Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2020-06-23, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping

Har aldrig och kommer aldrig finnas en trafikregel som tvingar bilisterna att blinka för fortsatt färd inom filen

Faktum är att det finns och har i princip alltid funnits....
2020-06-23, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Följer man grunderna i detta så ser dessa vad som planeras:
1: Höger körriktningsvisare aktiverad – ämnar lämna cpl vid närmaste avfart.
2: Ingen körriktningsvisare aktiverad – ämnar fortsätta sin färd runt rondellen.

Fler alternativ än dessa två erfordras ej, förr eller senare kommer samtliga till alternativ 1, innan dess fortsätter cirkulationen.

Att aktivera vänster körriktningsvisare skall givetvis ske när man avser att byta körfält från det högra till det vänstra.

Och om man inte kan se och avgöra om en bil HB eller inte (typ glömt eller inte HB) kan en VB då tillföra mer info och klargöra något....?
2020-06-23, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och om man inte kan se och avgöra om en bil HB eller inte (typ glömt eller inte HB) kan en VB då tillföra mer info och klargöra något....?
Sällan eftersom du i allmänhet inte vet vilken infart bilen kom in i cpl. Den slutsats som går att dra är att det längre fram skall svängas åt vänster (i verkligheten höger), men finns flera avfarter framgår ju inte vilken. I synnerhet större rondeller är oftast så beskaffade att någon översikt ej kan ernås, det kan vara höjdskillnader eller träd och buskar planerade som skymmer.

Det som tyvärr stör mest är de vilka på ett tidigt stadium aktiverar vänster blinkers för att sedan svänga av helt plötsligt, fortfarande under pågående vänsterblinkande.
2020-06-23, 18:38
Medlem
Citat:
Sällan eftersom du i allmänhet inte vet vilken infart bilen kom in i cpl. Den slutsats som går att dra är att det längre fram skall svängas åt vänster (i verkligheten höger), men finns flera avfarter framgår ju inte vilken. I synnerhet större rondeller är oftast så beskaffade att någon översikt ej kan ernås, det kan vara höjdskillnader eller träd och buskar planerade som skymmer.

Det som tyvärr stör mest är de vilka på ett tidigt stadium aktiverar vänster blinkers för att sedan svänga av helt plötsligt, fortfarande under pågående vänsterblinkande.

Känns märkligt att folk fastnar vid tanken att ”man inte vet vilken infart bilen kom in från...” spelar det nån roll, signalgivning är signalgivning, oavsett HB eller VB, och var de kom ifrån är väl rätt irrelevant så länge de ger signal om vad de ska göra eller inte göra...?

Jag bryr mig föga om varifrån en bil kommit, utan kollar de signaler de ger och vad de kan betyda för mig då eller i nästa skede...

Så där och då, kan inte ev aktiv VB ger ytterligare information än om man inte kan se om bilen HB eller inte....?

För mig, om jag se en bil HB, då vet jag rätt säkert vad som ska ske närmast.
Om jag inte kan se en bil HB, så kanske den HB, eller så gör den det inte, eller så har den glömt det. Då kanske den ska ut på nästa, kanske inte...

Men om samma bil då VB, så kan man ju vara mer säker på att den inte ska ut nästa, utan vidare runt, oavsett var den kommer ifrån, än att bara se en bil som ev inte HB få jag kan i det läget inte se dess högra blinkers och om den HB eller inte, och varför. Förstår du? Håller du med...?
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2020-06-23 kl. 18:43.
2020-06-23, 18:40
Medlem
Citat:
Känns märkligt att folk fastnar vid tanken att ”man inte vet vilken infart bilen kom in från...” spelar det nån roll, signalgivning är signalgivning, oavsett HB eller VB, och var de kom ifrån är väl rätt irrelevant så länge de ger signal om vad de ska göra eller inte göra...?

