Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-02-22, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Bra försök!

Det har beskrivits många ggr i tråden.
Jag orkar inte hålla på att upprepa det varje gång det kommer in en ny debattör i tråden.

Du tillhör INTE "en ny debattör" så du borde ha läst dessa argument till leda redan.
Underlåtenhet att besvara detta ses som tecken på att ni ej har mer att tillföra och därmed avslutar vi denna polemik.
2019-02-22, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad ser ni för skillnad om ni observerar en bil vars vänsterblinkers är aktiverade jämfört med en som inte har blinkers påslagna alls?

Vänsterblinkern är till för att tala om att: "jag kommer korsa din väg".
Den information du inte klarar av att ta till dig är det är en gigantisk skillnad mellan en liten och en stor rondell.

Citat:
På frågan hur man ska blinka gavs följande svar: ”Kort kan man säga att en liten eller normalstor cirkulationsplats ska behandlas som en korsning; det vill säga att man blinkar i den riktning man är på väg samt när du byter körfält. Men du bör även blinka när du svänger ut ur cirkulationen, säger Transportstyrelsens representant.

En större cirkulationsplats ska istället behandlas som en runtgående enkelriktad gata och då blinkar man när man lämnar cirkulationen eller när man byter körfält, menar representanten.
http://www.trafiksakerhet.se/rondell...nya-regler.htm

Förstår du, det är skillnad mellan stor och liten cirkulationsplats.

Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Både annan stans och annanstans är accepterade former, alltså ingen särskrivning som "sär skrivning" skulle vara som är ett ord.

Men att jag ska behöva sitta och undervisa en fredagskväll, det gör jag så mycket ändå.
https://www.ordkollen.se/ihop-eller-...r-annan-stans/

Sedan har jag aldrig sagt att ni inte ska blinka vänster när ni kör in i en rondell, bilister får blinka hur mycket vänster de vill så länge det inte är när de kör ur rondellen som flertalet i tråden sagt att de gör.

I en liten rondell går det inte blinka höger då det bara är en sekund mellan blink och sväng annars kommer de man passerar tro att man inte ska korsa deras väg.
2019-02-22, 22:36
Medlem
Citat:
Underlåtenhet att besvara detta ses som tecken på att ni ej har mer att tillföra och därmed avslutar vi denna polemik.
Precis som ni som har argumenten tagit slut och dom bara upprepas om och om igen.
Tråden har överlevt sig själv.
Vi får vara överens om att vi inte är överens.
2019-02-22, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Både annan stans och annanstans är accepterade former, alltså ingen särskrivning som "sär skrivning" skulle vara som är ett ord.

Men att jag ska behöva sitta och undervisa en fredagskväll, det gör jag så mycket ändå.
https://www.ordkollen.se/ihop-eller-...r-annan-stans/

Sedan har jag aldrig sagt att ni inte ska blinka vänster när ni kör in i en rondell, bilister får blinka hur mycket vänster de vill så länge det inte är när de kör ur rondellen som flertalet i tråden sagt att de gör.
Du har, mig veterligt, visat på ett exempel.
Det gällde cpl som var så liten att man inte hinner blinka höger innan man svänger.
Det ska INTE tas som ett typexempel eller att vara det generella.

Dessutom ligger det utanför trådens diskussionsområde.
2019-02-22, 22:58
Bannlyst
Citat:
samma svar som tidigare.
Du är verkligen korkad, ge giltiga argument istället.
2019-02-22, 23:10
Medlem
Citat:
Den typen av argumentation har ni gemensamt med fler här, är ett tydligt tecken på att de egentliga argumenten tryter. Dessutom förefaller ni vare sig kommentera eller ta till er de skäl vilka har av flera här angivits. Vi har uppenbart nu kommit till ett läge då mer ej finns att säga.
Ber er dock att uppmärksamma det syfte vänsterblinkande har, nämligen avisera planerad vänstersväng. Då någon sådan ej kommer att ske fyller heller inte vänsterblinkande någon mening. Det som är föreskrivet är som bekant högerblink när cpl skall lämnas, det är tillräckligt. De vilka avser att fortsätta runt rondellen förväntas blinka först när de avser att lämna cpl, då höger blinkers naturligtvis.
Ser heller inget väsentligt i den omröstning som genomförts, att många gör på ett visst sätt innebär inte att det är det som skall tillämpas.
Det stora problemet är att så många underlåter att blinka höger i samband med att cpl skall lämnas, övriga blinkningar kan vi egentligen lämna därhän. Vi har förstås även en grupp som blinkar höger, men passerar flera utfarter, de tillhöra de färre, men förekommer med viss regelbundenhet.
Öh... nej, VB måste inte alls betyda just vänstersväng (i den mening att man ska svänga av aktuell väg och in på ny väg åt vänster) utan kan betyda att man ska hålla åt vänster, följa vägen vidare åt vänster i sådan tillfällen där det kan finnas andra möjliga val.

