Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-09-08, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det verkar tyvärr allt vanligare att man inte blinkar alls när man svänger. Både i rondell och i vanliga korsningar. Är körkortsutbildningen så dålig nu för tiden eller beror det på något annat?

Jag tror att folk börjar bli så självupptagna att de helt enkelt skiter i alla andra i trafiken. "Jag vet ju var jag ska så varför behöver jag blinka?" Det där med vett, respekt och sunt förnuft försvann någonstans ut genom (vind)rutan de senaste 20 åren.
2019-09-08, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
När 8 av 10 fordon inte blinkar alls,är det ju väldigt lätt att tyda vad de kommer göra?

Med ett större fordon (15m+) och rusningstrafik,så kommer man få stå vid infarten tills rusningstrafiken är över! Vilket innebär att man måste stänga av fordonet,för att inte bryta mot tomgångskörningsförbudet.
Lägg till att de få,som faktiskt blinkar höger ut,så är det inte säkert att man SER blinkersen,då den är på den bortre sidan av bilen..

Ska göra detta med en kollega imorgon,så när ni står i en kö,3-4km lång och INGET rör sig,så är det nog jag och min kollega,som står i var sin fil vid infart till en cirkulationsplats..👍😋
För vi vill ju inte bryta mot väjningspliktwn och ingen vill blinka och visa sin avsikt,så där står vi!🙂

Men snälla.
Vad är det för blinkning som kommer få dig slippa stå still vid infarten?

Vänsterblinket? NEJ, då kommer du få stå kvar, för bilen ska vidare runt. Ett vänsterblink kommer ALDRIG få dig att slippa stå där som ett fån.

Om du inte ser högerblinket, vad ska då den bilen göra för att du ska fatta att denne ska lämna?
Ska han dra i vänsterblink samtidigt som det dolda högerblinket? Då är det varningsblinkersen som behöver jobba...

Så säg mig. Vilket blink är det som gör att du kommer slippa tomgångskörningen vid infarten?
A: Höger?
B: Vänster?
C: Ingen alls?

Jag svarar A.
Senast redigerad av GrodanStropp 2019-09-08 kl. 23:53.
2019-09-09, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RMR
Jag tror att folk börjar bli så självupptagna att de helt enkelt skiter i alla andra i trafiken. "Jag vet ju var jag ska så varför behöver jag blinka?" Det där med vett, respekt och sunt förnuft försvann någonstans ut genom (vind)rutan de senaste 20 åren.

Folk pratar ju ständigt i mobilen när de kör också, trots att det är förbjudet, eller så stirrar de ner i mobilen när de kommer åkande på cykeln eller gåendes. Bristen på respekt för andra i trafiken verkar ha tilltagit. Kanske speglar det hela utvecklingen i samhället.
2019-09-09, 00:18
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Och då är lösningen blinka vänster?
Bilen ska ju inte ens vänster. Han ska ju lämna c-plats helvetet...

Kan vi sluta blanda ihop var bilarna ska och hur dom blinkar.

Ni blir irriterade på att folk inte blinkar vänster och sen lämnar c-platsen ”rakt fram”.
Jisses...

”...man kommer liksom åkandes in mot en c-plats och ser en bil tvärsöver på väg in. Den blinkar inte och man har ingen jävla aning om var han ska. Så man måste bromsa in och i värsta fall stanna det 80m långa ekipage.
Sen när fanskapet kommer så åker den jäveln ut där jag står och man ska dra igång låååååååångtradaren, som tar två veckor. Samtidigt växte kön med 12 mil bakom.
Kunde inte bilfan blinkat vänster så att man hade sluppit stanna i onödan”.

MEN HAN SKULLE JU INTE VÄNSTER. HAN SKULLE ”RAKT FRAM”!!!!!!!!!

Så bara för att någon glömmer blinka höger eller för att man inte ser högerblinket därifrån man står, då ska man blinka vänster???
Om bilen INTE blinkar,eller blinkar höger,men lampan sitter så till att den i läget bilen befinner sig,inte syns och bilen åker "rakt fram",så går det ju utmärkt att åka in i cpl'en.

Och det gör jag!

