Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-02-22, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Varföre skulle inte det anses hjälpa när många har sagt och beskrivit det?
Att vissa inte har förmågan att uttnyttja information som ges kan inte vara ett tecken på att det är fel.
Då är det en brist hos dessa.
Finns även detta förklarat här tidigare. Kort sammanfattning: Det går inte att dra entydiga slutsatser av vilka avsikter en vänsterblinkande bilist har. Dessutom är detta blinkande högst ologiskt, någon sväng åt vänster kommer aldrig att ske, all avfart från en cpl är åt höger.
2019-02-22, 21:12
Medlem
Citat:
"vi rekommenderar .........................................."
Tyvärr blev jag avbruten i mitt svar av andra saker och fick inte redigera mitt svar så jag får citera början av mitt inlägg och fortsätta därifrån.

att särskriva är ju populärt om än inte snyggt.
Det är en degenerering av det svenska språket på samma sätt som det är en degenerering av "trafikmoral" att påstå att VB inför en cpl är fel.

Jag kommer nog aldrig att förstå hur man kan tycka att det är felaktigt att vara hjälpsam i trafiken.
2019-02-22, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Finns även detta förklarat här tidigare. Kort sammanfattning: Det går inte att dra entydiga slutsatser av vilka avsikter en vänsterblinkande bilist har. Dessutom är detta blinkande högst ologiskt, någon sväng åt vänster kommer aldrig att ske, all avfart från en cpl är åt höger.
Förstår du inte avsikten med en VB inför en cpl ska du inte ha körkort eller vara ute i trafiken öht.
2019-02-22, 21:26
Medlem
Citat:
Förstår du inte avsikten med en VB inför en cpl ska du inte ha körkort eller vara ute i trafiken öht.
Den typen av argumentation har ni gemensamt med fler här, är ett tydligt tecken på att de egentliga argumenten tryter. Dessutom förefaller ni vare sig kommentera eller ta till er de skäl vilka har av flera här angivits. Vi har uppenbart nu kommit till ett läge då mer ej finns att säga.
Ber er dock att uppmärksamma det syfte vänsterblinkande har, nämligen avisera planerad vänstersväng. Då någon sådan ej kommer att ske fyller heller inte vänsterblinkande någon mening. Det som är föreskrivet är som bekant högerblink när cpl skall lämnas, det är tillräckligt. De vilka avser att fortsätta runt rondellen förväntas blinka först när de avser att lämna cpl, då höger blinkers naturligtvis.
Ser heller inget väsentligt i den omröstning som genomförts, att många gör på ett visst sätt innebär inte att det är det som skall tillämpas.
Det stora problemet är att så många underlåter att blinka höger i samband med att cpl skall lämnas, övriga blinkningar kan vi egentligen lämna därhän. Vi har förstås även en grupp som blinkar höger, men passerar flera utfarter, de tillhöra de färre, men förekommer med viss regelbundenhet.
2019-02-22, 21:32
Bannlyst
Citat:
Det är en mycket bra vana att använda vänsterblink i en cpl även om inte lagen kräver det.
Man informerar medtrafikanter sin avsikt.

Än är det ingen av "motståndarna" till VB som förklarat varför det är fel att visa sin avsikt för medtrafikanter???

*väntar*****
För att cpl är en enkelriktad väg och man kan inte svänga in i den åt fel håll, det blir helt enkelt lite konstigt och konstigt är inte bra i trafiken.
2019-02-22, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mmmm.harskarteknik
För att cpl är en enkelriktad väg och man kan inte svänga in i den åt fel håll, det blir helt enkelt lite konstigt och konstigt är inte bra i trafiken.

Citat:

samma svar som tidigare.
2019-02-22, 21:49
Medlem
Citat:
Den typen av argumentation har ni gemensamt med fler här, är ett tydligt tecken på att de egentliga argumenten tryter. Dessutom förefaller ni vare sig kommentera eller ta till er de skäl vilka har av flera här angivits. Vi har uppenbart nu kommit till ett läge då mer ej finns att säga.
Ber er dock att uppmärksamma det syfte vänsterblinkande har, nämligen avisera planerad vänstersväng. Då någon sådan ej kommer att ske fyller heller inte vänsterblinkande någon mening. Det som är föreskrivet är som bekant högerblink när cpl skall lämnas, det är tillräckligt. De vilka avser att fortsätta runt rondellen förväntas blinka först när de avser att lämna cpl, då höger blinkers naturligtvis.
Ser heller inget väsentligt i den omröstning som genomförts, att många gör på ett visst sätt innebär inte att det är det som skall tillämpas.
Det stora problemet är att så många underlåter att blinka höger i samband med att cpl skall lämnas, övriga blinkningar kan vi egentligen lämna därhän. Vi har förstås även en grupp som blinkar höger, men passerar flera utfarter, de tillhöra de färre, men förekommer med viss regelbundenhet.

