Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2017-06-24, 12:14
Bannlyst
Vänta är ni på riktigt? Självklart ska man blinka vänster och höger i en rondell, det är det lag på. Ska du svänga höger i en rondell så blinkar du höger. Ska du köra rakt fram så väntar du med att blinka höger (ut ur rondellen) tills du kommer till den avfarten. Ska du köra vänster så blinkar du vänster och kör runt rondellen och blinkar därefter höger när du når avfarten.

Detta måste vara Flashbacks bästa trolltråd. Såhär många inlägg innan papperskorg har jag aldrig sett.

Det är LAG på detta, läs igen!
2017-06-24, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samhedmans
Vänta är ni på riktigt? Självklart ska man blinka vänster och höger i en rondell, det är det lag på. Ska du svänga höger i en rondell så blinkar du höger. Ska du köra rakt fram så väntar du med att blinka höger (ut ur rondellen) tills du kommer till den avfarten. Ska du köra vänster så blinkar du vänster och kör runt rondellen och blinkar därefter höger när du når avfarten.

Detta måste vara Flashbacks bästa trolltråd. Såhär många inlägg innan papperskorg har jag aldrig sett.

Det är LAG på detta, läs igen!
Det är inte lag på vänsterblink och det är framförallt det som diskuteras och anledningen till att diskussionen existerar. Det är endast lag på högerblink.

Det är för att cirkulationsplatsen anses vara en enkelriktad väg med avfarter. Inte en korsning.
2017-06-24, 12:24
Medlem
Det är inte krav på att blinka vänster men det är ju en tydlig indikering till övriga och kan i vissa fall underlätta för de andra bilisterna i rondellen.

Att påstå att det är idiotiskt är ju bara ogenomtänkt. Vad har du för argument att det skulle vara negativt för någon att en bilist som vill köra till vänster och då oftast ska svänga av i den 3e avfarten först blinkar till vänster när personen kör in i rondellen och sedan till höger vid den 3e avfarten när personen lämnar rondellen?
2017-06-24, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jo, det är exakt samma fysiska förutsättningar, samma storlek på platsen vare sig den är korsning eller CP, samma korta trånga avstånd och liten tid till att hinna tolka andra bilars fortsatta färd etc, vilket ökar riskerna för incidenter om man inte ger tydliga tecken.

Och om VB skulle underlätta och förtydliga på den platsen igår när den var en vanlig liten korsning, så skulle det naturligtvis vara till samma hjälp idag om platsen var en CP. Förstår man inte en så enkel sak i trafiken så är det rent tragiskt dåligt med kunskaper och riskanalys.

Kan du förklara varför då bl a våra trafikmyndigheter och körskolor anser att VB är nyttigt i CP, i synnerhet mindre sådana. Se i den länk jag gav tidigare där man förklarar det i klartext och bild att man bör VB i mindre CP.

Jag hoppas att du inte kör på samma sätt i en korsning som i en rondell. Om du till exempel vill köra tillbaks åt det håll du kom ifrån så tar du väl inte ett varv runt i korsningen ?

Vänsterblink skrev jag inget om. Det är dock knappast nödvändigt i en normal rondell. Pyttesmå rondeller är förresten en styggelse. Att skapa en rondell genom att placera en kon, eller annan liten konstruktion, i mitten av en korsning är bara dumt.

Korsning och rondell är helt olika saker och man ska inte köra på samma sätt i dem.
2017-06-24, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Nu undviker du att svara på min fråga. Självklart är jag intresserad av vad som händer runt omkring mig, men jag har ingen nytta av att någon blinkar höger för att lämna en CP. Det är de som ska in i CP som har nytta av det.

Tänk efter lite nu och svara på min fråga om vad du gör annorlunda när du ser någon blinka höger i CP.

Det var ju det jag hoppades du skulle kunna komma på själv utifrån det jag skrev, men tydligen har du inte den kunskapen i trafiken.

Om jag kör bakom en eller flera bilar i en rondell, så kan det mycket väl vara av intresse för mig, t o m viktigt för mig, att få information om de ska svänga ut och var, då det kan sammanfalla med var jag ska ut, vilket i sin tur kan antingen göra det krångligare för mig i det skedet eller nästa, om jag t ex kör ett tungt fordon.

