Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-12-09, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
En trafikpolis sa till mig nu i veckan att man måste följa pilarna i marken när man kör in i en rondell. Var det inte uppe här i tråden att det var precis motsatsen (rekommendationer)?

Då säger han emot den på vägverket som jag har pratat med.

På samma sätt som bilskolelärare säger samma sak som din polis. Tror dom inte vill säga sanningen eftersom den är helt livsfarlig med tanke på skyltning och målande av pilar.

Pilarna gäller på den vägen du färdas på. Men när du passerar skylten för cirkulationsplats så åker du in på en ny väg. Skyltning, vägmarkeringar och trafikregler som du då hittar där börjar gälla istället. (sen finns det vissa trafikregler som följer med till nästa väg. Högsta tillåtna hastighet tex)
2007-12-09, 23:39
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Men shit, börjar det bli sent eller!
Det där är ju mitt svar på din post där du tycker att det är bra att man använder båda körfälten vid körning "rakt fram" i en rondell vid köbildning.

Jag svarade ju då att det inte alls är så smart eftersom man då står i vägen för dom som vill "ta vänster" och kön före rondellen blir längre i onödan och trafiken flyter sämre.
Så varför då stå ivägen inne i rondellen när det ändå står still rakt fram. Ungefär som att stå i kö mitt i en korsning (finns ju folk som gör iofs).
Åk till Brommaplan så ser du att nästan alla som kommer västerifrån ska rakt fram. Om alla de som ska rakt fram la sig i högerfilen så skulle rondellen verkligen proppa igen och ingen skulle komma någonstans. Köerna på Bergslagsvägen skulle bli enorma. Det som verkligen proppar igen rondellen är det fåtal förvirrade som lägger sig i höger fil men som ska till vänster.
Övriga påfarter passar idag på när Berslagsvägen/Drottningholmsvägen har rött.

Det är därför som representanter från vägverket i Borlänge tas med en rejäl nypa salt av dera kollegor och ansvariga i Stockholm. Det som fungerar i Borlänge fungerar inte här. Med den täta trafik som råder på vissa ställen här är det en förutsättning att alla kör likadant för att inte olyckor eller köer ska uppstå.
2007-12-09, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
Åk till Brommaplan så ser du att nästan alla som kommer västerifrån ska rakt fram. Om alla de som ska rakt fram la sig i högerfilen så skulle rondellen verkligen proppa igen och ingen skulle komma någonstans. Köerna på Bergslagsvägen skulle bli enorma. Det som verkligen proppar igen rondellen är det fåtal förvirrade som lägger sig i höger fil men som ska till vänster.
Övriga påfarter passar idag på när Berslagsvägen/Drottningholmsvägen har rött.

Det är därför som representanter från vägverket i Borlänge tas med en rejäl nypa salt av dera kollegor och ansvariga i Stockholm. Det som fungerar i Borlänge fungerar inte här. Med den täta trafik som råder på vissa ställen här är det en förutsättning att alla kör likadant för att inte olyckor eller köer ska uppstå.

Okej, där har du en rondell som verkligen gör vägverkets "nya" direktiv helt vansinniga (tror jag tom skrev i början av denna tråden att jag skulle vilja få någon från vv ta vänster ifrån högerfilen i den rondellen).

Kan ändra mig till att rondeller som har tvåfilligt ut och sen fortsätter med det en bra bit kan vara smart att utnyttja båda filerna. Men dessa brukar då inte ha stillastående köer just för att det fortsätter att vara tvåfiligt.

Dom jag syftade på var egentligen dom som är tvåfiliga i typ 100m efter det att man svängt ut och alla ska in i en fil. Då borde det vänsterfilskörandet vara för omkörning, inte för köbildning.
2007-12-10, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Men NEJ, det gör man inte! ARGH! Du KAN inte blinka vänster i en rondell!

http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

EDIT: Från Vägverket:

"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

"När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger."

Men hjälp, då lär dom ut fel i trafikskolorna sedan flera år tillbaka, herregud va hemskt
2007-12-10, 23:25
Medlem
yosis avatar
rondell-reglerna är väldigt flummiga, speciellt i och med att VV och försäkringsbolagen går efter olika lagar. T ex så har vi ju en rondell i Bromma som inte existerar!
Men finns egentligen ingen anledning att blinka vänster, orkar inte bry mig om andra gör de iofs ^^
2007-12-10, 23:38
Medlem
BluesBross avatar
I allmänhet så gör rondeller mig otroligt vaksam när jag kör in i en sådan. Särskilt om de har mer än ett körfält. Det gäller att vara oerhört observant för att unvidka att bli prejad om man ligger i innerfil (närmast centrum av rondellen).

Jag tycker dock att det skulle vara befriande om folk använde blinkers så som det ursprungligen var tänkt när man lärde ut att man skulle blinka vänster. Dock är det så att man aldrig helt kan lita på hur folk blinkar och därför måste betrakta alla väldigt misstänksamt. MAn kan faktiskt ha nytta av att folk blinkar vänster eftersom det kan innebära att körningen då kan optimeras i rondellerna. Det hela går dock ut på att man omgående skall blinka höger då man avser att svänga av vid nästa utfart. Detta är något som alltför många med bristfällig järnkapacitet tyvärr inte insett och det leder helt enkelt till att man inte kan lita på någon när man befinner sig i/vid en rondell.

