Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2020-06-23, 21:20
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Samtidigt som du har helt rätt i hur en cpl ska betraktas, har du helt fel angående VB, logiskt tänkande och sunt förnuft.

Sunt förnuft säger åtminstone mig att VB bör användas i de situationer där det kan ge en upplysning till andra trafikanter, som de kan ha nytta av. Så jag ger VB i sådana situationer och det tänker jag fortsätta med. Och framförallt - jag anser att det är logiskt tänkande.
VB betyder med sunt förnuft att man ämnar vika av åt vänster från filen man befinner sig i, precis som i alla andra trafiksituationer där man blinkar. En kurva är ingen giltig anledning att blinka alls. Blinkers betyder sidoförflyttning.
2020-06-23, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
I dagsläget gäller, vilket vi förefaller vara överens om, att HB är obligatoriskt när cpl skall lämna, VB endast påbjuden när det skall bytas fil. Om det ansetts väsentligt även med VB så hade garanterat lagstiftningen sett annorlunda ut.

Suck.... Du har garanterat sett de lagar som jag och andra länkat som faktiskt säger att t ex VB i CP ska tillämpas för att förhindra att fara eller hinder uppstår.

Dessutom, är det fullt tillåtet att göra mer än vad lagen kräver, och detta lär också körskolorna ut, alltså vad som är bästa praxis i en massa olika situationer (inte bara VB i CP alltså) och som inte är direkt påbjudet i några lagar. Menar du att allt detta som körskolorna faktiskt lär ut, och som inte är direkt reglerat i lagstiftningen skulle vara helt onödigt, värdelöst, oväsentligt...?

Ett exempel.
Tycker du det är helt oväsentligt och till ingen nytta för andra att ge tecken med HB om man ämnar stanna utmed vägkanten...? Kan det tänkas att de bakom kan bli lite gramse på en sådan filur som bara verkar planlöst tappa farten och man inte vet vad stollen ska göra, och så slutar det med att han står still med bromsljusen på.... Vad händer nu... ska han köra igen, eller ska jag köra om...?
2020-06-24, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Nej.
Om du inte kan se en HB eller om någon glömt, kan inte en VB ersätta det.
För bilen ska ju lämna. Inte köra vidare runt. Och då ska man ju inte VB.

Öh... vad menar du nu....? Att om du inte ser om en bil HB eller inte, så ska den ändå ut ur CP.... Hur fan ska du kunna veta det? Hur fan ska du kunna skilja det från att om den inte HB ska vidare runt....?

I det läget blir ju en VB en tydligare bekräftelse på att den inte ska ut utan ska vidare runt, än om den inte HB och man inte i det läget inte kan avgöra om det är för att den faktiskt inte HB eller för att den egentligen skulle HB men föraren klantat sig eller skiter i att ge tecken.
2020-06-24, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Suck.... Du har garanterat sett de lagar som jag och andra länkat som faktiskt säger att t ex VB i CP ska tillämpas för att förhindra att fara eller hinder uppstår.

Dessutom, är det fullt tillåtet att göra mer än vad lagen kräver, och detta lär också körskolorna ut, alltså vad som är bästa praxis i en massa olika situationer (inte bara VB i CP alltså) och som inte är direkt påbjudet i några lagar. Menar du att allt detta som körskolorna faktiskt lär ut, och som inte är direkt reglerat i lagstiftningen skulle vara helt onödigt, värdelöst, oväsentligt...?

Ett exempel.
Tycker du det är helt oväsentligt och till ingen nytta för andra att ge tecken med HB om man ämnar stanna utmed vägkanten...? Kan det tänkas att de bakom kan bli lite gramse på en sådan filur som bara verkar planlöst tappa farten och man inte vet vad stollen ska göra, och så slutar det med att han står still med bromsljusen på.... Vad händer nu... ska han köra igen, eller ska jag köra om...?
Om vi håller oss till cpl nu; det är på intet sätt så att enbart lagstadgade åtgärder får eller kan tillämpas, men just VB förefaller ofta resultera i att det aldrig blir någon HB när trafikanten ifråga lämnar cpl, de fortsätter alltså med VB även när bilen lämnar cpl. Ett alternativ är att de växlar över till HB i samma ögonblick som ratten vrides åt höger för att lämna, i det läget ser man vad som händer då kan blinkningar uteslutas helt lika gärna.
2020-06-24, 02:56
Medlem
Citat:
Din dom är från 1994 eller nått liknande.
Tror det var 2001 som det ändrades att man skulle se en c-plats som en korsning, till att ses som en väg som svänger kraftigt med enbart avfarter på höger sida istället.

