Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-11-18, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Problemet är att de inte tar upp spiralformade cirkulationsplatser. Så länge man inte byter körfält eller har två olika vägar att välja på så behöver man inte blinka vare sig höger eller vänster.

Det betyder att om man i en rondell kan välja att forsätta i rondellen utan att byta körfält eller svänga höger så SKALL man blinka i den riktning man avser åka i.

Om körfältet svänger ut ur rondellen så behöver man INTE blinka om man inte tänker byta körfält åt vänster för att fortsätta i rondellen.

Den har du rätt i.

Dock har jag varit i kontakt med vägverket där man sa att man redan börjat måla om rondeller med dessa körfält som svänger ut. Men i dom rondeller där dom anser att dom måste finnas kvar för att få trafiken smidigare, kommer dom att finnas kvar. (dom funderade dock på att göra heldragna linjer istället för streckade)

Jag ringde bla för att fråga varför skyltningen innan rondellen visade att det var okej att åka "rakt fram" i vänster körfält när körfälten var målade så att du var tvungen att lämna företräde vid körning "rakt fram" därifrån.
Det var då dom sa: "skyltarna sitter UTANFÖR rondellen och behöver ej följas. Dom är bara rekommendationer".

Jag frågade även då varför det fanns två olika varianter på målningen av körfält i rondeller. Dvs den ena där körfälten går runt runt och den andra där körfälten svänger ut.
Det var då hon sa att merparten skulle målas om till runt runt men att några som svänger ut skulle var kvar för trafikflödets skull.
Jag bad dom då att kanske ta fram två olika cirkulationsplats skyltar så att man vet innan hur rondellen är målad så att man kan planera sin körfältsplacering.
2007-11-19, 11:04
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Men vrid på gasen till pingisbollen nu för faan!

Det vi (jag iaf) försöker få folk att fatta är att det sen den 1nov -97 INTE är tillåtet att lämna rondellen från vänster körfält utan att blinka höger eller utan att lämna företräde till dom som finns i högerfilen eftersom man numera gör ett filbyte då.
DET SPELAR INGEN ROLL OM JAG BLINKAR VÄNSTER I MIN HÖGERFIL EFTERSOM DOM I VÄNSTERFILEN INTE VET OM ATT JAG FÅR FORTSÄTTA RUNT OCH DÄRFÖR BARA KÖR UT!!!!!!!!
Men ni vill ju inte fatta att så ser reglerna ut idag. Och jag vet att ni är många som inte vet om detta och därför passar jag mig riktigt noga i högerfilen.
Och du som kör buss får ju oss andra att bli mörkrädd att du inte vet om detta. Jisses. Säg upp dig!

Jo,jag VET att du får åka "hur många varv som helst i högerfilen" Jag VET även att de flesta av mina "mottrafikanter" är idioter och därför måste jag hela tiden ta i beräkningen att de kan (och gör!) precis vad som helst!
(även om man ibland får lust att köra över någon(flera gånger ibland ) så vill i all fall jag undvika att skada både mig själv,mina passagerare eller andra trafikanter.(Men som sagt jag kan ha uppemot 100 pers. i buss fan,då är det omöjligt av flera anledningar att tvärstanna.. )
2007-11-19, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Jo,jag VET att du får åka "hur många varv som helst i högerfilen" Jag VET även att de flesta av mina "mottrafikanter" är idioter och därför måste jag hela tiden ta i beräkningen att de kan (och gör!) precis vad som helst!
(även om man ibland får lust att köra över någon(flera gånger ibland ) så vill i all fall jag undvika att skada både mig själv,mina passagerare eller andra trafikanter.(Men som sagt jag kan ha uppemot 100 pers. i buss fan,då är det omöjligt av flera anledningar att tvärstanna.. )

Men ligg då inte i vänster körfält i en rondell när du vet att du sen ska ut med "den lilla maskinen".

"Och åk gärna ett par varv i höger fil och se om du inte kan lyckas bli påkörd"

Du vet att vi får köra vidare runt men ändå så tycker du vi är idioter som gör det.
Hur ska vi då göra tycker du? Jag vill ju köra enligt reglerna. Jag vill inte ligga i innerfilen och sen kanske få problem när jag ska ut och kör in i andra som följer trafikreglerna i högerfilen.

