Ska du vara uppmärksam på eventuella cyklister. Kör med låg fart och släpp fram cyklister och mopedister på cykelöverfarter!"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in