Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-08-27, 12:48
Medlem
Schlaktarnns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Nää, vi sov inte.
Däremot är vi kloka nog att informera våra medtrafikanter om våra avsikter.
Det borde ALLA göra..........

Varför ska du behöva visa dina avsikter i en rondell genom att blinka vänster? Räcker väl med att man blinkar höger UT från rondellen.

Blinkar inte = Man kör vidare till nästa avfart
Blinkar höger = Man svänger av på avfarten
2014-08-27, 13:10
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaktarnn
Varför ska du behöva visa dina avsikter i en rondell genom att blinka vänster? Räcker väl med att man blinkar höger UT från rondellen.

I en rondell med många filer kan det vara bra att veta vart folk ska ta vägen.
2014-08-27, 13:22
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaktarnn

Det kan vara en bra idé att läsa tidigare inlägg där du får svar på din fråga, innan du slänger dig över tangentbordet. Då slipper du spela dum. Hade gärna länkat dig samma länkar jag länkade någon sida tillbaka men just nu sitter jag på mobilen

Edit:
Bara någon sida tillbaka hade jag länkat till detta: (FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell Läs så får du svar på dina frågor
Senast redigerad av FarbrorKrut 2014-08-27 kl. 13:51.
2014-08-27, 16:28
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic

Många filer?
I Sverige har jag enbart sett en c-plats med max 2 filer.
Och jag tror nog att ju fler filer desto rörigare blir det om folk skulle blinka hela tiden till höger och vänster.

Och du "vet" var dom ska ta vägen.
Inget blink = fortsätta runt
Höger blink = lämna

Sen att folk skiter fullständigt i att blinka höger när dom lämnar är en annan fråga.
Och det är därför vi har detta tjafs om vänsterblink.

Tycker det fortfarande är bättre att vi lägger krut på att få folk att följa lagen och blinka höger när dom lämnar än att få folk att blinka vänster. Du kommer få stanna iaf även om ni får igenom det.

Uteblivet vänsterblink = du måste stanna
Vänsterblink = du måste stanna
2014-08-27, 17:33
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Många filer?
I Sverige har jag enbart sett en c-plats med max 2 filer.
Och jag tror nog att ju fler filer desto rörigare blir det om folk skulle blinka hela tiden till höger och vänster.

Och du "vet" var dom ska ta vägen.
Inget blink = fortsätta runt
Höger blink = lämna

Sen att folk skiter fullständigt i att blinka höger när dom lämnar är en annan fråga.
Och det är därför vi har detta tjafs om vänsterblink.

Tycker det fortfarande är bättre att vi lägger krut på att få folk att följa lagen och blinka höger när dom lämnar än att få folk att blinka vänster. Du kommer få stanna iaf även om ni får igenom det.

Uteblivet vänsterblink = du måste stanna
Vänsterblink = du måste stanna

Finns en med tre körfält här:
https://www.google.se/maps/@58.40708...3EZCNtEeZQ!2e0

Det jag tror menas är nog att när det finns två körfält vid en avfart, så kan omkörande trafik, tänka ingen vänsterblink betyder högerblink, och då svänger in framför fordonet i höger körfält. Det kan behövas på sträckor där många kör fortare i vänsterfil och ska mot höger.
2014-08-27, 20:06
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Bra! Vad är ditt förslag? Hur ska vi lägga krut på att övertala folk att de måste följa lagen? De som fullständigt skiter i sina medtrafikanter och inte signalerar idag kommer inte göra det imorgon heller, oavsett hur mycket du tjatar på dem. Något som däremot är mycket enklare är att vi som är lite bättre förare än dem signalerar så mycket som är nödvändigt (med högerblinkers, som lagen kräver) och lite utöver det med vänsterblinkers (för att underlätta för våra medtrafikanter). Gynnar oss som bryr oss i trafiken och vi är lite bättre än de andra
2014-08-27, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic

Problemet är alla idioter som blinkar vänster för att helt plötsligt svänga ur rondellen. Att blinka vänster säger inte ett skvatt, att blinka höger när man kör ut är betydligt vettigare.
2014-08-27, 23:17
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Problemet är alla idioter som blinkar vänster för att helt plötsligt svänga ur rondellen. Att blinka vänster säger inte ett skvatt, att blinka höger när man kör ut är betydligt vettigare.
Då var vi där igen ja ... Tänker inte skriva vad jag skrivit om och om igen så du får det i citat från bara någon sida tillbaka:
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
[...] Det finns nämligen en anledning att trafikskolor rekommenderar att du bör blinka vänster. För det första gör du ett stort misstag, du blandar ihop grupperna. Det finns nämligen 3 grupper:

