Orsaken till att det försvårar när man blinkar till vänster runt en rondell beror på att alla inte gör på samma sätt. En del blinkar vänster tills de skall svänga ut då slutar de att blinka vilket är ett lagbrott men framför allt vet man inte vad bilisten skall ta vägen.
Sedan har vi de som blinkar vänster även när de svänger höger ut ur rondellen vilket också är ett lagbrott.
Vi har också de som blinkar först vänster runt rondellen och sedan höger när de skall ut ur rondellen.
Till dessa har vi också de som blinkar åt alla möjliga håll man kan oavsett hur de svänger i rondellen.
Vi har också de som blinkar åt det håll de skall innan de kör in i rondellen sedan blinka de inget mer vilket är ett lagbrott.
Vi har de som inte blinkar när de kör in i rondellen bara för att de skall rakt fram vilket är ett lagbrott.
Vi har också de som aldrig blinkar vart de än skall vilket är ett lagbrott.
Om alla blinkade som man skall, alltså bara
när man kör ur rondellen så skulle allt flyta bättre.
Så här säger lagen:
"När du kör inne i cirkulationsplatsen
ska du ge tecken med bilens blinkers
när du vill köra ut ur den."
https://www.transportstyrelsen.se/sv...s-med-rondell/
Som en kul grej kan jag berätta om en händelse jag sett från min trädgård:
Polisen stod vid en rondell och kontrollerade hur bilar blinkade. Jag uppskattar de till 70% som blev invinkade till polisens kontroll. Jag kunde se att det snackades mycket och att en hel del böter skrevs ut. När polisen var klar packade de ihop sina grejer och åkte därifrån genom rondellen,
utan att blinka alls, hepp....