Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-02-19, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Det som är intressant är vilka regler som finns att följa och det är bara upp till körskolorna att följa och inte hitta på egna sätt att fara fram i trafiken. De bär ett stort ansvar till kidsen som ska ut i trafiken sen. Får de tex lära sig att regler i cpl är till för att tänjas kan de mycket väl göra det vid andra tillfällen också. Man blinkar tex inte åt det håll man ska vidare åt utan åt det håll man byter fil åt. Stor skillnad. Och jag tror att det är kärnan i den här tråden - TS, jag och många andra HB:are tycker helt enkelt det är äckligt att se folk blinka åt ett HÅLL, istället för följa den logiska ordningen och blinka vid SIDOFÖRFLYTTNING som annars brukligt är vid bilkörning.

Förstår inte vad du menar här. Det finns några tänkbara förklaringar här:

1. Du är utvecklingsstörd (gravt)
2. Du kör aldrig bil utan teoretiserar bara (fantiserar)
3. Du kör bil men de rondeller du kör i är väldigt, väldigt stora.

Ja, om rondellen är väldigt stor, alltså att det kanske tar 10, 20, 30 sekunder att passera rondellen då är det logiskt att inte blinka vänster då man inte ser, kan överblicka utgångspunkten när du kör in i rondellen.

Men i mindre rondeller så underlättar det enormt att blinka rätt eftersom rondellen i praktiken blir en blandning mellan fyrvägskorsning och rondell.

Detta är ingen teori utan grundar sig verklig körning. Jag ser ju med egna ögon att det blir osmidigt om man inte blinkar vänster i mindre rondeller.
2019-02-19, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StraffknullaMig

Ja, om rondellen är väldigt stor, alltså att det kanske tar 10, 20, 30 sekunder att passera rondellen då är det logiskt att inte blinka vänster då man inte ser, kan överblicka utgångspunkten när du kör in i rondellen.

Men i mindre rondeller så underlättar det enormt att blinka rätt eftersom rondellen i praktiken blir en blandning mellan fyrvägskorsning och rondell.

Detta är ingen teori utan grundar sig verklig körning. Jag ser ju med egna ögon att det blir osmidigt om man inte blinkar vänster i mindre rondeller.

Vi som är för VB får nog(verkar det som) acceptera att alla inte har kommit lika långt som oss när det gäller bilkörning, trafikplanering, att tolka medtrafikanters signaler och att själva vilja tala om vad jag ska göra. tyvärr.
Inte konstigt att det ser ut som det gör i trafiken idag.
2019-02-19, 20:21
Medlem
Citat:
Du har inget körkort va? Du kör heller aldrig bil va? Eller så borde du låta bli.

En rondell är ofta ganska liten och överblickbar, man ser lätt allt som pågår runt om i rondellen, vilka som kommer in och vart de ska. Det tar också bara några sekunder att köra igenom rondellen.

Man ser lätt vilken utgångspunkt en bilist har och vart denne avser åka när denna blinkar, därför blinkar man bara en gång.

Vet inte riktigt vad missförståndet ligger i här. Om rondellen däremot är väldigt, väldigt stor så man inte kan överblicka vilken utgångspunkt en bil har då är det en annan sak men då måste den vara väldigt stor i så fall.

Du ger mig klåda i ändtarmen. De flesta rondeller (i större städer) är relativt stora, när du kommer fram finns redan bilar där. Har du körkort vet du också att din uppmärksamhet riktar sig mot de bilister som kommer från vänster, alltså de som är inne i rondellen. sitter du och stirrar åt höger ja då ska du inte i trafiken o göra, och hur ska de blinka som ska ut därifrån de kom in? varningsblinker tydligen med din logik. Nejdu håll dig ifrån vägarna.
2019-02-19, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Vi som är för VB får nog(verkar det som) acceptera att alla inte har kommit lika långt som oss när det gäller bilkörning, trafikplanering, att tolka medtrafikanters signaler och att själva vilja tala om vad jag ska göra. tyvärr.
Inte konstigt att det ser ut som det gör i trafiken idag.

Vänsterblinkar du när du kör ur rondellen som personen du nyligen citerade gör?
2019-02-19, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Vänsterblinkar du när du kör ur rondellen som personen du nyligen citerade gör?
Om den personen som jag citerade brukar vänsterblinka när han kör ur en cpl vet jag inget om, tror inte det står något om det i det jag citerade?
2019-02-20, 00:12
Bannlyst
Citat:

Blinkar du alltid vänster när du fortsätter förbi avtagsvägar til höger? Bara så att du vet så ska man inte det. Man blinkar inte när man fortsätter i samma fil man befinner sig i. Det är inte bara äckligt, det är ologiskt och sjukt också. Ok att kärringar kör som kärringar men när män också kör som kärringar så har det gått för långt.

En rondell har samma trafikregler oavsett storlek.
2019-02-20, 00:50
Medlem
Citat:
Du ger mig klåda i ändtarmen. De flesta rondeller (i större städer) är relativt stora, när du kommer fram finns redan bilar där. Har du körkort vet du också att din uppmärksamhet riktar sig mot de bilister som kommer från vänster, alltså de som är inne i rondellen. sitter du och stirrar åt höger ja då ska du inte i trafiken o göra, och hur ska de blinka som ska ut därifrån de kom in? varningsblinker tydligen med din logik. Nejdu håll dig ifrån vägarna.

Alla bor inte i storstan. När en rondell blir tillräckligt stor blir den i praktiken inte en rondell utan snarare en ny väg man kör in på och sedan svänger av på.