Jag bryr mig föga om varifrån en bil kommit, utan kollar de signaler de ger och vad de kan betyda för mig då eller i nästa skede...
Så länge du inte vet var den kommer att lämna cpl så tillför det inte mycket.
2020-06-23, 18:45
Medlem
Citat:

Ok, men om du där och då kan se om den HB eller inte, vad ger det dig för info...?

Om du inte kan se om den HB eller inte, vilken info ger det dig...?

Om du i samma läge kan se att den VB, ger det dig mer info än om du inte kan se/veta om den HB eller inte....?

Och, varför tror du flera länder (jag har länkat tidigare) rekommenderar (trafikmyndigheter etc) att man VB i CP, om det enligt dig inte kan ge ytterligare info som kan vara till hjälp...? Norge, Australien, England m fl......
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2020-06-23 kl. 19:19.
2020-06-23, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Har aldrig varit journalister eller körlärare som stiftat lagar och trafikregler. Tog körkort 1990 och inga regler har ändrats sen dess iaf. Funnits vissa myter och missförstånd bland körlärare och säkert journalister, men domstolen har bestämt att en CPL är att betrakta som en särskild enkelriktad väg med endast högeravfarter och att således ingen VB behövts. Finns länkat i tråden eller om det var den andra.

jag bryr mig endast om regler, logiskt tänkande och sunt förnuft, men det finns en långtradarlobby här på Fb som försöker förvirra 90-talisterna för att få egen vinning.

Säg mig, lille vän... Vilken domstol har bestämt att en CPL skall betraktas som en särskild enkelriktad väg med endast högeravfarter? Citera gärna där det står ordagrant. För du har redan fått en läxa att läsa domskälet och forna Vägverkets yttrande i domskälet minst 12 gånger!

Du ska, enligt TrF signalera din avsikt och det gäller både VB och HB. Vet du med dig att det lätt bli missförstånd när du t.ex. fortsätter i CPL i ytterfil SKA du blinka VB för att tydliggöra att du fortsätter runt CPL.

Det du däremot tar som en lag är snarare en LOKAL TRAFIKFÖRESKRIFT från Transportstyrelsen med stöd av Trf 10kap 14§. Det står ingenstans i TrF eller i forna VTK att du skall blinka höger ut från en CPL.
2020-06-23, 19:25
Medlem
Citat:
Följer man grunderna i detta så ser dessa vad som planeras:
1: Höger körriktningsvisare aktiverad – ämnar lämna cpl vid närmaste avfart.
2: Ingen körriktningsvisare aktiverad – ämnar fortsätta sin färd runt rondellen.

Fler alternativ än dessa två erfordras ej, förr eller senare kommer samtliga till alternativ 1, innan dess fortsätter cirkulationen.

Att aktivera vänster körriktningsvisare skall givetvis ske när man avser att byta körfält från det högra till det vänstra.

Herr, jurist; du får gärna visa mig det lagrum och paragraf som ger dig rätten i din tolkning. Inte ens Transportstyrelsen eller det forna Vägverket kan hitta en speciell paragraf för högerblink. Det som finns är generella paragrafer (två stycken) för fordons signalering på väg. Däri skall man signalera sin avsikt.

Jag trodde inte att du var så funtat likt Scalping som totalt ignorerar HD-domars betydelse.

Enligt NJA 1994 i länkad och citerad i tråden skall en CPL vara att betrakta som en korsning med de regler som en korsning har. Det ända tills CPL är stor nog för att kunna undantaga fordonets plats på väg i en korsning. Siganleringsreglerna undantages inte.

Det du tar som lag är en lokal trafikföreskrift från Transportstyrelsen som har ändrats ett antal gånger genom åren. Dock brister Transportstyrelsen i sin information då de inte har publicerat beslutet som en lokal trafikföreskrift. De har istället gett ut en broschyr utan hänvisning till specifikt lagrum.

Dåvarande GD för Vägverket skriver så här:
”En cirkulationsplats är ett ställe där vägar möts – den är alltså i sig en vägkorsning – men det finns en rondell i mitten.”

