Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2020-07-09, 09:06
Medlem
Vobblers avatar
Jag tycker inte att det är äckligt alls, är det tung trafik är det rent av hövligt. Men pappskallarna som inte blinkar ur rondellen ska ha ett kok stryk. De sabbar hela flytet i trafiken när folk känner sig osäkra om de kan ge sig in i rondellen eller inte.

Värst är bönderna i sina jävla firmabilar, de vet fan inte hur man använder en blinkers.
2020-07-09, 19:19
Medlem
Jag tog mitt B-körkort år 2000. Fick då lära mig att man blinkar bara höger när man ska ut. Inget snack alls om något vänsterblinkande. Så det är så jag har kört och det är så lagen fortfarande är.

Dock har det hänt efter åren att körskolorna börjar rekommendera att man ÄVEN blinkar vänster om man ska vänster. Inte för att man måste utan för att vara tydligare. Jag har totalt ignorerat det eftersom det inte är lag.

Nu håller jag dock på att ta MC-kort, ska köra upp nästa vecka och vill inte bråka med någon körledare och definitivt inte uppköraren, så har tagit för vana att blinka vänster nu också. Självklart blinkar man också ut till höger.

Detta har satt sig att bli en vana så nu blinkar jag vänster om jag ska vänste roch höger när jag ska ut, även när jag kör bil. Kanske inte alltid när jag kör bil, men i alla fall i små rondeller där jag själv uppskattar när andra blinkar vänster så jag vet var dom är på väg och inte kör in mitt framför dom och jag bli vållande till olyckan.
2020-07-09, 19:47
Har tänkt mycket på det här.

Att blinka vänster i en cpl blir ju som att blinka varje gång man kommer in i en kurva.

Det blir skumt. Och framförallt ett jävla blinkande på en svängig väg
2020-07-09, 19:52
Medlem
Jag tog körkort igår och jag svänger alltid innan jag blinkar. Det är sedan gammalt.
2020-07-09, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Har tänkt mycket på det här.

Att blinka vänster i en cpl blir ju som att blinka varje gång man kommer in i en kurva.

Det blir skumt. Och framförallt ett jävla blinkande på en svängig väg

Går inte alls att jämföra eftersom i en vanlig kurva gäller andra regler. Kanske kör du på huvudled och alla ska lämna dig företräde. Kanske kör du på vanlig väg med högerregel där du ska lämna folk från höger företräde och en del andra varianter.

I rondell eller cirkulationsplats gäller alltid väjningsregeln för alla som ska in. Om jag ska in i den rondellen och jag inte vet om du ska rakt fram eller vänster så är ju frågan om jag törs köra in. Även om du blinkar höger för att du ska ut rakt fram så kanske jag inte ser det från den position jag står, så antingen chansar jag att du inte ska vidare eftersom jag inte ser något blink och då kan det bli krock, eller så stannar jag kvar eftersom jag inte ser något högerblink och antar att du ska vidare, men du kör vänster ändå.

Det är det som är problemet har jag insett med ENDAST högerblink, att man beroende på rondell inte kan se detta högerblink på grund av den position man står i när man ska in. Därav underlättar det rejält när folk faktisk blinkar vänster.

Men, det som upprör mig mycket är de som BARA blinkar vänster. Jag är helt OK med de som bara blinkar höger för de bryter inte mot någon lag, men de som uppför sig som att de aldrig tagit körkort och blinkar vänster hela tiden och sedan bara kör rakt ut utan att blinka höger. De är totala idioter och det finns tyvärr många av dom.

De blinkar alltså vänster trots att det inte är någon lag på det, men vägrar blinkar höger trots att det är lag på det. De gör alltså precis tvärt om. Vem fan har lärt dom det?

Värst är så kalrt de som inte verkar äga en blinkers alls. Den finns där i korsningar, men i rondeller har dom tyvärr tappat bort den helt.
2020-07-10, 19:40
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Jag tog körkort igår och jag svänger alltid innan jag blinkar. Det är sedan gammalt.

Skrämmande om du menar det jag tror.
2020-07-10, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Skrämmande om du menar det jag tror.

