Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2016-04-17, 13:49
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stupad
Öh, JO! Vänta lite nu..

Scenario, det är bara du och jag på vägen. Rondellen är två filer. Jag kommer från det ena hållet och du från det andra. Jag skall köra rakt fram och du skall svänga vänster. Du har kommit halvvägs in in rondellen när jag är 5-10 meter ifrån min infart. Jag ser att du blinkar vänster.

Nu finns det två alternativ.

1. Min nuvarande fart utan agerande gör att jag precis hinner fram och stanna för att du ska kunna åka förbi och sedan kan jag köra.

2. Jag planerar och anpassar min körning så att jag inte behöver fram och stanna, utan istället håller rull hela tiden och kan åka in i rondellen efter dig och utan att behöva stanna.

Din VB (vänsterblinkers?) gör så att jag inte behöver stanna - eller har jag missförstått dig?

Ja det har du.
Om jag inte blinkar vänster så ska du planera som om jag blinkade vänster eftersom dom betyder samma sak, tills det att du ser att jag blinkar höger.

Om jag sen ångrar mig och åker rakt fram istället och du nu inser att du bromsat in i onödan, så är det mitt uteblivna eller sena HB som fått dig att bromsa in/stanna i onödan. Inte mitt uteblivna VB.

Och för sakens skull: Jag blinkar vänster när jag ämnar fortsätta i c-platsen. Jag förklarade bara ditt scenario.
2016-04-17, 13:50
Medlem
stupads avatar
Glöm detta inlägg!
2016-04-17, 14:07
Medlem
stupads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Ja det har du.
Ok, jag har tydligen missuppfattat alltså. Då ska vi se!

Citat:
Om jag inte blinkar vänster så ska du planera som om jag blinkade vänster
Ok, så jag skall alltså utgå ifrån att du skall till vänster. Jo visst, det kan jag väl göra. Inga problem! Men man skulle ju också kunna tycka att du, om du nu vet om att du faktiskt ska till vänster, kunde vara lite schysst, trevlig och eventuellt blinka vänster därför att du är en människa som värdesätter samspel och tydlighet till dina övriga medtrafikanter, inte sant? Jag diskuterar alltså inte huruvida du så att säga måste blinka (har en skyldighet). Och visst, enligt lag så behöver du inte heller blinka, nej visst, jag är även fullt införstådd med det. Är du införstådd med att jag eventuellt skulle kunna tycka att ditt blink vore informativt för mig (som står och väntar på att få köra in i rondellen)?

Grunden här är inte själva blinkandet hit eller hit. Grundbulten är mänskligt beteende och hänsyn till sina medmänniskor oavsett om det handlar om i trafiken eller inte. Mentaliteten "skiter väl jag i för det bryr ju inte jag mig om" är en mycket dålig egenskap och attityd oavsett i trafik eller någon annanstans. "Va fan ska jag blinka för?" Just det, varför blinkar vi i trafiken överhuvudtaget för?

Citat:
Och för sakens skull: Jag blinkar vänster när jag ämnar fortsätta i c-platsen.
Vad bra! Fortsätt med det.
2016-04-17, 16:19
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ja det har du.
Om jag inte blinkar vänster så ska du planera som om jag blinkade vänster eftersom dom betyder samma sak, tills det att du ser att jag blinkar höger.

Om jag sen ångrar mig och åker rakt fram istället och du nu inser att du bromsat in i onödan, så är det mitt uteblivna eller sena HB som fått dig att bromsa in/stanna i onödan. Inte mitt uteblivna VB.

Och för sakens skull: Jag blinkar vänster när jag ämnar fortsätta i c-platsen. Jag förklarade bara ditt scenario.
Med ett fordon som enbart hjulen väger mer än två personbilar,så behöver man mer utrymme,mer tid och även plats.

Säg nu att du SKA blinka vänster,inget blink,så kan jag avgöra redan innan du åkt in (om du blinkar dvs) på andra sidan att "nej,den ska rakt fram",då kan jag åka UTAN att störa dig/bryta mot väjningsplikten. Missar du att blinka,synd för dig,du kan få bromsa..
(Har jag inte stannat helt,så kan jag hinna iväg ibland även om den mötande är i rondellen)

I nuläget,ska jag stå kvar mer eller mindre tills INGEN är i rondellen (ifall jag stannat) om jag ska hålla benhårt på väjningsplikten.

Nej,jag har varken tid,eller lust att stå mellan 15 minuter och en timme varje gång jag ska genom en rondell,så du slipper stå bakom mig iaf...

Nu funkar det så att man SKA blinka höger,vilket väldigt få gör..