Möjligt att en vänsterblink hjälper dig (och mig) för att DU vet att vi får fortsätta runt. Men som jag skrev tidigare så hjälper inte det iaf eftersom 90% (om inte faan mer) inte vet om att jag får fortsätta.
2007-11-19, 13:13
Medlem
SgtApones avatar
Citat:
Du vet att vi får köra vidare runt men ändå så tycker du vi är idioter som gör det.
Hur ska vi då göra tycker du? Jag vill ju köra enligt reglerna. Jag vill inte ligga i innerfilen och sen kanske få problem när jag ska ut och kör in i andra som följer trafikreglerna i högerfilen.

Det är ju helt fantastiskt att den här tramsfrågan fortfarande eldas på..
Hur ofta uppstår missförstånd och smällar i rondeller pga anal paragrafryttare kolliderar med diverse fritänkare?

Det är människor som sitter i bilarna, inte alla människor tänker på samma sätt. Det bästa vore väl om vi hade robotar som körde istället - eftersom det uppenbarligen existerar en kombination av anala förare som inte klarar av de som tänjer lite på regelverket.

Jag kan inte tolka hela den här tråden på annat än som bevis på bristande trafikvana och oförmåga att hantera oplanerade händelser..

Den ENDA gången jag haft problem i en rondell är den runt Place de l'etoil i Paris: 7 filer i en enda röra. Som den nyblivne körkortinnehavaren jag var så fick ha vackert åka något extra varv innan jag hade blinkat mig hela vägen ut - inte fan var det något analgnäll över svartvita regler där inte - men det funkade ÄNDÅ.
Efter den upplevelsen har jag aldrig upplevt några problem i kontinentala rondeller - eller svenska för den delen heller. Skillnaden dessa emellan är dock milsvid: i Sverige är det jämförelsevis glest mellan bilarna och max 1-2 filer och en DJÄVLA massa gnäll och irritation - medan man på kontinenten gärna har 3-7 filer och ett skapligt trafiktryck...inte fan skulle de ens tänka tanken att gnälla som alla trottoaramiraler i Sverige..

*sucken*

Som svar på frågan ovan: den som ligger i innerfil skall alltså BYTA fil, alltså blinkar denne höger och byter fil/kör ut när det finns plats. Hur svårt kan det vara på en skala?

Ah..."don't feed the trolls".
Tänkte inte på det.
2007-11-19, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SgtApone
Det är ju helt fantastiskt att den här tramsfrågan fortfarande eldas på..
Hur ofta uppstår missförstånd och smällar i rondeller pga anal paragrafryttare kolliderar med diverse fritänkare?

Det är människor som sitter i bilarna, inte alla människor tänker på samma sätt. Det bästa vore väl om vi hade robotar som körde istället - eftersom det uppenbarligen existerar en kombination av anala förare som inte klarar av de som tänjer lite på regelverket.

Jag kan inte tolka hela den här tråden på annat än som bevis på bristande trafikvana och oförmåga att hantera oplanerade händelser..

Den ENDA gången jag haft problem i en rondell är den runt Place de l'etoil i Paris: 7 filer i en enda röra. Som den nyblivne körkortinnehavaren jag var så fick ha vackert åka något extra varv innan jag hade blinkat mig hela vägen ut - inte fan var det något analgnäll över svartvita regler där inte - men det funkade ÄNDÅ.
Efter den upplevelsen har jag aldrig upplevt några problem i kontinentala rondeller - eller svenska för den delen heller. Skillnaden dessa emellan är dock milsvid: i Sverige är det jämförelsevis glest mellan bilarna och max 1-2 filer och en DJÄVLA massa gnäll och irritation - medan man på kontinenten gärna har 3-7 filer och ett skapligt trafiktryck...inte fan skulle de ens tänka tanken att gnälla som alla trottoaramiraler i Sverige..

