Citat:
Det som är intressant är vilka regler som finns att följa och det är bara upp till körskolorna att följa och inte hitta på egna sätt att fara fram i trafiken. De bär ett stort ansvar till kidsen som ska ut i trafiken sen. Får de tex lära sig att regler i cpl är till för att tänjas kan de mycket väl göra det vid andra tillfällen också. Man blinkar tex inte åt det håll man ska vidare åt utan åt det håll man byter fil åt. Stor skillnad. Och jag tror att det är kärnan i den här tråden - TS, jag och många andra HB:are tycker helt enkelt det är äckligt att se folk blinka åt ett HÅLL, istället för följa den logiska ordningen och blinka vid SIDOFÖRFLYTTNING som annars brukligt är vid bilkörning.
Förstår inte vad du menar här. Det finns några tänkbara förklaringar här:
1. Du är utvecklingsstörd (gravt)
2. Du kör aldrig bil utan teoretiserar bara (fantiserar)
3. Du kör bil men de rondeller du kör i är väldigt, väldigt stora.
Ja, om rondellen är väldigt stor, alltså att det kanske tar 10, 20, 30 sekunder att passera rondellen då är det logiskt att inte blinka vänster då man inte ser, kan överblicka utgångspunkten när du kör in i rondellen.
Men i mindre rondeller så underlättar det enormt att blinka rätt eftersom rondellen i praktiken blir en blandning mellan fyrvägskorsning och rondell.
Detta är ingen teori utan grundar sig verklig körning. Jag ser ju med egna ögon att det blir osmidigt om man inte blinkar vänster i mindre rondeller.