Det händer ibland att även jag missbedömmer en situation och åker in,när den som inte blinkar alls,skulle "vänster",iofs inte mitt bekymmer heller,jo visst bröt jag mot väjningsplikten,men det är ju en klen tröst om den andre "Håller på sin rätt" (vilket man INTE ska göra i trafiken) och hamnar under ett 36 ton's släp.. Detta är inte ett vanligt scenario för mig iofs..
2016-04-17, 18:29
Medlem
Citat:
Men en VB ger ingen annan info än att man ska vidare runt.

Du skriver att VB ger dig och andra info om vad andra runt oss i c-platsen ska göra eller inte göra och på så sätt inte riskerar stanna eller bromsa in i onödan. Det är fullständigt felaktigt och visar bara att du blandar ihop allt.

VB visar inget annat än att man inte tänker lämna och du måste bromsa in eller stanna.
Om du behövt bromsa in eller stanna i onödan så har valet av VB inte ens varit inblandat. Då snackar vi HB istället.

Ett VB kan inte hjälpa någon från att slippa bromsa eller sakta in. Det är ju exakt då man ska bromsa eller sakta in.

Du skriver att man kan slippa bromsa in kraftigt. Då har du planerat en oblinkad bil som att denne ska lämna. Vilket är felaktigt. Tills du ser högerblinket så ska du planera den som om att denne ska vidare runt.

Lämnar nu han rakt fram så hade som sagt inte en VB hjälpt eftersom han just skulle rakt fram och aldrig skulle ha VB.

Du kan inte skriva "använd VB så att man kan planera". Du ska planera på samma sätt som om inte VB används.
När du kan planera annorlunda är när du börjar se HB. Med dagens regler.

Suck....

Jag gav dig ett mycket tydligt förklarat exempel, ändå är du inte mentalt kapabel att förstå....

Om bilen ännu inte ens kommit in i rondellen, så kan den ju för helvete inte HB om den ska rakt fram, eller vidare runt, och i det läget betyder ingen blinkers alls just precis ingenting. Alltså vet man i det läget ingenting mer än att det kommer en bil in mot rondellen, men har ingen aning om vad den ska göra. Men om den slår på VB i det läget så får jag där och då, redan innan den kommit in i rondellen, att den ska vidare runt, och då kan jag lättare anpassa min egen vidare färd så vi inte kommer i onödig konflikt med varandra.

Jag har verkligen svårt att tro att du är så helvetes jubelkorkad att du inte klarar att förstå detta. Men är det så illa så är jag glad om jag slipper stöta på dig i trafiken.

Varför VB du själv i rondellerna när du ska vidare runt, om det enligt dig själv inte hjälper mot nåt eller kan vara till hjälp för någon annan?

Om nu andra tycker att VB i rondell hjälper dem och gör andras manövrar tydligare, varför ska du försöka banka in i skallen på dessa att de har fel? Om du inte är kapabel att ta till dig, förstå och utnyttja denna extra information en VB i dessa lägen ger är inte vårt fel.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2016-04-17 kl. 18:35.
2016-04-17, 22:14
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Suck....

Jag gav dig ett mycket tydligt förklarat exempel, ändå är du inte mentalt kapabel att förstå....

Om bilen ännu inte ens kommit in i rondellen, så kan den ju för helvete inte HB om den ska rakt fram, eller vidare runt, och i det läget betyder ingen blinkers alls just precis ingenting. Alltså vet man i det läget ingenting mer än att det kommer en bil in mot rondellen, men har ingen aning om vad den ska göra. Men om den slår på VB i det läget så får jag där och då, redan innan den kommit in i rondellen, att den ska vidare runt, och då kan jag lättare anpassa min egen vidare färd så vi inte kommer i onödig konflikt med varandra.

Jag har verkligen svårt att tro att du är så helvetes jubelkorkad att du inte klarar att förstå detta. Men är det så illa så är jag glad om jag slipper stöta på dig i trafiken.

Varför VB du själv i rondellerna när du ska vidare runt, om det enligt dig själv inte hjälper mot nåt eller kan vara till hjälp för någon annan?

Om nu andra tycker att VB i rondell hjälper dem och gör andras manövrar tydligare, varför ska du försöka banka in i skallen på dessa att de har fel? Om du inte är kapabel att ta till dig, förstå och utnyttja denna extra information en VB i dessa lägen ger är inte vårt fel.

Undrar vem som är jubelkorkad...
Har ju ett flertal gånger förklarat varför jag blinkar vänster. För att jag inte vill att någon som inte kan reglerna kör ut i c-platsen när jag kommer åkandes.

Och var har jag sagt att VB inte hjälper mot nått? Har ju precis ännu en gång förklarat vad VB hjälper till med.