*sucken*

Som svar på frågan ovan: den som ligger i innerfil skall alltså BYTA fil, alltså blinkar denne höger och byter fil/kör ut när det finns plats. Hur svårt kan det vara på en skala?

Ah..."don't feed the trolls".
Tänkte inte på det.

Tänk om du i Paris hade kört som merparten av svenskarna. Dvs du hade bara kört rakt ut från innerspår pga att man inte vet om att folk till höger om dig fortsätter runt.

Paragrafryttare? Så om man bryter mot reglerna och orsakar en krock så är det okej? För annars är ju den som han körde in i en paragrafryttare som körde enligt reglerna.
Om jag stannar för rött ljus (enligt reglerna = paragrafryttare) och blir påkörd bakifrån så borde jag kört istället eftersom det fanns bilar nära bakom???

Du får nog ge ett annat svar på frågan för den förklaringen som både du och jag vidhåller funkar inte för merparten då dom tycker att det är vi i ytterfil (högerfil) som ska lämna företräde eller inte ens ligga där.
2007-11-19, 14:27
Medlem
mattkants avatar
haha, trodde denna tråd var död för länge sedan.. men jag ser att alla sitter och skriver exakt samma saker som för ett par månader sedan.. och ingen förstår vad den andre menar och tvärtom..

det är ju så enklet; Blinka om du vill, det förstör inte för någon och det är inte olagligt.. vill du inte blinka? SKIT I DET!

så, nu skrev jag samma sak igen..
2007-11-19, 14:55
Medlem
SgtApones avatar
Citat:
Om jag stannar för rött ljus (enligt reglerna = paragrafryttare)

Ojdå. Jag trodde tråden handlade om rondeller.
Rondeller är inte svåra.

INGEN trafik är svår om man har ett minimum av uppmärksamhet och anpassningsförmåga.

Slut.
2007-11-19, 15:27
Medlem
mattkants avatar
Citat:
Rondeller är inte svåra.

INGEN trafik är svår om man har ett minimum av uppmärksamhet och anpassningsförmåga.

Slut.

helt rätt.

Tråd låst!
(man kan ju drömma iaf)
2007-11-19, 17:22
Medlem
Citat:
Rondeller är inte svåra.

Slut.

Men jisses! Jag drog en liknelse.

Nej, rondeller är inte svåra om man följer reglerna. Dock har vi fortfarande 90% som tror det är helt okej att lämna rondellen från vänster körfält, korsandes höger körfält, utan att blinka och utan att lämna företräde.

Hur ska JAG då med uppmärksamhet och anpassningsförmåga få honom att anamma 10år gammal regeländring?
Lite som att du ligger på motorvägen. Sen när du precis ska passera en avfart så blir du påkörd i förardörren av en bil i vänster körfält som skulle av. Men enligt vissa i tråden så skulle du ha blinkat vänster för att visa att du inte skulle av där.
2007-11-20, 09:26
Medlem
orvarens avatar
Har nog kommit på lösningen
(räknade igår på 15minuters körning 60! bilister som inte använde blinkers alls!)
Vi låter bli att blinka! (har inte hört att det är så vanligt att få böter för det..)
2007-11-20, 12:55
Medlem
SgtApones avatar
Citat:
Nej, rondeller är inte svåra om man följer reglerna. Dock har vi fortfarande 90% som tror det är helt okej att lämna rondellen från vänster körfält, korsandes höger körfält, utan att blinka och utan att lämna företräde.

Hur ska JAG då med uppmärksamhet och anpassningsförmåga få honom att anamma 10år gammal regeländring?
"Slut" betydde visst inte slut den här gången..

Folk är mer eller mindre lata/bekväma, du måste acceptera detta.

Vidare har folk lärt sig olika i olika tider - återkom när du haft körkort i 30 år så får vi se hur exakt uppdaterad DU är med alla trafikregler.

Huvudsaken är fortfarande att trafikanterna har uppsikt och anpassningsförmåga.

Det är ej heller DIN uppgift som självpåtagen bilskolelärare att lära andra. Det du kan göra är att ha lite framförhållning, lite uppsikt och lämna erfordligt utrymme för de som gör dessa missar - samt sluta störa dig på andra som enligt dig inte uppträder 100%'igt preussiskt enligt senaste skolboken formulär 1A.