Det är klart att argumenten tryter.............vi har ju redan förklarat fördelarna, vill du att vi ska upprepa dom igen och igen och igen?
På samma sätt "tryter" även "era" argument......DUUUUUH!

En omröstning med ca 6000(?) svar räknas naturligtvis bort.
Om den inte visar det resultat man vill att den ska visa....................

Sen var vi där med högerblink vid utfart, det är ingen som motsäger det, varför tas detta upp i denna tråd som skulle handla om vänsterblink vid infart till en cpl??????
Jag och några till har påpekat detta ett antal ggr nu men ändå så återkommer det hela tiden............som ett argument för att inte använda VB.?!?!?
2019-02-22, 21:55
Medlem
Citat:
Varföre skulle inte det anses hjälpa när många har sagt och beskrivit det?
Att vissa inte har förmågan att uttnyttja information som ges kan inte vara ett tecken på att det är fel.
Då är det en brist hos dessa.
Anbefaller omläsning av inlägg numris 6577 - 6579 exempelvis.
2019-02-22, 22:09
Medlem
Citat:
Anbefaller omläsning av inlägg numris 6577 - 6579 exempelvis.
Har läst det. Svarat på en del av det.

men jag tar det en gång till:

Om någon närmar sig en cpl (liten eller mellanstor) och blinkar vänster, hur kan man tolka det som att man ska svänga upp på rondellen?

Förstår inte folk vad denne bilist har för avsikt?

Men ok.
Jag och många med mig får väl se oss som unika, på gränsen till geniala, som kan tolka det och använda det för vår planering av vår körning. Det får du tolka hur du vill men faktum kvarstår, vi har nytta av och använder oss av denna information.
Tycker det är lite synd att inte andra kan utnyttja samma information.
2019-02-22, 22:13
Medlem
Citat:
Har läst det. Svarat på en del av det.

men jag tar det en gång till:

Om någon närmar sig en cpl (liten eller mellanstor) och blinkar vänster, hur kan man tolka det som att man ska svänga upp på rondellen?

Förstår inte folk vad denne bilist har för avsikt?

Men ok.
Jag och många med mig får väl se oss som unika, på gränsen till geniala, som kan tolka det och använda det för vår planering av vår körning. Det får du tolka hur du vill men faktum kvarstår, vi har nytta av och använder oss av denna information.
Tycker det är lite synd att inte andra kan utnyttja samma information.
Vad ser ni för skillnad om ni observerar en bil vars vänsterblinkers är aktiverade jämfört med en som inte har blinkers påslagna alls?
2019-02-22, 22:17
Medlem
Citat:
Vad ser ni för skillnad om ni observerar en bil vars vänsterblinkers är aktiverade jämfört med en som inte har blinkers påslagna alls?
Bra försök!

Det har beskrivits många ggr i tråden.
Jag orkar inte hålla på att upprepa det varje gång det kommer in en ny debattör i tråden.

Du tillhör INTE "en ny debattör" så du borde ha läst dessa argument till leda redan.
2019-02-22, 22:20
Medlem
Citat:
Tyvärr blev jag avbruten i mitt svar av andra saker och fick inte redigera mitt svar så jag får citera början av mitt inlägg och fortsätta därifrån.

att särskriva är ju populärt om än inte snyggt.
Det är en degenerering av det svenska språket på samma sätt som det är en degenerering av "trafikmoral" att påstå att VB inför en cpl är fel.

Jag kommer nog aldrig att förstå hur man kan tycka att det är felaktigt att vara hjälpsam i trafiken.

Både annan stans och annanstans är accepterade former, alltså ingen särskrivning som "sär skrivning" skulle vara som är ett ord.

Men att jag ska behöva sitta och undervisa en fredagskväll, det gör jag så mycket ändå.
https://www.ordkollen.se/ihop-eller-...r-annan-stans/

Sedan har jag aldrig sagt att ni inte ska blinka vänster när ni kör in i en rondell, bilister får blinka hur mycket vänster de vill så länge det inte är när de kör ur rondellen som flertalet i tråden sagt att de gör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in