Om bilisten bara är klent begåvad och skiter i att blinka och jag känner av läget (ser till att jag åker in med sådan marginal att bilen hinner bromsa) som att "den där har nog bara glömt blinka höger",så åker jag också in!

Varsågod klant-röv,visa vart du ska,så tar jag mer hänsyn till dig!👍❤

"Bara för att någon glömt hjärnan hemma,så ska jag låna ut min.."😄😄😄

På en hel månad,8 till 11 timmar per dygn,varje vecka,så "glömmer" jag,på sin HÖJD!! Att blinka en,eller två gånger.. men,så kan jag ju köra...😋
2019-09-09, 00:25
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Men snälla.
Vad är det för blinkning som kommer få dig slippa stå still vid infarten?

Vänsterblinket? NEJ, då kommer du få stå kvar, för bilen ska vidare runt. Ett vänsterblink kommer ALDRIG få dig att slippa stå där som ett fån.

Om du inte ser högerblinket, vad ska då den bilen göra för att du ska fatta att denne ska lämna?
Ska han dra i vänsterblink samtidigt som det dolda högerblinket? Då är det varningsblinkersen som behöver jobba...

Så säg mig. Vilket blink är det som gör att du kommer slippa tomgångskörningen vid infarten?
A: Höger?
B: Vänster?
C: Ingen alls?

Jag svarar A.
Se! Du svarar ju själv höger!

Vi tar det långsamt nu..

Om bilen,som blinkar höger,är i ett sådant läge att den högra blinkerslampan inte syns. Så är ju dennes intent ändå att åka ut ur cpl'en. Oavsett om jag ser den,eller inte.

Om istället bilisten vill åka vidare i cpl'en,så fungerar ju ett vänsterblink ypperligt!
(Givetvis följt av högerblink vid utfart..)
Det SER man ju relativt enkelt,då den sidan av bilen är inom synhåll. Bara att stanna/justera farten.
(Du vet säkert,som en van förare av tunga fordon,att man av flera anledningar vill undvika att stanna helt..)

Men jag funderar allvarligt på att ställa mig och blockera,nej,förlåt,vänta på min tur i en cpl i morgon,bara för att...😋👍
Senast redigerad av orvaren 2019-09-09 kl. 00:28.
2019-09-09, 01:36
Medlem
Citat:
Se! Du svarar ju själv höger!

Vi tar det långsamt nu..

Om bilen,som blinkar höger,är i ett sådant läge att den högra blinkerslampan inte syns. Så är ju dennes intent ändå att åka ut ur cpl'en. Oavsett om jag ser den,eller inte.

Om istället bilisten vill åka vidare i cpl'en,så fungerar ju ett vänsterblink ypperligt!
(Givetvis följt av högerblink vid utfart..)
Det SER man ju relativt enkelt,då den sidan av bilen är inom synhåll. Bara att stanna/justera farten.
(Du vet säkert,som en van förare av tunga fordon,att man av flera anledningar vill undvika att stanna helt..)

Men jag funderar allvarligt på att ställa mig och blockera,nej,förlåt,vänta på min tur i en cpl i morgon,bara för att...😋👍

Jag har tidigare i små rondeller (inte stora) blinkat vänster men har slutat med det nu. Anledningen beror på lagstiftningen, den kräver endast högerblink och då kör jag efter lagstiftningen. Förut begick jag lagbrott då jag inte blinkade höger när jag skulle ut tur rondellen.

När man blinkar i en liten rondell får man inte blinka för tidigt för annars kan man orsaka en olycka då en högerblinkning för tidigt kan få de man ska passera att tro att man inte ska passera dem.

Man blinkar och en sekund senare svänger man ur rondellen. Korkat? Ja, men det är så lagstiftningen ser ut, tyvärr.

Att både blinka vänster och sedan höger anser jag vara trafikfarligt då man ska fiffla onödigt mycket med en körriktningsvisare samtidigt som man kanske växlar och ska vrida på ratten vilket jag inte anser vara trafiksäkert.

Visst blir det problem, det ser jag, otydligheten att inte visa sina avsikter förrän en sekund innan man svänger gör så människor kanske får stå och vänta i onödan.