Grupp 1: De som blinkar höger vid avfart eftersom det är vad trafikreglerna kräver.
Grupp 2: De som inte har koll på reglerna och blinkar fel (t.ex. fortfarande kör efter gamla regler).
Grupp 3: De som blinkar höger vid avfart eftersom det är var trafikreglerna kräver, samt kompletterar med vänsterblinkers i förväg för att underlätta för sina medtrafikanter.

Du blandar grupp 2 och 3:
Du ska ALDRIG köra in i cirkulationen om det inte är fritt fram, hur kan vänsterblinkers utgöra en fara om du ändå ska sakta in? Det är grupp 2 som är en fara i trafiken men det är grupp 3 som underlättar. Det säger sig självt att det underlättar om du i förväg visar att du ska fortsätta i cirkulationen med vänsterblinkers, för att sedan använda högerblinkers när du ska ta en avfart. Tydlighet underlättar, speciellt i mindre cirkulationsplatser. Som du säger så underlättar det inte när en förare fortsätter blinka vänster när han tar en avfart, men det är inte heller korrekt signalering (dvs. inget som jag argumenterar för!)!

Vad får dig att tro att korrekt signalering som jag beskrev här ovan inte underlättar i trafiken? Missförstånd? Knappast .. Du ska ALLTID blinka höger när du tar en avfart om du lärt dig köra korrekt i cirkulationsplatser.
Problemet är inte bara idioter som signalerar vänster när de kör ut ur en cirkulationsplats, det är BÅDE de som signalerar vänster när de kör ut ur en cirkulationsplats, SAMT de som struntar i högerblinkers. Vid korrekt signalering (med vänsterblinkers) byter föraren från vänsterblinkers till högerblinkers en stund innan avfarten (när han passerat den förgående). Vänsterblinkers eller ingen blinkers = Stanna, endast vänsterblinkers försäkrar dig om att föraren ska fortsätta om han har något grepp om gällande trafikregler.

Vem tar inte risker i trafiken? Det är bara att erkänna, alla gör det och oftast i svårtolkade situationer (t.ex. vid vissa omfattande vägarbeten). Hur underlättar man så det inte blir några otydligheter för någon? Du gör det tydligare! Jag citerar mig själv i ett brev till Niclas på Transportstyrelsen:
Citat:
Sedan finns det äldre bilförare som fortfarande ser cirkulationsplatsen som en korsning. Ger jag inte tecken åt vänster om jag avser fortsätta i cirkulationen så kommer den äldre föraren tolka det som att jag ska köra rakt fram. I värsta fall kör han i så fall ut framför mig. Att ge tecken åt vänster blir således ett extra förtydligande för de som inte kan de nya reglerna och motverkar missförstånd i trafiken.
(FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell
2014-08-28, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Problemet är inte bara idioter som signalerar vänster när de kör ut ur en cirkulationsplats, det är BÅDE de som signalerar vänster när de kör ut ur en cirkulationsplats, SAMT de som struntar i högerblinkers. Vid korrekt signalering (med vänsterblinkers) byter föraren från vänsterblinkers till högerblinkers en stund innan avfarten (när han passerat den förgående). Vänsterblinkers eller ingen blinkers = Stanna, endast vänsterblinkers försäkrar dig om att föraren ska fortsätta om han har något grepp om gällande trafikregler.

