Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-08-29, 10:05
Medlem
TheQues avatar
Blinkar aldrig vänster i rondell och kommer nog aldrig göra.
Stör mig något fruktansvärt på folk som blinkar vänster, för i nästan alla fall så byter inte folk blinkers i tid och därför tror man att ni ska fortsätta i rondellen.
Därför kan man bli stående någon extra sekund och kanske också behöva växla ner.
2014-08-29, 11:16
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheQue
Blinkar aldrig vänster i rondell och kommer nog aldrig göra.
Stör mig något fruktansvärt på folk som blinkar vänster, för i nästan alla fall så byter inte folk blinkers i tid och därför tror man att ni ska fortsätta i rondellen.
Därför kan man bli stående någon extra sekund och kanske också behöva växla ner.
Stör mig något fruktansvärt på folk som inte kan skilja på de som signalerar korrekt och inte. De som signalerar korrekt med vänsterblinkers stoppar inte upp trafiken i onödan eftersom de ska fortsätta i cirkulationen. När de sedan lämnar cirkulationsplatsen byter de till högerblinkers. Finns det några argument mot att inte utföra korrekt signalering som överväger att man inte bör göra det? Nej, jag tror inte det.

De som blinkar inkorrekt med vänsterblinkers, samt högerblinkers är otroligt störande men det bör inte vara en anledning för oss att andra ska strunta i det.
2014-08-29, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Till er alla som klagar och idiotförklarar vänsterblinkning :

Vad, EXAKT VAD, är det som är så svårt att förstå när någon visar sin avsikt genom att blinka vänster?

Det är i sig inget som är svårt att förstå, men lite frustrerad blir man när man stillastående ser idioten som blinkar vänster plötsligt svänga ut för att sedan tvingas lämna företräde åt de som ska runt i cirkulationsplatsen. Vet inte vart du bor, men i Stockholm innebär detta beteende köer totalt i onödan.
2014-08-29, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Men saken är ju den att de lika gärna hade kunnat strunta i att blinka, då får du stanna ändå. Högerblinkers är det enda sättet att inte stoppa upp trafiken, vänsterblinkers ger dig däremot en tidigare bild av vilken riktning föraren ska köra. Eftersom högerblinkers endast syns i det sista så är vänsterblinkers ett bra komplement för att tydligt säga "jag ska fortsätta" mycket tidigare.

Visst kan det låta bättre att koncentrera sig på de som inte signalerar höger, men saken är ju den att vi som verkligen bryr oss aldrig kommer kunna påverka de som inte bryr sig. Det vi kan göra, vi som bryr oss emellan, är att tydligare signalera för att hjälpa varandra

En bilist som inte blinkar förutsätter jag har för avsikt att fortsätta köra i cirkulationsplatsen, detsamma gäller bilister som blinkar vänster. Vad du menar med att högerblinkers "endast ses i det sista" har jag ingen aning om.

Vet inte alls vad du menar, då du svarar på mitt inlägg och tycks mena att man signalerar tydligt genom att blinka vänster även om man är på väg ut.
2014-08-29, 20:08
Medlem
Citat:
Men saken är ju den att de lika gärna hade kunnat strunta i att blinka, då får du stanna ändå.

Fast jag säger ju att de ska blinka höger... Eller?
2014-08-29, 20:11
Medlem
Citat:
Stör mig något fruktansvärt på folk som inte kan skilja på de som signalerar korrekt och inte. De som signalerar korrekt med vänsterblinkers stoppar inte upp trafiken i onödan eftersom de ska fortsätta i cirkulationen. När de sedan lämnar cirkulationsplatsen byter de till högerblinkers. Finns det några argument mot att inte utföra korrekt signalering som överväger att man inte bör göra det? Nej, jag tror inte det.

De som blinkar inkorrekt med vänsterblinkers, samt högerblinkers är otroligt störande men det bör inte vara en anledning för oss att andra ska strunta i det.

