Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-02-22, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jadu.... har man som du inte ork att kolla upp fakta så blir det som nu, att hela ditt inlägg är i princip felaktigt, för du försöker banka in i andra att det alltid är fel att blinka på andra sätt än Höger ut ur rondell.

Man kan ju verkligen undra om du över huvud taget har tagit körkort? För då borde du ha lärt dig att det finna massor med exempel på saker man ska eller bör göra i trafiken trots att det innebär direkt påkrävt eller förbjudet i trafiklagarna.

Varför tror du trafikskolor fortfarande lär ut VB i rondeller? Tror du det är för att de inte kan reglerna?
Fakta är att den myndighet som styr körskolornas utbildningsplan etc, Trafikverket, fortfarande uppmanar körskolorna att lära ut VB i rondeller, därför att det ger ökad tydlighet och inte är olagligt utan fullt lagligt att göra.

Fan så trött man blir på alla dessa nötter som som likt dig tror de vet minsann, men ändå inte ens lyckats kolla upp korrekta fakta utan sitter och svamlar...

Det är inte olagligt att vara övertydlig men fortfarande står det i våra trafiklagar/regler att man endast blinkar ut ur en rondell.

Så här säger lagen:
"När du ska köra in i en cirkulationsplats
ska du lämna företräde för de bilar
som åker i cirkulationsplatsen.
Du ska låta dem köra och vänta på din tur.

När du kör inne i cirkulationsplatsen
ska du ge tecken med bilens blinkers
när du vill köra ut ur den."
https://www.transportstyrelsen.se/sv...s-med-rondell/

Vad är det som är problem med denna lag?

All annan blinkande genom en rondell är bara förvirrande!
Om rondellen har flera filer blinkar man också när man byter fil.

Alltså:
Blinka bara när du skall ur rondellen!
Senast redigerad av kosto 2019-02-22 kl. 12:20.
2019-02-22, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av autofire
Du ser ingen skillnad mellan en rondell (eller cirkulationsplats som vägbanan runt rondellen heter) och en rak väg? Du förstår inte att VB (korrekt utfört givetvis) handlar om att underlätta trafikflödet?

Så här säger lagen:

Det underlättar inte att blinka vänster och man skall inte blinka vänster när man kör runt i en rondell, det leder upp i mittdelen i rondellen och där skall man inte köra.

Följ de regler som finns, dvs blinka bara när du skall ut ur rondellen!
2019-02-22, 12:35
Bannlyst
Orsaken till att det försvårar när man blinkar till vänster runt en rondell beror på att alla inte gör på samma sätt. En del blinkar vänster tills de skall svänga ut då slutar de att blinka vilket är ett lagbrott men framför allt vet man inte vad bilisten skall ta vägen.
Sedan har vi de som blinkar vänster även när de svänger höger ut ur rondellen vilket också är ett lagbrott.
Vi har också de som blinkar först vänster runt rondellen och sedan höger när de skall ut ur rondellen.
Till dessa har vi också de som blinkar åt alla möjliga håll man kan oavsett hur de svänger i rondellen.
Vi har också de som blinkar åt det håll de skall innan de kör in i rondellen sedan blinka de inget mer vilket är ett lagbrott.
Vi har de som inte blinkar när de kör in i rondellen bara för att de skall rakt fram vilket är ett lagbrott.
Vi har också de som aldrig blinkar vart de än skall vilket är ett lagbrott.

Om alla blinkade som man skall, alltså bara när man kör ur rondellen så skulle allt flyta bättre.

Så här säger lagen:
"När du kör inne i cirkulationsplatsen

Som en kul grej kan jag berätta om en händelse jag sett från min trädgård:
Polisen stod vid en rondell och kontrollerade hur bilar blinkade. Jag uppskattar de till 70% som blev invinkade till polisens kontroll. Jag kunde se att det snackades mycket och att en hel del böter skrevs ut. När polisen var klar packade de ihop sina grejer och åkte därifrån genom rondellen, utan att blinka alls, hepp....
Senast redigerad av kosto 2019-02-22 kl. 12:37.
2019-02-22, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kosto
Det är inte olagligt att vara övertydlig men fortfarande står det i våra trafiklagar/regler att man endast blinkar ut ur en rondell.

Så här säger lagen:

Vad är det som är problem med denna lag?

All annan blinkande genom en rondell är bara förvirrande!
Om rondellen har flera filer blinkar man också när man byter fil.

Alltså:
Blinka bara när du skall ur rondellen!

Vad lagen kräver som minimum är inte detsamma som att man inte får göra mer för att vara tydligare. Varför har folk så otroligt svårt att fatta det?

Påståenden om att att VB i rondeller är förvirrande och kan betyda olika saker, och att man får gissa vad, är rätt knasigt argument, därför att det säger mer om den som tycker det är förvirrande än om VB i sig i rondeller. Dessutom finns det ju många andra situationer där man får avgöra vad som ska ske av flera olika möjliga alternativ, och som inte handlar om enbart VB
2019-02-22, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Det är bara att läsa vad personen jag citerade innan skrivit i denna tråd.
Jag kan inte hitta något inlägg som säger att man INTE ska HB vid utfart....så
bollen tillbaka till dig.
inläggsnummer eller citering tack.
2019-02-22, 16:32
Medlem
Citat:

Det underlättar inte att blinka vänster och man skall inte blinka vänster när man kör runt i en rondell, det leder upp i mittdelen i rondellen och där skall man inte köra.

