Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Sällan eftersom du i allmänhet inte vet vilken infart bilen kom in i cpl. Den slutsats som går att dra är att det längre fram skall svängas åt vänster (i verkligheten höger), men finns flera avfarter framgår ju inte vilken. I synnerhet större rondeller är oftast så beskaffade att någon översikt ej kan ernås, det kan vara höjdskillnader eller träd och buskar planerade som skymmer.
Det som tyvärr stör mest är de vilka på ett tidigt stadium aktiverar vänster blinkers för att sedan svänga av helt plötsligt, fortfarande under pågående vänsterblinkande.
Känns märkligt att folk fastnar vid tanken att ”man inte vet vilken infart bilen kom in från...” spelar det nån roll, signalgivning är signalgivning, oavsett HB eller VB, och var de kom ifrån är väl rätt irrelevant så länge de ger signal om vad de ska göra eller inte göra...?
Jag bryr mig föga om varifrån en bil kommit, utan kollar de signaler de ger och vad de kan betyda för mig då eller i nästa skede...
Så där och då, kan inte ev aktiv VB ger ytterligare information än om man inte kan se om bilen HB eller inte....?
För mig, om jag se en bil HB, då vet jag rätt säkert vad som ska ske närmast.
Om jag inte kan se en bil HB, så kanske den HB, eller så gör den det inte, eller så har den glömt det. Då kanske den ska ut på nästa, kanske inte...
Men om samma bil då VB, så kan man ju vara mer säker på att den inte ska ut nästa, utan vidare runt, oavsett var den kommer ifrån, än att bara se en bil som ev inte HB få jag kan i det läget inte se dess högra blinkers och om den HB eller inte, och varför. Förstår du? Håller du med...?