Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-04-06, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Läs mina inlägg innan du kommenterar dem!
Vad jag vände mig mot är påståendet "att svänga i en rondell är som att svänga i en vanlig korsning" (inget annat). Det var tyvärr något som påstods av vissa "experter" för några årtionden sedan och det var fel redan då, av just det skäl jag skrev.
Det sätt att blinka i rondeller som du beskriver är för övrigt just det jag själv tillämpar när det finns andra trafikanter som kan ha nytta av det.

Du började att argumentera mot nicket "feministerna" inlägg som jag besvarade med att det var en bra om även en förenklad syn på cpl.

Sen har du gjort en(felaktig) tolkning av både mig och feministerna och där har det fortsatt.

Nåväl, vi har i grund samma syn på hur man beter sig ansvarsfullt i en cpl och det är bra!
Hoppas att fler tar åt och anammar detta sätt, då blir det lättare för alla(med någon som helst förmåga att göra kloka tolkningar av blinkers.....)
2019-05-18, 17:01
Medlem

Jag måste säga att det är väldigt många fler som blinkar rätt, dvs blinkar med högerblink vid utfart från c p l, än då denna tråd skapades.
Tror att det till stor del beror på att jag alltid föregår med absolut rätt signalering vid utfart från c p l.
2019-06-27, 14:44
Medlem
zepofans avatar
Såg för en liten stund sedan en ny variant på blinkning. Den cirkulationsplatsen det rör sig om har tre in/utfarter, från det hållet jag och "blinkaren" kom så finns det utfart rakt fram eller åt vänster. "Blinkaren" blinkade höger innan infart i cirkulationen, trots att det inte finns någon utfart åt höger, fortsätter sedan att blinka höger genom och strax innan utfart slår h*n av blinkersen. Glasklart för alla runt om, eller hur?

Detta är väl ett tydligt exempel på att folk inte har en jävla aning om hur och varför man ska blinka i en cirkulationsplats.
2019-06-27, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Såg för en liten stund sedan en ny variant på blinkning. Den cirkulationsplatsen det rör sig om har tre in/utfarter, från det hållet jag och "blinkaren" kom så finns det utfart rakt fram eller åt vänster. "Blinkaren" blinkade höger innan infart i cirkulationen, trots att det inte finns någon utfart åt höger, fortsätter sedan att blinka höger genom och strax innan utfart slår h*n av blinkersen. Glasklart för alla runt om, eller hur?

Detta är väl ett tydligt exempel på att folk inte har en jävla aning om hur och varför man ska blinka i en cirkulationsplats.

Ser ibland en del som blinkar höger när de ska in i CPL för de svänger ju höger duuuuh.

Dock håller jag med föregående person, idag blinkar fler rätt, färre fel men ändå många inte alls, speciellt med BMW, de blinkar aldrig.
2019-06-27, 23:22
Medlem
Citat:

Fast om det inte fanns någon avfart direkt till höger så har iaf jag inga problem med att tolka den blinkningen..............Han blinkar höger för att han ska av första avfarten till höger.
Inte så svårt enligt mig.
2019-06-28, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Ser ibland en del som blinkar höger när de ska in i CPL för de svänger ju höger duuuuh.

Dock håller jag med föregående person, idag blinkar fler rätt, färre fel men ändå många inte alls, speciellt med BMW, de blinkar aldrig.

Att påstå att vissa bilmärken skulle utmärka sig med att aldrig blinka vid körning i cirkulationsplatser är synnerligen korkat. Detta för att det knappast finns någon seriös sakligt statistik som styrker detta. Det handlar mest om din egen konfirmationsbias.

Jag ser dagligen massor med bilar av alla möjliga märken och modeller, med alla möjliga typer av förare, som blinkar helt ok vid och i CP, eller blinkar märkligt eller galet fel, eller inte alls, BMW inräknat.

Generellt sett blinkar de flesta, hyfsat korrekt, oavsett bilmärke och förartyp. Men tyvärr är det fortfarande alldeles för många som har kass koll på hur man skall blinka, och hur man kan blinka för att vara extra tydlig.
2019-06-28, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Fast om det inte fanns någon avfart direkt till höger så har iaf jag inga problem med att tolka den blinkningen..............Han blinkar höger för att han ska av första avfarten till höger.

Ditt svar ter sig synnerligen märkligt...? Tänkte du fel nånstans på vägen...? Tolkade du zepofans inlägg galet...?
2019-06-28, 10:17
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Okej, man kanske kan tolka det så, men i vilket fall blir det väl tokigt om man då slutar att blinka höger ungefär vid den punkten man borde börjat blinka höger och därefter kör ut?
Jag vidhåller att personen inte hade en jävla aning om hur eller varför h*n blinkade.
2019-06-28, 11:34
Medlem
Prodelins avatar
Citat:

Blinkar aldrig i rondell, varför ska jag göra det? vad har jag för nytta av att nån annan blinkar i rondell, inte ett jävla skit.

Du ser väl när en bil svänger i rondellen eller är du helt blind?
2019-06-28, 11:57
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan

Att blinka höger när man kör in i en liten rondell, visserligen menar jag fyrvägs, är väldigt upplysande för den som ska in. Annars hinner man inte med signalen.
2019-06-28, 12:03
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Okej, man kanske kan tolka det så, men i vilket fall blir det väl tokigt om man då slutar att blinka höger ungefär vid den punkten man borde börjat blinka höger och därefter kör ut?
Jag vidhåller att personen inte hade en jävla aning om hur eller varför h*n blinkade.
Du kan ha rätt.
Kanske hans automatiska blinkeravstängare speler spratt. Det är ju vänstersväng innan avfarten, då slocknar blinkern.

Jag har en bil som är onödigt besvärlig på det viset.
I svängen så tar blinkerspaksåterställaren över och jag kan inte sätta igång blinkern igen.
2019-06-28, 12:19
Man blinkar bara om man ska byta fil eller svänga av rondellen, så har jag fått lära mig iaf.
Varför blinka när man kör in, jag kan inte annat än att köra in i rondellen när jag väl kommit dit, alltså behöver man inte ge blinkers. Däremot om jag svängar av från rondellen eller byter fil i rondellen så ska man blinka. Allt annat är bara förvirrande då man tror att föraren har glömt blinkers på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in