2007-11-18, 21:17
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Problemet är att de inte tar upp spiralformade cirkulationsplatser. Så länge man inte byter körfält eller har två olika vägar att välja på så behöver man inte blinka vare sig höger eller vänster.
Det betyder att om man i en rondell kan välja att forsätta i rondellen utan att byta körfält eller svänga höger så SKALL man blinka i den riktning man avser åka i.
Om körfältet svänger ut ur rondellen så behöver man INTE blinka om man inte tänker byta körfält åt vänster för att fortsätta i rondellen.
Det betyder att om man i en rondell kan välja att forsätta i rondellen utan att byta körfält eller svänga höger så SKALL man blinka i den riktning man avser åka i.
Om körfältet svänger ut ur rondellen så behöver man INTE blinka om man inte tänker byta körfält åt vänster för att fortsätta i rondellen.
Den har du rätt i.
Dock har jag varit i kontakt med vägverket där man sa att man redan börjat måla om rondeller med dessa körfält som svänger ut. Men i dom rondeller där dom anser att dom måste finnas kvar för att få trafiken smidigare, kommer dom att finnas kvar. (dom funderade dock på att göra heldragna linjer istället för streckade)
Jag ringde bla för att fråga varför skyltningen innan rondellen visade att det var okej att åka "rakt fram" i vänster körfält när körfälten var målade så att du var tvungen att lämna företräde vid körning "rakt fram" därifrån.
Det var då dom sa: "skyltarna sitter UTANFÖR rondellen och behöver ej följas. Dom är bara rekommendationer".
Jag frågade även då varför det fanns två olika varianter på målningen av körfält i rondeller. Dvs den ena där körfälten går runt runt och den andra där körfälten svänger ut.
Det var då hon sa att merparten skulle målas om till runt runt men att några som svänger ut skulle var kvar för trafikflödets skull.
Jag bad dom då att kanske ta fram två olika cirkulationsplats skyltar så att man vet innan hur rondellen är målad så att man kan planera sin körfältsplacering.