F.ö. undrar jag hur ofta ni sett någon allvarlig olycka i en rondell? Jämför med en traditionell vägkorsning. På det hela taget anser jag att rondeller, trots allt huvudbry, faktiskt är av godo.
2007-12-10, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BluesBros
I allmänhet så gör rondeller mig otroligt vaksam när jag kör in i en sådan. Särskilt om de har mer än ett körfält. Det gäller att vara oerhört observant för att unvidka att bli prejad om man ligger i innerfil (närmast centrum av rondellen).

Jag tycker dock att det skulle vara befriande om folk använde blinkers så som det ursprungligen var tänkt när man lärde ut att man skulle blinka vänster. Dock är det så att man aldrig helt kan lita på hur folk blinkar och därför måste betrakta alla väldigt misstänksamt. MAn kan faktiskt ha nytta av att folk blinkar vänster eftersom det kan innebära att körningen då kan optimeras i rondellerna. Det hela går dock ut på att man omgående skall blinka höger då man avser att svänga av vid nästa utfart. Detta är något som alltför många med bristfällig järnkapacitet tyvärr inte insett och det leder helt enkelt till att man inte kan lita på någon när man befinner sig i/vid en rondell.

F.ö. undrar jag hur ofta ni sett någon allvarlig olycka i en rondell? Jämför med en traditionell vägkorsning. På det hela taget anser jag att rondeller, trots allt huvudbry, faktiskt är av godo.

Att dom är så få kan vi nog tacka vägverket och bilskolorna för, som inte lär ut dom nya reglerna.

Det skulle bli blodbad om procenten ökade hos oss som vet om och ofta kör enligt dom nya.
För körning "rakt fram" i vänsterfilen när det inte är rusningstrafik kan bli kraftig i förardörren då farten är högre.
2007-12-11, 00:18
Medlem
BluesBross avatar
Citat:
Att dom är så få kan vi nog tacka vägverket och bilskolorna för, som inte lär ut dom nya reglerna.

Det skulle bli blodbad om procenten ökade hos oss som vet om och ofta kör enligt dom nya.
För körning "rakt fram" i vänsterfilen när det inte är rusningstrafik kan bli kraftig i förardörren då farten är högre.

För länge sen lärde jag mig på teknis att optimal hastighet, med hänsyn till trafikflöde alltså antal fordon/h, ligger vid ungefär 40 km/h. Därmed bör de flesta rondeller utformas med avseende på den hastigheten vilket jag tror stämmer. Däremot finns ett antal rondeller där man enkelt kan hålla en hastighet av runt 60 km/h och där kan det innebära allvarliga olyckor, vilket är en oförlåtlig miss avseende konstruktören enligt mig. Dock har jag aldrig kört i en rondell där tillåten hastighet överskridit 50 km/h. Det innebär att eventuella olyckor i rondeller blir ganska förlåtande då det sällan handlar om olyckor där man frontar en annan bil i sidan utan snarare kör på varandra snett bakifrån.
2007-12-11, 15:14
Medlem
Citat:
För länge sen lärde jag mig på teknis att optimal hastighet, med hänsyn till trafikflöde alltså antal fordon/h, ligger vid ungefär 40 km/h. Därmed bör de flesta rondeller utformas med avseende på den hastigheten vilket jag tror stämmer. Däremot finns ett antal rondeller där man enkelt kan hålla en hastighet av runt 60 km/h och där kan det innebära allvarliga olyckor, vilket är en oförlåtlig miss avseende konstruktören enligt mig. Dock har jag aldrig kört i en rondell där tillåten hastighet överskridit 50 km/h. Det innebär att eventuella olyckor i rondeller blir ganska förlåtande då det sällan handlar om olyckor där man frontar en annan bil i sidan utan snarare kör på varandra snett bakifrån.

Har du en hyffsat stor rondell med breda filer kan du nästan få in en bil rakt in i din förardörr om du ligger i högerfilen och han svänger ut från vänster.
Den kan göra lite ont.
2007-12-11, 19:56
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Men när du "häver" dig ut i vänsterfilen gör du väl ett filbyte?(både på motorvägen och i cirkulationsplatsen)

Alltså:blinker vänster!

Lägger mig aldrig i vänsterfilen i en c-plats. [/quote]

Nä,vad bra åk du vidare i höger fil i "rondellen" det är bara en tidsfråga tills du och en medtrafikant smäller när du åker varv på varv i högerfil.
men se till att få undan "liken"(era kvaddade skitbilar) för jag har ingen lust att stå och vänta på era misstag!
2007-12-11, 19:59
Medlem
orvarens avatar
Citat:
När man utan större bekymmer kan åka ca:95km/h genom innebär det?
2007-12-11, 20:04
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Om man utan större "bekymmer" kan åka ca:95km/h vad säger det om konstrukören??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in