Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-11-25, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Får väl konstatera att båda av oss har rätt då. För det finns ju otaligt många rondeller där man får ligga i vänster körfält när man ändå ska rakt fram. I teorin om alla körde som de skulle och blinkade som de skulle så skulle detta också funka ju, för det skulle inte FINNAS någon bil som skulle finna sig i gröns situation.

Och just på grund utav hur lång denna tråden är, är det uppenbart att folk har olika synpunkter. Då gör det ju inget i slutändan om man själv gör som man faktiskt får, för man kan ju inte förändra hur de andra kör. Jag själv ligger mycket ogärna i vänster om jag ska rakt fram just eftersom många kör som galningar. Men ska jag vänster skulle jag aldrig lägga mig i höger i början, för då går jag ju emot vad jag själv förväntar mig av andra bilister.

I dom rondeller där du får lämna från vänster körfält utan att lämna företräde för dom i högerfilen, är dom där körfältet är målat så att den svänger ut. Dvs inte målat som på din bild.

Dom har blivit färre eftersom vägverket håller på att måla om samtliga rondeller, förutom i dom som man tycker att dom måste finnas kvar i. Tex i dom där du faktiskt får svänga höger direkt från vänster körfält (högerfilen är då målad så att man enbart får svänga höger från den)

Detta fick jag berättat till mig när jag ringde till vägverket och frågade bla varför i helvete dom satt upp skyltar och målat pilar i backen som påvisade hur man ska ligga för fortsatt åkning i rondellen när reglerna säger nått helt annat.
Svaret var: "Skyltningen och pilarna i backen ligger UTANFÖR rondellen/INNAN cirkulationsplatsskylten. Dvs när du passerar vägmärket för cirkulationsplats så gäller dennes regler. Och den säger numera att en cirkulationsplats ska ses som en vanlig väg som svänger kraftigt med avtagsvägar på höger sida. Och man ska följa vägmarkeringarna och korsar man dessa så gör man ett filbyte och lämna företräde gäller. Skyltarna och pilarna är enbart för hur man BÖR ligga..."

Jag ligger alltid i högerfilen numera om jag ska vänster. Dock håller jag en jävla koll på dom i vänsterfilen. Litar inte ett dugg på dom.
Kan dock säga att det är väldigt skönt att ligga där. Speciellt i större rondeller eftersom jag förr när jag tog vänster och låg i vänsterfilen först, kunde få in en bredvid mig som kom in i infarten efter min (högerfilen är ju ledig). Då blev det problem att ta mig ut därifrån.
2007-11-25, 23:57
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Nu vet jag inte om du syftade på mitt inlägg men jag har inte sagt att man bryter mot någon trafikregel om man ligger i högerfilen om man ska till vänster, eller?

Oavsett vad bilskolan säger och lär ut så är det inte praktiskt att ligga i vänsterfilen om man ska "rakt fram".
För just det är det livsfarligaste man kan göra i en rondell eftersom du inte byter till högerfilen innan du kör ut. Du kommer alltså korsa högerfilen i sista stund och kommer det då en bil i den filen som ska runt så har ingen av er en chans.

Men om man ligger i vänsterfilen och ska "ta vänster" så byter du ju till högerfilen ett kvarts varv innan du ska ut. Där tittar man ju tom i döda vinkeln när man gör det filbytet. Det gör man inte när man gör samma sak vid "rakt fram" eftersom dessa människor inte vet om att folk i högerfilen får fortsätta runt. Varför ska man då kolla ifall någon kommer där.

Möjligt att man är bra dum. Men nu vet man ju inte hur man ska köra egentligen.
Antingen så kör jag enligt dom nya direktiven och riskerar att krocka. Eller så kör jag som merparten men blir vållande vid en krock.
Många rondeller med två filer matas med dubbelfiliga vägar också. Om alla som ligger i vänster fil och ska rakt fram bytte till höger fil skulle det bli trafikkaos särskilt i tungt belastade rondeller. Det är alltså praktiskt att de som redan ligger i vänster fil och ska rakt fram kan fortsätta ligga i vänster-/inner-filen.
Tänker man efter blir det då det väldigt opraktiskt om folk som ska till vänster ligger i höger fil då de faktiskt måste korsa varandra. Lika opraktiskt vore det om de som ska till höger låg i vänster fil (vilket väl inte heller är olagligt).
Ditt sätt är alltså inte olagligt men nästan alla incidenter som jag sett i rondeller beror på att en av de inblandade kör precis som du. 99% förväntar sig inte ett sådant beteende om det inte sitter en kärring i den andra bilen.