T ex rekommenderar ju körskolorna att man blinkar höger i en korsning även fast huvudled går vidare åt höger och man då liksom följer vägen, och man i de läget inte har krav i lag att HB.
2019-02-22, 23:12
Medlem
Jag brukar slå på varningsblinkersen i rondellen: då borde åtminstone en vara rätt.
2019-02-22, 23:15
Bannlyst
Citat:
Du verkar inte läskunnig, låt mamma eller pappa läsa tidigare inlägg och berätta för dig vad som står där.
och din mamma och pappa är så korkade att de avlade ett piss som dig, kom med argument i stället!
2019-02-23, 02:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad lagen kräver som minimum är inte detsamma som att man inte får göra mer för att vara tydligare. Varför har folk så otroligt svårt att fatta det?

Påståenden om att att VB i rondeller är förvirrande och kan betyda olika saker, och att man får gissa vad, är rätt knasigt argument, därför att det säger mer om den som tycker det är förvirrande än om VB i sig i rondeller. Dessutom finns det ju många andra situationer där man får avgöra vad som ska ske av flera olika möjliga alternativ, och som inte handlar om enbart VB

Om alla blinkade som man skall och inte som man får blir livet i trafiken lättare. Ännu lättare skulle det bli om alla de som aldrig blinkar börjar med det.

"När du kör inne i cirkulationsplatsen
ska du ge tecken med bilens blinkers
när du vill köra ut ur den."
https://www.transportstyrelsen.se/sv...s-med-rondell/
2019-02-23, 02:34
Bannlyst
Citat:
Tror du eller tolkar du det som att en person på väg in i en cpl som blinkar vänster avser att köra upp på rondellen
jaaaa...........då ska du inte ha körkort. Frågan är om du ska vistas ute med andra människor öht.
Nej, jag avsåg att den som kör inne i rondellen inte skall blinka vänster för det finns ingen avfart till vänster.

2019-02-23, 02:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StraffknullaMig
Funkar inte i små rondeller för där tar det två sekunder mellan den ena eller andra utfarten. Att högerblinka i en liten rondell blir förvirrande och kan orsaka olyckor eftersom blinkningen måste påbörjas i god tid för att göra nytta. Då kan de i den ena utfarten tro att du inte ska korsa deras väg när du de facto gör det.

Ska man högerblinka i en liten rondell så tar det en sekund mellan blinkningen och att man svänger eftersom man inte kan påbörja blinkningen förrän man passerat föregående utväg.

Rondeller kan se väldigt olika ut. Vara olika stora. Ett eller flera körfält. Rondellen ska ju knyta samman en mängd olika punkter som kan sitta lite varstans.

Men trafikverket kan givetvis inte dela in rondeller i olika kategorier och lära ut olika regler beroende på vilken typ av rondell det är.

Jag har aldrig haft problem med att blinka i små rondeller. Skall man direkt till höger efter man kört in i rondellen kan man börja blinka precis när man kör in. En bra generalregel är också att anpassa hastigheten till rondellens storlek, då är det inga problem med att blinka.

Att blinka på annat sätt än som föreskrivits är fel oavsett storlek på rondell.

Det står inget om storleken i reglerna ovan!
Senast redigerad av kosto 2019-02-23 kl. 02:50.
2019-02-23, 02:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DajDiRaj
Jag brukar slå på varningsblinkersen i rondellen: då borde åtminstone en vara rätt.
Fa'n va'kul!!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in