Jag har ingen koll från vart folk kommer i cirkulationsplater och kan således inte bedöma vad vänsterblinket betyder, likaså kan jag inte bedöma vart en ickeblinkande bil är på väg... Jag lämnar därför företräde och väntar på högerblinket.
2014-08-29, 22:49
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Det är i sig inget som är svårt att förstå, men lite frustrerad blir man när man stillastående ser idioten som blinkar vänster plötsligt svänga ut för att sedan tvingas lämna företräde åt de som ska runt i cirkulationsplatsen. Vet inte vart du bor, men i Stockholm innebär detta beteende köer totalt i onödan.
Lär man sig inte signalera korrekt i Stockholm eller vad är det du försöker säga? Påpekat minst två gånger inom loppet av två dagar att ni INTE ska blanda de som signalerar korrekt med de som signalerar inkorrekt. Skilj på grupperna och lär dig vad som menas med korrekt signalering innan du ger dig in i en diskussion och slänger dynga på de som signalerar korrekt. Lite läxa för dig: (FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell
Citat:
En bilist som inte blinkar förutsätter jag har för avsikt att fortsätta köra i cirkulationsplatsen, detsamma gäller bilister som blinkar vänster. Vad du menar med att högerblinkers "endast ses i det sista" har jag ingen aning om.
Tänk dig att det finns 4 på/avfarter till/från en cirkulationsplats och du avser ta den 2a avfarten (dvs. rakt fram). När ska du signalera till höger? Efter den 1a avfarten, det betyder alltså att högerblinkers endast syns i det sista. I små cirkulationsplatser handlar det om någon ynka sekund som du hinner se högerblinkers innan föraren tar avfarten.
Citat:
Vet inte alls vad du menar, då du svarar på mitt inlägg och tycks mena att man signalerar tydligt genom att blinka vänster även om man är på väg ut.
Din tolkning av mitt inlägg verkar vara så fel det bara kan bli. Läser du mitt förra inlägg igen så ska du se att jag tydligt skriver att de som signalerar korrekt byter till högerblinkers när man är på väg ut.
Citat:
Fast jag säger ju att de ska blinka höger... Eller?
Fast det var inte riktigt det som var poängen ... Vissa struntar helt i att signalera, hur vet du om den föraren ska ta nästa avfart eller fortsätta förbi dig i cirkulationen? Kan vänsterblinkers användas för att förtydliga "jag ska vidare"? SJÄLVKLART!
Citat:
Jag har ingen koll från vart folk kommer i cirkulationsplater och kan således inte bedöma vad vänsterblinket betyder, likaså kan jag inte bedöma vart en ickeblinkande bil är på väg... Jag lämnar därför företräde och väntar på högerblinket.
Kommer det en bil som blinkar vänster innan avfarten där du står så finns det bara en sak det kan betyda, "jag ska fortsätta", om inte föraren totalt tappat grepp om signaleringen. Återigen, tycker du det är dåligt att skilja på de som struntar i att blinka (höger) när de lämnar en cirkulation genom att använda vänsterblinkers? Är det dåligt att vara extra tydlig i trafiken? Jag har följt denna tråden länge nu, fortfarande har ingen lyckats övertyga mig om att vänsterblinkers är dåligt. Lite smått sugen på bra motargument är jag
Senast redigerad av FarbrorKrut 2014-08-29 kl. 22:55.
2014-08-31, 03:39
Medlem
TheQues avatar
Citat:

Mycket möjligt.
Tyvärr är det många som blinkar vänster men skiter fullständigt i att blinka ut ur rondellen och då blir det liksom motsatt effekt när dom tror att detta underlättar för andra trafikanter. Då kan dom lika gärna ge fan i vänsterblinken.
2014-08-31, 04:06
Medlem
Triremers avatar
Det finns inget vänster i en rondell, bara olika höger. Första höger, andra höger osv. Eftersom att man kör vänstervarv i rondellen så bör man bara blinka höger. Att blinka vänster är ett fel många gör på grund av att de flesta rondeller har fyra avfarter. Därför inbillar sig en stor andel bilister att man kan prata o höger, rakt fram eller vänster i rondellen. Så är dock inte fallet. Låt säga att vi har en rondell med massor av avfarter, då går det ej att prata om rakt fram eller höger. Istället så har man första, andra, tredje avfart åt höger osv.
Senast redigerad av Triremer 2014-08-31 kl. 04:17.
2014-08-31, 12:40
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheQue
Mycket möjligt.
Tyvärr är det många som blinkar vänster men skiter fullständigt i att blinka ut ur rondellen och då blir det liksom motsatt effekt när dom tror att detta underlättar för andra trafikanter. Då kan dom lika gärna ge fan i vänsterblinken.
Nu blandar du ihop det igen ... De som inte blinkar ut (dvs. höger) kan inte signalera korrekt. De går oftast efter gamla regler och är generellt äldre förare bakom ratten, de är inte ute efter att underlätta. Vi som är ute efter att underlätta lär oss signalera korrekt med både vänster och högerblinkers.

De som signalerar fel kan ge fan i att blinka vänster (något du var tvungen till tidigare) eftersom det i dagens läge inte underlättar om det används på fel sätt. De som signalerar korrekt underlättar oavsett situationen, om inte annat får du gärna motbevisa mig (exempel är att rekommendera)
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Det finns inget vänster i en rondell, bara olika höger. Första höger, andra höger osv. Eftersom att man kör vänstervarv i rondellen så bör man bara blinka höger. Att blinka vänster är ett fel många gör på grund av att de flesta rondeller har fyra avfarter. Därför inbillar sig en stor andel bilister att man kan prata o höger, rakt fram eller vänster i rondellen. Så är dock inte fallet. Låt säga att vi har en rondell med massor av avfarter, då går det ej att prata om rakt fram eller höger. Istället så har man första, andra, tredje avfart åt höger osv.
Ännu en som uppenbarligen inte är insatt i ämnet eller läst de senaste sidorna i tråden ... Tydlighet underlättar i trafiken, det kan vi alla enas om, eller har jag fel? Du väntar på att en bil i cirkulationsplatsen ska ta avfarten vid dig eller passera förbi, föraren signalerar verken höger eller vänster. Hur tolkar du situationen? Vart vilken avfart ska föraren ta? Det vet du inte och självklart vore det rätta att vänta och se, men så är det långt från alla som gör. Vem har inte varit med om att någon idiot kör in framför dig som trodde du skulle ta avfarten innan?

Hur skiljer vi oss från de som inte signalerar höger när de ska ta en avfart? Vi signalerar vänster om vi ska fortsätta i cirkulationen och höger om vi ska ta avfarten.

Tydlighet underlättar på alla sätt och vis.
2014-08-31, 13:34
Medlem
Triremers avatar
Citat:

Ännu en som uppenbarligen inte är insatt i ämnet eller läst de senaste sidorna i tråden ... Tydlighet underlättar i trafiken, det kan vi alla enas om, eller har jag fel? Du väntar på att en bil i cirkulationsplatsen ska ta avfarten vid dig eller passera förbi, föraren signalerar verken höger eller vänster. Hur tolkar du situationen? Vart vilken avfart ska föraren ta? Det vet du inte och självklart vore det rätta att vänta och se, men så är det långt från alla som gör. Vem har inte varit med om att någon idiot kör in framför dig som trodde du skulle ta avfarten innan?

Hur skiljer vi oss från de som inte signalerar höger när de ska ta en avfart? Vi signalerar vänster om vi ska fortsätta i cirkulationen och höger om vi ska ta avfarten.

Tydlighet underlättar på alla sätt och vis.