Så för att minska olyckorna är det enklare om alla kör på ett sätt och inte att 99% på ett sätt och du och några få på ett annat.
  • man ligger i höger fil om man ska till höger eller rakt fram
  • man ligger i vänster fil om man ska till vänster eller rakt fram
2007-11-26, 00:09
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
I dom rondeller där du får lämna från vänster körfält utan att lämna företräde för dom i högerfilen, är dom där körfältet är målat så att den svänger ut. Dvs inte målat som på din bild.

Dom har blivit färre eftersom vägverket håller på att måla om samtliga rondeller, förutom i dom som man tycker att dom måste finnas kvar i. Tex i dom där du faktiskt får svänga höger direkt från vänster körfält (högerfilen är då målad så att man enbart får svänga höger från den)

Detta fick jag berättat till mig när jag ringde till vägverket och frågade bla varför i helvete dom satt upp skyltar och målat pilar i backen som påvisade hur man ska ligga för fortsatt åkning i rondellen när reglerna säger nått helt annat.
Svaret var: "Skyltningen och pilarna i backen ligger UTANFÖR rondellen/INNAN cirkulationsplatsskylten. Dvs när du passerar vägmärket för cirkulationsplats så gäller dennes regler. Och den säger numera att en cirkulationsplats ska ses som en vanlig väg som svänger kraftigt med avtagsvägar på höger sida. Och man ska följa vägmarkeringarna och korsar man dessa så gör man ett filbyte och lämna företräde gäller. Skyltarna och pilarna är enbart för hur man BÖR ligga..."

Jag ligger alltid i högerfilen numera om jag ska vänster. Dock håller jag en jävla koll på dom i vänsterfilen. Litar inte ett dugg på dom.
Kan dock säga att det är väldigt skönt att ligga där. Speciellt i större rondeller eftersom jag förr när jag tog vänster och låg i vänsterfilen först, kunde få in en bredvid mig som kom in i infarten efter min (högerfilen är ju ledig). Då blev det problem att ta mig ut därifrån.
I tungt belastade rondeller är det oftast skylta enligt den princip som jag nämnt men ibland skiljer sig dock definitionen på vad som är rakt fram. De flesta inser nog att det är enklast om alla kör likadant i alla rondeller.
2007-11-26, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
Många rondeller med två filer matas med dubbelfiliga vägar också. Om alla som ligger i vänster fil och ska rakt fram bytte till höger fil skulle det bli trafikkaos särskilt i tungt belastade rondeller. Det är alltså praktiskt att de som redan ligger i vänster fil och ska rakt fram kan fortsätta ligga i vänster-/inner-filen.
Tänker man efter blir det då det väldigt opraktiskt om folk som ska till vänster ligger i höger fil då de faktiskt måste korsa varandra. Lika opraktiskt vore det om de som ska till höger låg i vänster fil (vilket väl inte heller är olagligt).
Ditt sätt är alltså inte olagligt men nästan alla incidenter som jag sett i rondeller beror på att en av de inblandade kör precis som du. 99% förväntar sig inte ett sådant beteende om det inte sitter en kärring i den andra bilen.

Så för att minska olyckorna är det enklare om alla kör på ett sätt och inte att 99% på ett sätt och du och några få på ett annat.
  • man ligger i höger fil om man ska till höger eller rakt fram
  • man ligger i vänster fil om man ska till vänster eller rakt fram

Det som händer när man utnyttjar båda filerna vid dessa tungt belastade rondellerna är att den proppar igen helt. Dvs dom som ska vänster kommer inte fram och blir ståendes i bilkön i onödan.

Och kan hålla med om att ligga i högerfilen då för en vänstersväng inte är att föredra, och inget jag skulle våga göra, men i övrigt så vågar jag knappt ligga i vänsterfilen numera pga att jag inte vet om han utanför mig kör enligt dom nya eller gamla reglerna när det är dax för mig att byta fil.

Man kan ju fråga sig varför vv ändrade och sen varför så få vet om reglerna.
2007-11-26, 01:44
Medlem
nexss avatar
Ett annat problem med att ligga i högerfilen om man ska vänster är ju att dom som ligger i vänsterfil och också ska vänster bytar ju till högerkörfält precis efter den andra "avfarten" - precis som bilden på VV:s pdf visar. Anledning till att man gör detta byte är ju för att dom som vill in i rondellen inte ska försöka smita sig in mellan och därför blockera en från att köra av. Om det nu redan ligger en bil där så tvingas man använda innefilen hela vägen, och hoppas på att bilisten i ytterfilen faktiskt svänger av samtidigt..
2007-11-26, 02:01
Medlem
Till folk som envisas med att ligga i ytterfilen i en dubbelfilig rondell även om dom ska hela vägen runt bara för att dom är rädda för att bli "instängda" borde skickas tillbaka till körskolan.

