Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-06-07, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
Som sagt de finns redan i tråden. Källorna lämnas en gång och det är du som får leta. Jag e ingen springpojke åt dig.

du har fel, gör dig själv en tjänst och lämna denna tråd nu
2014-06-07, 00:44
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Ja precis, vart du ska. Du säger ju själv att man ska köra motsols genom en cirkulationsplats, vilket i så fall blir att du svänger vänster. Rondellen ska alltså vara på din vänstersida, då blinkar du i cirkulationens riktning, dvs. du ska fortsätta i cirkulationen, visst är det smart!

Ja, höger och vänster det är riktigt komplicerade grejer det ...

JA!!! Där kom det äntligen fram! ....Du anser att man ska blinka vänster för att man svänger åt vänster, det var ju det jag visste hela tiden.

I rest my case!
2014-06-07, 00:45
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Som sagt de finns redan i tråden. Källorna lämnas en gång och det är du som får leta. Jag e ingen springpojke åt dig.
Låter som du har brist på stöd för dina argument, börjar det kännas ensamt och hopplöst nu? Jag har bevakat denna tråden sedan jag startade mitt konto på FB (sep 2013) och under den tiden har jag inte sett speciellt mycket från dig, dags att lägga upp dina källor igen kanske? Jag hade gärna sökt om sökmotorn inte var överbelastad, inte för att jag tror jag hade hittat några källor i dina inlägg men de hade varit minst sagt roande att läsa.

Du har inte gett mig en enda källa och var jag än läser så finns det inte något som stödjer dina teorier. Din trovärdighet är verkligen 0, iväg och hämta källor nu annars kan du aldrig bevisa mig fel. Jag har minst 10 trovärdiga källor, vem vinner tror du? Hen brotuck eller herr Farbrorkrut?
Senast redigerad av FarbrorKrut 2014-06-07 kl. 00:50.
2014-06-07, 00:49
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
JA!!! Där kom det äntligen fram! ....Du anser att man ska blinka vänster för att man svänger åt vänster, det var ju det jag visste hela tiden.

I rest my case!
Bra, du har nästan förstått det nu! Du blinkar vänster för att visa att du ska fortsätta i cirkulationen. Gå tillbaka några inlägg så får du se exakt samma mening
2014-06-07, 00:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Bra, du har nästan förstått det nu! Du blinkar vänster för att visa att du ska fortsätta i cirkulationen. Gå tillbaka några inlägg så får du se exakt samma mening

förstår du inte h*n försöker bortförklara allt efter att ha gjort bort sig?
2014-06-07, 01:02
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renardi
förstår du inte h*n försöker bortförklara allt efter att ha gjort bort sig?
Könsneutrala feministen brotuck har dragit det så långt nu och hittar inga källor för sina påståenden, det är nästan lite synd om hen. Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte hen kommer förstå vad blinkers har för betydelse i trafiken men vi får väl se vad som skrapas fram, om något ... Jag väntar, som sagt tidigare, på trovärdiga källor men jag lär nog få vänta i evigheter. Svårt att hitta trovärdighet i sånt som inte stämmer
2014-06-07, 01:17
Medlem
brotucks avatar
Varsågoda pojkar

Här är transportstyrelsens folder att hämta hem. För vilken gång i ordningen i tråden vet jag inte men troligen är det tvåsiffrigt.

https://www.transportstyrelsen.se/Pu...ulationsplats/

Eller den lättlästa versionen ;-)

https://www.transportstyrelsen.se/La...s-med-rondell/

Natti natti
Senast redigerad av brotuck 2014-06-07 kl. 01:24.
2014-06-07, 01:31
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Varsågoda pojkar

Här är transportstyrelsens folder att hämta hem. För vilken gång i ordningen i tråden vet jag inte men troligen är det tvåsiffrigt.

https://www.transportstyrelsen.se/Pu...ulationsplats/

Natti natti
Tackar tackar, precis inom mina förväntningar! Faktum är att jag själv refererat till samma dokument tidigare och där finns absolut inget som säger att du inte ska blinka vänster i cirkulationsplatser. Jag har även sökt upp kommentarer från trafikverket angående t.ex. "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning.", som du fått se i tidigare inlägg. Jag skickar dem igen ...

Citat:
I Transportstyrelsen guide om körning i cirkulationsplats står det: Det finns inget krav på att ge tecken vid infart.” Motivering att det endast finns ett val av körriktning.

Gemene man uppfattar ”inget krav” som att det de aldrig behöver ge ett tecken till vänster alltså även i de små och medelstora cirkulationsplatser som du har angett i ditt svar.

