Citat:
Ursprungligen postat av
GrodanStropp
Inget blink och vänsterblink betyder samma sak.
Fast vet man alltid det...?
Om man inte kan se om den bilen HB eller inte?
Om den HB fast man inte kan se det, så betyder det för betraktaren i det läget inte samma sak som VB. Därför skulle en VB i det läget kunna tillföra mer användbar info då det skulle göra det lättare att skilja bilar som HB men man inte kan se det, från bilar som verkligen inte HB men som ska fortsätta i CP.
En aktivt given signal är bättre än en ickesignal som man kan ha svårt att veta om vederbörande inte blinkar, eller har glömt att blinka.
Dessutom handlar signaler i CP inte enbart om bilar man har kommande mot sig, utan en erfaren förare kan ha nytta av att se signaler från bilar bakom sig, bredvid sig, framför sig, på väg mot sig eller bort från sig.
Ett exempel.
Om jag kör ett skrymmande trögt fordon, ett tradare t ex. Så kan det vara bra att veta vad bilarna bakom mig ska göra. Kommer de att följa mig ut ur CP då kanske de ställer till det för mig vid nästa CP eller korsning etc för de kanske försöker hinna om och det är trångt om plats och tid. Ok, de VB där bakom mig, de ska alltså inte ut på samma ställer som jag så jag blir ensam efter CP med min tradare, skönt...
Samma sak om det är tjockt med bilar före mig in mot CP. Tänk om de ska åt samma håll som jag, det kan krångla till det för mig i trafiksituationer efter CP. Men, tre HB och två VB, då blir jag ju ensam ut från CP för det är fritt en bra bit bakom mig.