Med samma logik skulle man kunna säga att man aldrig ska stänga av hellyset när man möter en annan bil "för det står inte i lagen och det är inte olagligt att låta bli att blända av". Försök gärna hitta "Lagen om avbländning".
2007-11-26, 03:57
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Med samma logik skulle man kunna säga att man aldrig ska stänga av hellyset när man möter en annan bil "för det står inte i lagen och det är inte olagligt att låta bli att blända av". Försök gärna hitta "Lagen om avbländning".

Försöker...

Trafikförordning (1998:1276), 3 kap., 70 §:

"Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I skall helljus användas, när förarens synfält med hänsyn till fordonets hastighet annars inte är tillräckligt för att fordonet skall kunna föras säkert.
Helljus får inte användas
1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
2. på sådant avstånd från ett mötande fordon att dess förare kan bländas,
3. vid möte med ett spårbundet trafikmedel eller ett fartyg som förs längs vägen, om risk för bländning kan uppstå, eller
4. på ringa avstånd bakom ett annat fordon.
"
2007-11-26, 07:33
Medlem
Citat:
Till folk som envisas med att ligga i ytterfilen i en dubbelfilig rondell även om dom ska hela vägen runt bara för att dom är rädda för att bli "instängda" borde skickas tillbaka till körskolan.

Undrar vem som ska skikas tillbaka.

Jag är inte rädd för att bli instängd. Jag är rädd för att ta mig därifrån pga den regeländring som vv gjort.
2007-11-26, 10:37
Medlem
nexss avatar
Citat:

Vet inte om detta var en kommentar till min post eller bara en allmän kommentar. Om du faktiskt syftar på min post så talade jag om vänstersvängar, inte om ett helt varv runt. Annars så håller jag med dig, ska man hela vägen runt ska man ut i högerfilen efter precis efter man passerat andra avfarten, precis som vid en vänstersväng. Annars kan det bli jävligt fel..
2007-11-26, 16:29
Medlem
Citat:
Undrar vem som ska skikas tillbaka.

Jag är inte rädd för att bli instängd. Jag är rädd för att ta mig därifrån pga den regeländring som vv gjort.

Hur gör du vid rondeller där det är markerat på asfalten vilken fil man ska ligga i beroende på om man ska svänga höger, vänster eller ska rakt fram?

Jag tror inte vv byggde alla innefiler i rondellerna för syns skull.

Edit:

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

Ligger man i ytterfilen hela vägen runt om man ska svänga vänster så hindrar och stör man annan trafik, t ex dom som kommer från nästa infart och ska göra en högersväng.
2007-11-26, 17:01
Medlem
Citat:
Hur gör du vid rondeller där det är markerat på asfalten vilken fil man ska ligga i beroende på om man ska svänga höger, vänster eller ska rakt fram?

Jag tror inte vv byggde alla innefiler i rondellerna för syns skull.

Edit:

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

Ligger man i ytterfilen hela vägen runt om man ska svänga vänster så hindrar och stör man annan trafik, t ex dom som kommer från nästa infart och ska göra en högersväng.

Klart man får använda innerfilen. Men det jag är mest emot i denna tråden är att dom som ligger där tror att det är fritt fram att lämna den filen utan att lämna företräde.

Och dom som ska ta höger ska ju ut i samma utfart som mig. Släpper jag in dom då så får ju jag problem. (om det nu är en som ska in från den andra infarten efter den jag klev in ifrån.)

Men möjligt att du menar dom som står vid nästa infart efter den jag klev in i. Då stör dom mig när jag ska byta till högerfilen. Jag ser ju inte att han ska ta höger. Blinkersen är ju på hans högra sida och jag vågar inte byta fil och kommer inte ut. För när han åker ut så är det försent för mig att byta när jag märkte att han inte fortsatte runt.

Isf säger vv emot sig själva. Dom menar att man stör om man ligger i högerfilen men säger samtidigt att det är okej att ligga där.
Jag tycker isf att alla som ligger på motorvägen inte ska använda högerfilen förrän det är dax att svänga av. För annars så stör dom mig när jag vill åka av om dom fortsätter förbi avfarten.
2007-11-26, 19:20
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Men NEJ, det gör man inte! ARGH! Du KAN inte blinka vänster i en rondell!

http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

EDIT: Från Vägverket:

"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

"När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger."

man ska blinka vänster först om man ska svänga höger eller vända, sedan när man far ut ur rondellen så ska man blinka höger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in