Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
Åk till Brommaplan så ser du att nästan alla som kommer västerifrån ska rakt fram. Om alla de som ska rakt fram la sig i högerfilen så skulle rondellen verkligen proppa igen och ingen skulle komma någonstans. Köerna på Bergslagsvägen skulle bli enorma. Det som verkligen proppar igen rondellen är det fåtal förvirrade som lägger sig i höger fil men som ska till vänster.
Övriga påfarter passar idag på när Berslagsvägen/Drottningholmsvägen har rött.
Det är därför som representanter från vägverket i Borlänge tas med en rejäl nypa salt av dera kollegor och ansvariga i Stockholm. Det som fungerar i Borlänge fungerar inte här. Med den täta trafik som råder på vissa ställen här är det en förutsättning att alla kör likadant för att inte olyckor eller köer ska uppstå.
Okej, där har du en rondell som verkligen gör vägverkets "nya" direktiv helt vansinniga (tror jag tom skrev i början av denna tråden att jag skulle vilja få någon från vv ta vänster ifrån högerfilen i den rondellen).
Kan ändra mig till att rondeller som har tvåfilligt ut och sen fortsätter med det en bra bit kan vara smart att utnyttja båda filerna. Men dessa brukar då inte ha stillastående köer just för att det fortsätter att vara tvåfiligt.
Dom jag syftade på var egentligen dom som är tvåfiliga i typ 100m efter det att man svängt ut och alla ska in i en fil. Då borde det vänsterfilskörandet vara för omkörning, inte för köbildning.