Men jag tror mig ha fattat på vilken punkt vi missförstår varandra. Se nedan.

Citat:
Blinkar du alltid vänster när du fortsätter förbi avtagsvägar til höger? Bara så att du vet så ska man inte det. Man blinkar inte när man fortsätter i samma fil man befinner sig i. Det är inte bara äckligt, det är ologiskt och sjukt också. Ok att kärringar kör som kärringar men när män också kör som kärringar så har det gått för långt.

I teorin, ja, har en rondell samma trafikregler oavsett hur stor den är. Men om du bodde på ett ställe med små rondeller så märker du att teori och praktik är inte samma sak.

1. En liten rondell påminner om en fyrvägskorsning. Det går nästan lika fort att köra igenom rondellen som om det vore en korsning. Då blir det logiskt att blinka vänster så att de på motsatta sidan ser att man kommer korsa deras väg. Likaså de som kommer från höger blir mer säkra på att man kommer korsa deras väg.
2. En jätterondell blir som en avfart in på en ny väg, då tar det lång tid innan man svänger av, då blir det en annan sak. Då är det fullt förståeligt att man hanterar blinkern på ett annat sätt.

Trafiken är en farlig plats och den blir ännu farligare om man inte så långt det går visar tydlighet.

Varför tror du människor blir överkörda på övergångsställen? Jo, de är otydliga. Vissa rusar bara ut i trafiken - och blir påkörda.

Du måste kunna tänka självständigt i trafiken. Tänk så här:

Så fort min färdväg påverkar någon annan, om du kan, visa, blinka, var tydlig. Du kan hamna i många situationer där du måste tänka själv. Det som står i körkortsboken glömmer man bort. Det som stannar är ens förståelse av trafiken och ens erfarenhet av vad som fungerar.

Lär dig från dem som kört bil i många år.
2019-02-20, 07:12
Medlem
Citat:
Alla bor inte i storstan. När en rondell blir tillräckligt stor blir den i praktiken inte en rondell utan snarare en ny väg man kör in på och sedan svänger av på.

Men jag tror mig ha fattat på vilken punkt vi missförstår varandra. Se nedan.

I teorin, ja, har en rondell samma trafikregler oavsett hur stor den är. Men om du bodde på ett ställe med små rondeller så märker du att teori och praktik är inte samma sak.

Ibland kan det kännas som att de gör för små rondeller. Men trafikregler finns och de ska i alla fall följas, DVS högerblink när du kör ut, även i små rondeller kan en bil köra runt flera varv, och även de ska då räknas som en egen väg som bara har utfarter.
2019-02-20, 08:27
Medlem
Citat:
Ibland kan det kännas som att de gör för små rondeller. Men trafikregler finns och de ska i alla fall följas, DVS högerblink när du kör ut, även i små rondeller kan en bil köra runt flera varv, och även de ska då räknas som en egen väg som bara har utfarter.

Visst, trafikregler ska följas, och då det enligt trafikreglerna inte är förbjudet att använda VB vid rondellkörning, utan av berörda sakkunniga myndigheter förklaras vara fullt lagligt att använda VB vid rondellkörning för att vara extra tydlig med sina i tensioner. Så kan man såklart göra det.

Folk som är så begränsade att de inte kan tillgodogöra sig denna extra tydlighet, eller irriterar sig på den, borde kanske ta en runda med erfarna förarutbildare och lyssna på vad de har att säga om saken.
2019-02-20, 16:05
Medlem
Citat:

Är det någon som har ifrågasatt att man ska HB när man lämnar en cpl i den här tråden?
Om man läser rubriken så ska tråden handla om VB när man kör in i cpl eller har jag missuppfattat
något?

håll er till ämnet!
2019-02-20, 16:12
Medlem
Citat:

Varför skulle man göra det?
Det skulle ju BARA förvirra andra trafikanter.

Om du orkar läsa lite i tråden så har skäl framförts till varför man, i små och medelstora cpl, ska VB om man ska längre än "halva varvet" i cpl.
Det är goda och hållbara argument.

Kan man inte ta åt sig dessa............ja, då har man väl inte fått så mycket erfarenhet/kunskap än, men det är bara att "gnugga på", det kommer.......
2019-02-20, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Varför skulle man göra det?
Det skulle ju BARA förvirra andra trafikanter.

Om du orkar läsa lite i tråden så har skäl framförts till varför man, i små och medelstora cpl, ska VB om man ska längre än "halva varvet" i cpl.
Det är goda och hållbara argument.

Kan man inte ta åt sig dessa............ja, då har man väl inte fått så mycket erfarenhet/kunskap än, men det är bara att "gnugga på", det kommer.......
Om jag orkar läsa lite? jo du, jag har kommenterat i den här tråden sen 2010 och ligger på plats 9 i inläggslistan. Så nog fan har jag hört era usla argument genom åren, och de ser alltid likadana ut "-jag vill bara underlätta för andra, en rondell är samma sak som en korsning, jag ska åt vänster så därför blinkar jag åt vänster osv osv"

Jag följer trafikregler och hittar inte på egna regler som jag tycker andra ska följa. 1990 hade du blivit kuggad om du blinkade vänster i en rondell på uppkörningen. Och reglerna har inte ändrats sen dess, men vissa trafikskolärare är födda på 90-talet så därför ser det ut som det gör nu med en hel drös med människor som kör på känsla istället för tanke och förnuft.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in