Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-09-10, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Du kanske inte kört där på ett tag, men filerna är spiraler som leder ut ur rondellen, för att köra runt hela rondellen måste du byta fil åt vänster och således måste du blinka.

Citat:
Ursprungligen postat av deman
såg en artikel från 2016 att den skulle göras om, men google maps visade den gamla så vet inte hur den ser ut idag.

Google maps visar just det Brejjan säger, att den är ”spiralformad” och att du då alltså måste VB och byta fil flera gånger om du ämnar köra hela varvet runt i ytterfil.
2019-09-10, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Inget blink och vänsterblink betyder samma sak.

Fast vet man alltid det...?
Om man inte kan se om den bilen HB eller inte?
Om den HB fast man inte kan se det, så betyder det för betraktaren i det läget inte samma sak som VB. Därför skulle en VB i det läget kunna tillföra mer användbar info då det skulle göra det lättare att skilja bilar som HB men man inte kan se det, från bilar som verkligen inte HB men som ska fortsätta i CP.

En aktivt given signal är bättre än en ickesignal som man kan ha svårt att veta om vederbörande inte blinkar, eller har glömt att blinka.

Dessutom handlar signaler i CP inte enbart om bilar man har kommande mot sig, utan en erfaren förare kan ha nytta av att se signaler från bilar bakom sig, bredvid sig, framför sig, på väg mot sig eller bort från sig.

Ett exempel.
Om jag kör ett skrymmande trögt fordon, ett tradare t ex. Så kan det vara bra att veta vad bilarna bakom mig ska göra. Kommer de att följa mig ut ur CP då kanske de ställer till det för mig vid nästa CP eller korsning etc för de kanske försöker hinna om och det är trångt om plats och tid. Ok, de VB där bakom mig, de ska alltså inte ut på samma ställer som jag så jag blir ensam efter CP med min tradare, skönt...

Samma sak om det är tjockt med bilar före mig in mot CP. Tänk om de ska åt samma håll som jag, det kan krångla till det för mig i trafiksituationer efter CP. Men, tre HB och två VB, då blir jag ju ensam ut från CP för det är fritt en bra bit bakom mig.
2019-09-10, 03:08
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Och jag förklarade för Merhos att hans förklaringar inte gick ihop.

Att du tvingas till helt stopp beror enbart på att folk glömt blinka höger när dom lämnar där du står.

Denna tråd handlar dock om vänsterblinkning.
Och ett uteblivet vänsterblink när en person ska vänster i cpl får dig inte att stanna i onödan. Det är ju då du måste stanna, för han ska ju vidare runt.
Ja,om det är uteblivet högerblink,eller att högerblinkers är på fel sida bilen,så det inte syns...
Vi som kör tunga fordon gör det inte för att jävlas...
Vi (jag tror och hoppas de flesta i alla fall) vill göra trafiken,så smidig som möjligt...
Vill inte andra trafikanter också göra det så smidigt som möjligt,för alla, så skiter det sig till slut och INGEN bryr sig och det blir som i till exempel Ryssland! Kolla lite Youtube där i från,så får du en föraning..
🙂
2019-09-10, 06:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Google maps visar just det Brejjan säger, att den är ”spiralformad” och att du då alltså måste VB och byta fil flera gånger om du ämnar köra hela varvet runt i ytterfil.
google maps visar det jag skrev. sen att de skurit av ytterfilerna med streck vid avfarterna gör inte att inkörarnas väjningsplikt upphör. skyltar går före vägmarkeringar.

och det är ju inte vb vid filbyte den här tråden handlar om som du vet, utan att ni blinkar vänster för att er vänsteravfart förhoppningsvis ligger nånstans där borta. men vem vet! efter några varv så kanske den dyker upp?
Senast redigerad av deman 2019-09-10 kl. 06:40.
2019-09-10, 06:20
Bannlyst
att långtradarchaffisar är feta, tröga och lata bekräftar verkligen den här tråden. att de inte ens orkar bromsa in och stanna innan en cpl visar verkligen varför de orsakar de flesta dödolyckorna i trafiken.

Borde va både stopplikt och tvärgående vägbula vid infarterna och får man inte plats med hela ekipaget i sin fil med alla hjulen - ja då är man helt enkelt inte önskvärd där och man bör ta en annan väg nästa gång eller byta jobb.

