Citat:
Ursprungligen postat av
EnlitenUggla
Har tänkt mycket på det här.
Att blinka vänster i en cpl blir ju som att blinka varje gång man kommer in i en kurva.
Det blir skumt. Och framförallt ett jävla blinkande på en svängig väg
Går inte alls att jämföra eftersom i en vanlig kurva gäller andra regler. Kanske kör du på huvudled och alla ska lämna dig företräde. Kanske kör du på vanlig väg med högerregel där du ska lämna folk från höger företräde och en del andra varianter.
I rondell eller cirkulationsplats gäller alltid väjningsregeln för alla som ska in. Om jag ska in i den rondellen och jag inte vet om du ska rakt fram eller vänster så är ju frågan om jag törs köra in. Även om du blinkar höger för att du ska ut rakt fram så kanske jag inte ser det från den position jag står, så antingen chansar jag att du inte ska vidare eftersom jag inte ser något blink och då kan det bli krock, eller så stannar jag kvar eftersom jag inte ser något högerblink och antar att du ska vidare, men du kör vänster ändå.
Det är det som är problemet har jag insett med ENDAST högerblink, att man beroende på rondell inte kan se detta högerblink på grund av den position man står i när man ska in. Därav underlättar det rejält när folk faktisk blinkar vänster.
Men, det som upprör mig mycket är de som BARA blinkar vänster. Jag är helt OK med de som bara blinkar höger för de bryter inte mot någon lag, men de som uppför sig som att de aldrig tagit körkort och blinkar vänster hela tiden och sedan bara kör rakt ut utan att blinka höger. De är totala idioter och det finns tyvärr många av dom.
De blinkar alltså vänster trots att det inte är någon lag på det, men vägrar blinkar höger trots att det är lag på det. De gör alltså precis tvärt om. Vem fan har lärt dom det?
Värst är så kalrt de som inte verkar äga en blinkers alls. Den finns där i korsningar, men i rondeller har dom tyvärr tappat bort den helt.