Ja om det var så han körde på uppkörningen också så är jag förvånad att han klarade sig.
2020-07-11, 13:03
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja om det var så han körde på uppkörningen också så är jag förvånad att han klarade sig.
om han "tog kört igår" och samtidigt säger att "det är sen gammalt hur han kör" så trollar han nog bara
2020-07-11, 19:27
Medlem
avcs avatar
Jag har väl varit inne på det redan, men en rondell är typ en rund korsning där alla åker motsols. Skall man vänster, lägger man sig till vänster och blinkar vänster ända tills man skall ut. Skall man höger blinkar man höger, redan innan man kommit in i korsningen. Detta för att spara bromsar, bränsle, miljö m.m. framför allt hos tyngre fordon som slipper stanna.

Samma om man skall vända, t ex i en korsning. Blinka vänster tills du vänt klart, sedan höger ut, så förstår folk din avsikt.

Blivit alltmer förvånad efter jag flyttat till Stockholmsområdet för ett par år sedan. Även om folk kör avsevärt bättre här än i Norrland (och polisväsendet inte har i närheten av samma maktmissbrukstendenser), kan folk inte rondeller för fem öre. I stort sett ingen blinkar någonstans i rondeller. Räknade ihop nästan 20.000 i böter i en enda rondell vid rusning.
2020-07-11, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Jag har väl varit inne på det redan, men en rondell är typ en rund korsning där alla åker motsols. Skall man vänster, lägger man sig till vänster och blinkar vänster ända tills man skall ut. Skall man höger blinkar man höger, redan innan man kommit in i korsningen. Detta för att spara bromsar, bränsle, miljö m.m. framför allt hos tyngre fordon som slipper stanna.

Samma om man skall vända, t ex i en korsning. Blinka vänster tills du vänt klart, sedan höger ut, så förstår folk din avsikt.

Blivit alltmer förvånad efter jag flyttat till Stockholmsområdet för ett par år sedan. Även om folk kör avsevärt bättre här än i Norrland (och polisväsendet inte har i närheten av samma maktmissbrukstendenser), kan folk inte rondeller för fem öre. I stort sett ingen blinkar någonstans i rondeller. Räknade ihop nästan 20.000 i böter i en enda rondell vid rusning.
Högerblinkning är föreskrivet, vänsterblinkers har hanterats tillräckligt i tråden. Om du lägger dig till vänster för att senare svänga ut till höger är inte alltid säkert, du har möjlighet att välja vad som för tillfället passar bäst.
2020-07-11, 22:40
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Högerblinkning är föreskrivet, vänsterblinkers har hanterats tillräckligt i tråden.
Tråden (topic: blinka vänster i rondell) är fortfarande aktiv och öppen för diskussion, så jag tar mig full rätt att diskutera.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om du lägger dig till vänster för att senare svänga ut till höger är inte alltid säkert, du har möjlighet att välja vad som för tillfället passar bäst.
Absolut, vilket normalt är vänster då man skall åt vänster. Det yttre körfältet skall dessutom lämna företräde enligt blixtlåsprincipen.

Att man sedan ur juridiskt perspektiv inte har något i vänsterfilen att göra, det är bara byråkratisk anti-logik som inte ens kan rättfärdiga det inre körfältets existens. Lag och logik är liksom inte alltid på samma sida.
2020-07-11, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Tråden (topic: blinka vänster i rondell) är fortfarande aktiv och öppen för diskussion, så jag tar mig full rätt att diskutera.

Absolut, vilket normalt är vänster då man skall åt vänster. Det yttre körfältet skall dessutom lämna företräde enligt blixtlåsprincipen.

Att man sedan ur juridiskt perspektiv inte har något i vänsterfilen att göra, det är bara byråkratisk anti-logik som inte ens kan rättfärdiga det inre körfältets existens. Lag och logik är liksom inte alltid på samma sida.

Var en not om att jag inte fann orsak att ytterligare lägga ut texten kring VB.

Den som befinner sig i det inre körfältet har att lämna företräde till de vilka kör i det yttre. Antingen måste innerfältsköraren byta till ytterfilen innan det går att lämna cpl eller så korsa den yttre, i båda fallen skall det tillses från dennes sida att det är fritt.
Om lag och logik inte överensstämmer är det likafullt lagen som gäller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in