Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-03-21, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Everyman
Självklart visar man sin avsikt i en rondell genom att blinka vänster om man inte ska ut första höger direkt . Man låter vänsterblinken vara på så länge man har för avsikt att vara kvar i rondellen och blinkar höger när det är dags att lämna densamma. Har flera gånger sett tillbud när det uppstått missförstånd av en så enkel anledning att man inte visar hänsyn och tänker ett steg längre.

Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Man blinkar inte vänster om man ska ut andra avfarten...
Jag påstår att det aldrig är fel att tydligt visa att man ska fortsätta i cirkulationen genom att vänsterblinka. I vissa fall behövs det inte, i andra fall innebär det viktig information. Det verkligt viktiga är att slå om till HB när man ska köra ut i nästa utfart.

Ni som ogillar VB: Varför är detta fel? Vad är det för negativa konsekvenser som kan uppstå?
2019-03-21, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Jag påstår att det aldrig är fel att tydligt visa att man ska fortsätta i cirkulationen genom att vänsterblinka. I vissa fall behövs det inte, i andra fall innebär det viktig information. Det verkligt viktiga är att slå om till HB när man ska köra ut i nästa utfart.

Ni som ogillar VB: Varför är detta fel? Vad är det för negativa konsekvenser som kan uppstå?
Tänker inte mala om samma sak ännu en gång, men ett kort svar: Största problemet med vb är att många som tillämpar vb gör detta istället för hb, fortsätter alltså med vb även när de lämnar en cpl.
2019-03-22, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Tänker inte mala om samma sak ännu en gång, men ett kort svar: Största problemet med vb är att många som tillämpar vb gör detta istället för hb, fortsätter alltså med vb även när de lämnar en cpl.
….vilket är fullständigt åt skogen slarvigt och bryter mot lagen. Tyvärr kan det delvis bero på det idiotiska som sades förut: - "att svänga i en cpl är precis som att svänga i en vanlig korsning". Något som det naturligtvis aldrig kan vara. Ett annat "skäl" är rent slarv och lättja, men det gäller även dem som inte blinkar alls.

Men min fråga kvarstår: Varför är VB (följd av korrekt HB) av ondo? Vilka negativa konsekvenser kan uppstå?
2019-03-22, 06:03
Medlem
Citat:
Men min fråga kvarstår: Varför är VB (följd av korrekt HB) av ondo? Vilka negativa konsekvenser kan uppstå?

Eftersom "korrekt" VB är samma sak som att inte blinka alls utgör det ett ineffektivt resursutnyttjande. Att slå på VB innebär också en risk att glömma att slå av VB vilket är livsfarligt.
Men viktigast är kanske att VB innebär att kulturen av påhittade regler i trafiken stärks och det är oerhört farligt och måste motverkas till varje pris. Jag har tidigare beskrivit hur Doktor Tinnitus med sina påhittade trafikregler orsakar trafikkaos varje dag och trafikkaos behöver vi inte.
2019-03-22, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Eftersom "korrekt" VB är samma sak som att inte blinka alls utgör det ett ineffektivt resursutnyttjande. Att slå på VB innebär också en risk att glömma att slå av VB vilket är livsfarligt.
Men viktigast är kanske att VB innebär att kulturen av påhittade regler i trafiken stärks och det är oerhört farligt och måste motverkas till varje pris. Jag har tidigare beskrivit hur Doktor Tinnitus med sina påhittade trafikregler orsakar trafikkaos varje dag och trafikkaos behöver vi inte.

Ok, så då orsakar den utbildning våra körskolor givit oss trafikkaos varje dag...? Du tror alltså det skulle bli mycket mindre trafikkaos om körskolorna helt enkelt inte utbildade alls, utan att körkorten bara kom med Posten på 18-årsdagen...?

Du begriper alltså inte att körkortsutbildningen inte enbart handlar om att banka in lagar och regler i eleverna, utan om att lära dem hur man förhåller sig och uppför sig i trafiken för att det ska bli säkert smidigt och korrekt. Och då trafiklagarna aldrig kunnat specificera alla oändligt möjliga trafiksituationer så finns det heller inte exakta lagar och regler för precis allt. Utan det handlar ofta om hur man ska agera i olika situationer för att möta de krav etc lagar och regler ställer.

Vi kan ta ett exempel.
I lagboken står det inte exakt vilken hastighet man ska hålla i olika situationer, bara att man inte får köra fortare än skyltad, och heller inte fortare än man alltid behåller kontrollen över fordonet och kan stanna på den del av vägen man kan överblicka och de faror eller hinder man kan förutspå. Men det står alltså ingen exakt hastighet.... Utan den får var och en själva lista ut. Så om en duktig förare med kapabel bil kan köra i skyltat i en situation utan problem, så kanske andra mindre erfarna förare med sämre bilar inte alls kan köra lika fort.