Inget högerblink vid lämnande av c-platsen ger böter. Då det är lag på det.

https://www.aftonbladet.se/a/6jRXz8

Min dom är en enda domen som finns i ärendet. Det är en HD-dom, vilket äger prejudikat i ärendet. Sedan ändrades inte synen på CPL 2001 utan just när den domen kom.

Nej, det finns ingen lag på att man skall högerblinka. Du får böter för att underlåtit att signalera vid filbyte, inte att du har underlåtit att signalera vid utfart från CPL.

Men du är så välkommen att påvisa i vilken paragraf det står att man är tvungen att högerblinka ut från en cpl.
2020-06-24, 03:01
Medlem
Citat:
I dagsläget gäller, vilket vi förefaller vara överens om, att HB är obligatoriskt när cpl skall lämna, VB endast påbjuden när det skall bytas fil. Om det ansetts väsentligt även med VB så hade garanterat lagstiftningen sett annorlunda ut.

Hade detta varit forumet Juridik hade du fått hota upp en lagparagraf där det står att det är särskilt påbjudet och obligatoriskt att HB vid utfart. Det vi har är en generalisering av de grundläggande paragraferna om signalering på väg.
2020-06-24, 08:33
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Så länge du inte vet var den kommer att lämna cpl så tillför det inte mycket.
I en liten cp kan du vb redan innan du kör in i cp.
Jag ser var du ska tidigt, utan blink, No hint.
När han HB hinner ingen reagera för sträckan är så kort att det bara blir en HB och den syns inte pga vinkeln i en lite cp.

Hellre en vb i en liten cp än ingen blinkning alls.
2020-06-24, 08:44
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Vilket isf gör att jag måste stanna tills jag ser att han lämnar, om jag inte ser HB eller om han glömt.
Och blinkar han vänster måste jag stanna.

Dvs oavsett vad så måste jag stanna. VB kommer alltså inte hjälpa mig ett dugg. Måste stanna i bägge fallen.
Jag agerar alltså likadant oavsett om jag ser VB eller inte ser nått blink överhuvudtaget.
I små cp riskerar du att bli stående när HB inte syns eller uteblir, du måste chansa att nästa bil inte ska förbi din infart.

Det går inte att komma ut om man följer reglerna när det är mycket trafik.
Jag har stor vana av små gå, en vb hjälper.
2020-06-24, 08:48
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det är inte förbjudet med vb, eller hur?
2020-06-24, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det är inte förbjudet med vb, eller hur?
Alls inte, som jag framfört i tidigare inlägg plägar ej sällan vb resultera i att det endast görs vb, även i ögonblicket när bilen lämnar cpl, vissa skiftar över till hb precis när de svänger ut, då kan man lika gärna låta bli. Det verkar således som att vb gör det svårare att även hinna med hb.
2020-06-24, 08:52
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Om vi håller oss till cpl nu; det är på intet sätt så att enbart lagstadgade åtgärder får eller kan tillämpas, men just VB förefaller ofta resultera i att det aldrig blir någon HB när trafikanten ifråga lämnar cpl, de fortsätter alltså med VB även när bilen lämnar cpl. Ett alternativ är att de växlar över till HB i samma ögonblick som ratten vrides åt höger för att lämna, i det läget ser man vad som händer då kan blinkningar uteslutas helt lika gärna.
Precis vad som händer i en liten cp.

Vb ger information, HB hinner ingen se.
2020-06-24, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Precis vad som händer i en liten cp.

Vb ger information, HB hinner ingen se.
Men hb är föreskriven och måste därför prioriteras.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in