Vi fortsätter med hans uttalanden:
När det gäller teckengivning har vi försökt att redogöra för de fall när teckengivning skall ske. Det gäller enligt bestämmelserna bland annat när man skall svänga vilket måste uppfattas gälla en situation när man skall svänga som alternativ till att fortsätta ”rakt” fram. I en cirkulationsplats skall man enligt gällande bestämmelser köra motsols i cirkulationen runt rondellen. Sådan sväng som kräver teckengivning måste då anses uppstå när man skall lämna cirkulationen. Däremot är det tveksamt om man kan anse att det finns krav på tecken när man kör in i cirkulationen eftersom det där inte finns några alternativa körriktningar. Men i mycket små cirkulationsplatser där man har översikt över samtliga inkommande riktningar kan det givetvis upplevas positivt att man ger tecken vid infarten om man avser köra mer än halva varvet. I sammanhanget bör nämnas att man i vissa länder klart anger att tecken inte skall ges vid infart i cirkulationen.

Citaten kommer från denna, högst grundläggande, sida:
http://www.trafiksakerhet.se/vagverk...olika-svar.htm

Där kan du som jurist läsa hur tongångarna har varit.
2020-06-23, 19:32
Medlem
Citat:

Det tillför ju hur mycket som helst! Ser jag en bil med VB vet jag att den kommer att fortsätta runt CPL, dvs den kommer att skära min ingång. Däremot vet jag inte vart en tyst oblinkande bil skall förrän den slår på HB UTANFÖR CPL. Än värre är dessa småbilister som tror att de är 25 meter långa, som åker bokstavligen rakt fram mot en avfart för att sedan tvärt svänga (ja SVÄNGA) och fortsätta runt. Detta förfarande förväntar man sig av lastbilar och bussar över 12meter, då de måste göra så för att inte klippa folk på insidan. Men små Micra behöver inte det.
2020-06-23, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Säg mig, lille vän... Vilken domstol har bestämt att en CPL skall betraktas som en särskild enkelriktad väg med endast högeravfarter? Citera gärna där det står ordagrant. För du har redan fått en läxa att läsa domskälet och forna Vägverkets yttrande i domskälet minst 12 gånger!

Du ska, enligt TrF signalera din avsikt och det gäller både VB och HB. Vet du med dig att det lätt bli missförstånd när du t.ex. fortsätter i CPL i ytterfil SKA du blinka VB för att tydliggöra att du fortsätter runt CPL.

Det du däremot tar som en lag är snarare en LOKAL TRAFIKFÖRESKRIFT från Transportstyrelsen med stöd av Trf 10kap 14§. Det står ingenstans i TrF eller i forna VTK att du skall blinka höger ut från en CPL.

https://www.transportstyrelsen.se/gl...ts-a5-webb.pdf

Du måste ju ha läst denna?
Där står det att man SKA blinka höger när man lämnar.

Står inget om att man SKA blinka vänster, oavsett storlek på c-platsen.
2020-06-23, 19:35
Medlem
Citat:

Nej.
Om du inte kan se en HB eller om någon glömt, kan inte en VB ersätta det.
För bilen ska ju lämna. Inte köra vidare runt. Och då ska man ju inte VB.
2020-06-23, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det tillför ju hur mycket som helst! Ser jag en bil med VB vet jag att den kommer att fortsätta runt CPL, dvs den kommer att skära min ingång. Däremot vet jag inte vart en tyst oblinkande bil skall förrän den slår på HB UTANFÖR CPL. Än värre är dessa småbilister som tror att de är 25 meter långa, som åker bokstavligen rakt fram mot en avfart för att sedan tvärt svänga (ja SVÄNGA) och fortsätta runt. Detta förfarande förväntar man sig av lastbilar och bussar över 12meter, då de måste göra så för att inte klippa folk på insidan. Men små Micra behöver inte det.

Utgå från att en tyst oblinkande ska vidare runt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in