Det finns ingen tydlighet i det. Det är enbart förvirrande. Vill man veta hur någon ska köra så vet man ju att rondellen är enkelriktad och således kör alla åt samma håll. Sedan när de blinkar höger så kör de ut ur rondellen. Inte så svårt va? Dessutom kan man kolla på deras körstil och läsa av vad de tänkt göra om man vill spekulera i var de ska köra av. Att blinka vänster är idiotiskt då bilarna inte kör in i rondellen från samma plats, därför blir vänster olika beroende på var man står innan man kör in i rondellen.

Vänster finns inte i en rondell. Endast i en rondell med fyra utfarter kan du tala om vänster. Eftersom att du inte kan generalisera rondeller till att ha fyra utfarter som ligger likt du föreställer dig så är det enda rätta att tala om olika höger. Andra höger är då andra avarten och det du troligtvis kallar rakt fram. Men det behöver inte ens finnas något vänster eller rakt fram. Däremot finns det alltid avfarter åt höger.

Moderna GPS:er anger inte att du ska svänga vänster i en rondell, istället säger de vilken höger. Oftast blir det då tredje höger.

Generaliserar du det till fyra utfarter som ligger likt en klocka 12, 15, 18, 21 som dessutom är lågt bygd så förstår jag vad du menar med tydlighet. Men problemet är fortfarande att vad som är vänster skiljer sig beroende på var bilen kört in. Hade man kunnat signalera norr, syd, öst eller väst hade det varit annorlunda.
Senast redigerad av Triremer 2014-08-31 kl. 13:54.
2014-08-31, 14:10
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Det finns ingen tydlighet i det. Det är enbart förvirrande. Vill man veta hur någon ska köra så vet man ju att rondellen är enkelriktad och således kör alla åt samma håll. Sedan när de blinkar höger så kör de ut ur rondellen. Inte så svårt va? Dessutom kan man kolla på deras körstil och läsa av vad de tänkt göra om man vill spekulera i var de ska köra av. Att blinka vänster är idiotiskt då bilarna inte kör in i rondellen från samma plats, därför blir vänster olika beroende på var man står innan man kör in i rondellen.

Vänster finns inte i en rondell. Endast i en rondell med fyra utfarter kan du tala om vänster. Eftersom att du inte kan generalisera rondeller till att ha fyra utfarter som ligger likt du föreställer dig så är det enda rätta att tala om olika höger. Andra höger är då andra utfarten och det du troligtvis kallar rakt fram. Men det behöver inte ens finnas något vänster eller rakt fram. Däremot finns det alltid utfarter åt höger.

Moderna GPS:er anger inte att du ska svänga vänster i en rondell, istället säger de vilken höger. Oftast blir det då tredje höger.

Generaliserar du det till fyra utfarter som ligger likt en klocka 12, 15, 18, 21 som dessutom är lågt bygd så förstår jag vad du menar med tydlighet. Men problemet är fortfarande att vad som är vänster skiljer sig beroende på var bilen kört in. Hade man kunnat signalera norr, syd, öst eller väst hade det varit annorlunda.
Om du tänker en liten aning utanför din lilla låda så kanske du förstår att det inte har någon som helst betydelse var man kör in eller hur många avfarter det finns i cirkulationen.
Vänsterblink betyder inte att de som står och ska köra in behöver veta var X körde in, så länge han blinkar vänster har han för avsikt att fortsätta i cirkulationen, om den så har femton avfarter och han vill åka sex varv. När han har bestämt sig för vilken avfart som han ska ta byter han till höger blink strax innan.

Låt säga så här, du står och väntar på att köra in i cirkulationen, mitt emot dig är en bil redan inne i cirkulationen och han har för avsikt att svänga ut i samma infart som du står, vilket du inte vet. Om han inte blinkar vänster utan bara en kort höger strax innan så är det inte ens säkert att du ser den högerblinken och du tror att han skall fortsätta cirkulera.
Om han däremot blinkar vänster, för att strax innan utfart byta till höger, så borde det ge dig en liten ledning när han slutar blinka vänster att han bytt till högerblink och skall lämna cirkulationen. Detta ger dig någon extra sekund att bedöma läget och behålla flytet i cirkulationen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in