Fram tills dess lagstiftningen ändras och delar in rondellerna i små och stora med olika regler så anser jag man får tillämpa regeln "ömsesidig varsamhet". Man får ha större tålamod med fel i rondellen och köra långsammare och försiktigare.
2019-09-09, 02:26
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StraffknullaMig
Jag har tidigare i små rondeller (inte stora) blinkat vänster men har slutat med det nu. Anledningen beror på lagstiftningen, den kräver endast högerblink och då kör jag efter lagstiftningen. Förut begick jag lagbrott då jag inte blinkade höger när jag skulle ut tur rondellen.

När man blinkar i en liten rondell får man inte blinka för tidigt för annars kan man orsaka en olycka då en högerblinkning för tidigt kan få de man ska passera att tro att man inte ska passera dem.

Man blinkar och en sekund senare svänger man ur rondellen. Korkat? Ja, men det är så lagstiftningen ser ut, tyvärr.

Att både blinka vänster och sedan höger anser jag vara trafikfarligt då man ska fiffla onödigt mycket med en körriktningsvisare samtidigt som man kanske växlar och ska vrida på ratten vilket jag inte anser vara trafiksäkert.

Visst blir det problem, det ser jag, otydligheten att inte visa sina avsikter förrän en sekund innan man svänger gör så människor kanske får stå och vänta i onödan.

Fram tills dess lagstiftningen ändras och delar in rondellerna i små och stora med olika regler så anser jag man får tillämpa regeln "ömsesidig varsamhet". Man får ha större tålamod med fel i rondellen och köra långsammare och försiktigare.
I stora lag håller jag med dig.

Betänk att bara för något år sedan var det lagligt att knulla getter...det innebar ju inte att det var en BRA sak att göra..😄 jag menar,att bara för att LAGEN säger EN sak,så innebär inte det med automatik att det är bra,eller det bästa..🙂

Lagen säger inte att du MÅSTE hålla upp en dörr åt någon som kommer bärandes på något som kräver båda händerna ( en stor smörgåstårta till exempel) men visst är det trevligt om man gör det? Lite så borde FLER tänka i trafiken!!
Grovt sagt: Släpp kuken 5 minuter tidigare på morgonen och du slipper köra som om du stulit bil-fan!😋
Senast redigerad av orvaren 2019-09-09 kl. 02:30.
2019-09-09, 03:41
Medlem
Citat:
I stora lag håller jag med dig.

Betänk att bara för något år sedan var det lagligt att knulla getter...det innebar ju inte att det var en BRA sak att göra..😄 jag menar,att bara för att LAGEN säger EN sak,så innebär inte det med automatik att det är bra,eller det bästa..🙂

Lagen säger inte att du MÅSTE hålla upp en dörr åt någon som kommer bärandes på något som kräver båda händerna ( en stor smörgåstårta till exempel) men visst är det trevligt om man gör det? Lite så borde FLER tänka i trafiken!!
Grovt sagt: Släpp kuken 5 minuter tidigare på morgonen och du slipper köra som om du stulit bil-fan!😋

Fast du blir ju inte straffad för att du håller upp dörren åt en person som kommer med en smörgåstårta.

Koncentrerar man sig på att blinka vänster så riskerar man böter p.g.a av att man kanske är upptagen med att växla/styra och därmed missar att blinka höger. Lätt hänt. inte kul att bli straffad för att man har goda avsikter i trafiken.

Så länge lagen straffar bra beteenden i trafiken och så länge vi kollektivt låter lagen se ut så, så bör man orsaka problem i rondeller så vi får en debatt att lagen behöver ändrar angående små rondeller.

Jobbar man som yrkeschaufför så kan man ju höra med sin organisation om de kan trycka på att lagen borde ändras/debatteras om på vissa punkter när det gäller små rondeller.
2019-09-09, 06:56
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StraffknullaMig
Fast du blir ju inte straffad för att du håller upp dörren åt en person som kommer med en smörgåstårta.

Koncentrerar man sig på att blinka vänster så riskerar man böter p.g.a av att man kanske är upptagen med att växla/styra och därmed missar att blinka höger. Lätt hänt. inte kul att bli straffad för att man har goda avsikter i trafiken.

