Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-11-25, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Det är väl klart som fan att man blinkar vänster i början! Se bilden nedan (som jag gjorde i paint, med touchpad på bärbaran, i sängen, liggande ) Betydligt lättare att rita än förklara.

http://img134.imageshack.us/my.php?image=namnlsjf1.jpg

Förklara gärna hur man på bättre vis ska blinka och signalera så alla förstår var man ska?

Vad ska du in i vänsterfilen att göra? Ligg kvar i högerfilen så lipper du hålla på och byta fil och riskerar bli påkörd när du ska ut.
2007-11-25, 17:39
Medlem
Tom Tuckers avatar
Fattar inte att man ens orkar försöka reta upp sig på bilister som är övertydliga när det gäller att visa sina intentioner. Lägg istället energin på de 90% av bilisterna som uppenbarligen är tillräckligt efterblivna för att aldrig använda den där förbannade blinkersjäveln.
2007-11-25, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Du hade redan med filbyte i din post. "runt rondellen" stod för sig själv. Och det behöver man inte blinka för.

Men varför måste man in i den innersta filen? Det är ju bara att köra i den yttre som jag gör när jag ska runt. Då slipper man ju byta fil igen sen när man ska ut. Det är ju typ 50m vi snackar om. Helt onödigt att byta fil 2ggr då tycker jag. Ökar olycksrisken.

Så du menar att du inte kan köra i en dubbelfilig rondell?

Hur länge har du haft körkort och är det några mer grundläggande moment i trafiken som du falerar fatalt i?
2007-11-25, 19:45
Medlem
Shorelines avatar
jag irriterar mig på äckliga människor som inte blinkar som ts
2007-11-25, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Så du menar att du inte kan köra i en dubbelfilig rondell?

Hur länge har du haft körkort och är det några mer grundläggande moment i trafiken som du falerar fatalt i?

Eeh va? Var har jag sagt att jag inte kan köra i en dubbelfilig rondell?
På vilket sätt har jag falerat fatalt på?
2007-11-25, 22:21
Medlem
nexss avatar
Citat:
Vad ska du in i vänsterfilen att göra? Ligg kvar i högerfilen så lipper du hålla på och byta fil och riskerar bli påkörd när du ska ut.

Du måste skoja? Du vet om att man inte FÅR ligga i högerfilen om du ämnar att köra längre i rondellen än rakt fram? Det är ju för fan direkt trafikfarligt! Här kommer en till fin bild över vad som skulle kunna hända om du körde som du beskriver det:

http://img161.imageshack.us/my.php?image=namnlssi9.jpg

Jag ämnar att köra rakt fram och ligger i vänsterfil - blå bil. Inte optimalt, men inte fel, kan vara mycket trafik eller vad som helst. Du ligger i högerfilen och tänker köra vänster (fel) - grön bil. Resultatet, katastrof.
2007-11-25, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Du måste skoja? Du vet om att man inte FÅR ligga i högerfilen om du ämnar att köra längre i rondellen än rakt fram? Det är ju för fan direkt trafikfarligt! Här kommer en till fin bild över vad som skulle kunna hända om du körde som du beskriver det:

http://img161.imageshack.us/my.php?image=namnlssi9.jpg

Jag ämnar att köra rakt fram och ligger i vänsterfil - blå bil. Inte optimalt, men inte fel, kan vara mycket trafik eller vad som helst. Du ligger i högerfilen och tänker köra vänster (fel) - grön bil. Resultatet, katastrof.

Men varför går det in folk i denna tråden som inte har körkort???

BLÅ BIL BRYTER MOT CIRKULATIONSPLATSENS REGLER NÄR DENNE SKA ENLIGT DIN BILD KÖRA UT FRÅN CIRKULATIONSPLATSEN!!!!!!!!!!

Faan, lär er reglerna som ändrades 1nov -97 (eller -99. kommer faan inte ihåg längre. så jävla länge sen är det)

Blå bil gör numera ett filbyte när han lämnar vänsterfilen och korsar högerfilen när han ska lämna rondellen (det har du ju själv målat så fint). Och då ska han lämna företräde till dom som ämnar fortsätta i rondellen.

Tror jag länkar denna för sista gången nu: http://www.vv.se/filer/publikationer...tionsplats.pdf
2007-11-25, 23:02
Medlem
Om man ska vänster i en rondell så blinkar man vänster när man åker in i rondellen så dom på andra sidan fattar vart du ska sen när du ska ta av höger så ska du blinka höger. Det är ingen lag på detta men det är vad som utlärs utav bilskolor och körkorts böcker.
2007-11-25, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OverBoosted
Om man ska vänster i en rondell så blinkar man vänster när man åker in i rondellen så dom på andra sidan fattar vart du ska sen när du ska ta av höger så ska du blinka höger. Det är ingen lag på detta men det är vad som utlärs utav bilskolor och körkorts böcker.