Jag ser fortfarande inte problemet..

Eller fel, jag ser problemet. Problemet är att många förare förvandlas i samma ögonblick de sätter sig bakom ratten - inte helt olikt en tangentbord - och blir aggressiva och därmed ser mängder av fel samt blir extra irriterade för att alla andra inte följer den trafikrytm (eller paragraf) som just du (och andra) anser vara den rätta.

Slappna av, var glad och håll lite tillbakalutad pejl - så löser sig alla problem, mkay?

ps. du har säkert besvarat detta förut, men av ren nyfikenhet undrar jag hur länge du har haft ditt körkort (sann uppgift!)? ds.

Peace be upon you.
2007-11-20, 22:47
Medlem
Citat:
"Slut" betydde visst inte slut den här gången..

Folk är mer eller mindre lata/bekväma, du måste acceptera detta.

Vidare har folk lärt sig olika i olika tider - återkom när du haft körkort i 30 år så får vi se hur exakt uppdaterad DU är med alla trafikregler.

Huvudsaken är fortfarande att trafikanterna har uppsikt och anpassningsförmåga.

Det är ej heller DIN uppgift som självpåtagen bilskolelärare att lära andra. Det du kan göra är att ha lite framförhållning, lite uppsikt och lämna erfordligt utrymme för de som gör dessa missar - samt sluta störa dig på andra som enligt dig inte uppträder 100%'igt preussiskt enligt senaste skolboken formulär 1A.

Jag ser fortfarande inte problemet..

Eller fel, jag ser problemet. Problemet är att många förare förvandlas i samma ögonblick de sätter sig bakom ratten - inte helt olikt en tangentbord - och blir aggressiva och därmed ser mängder av fel samt blir extra irriterade för att alla andra inte följer den trafikrytm (eller paragraf) som just du (och andra) anser vara den rätta.

Slappna av, var glad och håll lite tillbakalutad pejl - så löser sig alla problem, mkay?

ps. du har säkert besvarat detta förut, men av ren nyfikenhet undrar jag hur länge du har haft ditt körkort (sann uppgift!)? ds.

Peace be upon you.

Ja, vi får väl hoppas att du inte tog körkort före den 3sep 1967. Då hade vi vänstertrafik. För du kör väl på höger sida numera?

Synd att du inte ser problemen med att folk kör in i dig i sidan. Folk vet ju inte om att dom numera gör ett filbyte när dom går från vänster körfält och ska ut ur rondellen.

Och när jag då, enligt dig leker bilskolelärare, länkar till dessa nya regler så vägrar folk iaf ta till sig dom och säger att JAG är dåren i sällskapet som följer dom reglerna.

Tog körkort när jag var 18år och 3 veckor. Är född -75. Har haft det i över 14år. (följer med spänning dom kommande kommentarerna på det)

Under dessa 14år har jag fått 1 p-bot (om det nu är klassad som dålig förare), fick ta om körkortet efter 7mån då jag åkte dit för fortkörning (har alltså tagit körkort 2ggr. Merit? ).
Sen har jag krockat en gång. Även det som 18-åring. Somna vid ratten och volta ut på en åker. Så jag såg ju inget eftersom ögonen var stängda. Dvs inte så lätt att köra då.

Så trots att jag, enligt er andra???, kör som en idiot (följer reglerna), inte accepterar att andra är lata/bekväma, Inte har framförhållning, inte har lite uppsikt, inte lämnar erfodrligt med utrymme till dom som inte vill ta till sig regler och inte är glad eller har tillbakalutad pejl.......så har jag klarat mig jävligt bra i trafiken trots allt. Eller?

Som sagt. Jag fattar allt jag skrev ovan. Det jag lackar på är att folk trots att vi visar dom hur man kan köra och hur man inte får köra i en rondell, ändå envisas med att dom får det och kallar mig (mfl i tråden) för idioter och att dom ska köra över oss med deras lastbil eller buss. Snacka om att köra granatgevär i en porslinsbutik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in