Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-06-28, 13:33
Medlem
Tomtarochtrolls avatar
Använd blinkers, visa vart du ska. De svenska lagarna var fan så mycket bättre än EU's.
2019-06-28, 15:15
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Blinkar aldrig i rondell, varför ska jag göra det? vad har jag för nytta av att nån annan blinkar i rondell, inte ett jävla skit.

Du ser väl när en bil svänger i rondellen eller är du helt blind?
Ja att du har dina egna alternativa regler och skiter i andra trafikanter har framgått tidigare, därför lägger jag inte särskilt stor vikt vid din åsikt.
2019-06-28, 15:19
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Man blinkar bara om man ska byta fil eller svänga av rondellen, så har jag fått lära mig iaf.
Varför blinka när man kör in, jag kan inte annat än att köra in i rondellen när jag väl kommit dit, alltså behöver man inte ge blinkers. Däremot om jag svängar av från rondellen eller byter fil i rondellen så ska man blinka. Allt annat är bara förvirrande då man tror att föraren har glömt blinkers på.
Så om någon ska svänga direkt höger så ska denne inte börja blinka förrän h*n har kommit in i cirkulationen? Typ en blink innan h*n svänger av? Du tycker inte att det ger lite information till omgivningen (utom till Prodelin då som ändå inte kan/vill ta till sig information) att se i ett tidigare skede vad som är på gång?
2019-06-28, 16:12
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Så om någon ska svänga direkt höger så ska denne inte börja blinka förrän h*n har kommit in i cirkulationen? Typ en blink innan h*n svänger av? Du tycker inte att det ger lite information till omgivningen (utom till Prodelin då som ändå inte kan/vill ta till sig information) att se i ett tidigare skede vad som är på gång?

Syftet med blinkande är information till andra förare, man vill helst inte behöva stanna i en rondell så du har helt rätt .

Visst ändrade EU lagstiftningen för rätt många år sedan men informationen som finns i att vänsterblinka om man skall korsa mötande trafik in i rondellen skadar aldrig.

Vi alla tjänar på att vara tydliga genom minskad bränsleförbrukning när vi inte tvingas stanna in i rondell.
2019-06-28, 16:19
Citat:

ska du direkt höger så kan man självklart blinka höger, men det kan vara svårt för föraren bakom om du blinkar för tidigt, även dom
som ska in i rondellen kan bli förvirrade om man blinkar i tid och otid.
Man ska inte hålla blinkers inne i onödan och därmed lura andra.
2019-06-28, 17:04
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ja att du har dina egna alternativa regler och skiter i andra trafikanter har framgått tidigare, därför lägger jag inte särskilt stor vikt vid din åsikt.

Varför bryr dig då om detta när du svarar i tråden?

Uppenbarligen stör du dig på beteendet för jag skiter vad du tycker och tänker fortsätta köra utan blinkers i rondeller som många andra.

Lär dig köra bil istället.
2019-06-28, 17:08
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Såg för en liten stund sedan en ny variant på blinkning. Den cirkulationsplatsen det rör sig om har tre in/utfarter, från det hållet jag och "blinkaren" kom så finns det utfart rakt fram eller åt vänster. "Blinkaren" blinkade höger innan infart i cirkulationen, trots att det inte finns någon utfart åt höger, fortsätter sedan att blinka höger genom och strax innan utfart slår h*n av blinkersen. Glasklart för alla runt om, eller hur?

Detta är väl ett tydligt exempel på att folk inte har en jävla aning om hur och varför man ska blinka i en cirkulationsplats.

Som sagt, ingen bryr sig om vad du tycker, lär dig läsa trafiken istället.
2019-06-29, 09:05
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Eftersom jag inte är nån jävla Saida så tycker jag att det finns mycket information i signaler andra trafikanter ger, just för att kunna läsa av trafiken innan något är tänkt att ske.

Om du inte begriper, eller skiter i att ta till dig, den informationen, och tycker att du är så förbannat bra på att köra bil, så beror det mest på att andra måste ta hänsyn och anpassa sig efter ditt beteende.

Edit: Såg nu att du var avstängd. Inte ens den informationen (varningar) kunde du ta till dig utan du försökte väl "läsa av" situationen själv? Hur gick det tycker du?
Senast redigerad av zepofan 2019-06-29 kl. 09:37. Anledning: Tillägg
2019-06-29, 09:18
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Citat:

Citat:
Eftersom jag inte är nån jävla Saida så tycker jag att det finns mycket information i signaler andra trafikanter ger, just för att kunna läsa av trafiken innan något är tänkt att ske.

Om du inte begriper, eller skiter i att ta till dig, den informationen, och tycker att du är så förbannat bra på att köra bil, så beror det mest på att andra måste ta hänsyn och anpassa sig efter ditt beteende.

Prodelin är väl en sådan idiot som spammar tutan i köer också. Mouthbreathers som honom gör trafiken onödigt bökig och borde ta cykeln istället. Och glöm inte hjälmen!
2019-06-29, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Att blinka höger när man kör in i en liten rondell, visserligen menar jag fyrvägs, är väldigt upplysande för den som ska in. Annars hinner man inte med signalen.

Lite missvisande när de inne i rondellen slutar blinka och åker 3/4 runt i den.
2019-06-29, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Att påstå att vissa bilmärken skulle utmärka sig med att aldrig blinka vid körning i cirkulationsplatser är synnerligen korkat. Detta för att det knappast finns någon seriös sakligt statistik som styrker detta. Det handlar mest om din egen konfirmationsbias.

Nej det är ju påvisat att det oftast är psykopater som inte blinkar. Läste för ett tag sedan att psykopater oftast kör BMW och Mercedes.
2019-06-29, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Nej det är ju påvisat att det oftast är psykopater som inte blinkar. Läste för ett tag sedan att psykopater oftast kör BMW och Mercedes.

Du kan såklart länka till seriös fakta och statistik som styrker dina påståenden...? För det är väl inte bara dina egna fantasier, anekdoter och konfirmationsbias som talar...?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in