Du gav svaret att det inte fanns något stöd i de generella reglerna i paragraf 65 att avstå från att ge tecken till vänster: ” Absolut inte, om det finns behov av att visa sin avsikt vilket är fallet vid vänstersväng i normala cirkulationsplatser.

Din förklaring varför foldern ”Att köra i cirkulationsplats.” inte visar att tecken ska ges citat: ”Den visar en mycket stor cirkulationsplats och därför har vänstertecknet vid vänstersväng inte tagits med. Var ”gränsen” går mellan den ”stora” och den ”lilla” cirkulationsplatsen behöver vi knappast spekulera i om vi tillämpar TrF 3:65 på rätt sätt.”

Nu är förvirringen total.
Kravet på ett vänstertecken i normala cirkulationsplatser var en överraskning. Någonting som allmänheten borde få kännedom om, eller?
Vad som är liten och normal cirkulationsplats för en är inte samma som för någon annan, eller?
Kan vi då begära att allmänheten ska avgöra om cirkulationsplatsen är av den storleken som kräver ett tecken till vänster?

Själv kan jag inte se något skäl till att kravet på tecken i större cirkulationsplatser ska undantas vid vänstersväng av ovan angivna skäl. Dessutom skapar ett undantag bara en fortsatt osäkerhet och förvirring vilket knappast förbättrar situationen, eller?

Vad är då anledningen till varför Transportstyrelsen inte har ändrat texten i guiden?
I stället för ”inget krav på tecken” – bör ersättas med ordet ”ska” vid körning i medelstora cirkulationsplatser - det finns ju utrymme i guiden för mer förklarande text.
Från Svensk Trafiksäkerhet, http://www.trafiksakerhet.se/dokumen...2011-07-17.pdf

Så, hen brotuck .. Varför ska vi inte blinka vänster i cirkulationsplatser?
Senast redigerad av FarbrorKrut 2014-06-07 kl. 01:33.
2014-06-07, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Du har helt enkelt inte förmågan att använda dig av och tolka andra människors signaler. Vi som kan det har nytta av dom vänliga själarna som är goda nog att visa sin avsikt för sina medtrafikanter.

Det kanske har med rutinen och inställning att göra?

Våga blinka vänster! Du underlättar för (vissa) andra!
Jag lärde mig på körskolan att blinka vänster när man ska köra vänster i rondellen. Och sedan höger blinka när man ska ut ur den. Men efter att jag läste denna tråden faktiskt började jag blinka höger bara när man slall ut ur rondellen. Inte vara för tråden, var tack vare transportstyrelsen. Och all logik säger att man ska blinka höger endast. Börja du med att göra rätt för dig
2014-06-07, 01:46
Medlem
brotucks avatar
Vad är det du vill ha sagt?

Jag gav dig det beslutande organets anvisningar om hur du ska köra i en rondell - inte foldern om hur du INTE ska köra. Det finns jättemånga beteenden som är fel i rondellkörning men som inte är tryckta i foldern. Backa sig igenom rondellen, köra med varningsblinkersen på, gena över gräsmattan osv osv.

Jag vet också om att det finns diskussioner om denna sak, men så länge inget nytt kommit så är detta det korrekta sättet att köra. Och det är det helt klart bästa och mest logiska sättet.
2014-06-07, 09:55
Medlem
boppaloozs avatar
Det är lite intressant ur det här med hur man ska bete sig i en cirkulationsplats kan skapa en sådan debatt. Jag håller med om, med stöd av den populärt refererade skriften från trafikverket, att det är onödigt att blinka vänster, men jag stör mig inte så mycket på det, för blinkas det vänster på rätt sätt så finns det ingen större risk för missförstånd, eftersom det är ytterst osannolikt att föraren har för avsikt att köra upp på gräsplätten i mitten. Det som däremot är farligt med med vänsterblinken är de förare som glömmer att stänga av vänsterblinken och byta till högerblink när de ska ur cirkulationsplatsen.
Sen är det väldigt stor skillnad på vad som är lämpligt beroende på hur cirkulationsplatsen ser ut, en cirkulationsplats kan vara allt från en flerfilig cirkelrund väg med flera hundra meters diameter ovanpå en motorväg till en gatkorsning i ett villakvarter där vägverket har asfalterat dit en fartbula mitt i korsningen. I det senare falle skiter jag i att det teoretiskt kanske är en cirkulationsplats och vänsterblinkar, och kör ibland även över bulan.
2014-06-07, 10:03
Medlem
brotucks avatar
jo en bula i ett villkvarter är bara löjligt, men för att den ska betraktas som en rondell ska cirkulationsplatsskyltar och väjningspliktsskyltar finnas med. Annars skulle jag lätt köra över den eller t.o.m på fel sida om den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in