För är det tomt på bilar framför mig när jag ska göra nästa manöver, i rondellen eller på utfarten eller därefter, så kanske jag kan välja att göra på annat sätt än om det är fullt med bilar där

Basic trafikkunskaper...
2017-06-24, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Jag hoppas att du inte kör på samma sätt i en korsning som i en rondell. Om du till exempel vill köra tillbaks åt det håll du kom ifrån så tar du väl inte ett varv runt i korsningen ?

Vänsterblink skrev jag inget om. Det är dock knappast nödvändigt i en normal rondell. Pyttesmå rondeller är förresten en styggelse. Att skapa en rondell genom att placera en kon, eller annan liten konstruktion, i mitten av en korsning är bara dumt.

Korsning och rondell är helt olika saker och man ska inte köra på samma sätt i dem.

Hur kan du missa det väsentliga...

Om det är en liten korsning som blir en CP en dag, så blir det ju samma sak om jag vill vända. Som korsning är det t ex plats nog att svänga runt inne i korsningen för att vända tillbaka, som CP gör man samma manöver för att komma tillbaka fast då är det en kon eller dyl i mitten.

Att det inte är absolut nödvändigt med VB i CP är sant, men det kan underlätta och göra det säkrare om man VB. Det är massor med saker som inte är nödvändiga i trafiken, vare sig det är krav på det eller inte, för man kan köra ändå och komma dit man vill. Men det är väldigt dumt och olagligt att inte göra det som krävs, och kan vara dumt att inte göra det man kan och får göra även om det inte är krav på det, som t ex att VB i CP då det kan underlätta och göra det säkrare vilket även är anledningen till att körskolor uppmanas att fortsätta att lära ut VB i CP.
2017-06-24, 13:44
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Här är ett exempel på en vägkorsning som blivit till cirkulationsplats. Det är detta som Dr Tinnitus menar med att "placera en kon" i mitten av korsningen. Alla anslutande vägar är kvar i oförändrad form sedan detta var en vanlig korsning, så en vänstersväng här skiljer sig inte nämnvärt nu mot vad den gjorde innan. Självklart är det av intresse för den som kommer "mitt över" att se att jag har för avsikt att svänga vänster.

https://www.google.se/maps/@57.73210...7i13312!8i6656
2017-06-24, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
en vänstersväng här skiljer sig inte nämnvärt nu mot vad den gjorde innan.

Då vill inte jag vara i närheten av dig när du svänger i korsningar.
2017-06-24, 13:54
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Okej, kan du förklara för mig vad som rent praktiskt/tekniskt skiljer en vänstersväng i den här cirkulationsplatsen jämfört med när den var en vanlig korsning?
2017-06-24, 14:13
Medlem
Citat:

Utveckla var du menar, seriöst, än bara en korkad one-liner med enda syfte att bjäbba för att synas....

Jag har flera gånger bett om en kommentar och förklaring till varför körskolor uppmanas att fortsätta att lära ut VB i CP, och gör detta än idag. Om nu VB i CP är onödigt och korkat enligt många förståsigpåare i tråden. Är myndigheternas experter korkade?

Läs under avsnitten svänga till vänster i cirkulationsplats

https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/
2017-06-24, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det var ju det jag hoppades du skulle kunna komma på själv utifrån det jag skrev, men tydligen har du inte den kunskapen i trafiken.

Om jag kör bakom en eller flera bilar i en rondell, så kan det mycket väl vara av intresse för mig, t o m viktigt för mig, att få information om de ska svänga ut och var, då det kan sammanfalla med var jag ska ut, vilket i sin tur kan antingen göra det krångligare för mig i det skedet eller nästa, om jag t ex kör ett tungt fordon.

För är det tomt på bilar framför mig när jag ska göra nästa manöver, i rondellen eller på utfarten eller därefter, så kanske jag kan välja att göra på annat sätt än om det är fullt med bilar där

Basic trafikkunskaper...
Du har ännu inte lyckats att förklara vad du gör annorlunda när du ser någon blinka höger. Är det så att du helt enkelt inte gör något annorlunda?
2017-06-24, 14:59
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Du har ännu inte lyckats att förklara vad du gör annorlunda när du ser någon blinka höger. Är det så att du helt enkelt inte gör något annorlunda?
Om jag ser någon framför mig blinka, antingen höger eller vänster, så betyder det att h*n har för avsikt att svänga åt ettdera hållet. I de flesta fall innebär en sväng att hastigheten sänks, för mig som ligger bakom är det väl då en relevant information och en förvarning om att framförvarande bil strax sänker hastigheten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in