Så länge lagen straffar bra beteenden i trafiken och så länge vi kollektivt låter lagen se ut så, så bör man orsaka problem i rondeller så vi får en debatt att lagen behöver ändrar angående små rondeller.

Jobbar man som yrkeschaufför så kan man ju höra med sin organisation om de kan trycka på att lagen borde ändras/debatteras om på vissa punkter när det gäller små rondeller.

Du borde straffas för att du är en usel jävla bilförare om du behöver koncentrera dig för att signalera/växla/styra så till den grad att du inte längre klarar av att missa att slå om till högerblink.
2019-09-09, 07:29
Medlem
TruckerKings avatar
68% blinkar vänster. Skulle 68% ha fel? Cirkulationsplatsen ser jag som en rund korsning och inte bara fyra högersvängar. Ta hand om varandra i trafiken!
2019-09-09, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TruckerKing
68% blinkar vänster. Skulle 68% ha fel? Cirkulationsplatsen ser jag som en rund korsning och inte bara fyra högersvängar. Ta hand om varandra i trafiken!
Tyvärr framgår inte om dessa enbart blinkar vänster, är så fallet är det givetvis fel, ofta verkar detta vara fallet.
Det lär finnas en anledning till att det endast är föreskrivit i lag att höger körriktningsvisare skall aktiveras när cpl skall lämnas.
Avfarterna är alltid åt höger, så all logik säger att det skall blinkas höger när cpl lämnas, ingen blink alls innebär att trafikanten avser att fortsätta runt rondellen. Det finns inget "rakt fram" annat än om man ser "rakt fram" som att fortsätta cirkulationen. Ej heller möjligt att svänga vänster.
2019-09-09, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Nej, men jag märker att du och många andra VBare inte fattar skillnaden mellan sväng och sidoledsförflyttning. Blinkers är för sidoledsförflyttning som du vet och inte för att du drar i ratten som du tror. Det är inte tydligt att VBa när du inte gör en sidoledförflyttning till vänster - det är precis tvärtom, du blir otydlig och signalerar istället okunskap/förvirring/demens till oss som kör korrekt. Det är ett otyg att köra som en kärring i trafiken och agera på känsla som ni gör istället för kunskap och tanke. Alla signaler som inte efterlevs av rätt betende är en otydlig signal. Gör om gör rätt som det heter.

Intressant... att du hävdar att att de som VB i CP inte skulle förstå vad blinkers är till för, och nye fattar skillnaden mellan sväng och sidoledsförflyttning. Och du bröstar dig själv med att påstå att blinkers är till för sidoledsförflyttning och inte för sväng....

Ok, vi kollar vad trafikreglerna säger om blinkers.....

Citat:
Signaler och tecken
64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.

Signaler får inte ges längre än nödvändigt.

65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.

Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1998-1276

Vi kan alltså se att ditt påstående är direkt felaktigt, för trafiklagarna säger att blinkers kan/skall användas för att förebygga eller avvärja fara. Och det finns inget direkt definierat vad denna fara skulle vara så anser man att det kan finnas risk för missförstånd etc i en CP vart eller hur man ämnar köra så är det fullt tillåtet (ja det står t o m att man skall) att använda blinkers för att varsla andra.

Lagen säger dessutom i klartext att blinkers är till inte enbart för sidoförflyttning som du påstår, utan även för svänga... Så du har helt enkelt fel och har uppenbarligen brister i grundläggande trafikkunskap.

Det är t ex fullt tillåtet att i en CP med plats för fler fordon i bredd köra hela vägen runt i ytterfil och då finns det stor risk att bilar i innerfil som vill ut på t ex en tvåfilig avfart inte i tid upptäcker att bilen i ytterfilen inte ämnar köra ut på samma utfart, varvid risk för kollision är stor då det kan vara stort trafikflöde och små marginaler.

Då, är det synnerligen lämpligt att bilen i ytterfilen VB för att andra ska se att den inte ska ut utan fortsätta vidare i CP i ytterfil och därmed kommer att ”skära” andras färdväg. Den bilen byter inte fil, den bryter ingen fil, den fortsätter bara i CP.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in