Sällan har man sett så många långtradarchaffisar i en och samma tråd som inte handlar om snus, sunkigt käk eller barnporr
2019-09-10, 08:50
Medlem
Citat:
att långtradarchaffisar är feta, tröga och lata bekräftar verkligen den här tråden. att de inte ens orkar bromsa in och stanna innan en cpl visar verkligen varför de orsakar de flesta dödolyckorna i trafiken.

Borde va både stopplikt och tvärgående vägbula vid infarterna och får man inte plats med hela ekipaget i sin fil med alla hjulen - ja då är man helt enkelt inte önskvärd där och man bör ta en annan väg nästa gång eller byta jobb.

Sällan har man sett så många långtradarchaffisar i en och samma tråd som inte handlar om snus, sunkigt käk eller barnporr
Det finns ett uttryckligt undantag för stora/långa fordon när det gäller att hålla sig i en fil, de har rätt att utnyttja den yta som erfordras, så att uppmana dessa att ta andra vägar (som sällan finns) är inte så givande.
2019-09-10, 10:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det finns ett uttryckligt undantag för stora/långa fordon när det gäller att hålla sig i en fil, de har rätt att utnyttja den yta som erfordras, så att uppmana dessa att ta andra vägar (som sällan finns) är inte så givande.
rätt och rätt vet jag inte, men de flesta låter dem göra det för att va schyssta (så även jag :-D), men skulle en olycka ske och de mosar nån i innerfilen så tror jag inte de kommer undan rättvisan.
2019-09-10, 11:01
Medlem
Citat:
rätt och rätt vet jag inte, men de flesta låter dem göra det för att va schyssta (så även jag :-D), men skulle en olycka ske och de mosar nån i innerfilen så tror jag inte de kommer undan rättvisan.
Det finns i lagtexten att stora fordon kan behöva ta mer än en fil i anspråk.
2019-09-10, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fast vet man alltid det...?
Om man inte kan se om den bilen HB eller inte?
Om den HB fast man inte kan se det, så betyder det för betraktaren i det läget inte samma sak som VB. Därför skulle en VB i det läget kunna tillföra mer användbar info då det skulle göra det lättare att skilja bilar som HB men man inte kan se det, från bilar som verkligen inte HB men som ska fortsätta i CP.

En aktivt given signal är bättre än en ickesignal som man kan ha svårt att veta om vederbörande inte blinkar, eller har glömt att blinka.

Dessutom handlar signaler i CP inte enbart om bilar man har kommande mot sig, utan en erfaren förare kan ha nytta av att se signaler från bilar bakom sig, bredvid sig, framför sig, på väg mot sig eller bort från sig.

Ett exempel.
Om jag kör ett skrymmande trögt fordon, ett tradare t ex. Så kan det vara bra att veta vad bilarna bakom mig ska göra. Kommer de att följa mig ut ur CP då kanske de ställer till det för mig vid nästa CP eller korsning etc för de kanske försöker hinna om och det är trångt om plats och tid. Ok, de VB där bakom mig, de ska alltså inte ut på samma ställer som jag så jag blir ensam efter CP med min tradare, skönt...

Samma sak om det är tjockt med bilar före mig in mot CP. Tänk om de ska åt samma håll som jag, det kan krångla till det för mig i trafiksituationer efter CP. Men, tre HB och två VB, då blir jag ju ensam ut från CP för det är fritt en bra bit bakom mig.

För att få det där att fungera måste en regeländring till först.
Dvs att man måste v-blinka för att få åka vidare runt. Annars har man väjningsplikt.
2019-09-10, 15:02
Bannlyst
Citat:
Det finns i lagtexten att stora fordon kan behöva ta mer än en fil i anspråk.
jo visst, men de har ju väjningsplikt mot de som redan är i innern. De kan ju inte köra hursomhelst bara för att de är stora.
2019-09-10, 15:03
Medlem
Citat:
jo visst, men de har ju väjningsplikt mot de som redan är i innern. De kan ju inte köra hursomhelst bara för att de är stora.
Nej, men de har rätt att använda flera filer samtidigt om så erfordras.
2019-09-10, 15:10
Bannlyst
Citat:
Nej, men de har rätt att använda flera filer samtidigt om så erfordras.
jo tack jag känner till det, men även de har skyldigheter gentemot de som redan befinner sig där inne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in