[/b]

Tror du eller tolkar du det som att en person på väg in i en cpl som blinkar vänster avser att köra upp på rondellen
jaaaa...........då ska du inte ha körkort. Frågan är om du ska vistas ute med andra människor öht.
2019-02-22, 17:18
Medlem
Till moderator:

Är det inte dags att låsa den här tråden nu(eller egentligen för länge sen?).

Det framkommer inga nya funderingar utan samma gamla argument tas upp igen och igen och .......................

Det enda nya är väl att personer börjar "trakka" varandra och komma med mer eller mindre plumpa kommentarer om varandra.

Tråden är gammal och omröstningen visar ju klart på ett resultat.

LÅS TRÅDEN!
2019-02-22, 17:31
Medlem
Citat:
Orsaken till att det försvårar när man blinkar till vänster runt en rondell beror på att alla inte gör på samma sätt. En del blinkar vänster tills de skall svänga ut då slutar de att blinka vilket är ett lagbrott men framför allt vet man inte vad bilisten skall ta vägen.
Sedan har vi de som blinkar vänster även när de svänger höger ut ur rondellen vilket också är ett lagbrott.
Vi har också de som blinkar först vänster runt rondellen och sedan höger när de skall ut ur rondellen.
Till dessa har vi också de som blinkar åt alla möjliga håll man kan oavsett hur de svänger i rondellen.
Vi har också de som blinkar åt det håll de skall innan de kör in i rondellen sedan blinka de inget mer vilket är ett lagbrott.
Vi har de som inte blinkar när de kör in i rondellen bara för att de skall rakt fram vilket är ett lagbrott.
Vi har också de som aldrig blinkar vart de än skall vilket är ett lagbrott.

Om alla blinkade som man skall, alltså bara när man kör ur rondellen så skulle allt flyta bättre.

Så här säger lagen:
"När du kör inne i cirkulationsplatsen

Som en kul grej kan jag berätta om en händelse jag sett från min trädgård:
Polisen stod vid en rondell och kontrollerade hur bilar blinkade. Jag uppskattar de till 70% som blev invinkade till polisens kontroll. Jag kunde se att det snackades mycket och att en hel del böter skrevs ut. När polisen var klar packade de ihop sina grejer och åkte därifrån genom rondellen, utan att blinka alls, hepp....

Funkar inte i små rondeller för där tar det två sekunder mellan den ena eller andra utfarten. Att högerblinka i en liten rondell blir förvirrande och kan orsaka olyckor eftersom blinkningen måste påbörjas i god tid för att göra nytta. Då kan de i den ena utfarten tro att du inte ska korsa deras väg när du de facto gör det.

Ska man högerblinka i en liten rondell så tar det en sekund mellan blinkningen och att man svänger eftersom man inte kan påbörja blinkningen förrän man passerat föregående utväg.

Rondeller kan se väldigt olika ut. Vara olika stora. Ett eller flera körfält. Rondellen ska ju knyta samman en mängd olika punkter som kan sitta lite varstans.

Men trafikverket kan givetvis inte dela in rondeller i olika kategorier och lära ut olika regler beroende på vilken typ av rondell det är.
2019-02-22, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jag kan inte hitta något inlägg som säger att man INTE ska HB vid utfart....så
bollen tillbaka till dig.
inläggsnummer eller citering tack.

Jag har ingen skyldighet att hjälpa dig finna vad du inte finner. Gå någon annan stans.
2019-02-22, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Till moderator:

Är det inte dags att låsa den här tråden nu(eller egentligen för länge sen?).

Det framkommer inga nya funderingar utan samma gamla argument tas upp igen och igen och .......................

Det enda nya är väl att personer börjar "trakka" varandra och komma med mer eller mindre plumpa kommentarer om varandra.

Tråden är gammal och omröstningen visar ju klart på ett resultat.

LÅS TRÅDEN!

De borde kanske stänga av dig, har du inte skapat tråden kan du inte komma och begära stängning bara för att du vill det.
2019-02-22, 18:09
Medlem
De flesta verkar vara ganska inställda på att bilisten i rondellen ska visa för andra bilister som ska in i rondellen när denne ska ut. Man glömmer lätt av att en högerblinkning ut ur en rondell kan vara till hjälp för bilen bakom ifall riktningen ur rondellen skulle kräva en inbromsning eller stopp.
2019-02-22, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Jag har ingen skyldighet att hjälpa dig finna vad du inte finner. Gå någon annan stans.
OK.
Så då var det bara en dum fråga om jag inte blinkade höger när jag ska ut ur en cpl.
Borde ha förstått det.

"stans" är bla ett golfuttryck, vad har det med tråden att göra?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in