Jag håller med fullständigt men vänder mig inte mot korrekt signalering, jag vänder mig mot de idioter som blinkar vänster och inte signalerar att de ska ut ur cirkulationsplatsen då det stoppar upp trafiken totalt i onödan. I mina ögon är det då bättre att strunta i att blinka vänster och koncentrera sig på att blinka höger då man väl ska ut.
2014-08-28, 20:25
Medlem
fotokillens avatar
Trafikreglerna för rondellkörning i Sverige var naturligtvis oändligt mycket tydligare innan eu- anpassningen, oavsett storleken på cirkulationsplatsen. Och alla (jag menar alla förnuftiga trafikanter) som hade körkort före ca 2001 förstår detta! Ni glin som inte hade åldern inne på "pre" 2000-talet borde verkligen ta en lektion hos valfri körskollärare som pga ålder var med, och faktiskt förstår skillnaden mellan dagens anarki och gårdagens fungerande struktur och trafiksäkerhet på dessa trafikplatser... Smårondeller i mängder har tillkommit på senare år, då trafikbyggarna tror att rondellen är trafiksäkerhetens gudagåva! Fel! Då de flesta av rondellerna som byggs i mellanstora städer inte är mycket större än de korsningar de eratte! små trafikplatser (med en diameter på några få meter ca 15-20 m) som knappast sväljer mer än två bilar samtidigt (ungefär som en vanlig fyrvägskorsning), men som "bjuder" trafikanterna som ämnar passera denna korsning på inget annat inbillad, falsk säkerhet! Jag ska förklara; i en vanlig fyrvägskorsning blinkar du inte om du ämnar fortsätta rakt igenom denna. Du blinkar vänster för vänstersväng och högerblink gäller för högersväng... Men i en cirkulationsplats av bara något större karaktär gäller inte dessa (tidigare så givna regler) Nej fan, vid avsedd avfart vid tredje avfarten ska man alltså icke visa vänsterblinkm. Och vid avfart vid första avfarten behöver man inte heller visa högerblink i god tid, förän du är inne i rondellen alltså! Vilket naturligtvis (för oss bilförare som vill ha information från medtrafikanterna innebär allt annat än förnuftig trafikpolitik) KAOS!
Små jävla rondeller är inget mindre än moderna råttfällor och har bara tillfört störningar och allmänfara!

Detta kommer naturligtvis till slut att inses av samma dårar som ritade dessa! Frågan är bara hur lång tid det skall behöva ta.

"Äckliga människor som blinkar vänster i rondell". Det ger mig inte bara informatin om trådstartarens bräckliga trafikkunskaper, utan även en hel del om densammas mentala orientering.

Jag reagerar även på att många av er förespråkare av enbart högerblink faktiskt gnäller över att era medtrafikanter inte visar högerblink öht. Det jag är mest förvånad över är att er samlade expertis inte fattat att högerblink i små skitrondeller faktiskt kan vara svårt att se (ibland omöjligt) pga vinkeln.
Senast redigerad av fotokillen 2014-08-28 kl. 21:22.
2014-08-28, 21:10
Medlem
Till er alla som klagar och idiotförklarar vänsterblinkning :

Vad, EXAKT VAD, är det som är så svårt att förstå när någon visar sin avsikt genom att blinka vänster?

Tolkar ni det som så att hen ska köra "upp på" rondellen så kan man ju fundera på om ni öht ska vara i trafiken!

Det finns rätt många som anser, med rätta, att det underlättar om man visar var man ska med vänsterblinkning. Att vissa härinne inte har förmågan att utnyttja den informationen gör det ju inte fel att vänsterblinka utan är mer ett tecken på att dom inte klarar av att hantera information (av olika slag) som används för att underlätta i trafiken.

VVBIC! (våga vänsterblinka i cirkulationsplats)
2014-08-28, 23:02
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Jag håller med fullständigt men vänder mig inte mot korrekt signalering, jag vänder mig mot de idioter som blinkar vänster och inte signalerar att de ska ut ur cirkulationsplatsen då det stoppar upp trafiken totalt i onödan. I mina ögon är det då bättre att strunta i att blinka vänster och koncentrera sig på att blinka höger då man väl ska ut.
Men saken är ju den att de lika gärna hade kunnat strunta i att blinka, då får du stanna ändå. Högerblinkers är det enda sättet att inte stoppa upp trafiken, vänsterblinkers ger dig däremot en tidigare bild av vilken riktning föraren ska köra. Eftersom högerblinkers endast syns i det sista så är vänsterblinkers ett bra komplement för att tydligt säga "jag ska fortsätta" mycket tidigare.

Visst kan det låta bättre att koncentrera sig på de som inte signalerar höger, men saken är ju den att vi som verkligen bryr oss aldrig kommer kunna påverka de som inte bryr sig. Det vi kan göra, vi som bryr oss emellan, är att tydligare signalera för att hjälpa varandra

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in