Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
Mig veterligen bryter man inte mot någon trafikregel om man ligger i högerfilen även om man ska till vänster. Däremot lär körskolor ut, och de flesta ser det
praktiska i att:
- man ligger i höger fil om man ska till höger eller rakt fram
- man ligger i vänster fil om man ska till vänster eller rakt fram
Då nästan alla kör enligt ovan så är man bra dum om man inte gör det. Visserligen bryter man inte mot någon regel men det är inte heller olagligt att lägga sig i vänster fil när man ska till höger, bara förbannat opraktiskt.
Rakt fram om det inte är skyltat brukar räknas som den 2:a avstickaren.
Nu vet jag inte om du syftade på mitt inlägg men jag har inte sagt att man bryter mot någon trafikregel om man ligger i högerfilen om man ska till vänster, eller?
Oavsett vad bilskolan säger och lär ut så är det inte
praktiskt att ligga i vänsterfilen om man ska "rakt fram".
För just det är det livsfarligaste man kan göra i en rondell eftersom du inte byter till högerfilen innan du kör ut. Du kommer alltså korsa högerfilen i sista stund och kommer det då en bil i den filen som ska runt så har ingen av er en chans.
Men om man ligger i vänsterfilen och ska "ta vänster" så byter du ju till högerfilen ett kvarts varv innan du ska ut. Där tittar man ju tom i döda vinkeln när man gör det filbytet. Det gör man inte när man gör samma sak vid "rakt fram" eftersom dessa människor inte vet om att folk i högerfilen får fortsätta runt. Varför ska man då kolla ifall någon kommer där.
Möjligt att man är bra dum. Men nu vet man ju inte hur man ska köra egentligen.
Antingen så kör jag enligt dom nya direktiven och riskerar att krocka. Eller så kör jag som merparten men blir vållande vid en krock.