Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2020-06-23, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Nej.
Om du inte kan se en HB eller om någon glömt, kan inte en VB ersätta det.
För bilen ska ju lämna. Inte köra vidare runt. Och då ska man ju inte VB.

Hur vet du att bilen ska lämna om du inte kan se om den HB eller inte....? Har föraren glömt, eller skiter i det...? Du kan i den positionen inte avgöra vilket...

Om du i det läget istället kan se att den VB, så kan du vara ganska säker på att den inte ska ut nästa, eller hur....? Alltså mer info som kan vara nyttig för dig eller andra...
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2020-06-23 kl. 19:40.
2020-06-23, 19:39
Medlem
Citat:
https://www.transportstyrelsen.se/gl...ts-a5-webb.pdf

Du måste ju ha läst denna?
Där står det att man SKA blinka höger när man lämnar.

Står inget om att man SKA blinka vänster, oavsett storlek på c-platsen.

Du läste sålunda inte inlägget och du kan heller inte ha läst alla andra inlägg. Transportstyrelsens föreskrift är en LOKAL TRAFIKFÖRESKRIFT. HB har inte specifikt stöd i lag, utan man baserar lagstödet på att du BYTER FIL när du åker ut.
Du SKA signalera din AVSIKT i trafiken. Denna paragraf har citerats ett antal gånger i tråden.

Det undantag som genom PRAXIS finns är fordonets placering på väg i korsning vid stora CPL. Signaleringskraven har inte undantagits!
2020-06-23, 19:40
Medlem
Citat:
Utgå från att en tyst oblinkande ska vidare runt.

Ja, vilket gör att man i onödan påverkar miljön.
2020-06-23, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hur vet du att bilen ska lämna om du inte kan se om den HB eller inte....? Har föraren glömt, eller skiter i det...? Du kan i den positionen inte avgöra vilket...

Om du i det läget istället kan se att den VB, så kan du vara ganska säker på att den inte ska ut nästa, eller hur....? Alltså mer info som kan vara nyttig för dig eller andra...

Vilket isf gör att jag måste stanna tills jag ser att han lämnar, om jag inte ser HB eller om han glömt.
Och blinkar han vänster måste jag stanna.

Dvs oavsett vad så måste jag stanna. VB kommer alltså inte hjälpa mig ett dugg. Måste stanna i bägge fallen.
Jag agerar alltså likadant oavsett om jag ser VB eller inte ser nått blink överhuvudtaget.
2020-06-23, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du läste sålunda inte inlägget och du kan heller inte ha läst alla andra inlägg. Transportstyrelsens föreskrift är en LOKAL TRAFIKFÖRESKRIFT. HB har inte specifikt stöd i lag, utan man baserar lagstödet på att du BYTER FIL när du åker ut.
Du SKA signalera din AVSIKT i trafiken. Denna paragraf har citerats ett antal gånger i tråden.

Det undantag som genom PRAXIS finns är fordonets placering på väg i korsning vid stora CPL. Signaleringskraven har inte undantagits!

Din dom är från 1994 eller nått liknande.
Tror det var 2001 som det ändrades att man skulle se en c-plats som en korsning, till att ses som en väg som svänger kraftigt med enbart avfarter på höger sida istället.

Inget högerblink vid lämnande av c-platsen ger böter. Då det är lag på det.

https://www.aftonbladet.se/a/6jRXz8
2020-06-23, 20:07
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Din dom är från 1994 eller nått liknande.
Tror det var 2001 som det ändrades att man skulle se en c-plats som en korsning, till att ses som en väg som svänger kraftigt med enbart avfarter på höger sida istället.

Inget högerblink vid lämnande av c-platsen ger böter. Då det är lag på det.

https://www.aftonbladet.se/a/6jRXz8
Och är det en tvåfilig cirkulationsplats och man vill till den inre/vänstra filen,så gör man ju ett filbyte på den "kraftigt svängande vägen" och vid filbyte,så är ju blinkers obligatoriskt.
Så om man vid det tillfället låter blinkersen vara på 4 meter till,för att visa att man tänkte ligga kvar i "omkörningsfilen", istället för att blinka höger för filbyte och utfart.
Vad är felet med det?
2020-06-23, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Har aldrig varit journalister eller körlärare som stiftat lagar och trafikregler. Tog körkort 1990 och inga regler har ändrats sen dess iaf. Funnits vissa myter och missförstånd bland körlärare och säkert journalister, men domstolen har bestämt att en CPL är att betrakta som en särskild enkelriktad väg med endast högeravfarter och att således ingen VB behövts. Finns länkat i tråden eller om det var den andra.

jag bryr mig endast om regler, logiskt tänkande och sunt förnuft, men det finns en långtradarlobby här på Fb som försöker förvirra 90-talisterna för att få egen vinning.
Samtidigt som du har helt rätt i hur en cpl ska betraktas, har du helt fel angående VB, logiskt tänkande och sunt förnuft.

