2007-11-25, 23:52
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Får väl konstatera att båda av oss har rätt då. För det finns ju otaligt många rondeller där man får ligga i vänster körfält när man ändå ska rakt fram. I teorin om alla körde som de skulle och blinkade som de skulle så skulle detta också funka ju, för det skulle inte FINNAS någon bil som skulle finna sig i gröns situation.
Och just på grund utav hur lång denna tråden är, är det uppenbart att folk har olika synpunkter. Då gör det ju inget i slutändan om man själv gör som man faktiskt får, för man kan ju inte förändra hur de andra kör. Jag själv ligger mycket ogärna i vänster om jag ska rakt fram just eftersom många kör som galningar. Men ska jag vänster skulle jag aldrig lägga mig i höger i början, för då går jag ju emot vad jag själv förväntar mig av andra bilister.
Och just på grund utav hur lång denna tråden är, är det uppenbart att folk har olika synpunkter. Då gör det ju inget i slutändan om man själv gör som man faktiskt får, för man kan ju inte förändra hur de andra kör. Jag själv ligger mycket ogärna i vänster om jag ska rakt fram just eftersom många kör som galningar. Men ska jag vänster skulle jag aldrig lägga mig i höger i början, för då går jag ju emot vad jag själv förväntar mig av andra bilister.
I dom rondeller där du får lämna från vänster körfält utan att lämna företräde för dom i högerfilen, är dom där körfältet är målat så att den svänger ut. Dvs inte målat som på din bild.
Dom har blivit färre eftersom vägverket håller på att måla om samtliga rondeller, förutom i dom som man tycker att dom måste finnas kvar i. Tex i dom där du faktiskt får svänga höger direkt från vänster körfält (högerfilen är då målad så att man enbart får svänga höger från den)
Detta fick jag berättat till mig när jag ringde till vägverket och frågade bla varför i helvete dom satt upp skyltar och målat pilar i backen som påvisade hur man ska ligga för fortsatt åkning i rondellen när reglerna säger nått helt annat.
Svaret var: "Skyltningen och pilarna i backen ligger UTANFÖR rondellen/INNAN cirkulationsplatsskylten. Dvs när du passerar vägmärket för cirkulationsplats så gäller dennes regler. Och den säger numera att en cirkulationsplats ska ses som en vanlig väg som svänger kraftigt med avtagsvägar på höger sida. Och man ska följa vägmarkeringarna och korsar man dessa så gör man ett filbyte och lämna företräde gäller. Skyltarna och pilarna är enbart för hur man BÖR ligga..."
Jag ligger alltid i högerfilen numera om jag ska vänster. Dock håller jag en jävla koll på dom i vänsterfilen. Litar inte ett dugg på dom.
Kan dock säga att det är väldigt skönt att ligga där. Speciellt i större rondeller eftersom jag förr när jag tog vänster och låg i vänsterfilen först, kunde få in en bredvid mig som kom in i infarten efter min (högerfilen är ju ledig). Då blev det problem att ta mig ut därifrån.