Körskolorna lär även ut hur man t ex kan eller bör, och även får, placera sig inför en sväng i en korsning för att undvika onödiga risker, vilket inte heller är helt exakt förklarat i lagar och regler. T ex så kan det vara direkt lämpligt att placera en långtradare över heldragen linje mellan filer inför en sväng i korsning. Det står inte fullständigt beskrivet i lagar och regler hur detta kan eller får göras, bara att det inte är förbjudet. Så det är upp till körskolorna att utbilda eleverna om hur detta kan och får tillämpas i praktiken, och denna utbildning utformas i samråd med högre instanser/myndigheter. Vilket alltså även sker med VB i rondeller.

Det handlar alltså inte alls om några egenpåhittade regler utan det är sanktionerat i samråd med högsta instans/myndighet som är styrande för körskolornas utbildning.
2019-03-22, 08:38
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:

Ska du nödvändigtvis vänsterblinka så får du hålla dig till de vedertagna reglerna - vänsterblink *endast* om du ska längre än "rakt fram" i rondellen. I en standardrondell med fyra utfarter innebär det att du endast ska vänsterblinka om du ska köra ur rondellen via den tredje utfarten (eller fjärde om du ska vända tillbaka samma väg du km).
2019-03-22, 09:59
Medlem
Citat:
….vilket är fullständigt åt skogen slarvigt och bryter mot lagen. Tyvärr kan det delvis bero på det idiotiska som sades förut: - "att svänga i en cpl är precis som att svänga i en vanlig korsning". Något som det naturligtvis aldrig kan vara. Ett annat "skäl" är rent slarv och lättja, men det gäller även dem som inte blinkar alls.

De icke önskvärda konsekvenser som tydligen blir fallet är att de vilka nyttjar vb anser detta vara tillfyllest, antingen avslutas blinkandet i sin helhet strax för cpl lämnas, eller så fortgår vb under tiden bilen svänger höger. En mellanvariant är att hb endast sker en mycket kort tid, förmodligen när ratten vrids åt höger så får spaken följa med.
2019-03-22, 10:03
Medlem
Det är anmärkningsvärt att Transportstyrelsen vid sina informationsfilmer och liknande aldrig nämner vb alls, man visar normal placering i en tvåfilig cpl med kommentaren att annan filplacering får ske om bilisten finner det mer lämpligt. Givetvis visas var bilisten bör använda hb, men som sagt inte ett ord om vb, skulle de anbefalla detta kunde det förväntas stå som rekommendation, så är ej fallet.
2019-03-22, 15:27
Medlem
Citat:

Du ser vad du (vill) se.

Jag kör yrkesmässig trafik dagligen och mina erfarenheter stämmer INTE ALLS med det du (tror) dig ha sett.
Det är dessutom olgiskt.
Den som vill visa sin avsikt genom att VB använder också HB för att visa sin avsikt.

Det finns exempel som du beskriver men det är en försvinnande liten del.
Det har dessutom INTE med frågeställningen att göra.
Starta en tråd som handlar om utebliven HB vid utfart från cpl.
Där passar ditt inlägg.
2019-03-22, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Du ser vad du (vill) se.

Jag kör yrkesmässig trafik dagligen och mina erfarenheter stämmer INTE ALLS med det du (tror) dig ha sett.
Det är dessutom olgiskt.
Den som vill visa sin avsikt genom att VB använder också HB för att visa sin avsikt.

Det finns exempel som du beskriver men det är en försvinnande liten del.
Det har dessutom INTE med frågeställningen att göra.
Starta en tråd som handlar om utebliven HB vid utfart från cpl.
Där passar ditt inlägg.
Det kan vidgås att rubriken endast rör vb, men då det hänger ihop har det i tråden behandlats alla blinkningar i cpl.
För övrigt ingår vi inte i polemik med er då ni ifrågasätter vår förmåga att bedöma det som observeras.
2019-03-22, 15:48
Medlem
Citat:
Det kan vidgås att rubriken endast rör vb, men då det hänger ihop har det i tråden behandlats alla blinkningar i cpl.
För övrigt ingår vi inte i polemik med er då ni ifrågasätter vår förmåga att bedöma det som observeras.
Eftersom jag tillbringar större delen av min arbetsdag just ute i trafiken och inte på något sätt känner igen mig i det du beskriver förstår du säkert mina tvivel.

Frågan som jag och flera andra har ställt är OBESVARAD, vad jag kan se.................................
2019-03-22, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Eftersom jag tillbringar större delen av min arbetsdag just ute i trafiken och inte på något sätt känner igen mig i det du beskriver förstår du säkert mina tvivel.

Frågan som jag och flera andra har ställt är OBESVARAD, vad jag kan se.................................

Det är värre med de som inte blinkar höger när de ska svänga höger i en rondell. Kommer man från det hållet de ska svänga så tror man att de ska rakt i rondellen och då kan man inte köra in i rondellen. Ifall de i stället blinkade höger så kunde trafiken flyta mycket bättre. Speciellt om det är kö och många som inte blinkar höger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in