Sunt förnuft säger åtminstone mig att VB bör användas i de situationer där det kan ge en upplysning till andra trafikanter, som de kan ha nytta av. Så jag ger VB i sådana situationer och det tänker jag fortsätta med. Och framförallt - jag anser att det är logiskt tänkande.
2020-06-23, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Och är det en tvåfilig cirkulationsplats och man vill till den inre/vänstra filen,så gör man ju ett filbyte på den "kraftigt svängande vägen" och vid filbyte,så är ju blinkers obligatoriskt.
Så om man vid det tillfället låter blinkersen vara på 4 meter till,för att visa att man tänkte ligga kvar i "omkörningsfilen", istället för att blinka höger för filbyte och utfart.
Vad är felet med det?

Har inte skrivit att VB är felaktigt.
2020-06-23, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Samtidigt som du har helt rätt i hur en cpl ska betraktas, har du helt fel angående VB, logiskt tänkande och sunt förnuft.

Sunt förnuft säger åtminstone mig att VB bör användas i de situationer där det kan ge en upplysning till andra trafikanter, som de kan ha nytta av. Så jag ger VB i sådana situationer och det tänker jag fortsätta med. Och framförallt - jag anser att det är logiskt tänkande.

Jag kör med VB för att det finns idioter som inte förstår att man faktiskt får åka vidare runt utan att blinka vänster. Och då kör rakt ut framför en.

Om bilister nån gång lär sig att en bil som blinkar vänster och en bil som inte blinkar alls, ska tolkas på samma sätt. Den ämnar fortsätta runt.

Och slutar man blanda in att man inte ser högerblink eller att folk skiter att blinka höger när dom lämnar, så är det ännu bättre.

Man kan inte ersätta ett osynligt eller glömt högerblink med ett vänsterblink.

För flera gånger får man läsa:
”Hatar när man ser en bil som inte blinkar vänster och man måste bromsa in eller stanna. För att sen se fanskapet lämna c-platsen där man står, utan att blinka höger eller att vinklingen är sådan att man inte ser dennes högerblinkers. Blinka vänster för i helvete så att man vet var du ska!!!!!!!”.

Men vänta nu. Bilen skulle ju lämna c-platsen. Skulle denne blinka vänster då?!?!
2020-06-23, 21:09
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
https://www.transportstyrelsen.se/gl...ts-a5-webb.pdf

Du måste ju ha läst denna?
Där står det att man SKA blinka höger när man lämnar.

Står inget om att man SKA blinka vänster, oavsett storlek på c-platsen.
Ingen idé att förklara sånt för hyttmongot Methos. Han har hjärnan uppkörd i röven och tycker alla ska anpassa sig efter honom så han slipper bromsa sin lastbil innan rondellen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, men om du där och då kan se om den HB eller inte, vad ger det dig för info...?

Om du inte kan se om den HB eller inte, vilken info ger det dig...?

Om du i samma läge kan se att den VB, ger det dig mer info än om du inte kan se/veta om den HB eller inte....?

Och, varför tror du flera länder (jag har länkat tidigare) rekommenderar (trafikmyndigheter etc) att man VB i CP, om det enligt dig inte kan ge ytterligare info som kan vara till hjälp...? Norge, Australien, England m fl......
I dagsläget gäller, vilket vi förefaller vara överens om, att HB är obligatoriskt när cpl skall lämna, VB endast påbjuden när det skall bytas fil. Om det ansetts väsentligt även med VB så hade garanterat lagstiftningen sett annorlunda ut.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Följer man grunderna i detta så ser dessa vad som planeras:
1: Höger körriktningsvisare aktiverad – ämnar lämna cpl vid närmaste avfart.
2: Ingen körriktningsvisare aktiverad – ämnar fortsätta sin färd runt rondellen.

Fler alternativ än dessa två erfordras ej, förr eller senare kommer samtliga till alternativ 1, innan dess fortsätter cirkulationen.

Att aktivera vänster körriktningsvisare skall givetvis ske när man avser att byta körfält från det högra till det vänstra.
jodå, vi har ju konstaterat sedan lång tid tillbaka att du INTE kan tolka signaler som ges av dina medtrafikanter.

Nu finns det ju, gudbevars, folk som har den förmågan och kan tom använda den för att planera sin körning.

Hjälp oss och alla andra som har förmågan att få fortsätta att kunna planera vår körning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in