Anledningen till att det lärs ut är för att 95% av svenska folket inte vet om att man numera ALLTID ska blinka höger när man ska lämna rondellen. Dvs även dom som kör "rakt fram". Det behövde dom inte förut.

Så om alla visste om dessa ändringar så skulle man veta att om bilen inte blinkar så ska han fortsätta runt.
På samma sätt som när man står i en vägkorsning och väntar på att köra in. Om bilen som kommer från vänster inte blinkar så ska han nog fortsätta förbi och jag väntar tills han passerar.

Så just nu, ja det är nog bra om vi alla blinkar vänster om vi ska runt. Även om vi inte är lagstadgade till att göra det.

Dock kommer jag inte blinka vänster varje gång jag passerar en utfart på höger sida, för att visa att jag ska fortsätta rakt fram. Hoppas inte nån kör ut rakt framför mig bara för att han trodde min uteblivna vänsterblink betydde att jag skulle ta höger där han stod.
2007-11-25, 23:28
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Men varför går det in folk i denna tråden som inte har körkort???

BLÅ BIL BRYTER MOT CIRKULATIONSPLATSENS REGLER NÄR DENNE SKA ENLIGT DIN BILD KÖRA UT FRÅN CIRKULATIONSPLATSEN!!!!!!!!!!

Faan, lär er reglerna som ändrades 1nov -97 (eller -99. kommer faan inte ihåg längre. så jävla länge sen är det)

Blå bil gör numera ett filbyte när han lämnar vänsterfilen och korsar högerfilen när han ska lämna rondellen (det har du ju själv målat så fint). Och då ska han lämna företräde till dom som ämnar fortsätta i rondellen.

Tror jag länkar denna för sista gången nu: http://www.vv.se/filer/publikationer...tionsplats.pdf
Mig veterligen bryter man inte mot någon trafikregel om man ligger i högerfilen även om man ska till vänster. Däremot lär körskolor ut, och de flesta ser det praktiska i att:
  • man ligger i höger fil om man ska till höger eller rakt fram
  • man ligger i vänster fil om man ska till vänster eller rakt fram
Då nästan alla kör enligt ovan så är man bra dum om man inte gör det. Visserligen bryter man inte mot någon regel men det är inte heller olagligt att lägga sig i vänster fil när man ska till höger, bara förbannat opraktiskt.

Rakt fram om det inte är skyltat brukar räknas som den 2:a avstickaren.
2007-11-25, 23:33
Medlem
nexss avatar
Får väl konstatera att båda av oss har rätt då. För det finns ju otaligt många rondeller där man får ligga i vänster körfält när man ändå ska rakt fram. I teorin om alla körde som de skulle och blinkade som de skulle så skulle detta också funka ju, för det skulle inte FINNAS någon bil som skulle finna sig i gröns situation.

Och just på grund utav hur lång denna tråden är, är det uppenbart att folk har olika synpunkter. Då gör det ju inget i slutändan om man själv gör som man faktiskt får, för man kan ju inte förändra hur de andra kör. Jag själv ligger mycket ogärna i vänster om jag ska rakt fram just eftersom många kör som galningar. Men ska jag vänster skulle jag aldrig lägga mig i höger i början, för då går jag ju emot vad jag själv förväntar mig av andra bilister.
2007-11-25, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
Mig veterligen bryter man inte mot någon trafikregel om man ligger i högerfilen även om man ska till vänster. Däremot lär körskolor ut, och de flesta ser det praktiska i att:
  • man ligger i höger fil om man ska till höger eller rakt fram
  • man ligger i vänster fil om man ska till vänster eller rakt fram
Då nästan alla kör enligt ovan så är man bra dum om man inte gör det. Visserligen bryter man inte mot någon regel men det är inte heller olagligt att lägga sig i vänster fil när man ska till höger, bara förbannat opraktiskt.

Rakt fram om det inte är skyltat brukar räknas som den 2:a avstickaren.

Nu vet jag inte om du syftade på mitt inlägg men jag har inte sagt att man bryter mot någon trafikregel om man ligger i högerfilen om man ska till vänster, eller?

Oavsett vad bilskolan säger och lär ut så är det inte praktiskt att ligga i vänsterfilen om man ska "rakt fram".
För just det är det livsfarligaste man kan göra i en rondell eftersom du inte byter till högerfilen innan du kör ut. Du kommer alltså korsa högerfilen i sista stund och kommer det då en bil i den filen som ska runt så har ingen av er en chans.

Men om man ligger i vänsterfilen och ska "ta vänster" så byter du ju till högerfilen ett kvarts varv innan du ska ut. Där tittar man ju tom i döda vinkeln när man gör det filbytet. Det gör man inte när man gör samma sak vid "rakt fram" eftersom dessa människor inte vet om att folk i högerfilen får fortsätta runt. Varför ska man då kolla ifall någon kommer där.

Möjligt att man är bra dum. Men nu vet man ju inte hur man ska köra egentligen.
Antingen så kör jag enligt dom nya direktiven och riskerar att krocka. Eller så kör jag som merparten men blir vållande vid en krock.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in