Har oxå förklarat vad den inte hjälper till med. Något du med flera gång på gång säger att den gör.
Felet ni gör varenda gång är att ni hänvisar till att ni vill att man VB så att man bättre kan planera sin körning och slippa stanna eller bromsa in. En VB får fortfarande inte er att slippa bromsa in eller stanna. Det är ju exakt då ni ska bromsa in eller stanna.

Om ni ändå tycker att ni faktiskt kan bromsa in mjukare och vänta in en VB som passerar er, så testa gör samma sak när en icke VB kommer farandes.
För ni ska agera på samma sätt. Det är ingen skillnad mellan dessa.

Att ni inte ser HB därifrån ni står spelar ingen jävla roll. Ni måste agera likförbannat på samma sätt. För så är dagens fuckade regler. För så länge det inte är krav på VB så vet ni inte var en oblinkad ska ut och därför måste ni vänta in en HB innan ni kan agera.

OCH INNAN NI KAN AGERA ANNORLUNDA SÅ SKA NI AGERA SOM OM DEN SKA VIDARE RUNT!!!

Dvs åter jävla igen:
Vänsterblink = den ska vidare runt
inget blink = den ska vidare runt

Tills det att bilhelvetet lämnar oblinkandes eller högerblinkar så är agerandet detsamma som en VB. Skilj inte på dessa så blir det jävligt enkelt.
2016-04-17, 22:21
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Med ett fordon som enbart hjulen väger mer än två personbilar,så behöver man mer utrymme,mer tid och även plats.

Säg nu att du SKA blinka vänster,inget blink,så kan jag avgöra redan innan du åkt in (om du blinkar dvs) på andra sidan att "nej,den ska rakt fram",då kan jag åka UTAN att störa dig/bryta mot väjningsplikten. Missar du att blinka,synd för dig,du kan få bromsa..
(Har jag inte stannat helt,så kan jag hinna iväg ibland även om den mötande är i rondellen)

I nuläget,ska jag stå kvar mer eller mindre tills INGEN är i rondellen (ifall jag stannat) om jag ska hålla benhårt på väjningsplikten.

Nej,jag har varken tid,eller lust att stå mellan 15 minuter och en timme varje gång jag ska genom en rondell,så du slipper stå bakom mig iaf...

Nu funkar det så att man SKA blinka höger,vilket väldigt få gör..

Det händer ibland att även jag missbedömmer en situation och åker in,när den som inte blinkar alls,skulle "vänster",iofs inte mitt bekymmer heller,jo visst bröt jag mot väjningsplikten,men det är ju en klen tröst om den andre "Håller på sin rätt" (vilket man INTE ska göra i trafiken) och hamnar under ett 36 ton's släp.. Detta är inte ett vanligt scenario för mig iofs..

Jag vet det. Men jag förklarar bara hur dagens regler är skapta.

Och tills man lagstadgar VB så är det som så att man får antingen chansa och kasta sig in eller så får man vänta in ett HB.

Men vi landar fortfarande i följande: Ett VB får dig att stanna eller bromsa in.
2016-04-17, 22:25
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stupad
Ok, jag har tydligen missuppfattat alltså. Då ska vi se!

Ok, så jag skall alltså utgå ifrån att du skall till vänster. Jo visst, det kan jag väl göra. Inga problem! Men man skulle ju också kunna tycka att du, om du nu vet om att du faktiskt ska till vänster, kunde vara lite schysst, trevlig och eventuellt blinka vänster därför att du är en människa som värdesätter samspel och tydlighet till dina övriga medtrafikanter, inte sant? Jag diskuterar alltså inte huruvida du så att säga måste blinka (har en skyldighet). Och visst, enligt lag så behöver du inte heller blinka, nej visst, jag är även fullt införstådd med det. Är du införstådd med att jag eventuellt skulle kunna tycka att ditt blink vore informativt för mig (som står och väntar på att få köra in i rondellen)?

Grunden här är inte själva blinkandet hit eller hit. Grundbulten är mänskligt beteende och hänsyn till sina medmänniskor oavsett om det handlar om i trafiken eller inte. Mentaliteten "skiter väl jag i för det bryr ju inte jag mig om" är en mycket dålig egenskap och attityd oavsett i trafik eller någon annanstans. "Va fan ska jag blinka för?" Just det, varför blinkar vi i trafiken överhuvudtaget för?

Vad bra! Fortsätt med det.

Säger detta till dig oxå.
Så som jag skrev i det du quotade är så du ska tolka det enligt dom regler som finns.

Bli inte lack på mig. Jag säger ju att jag blinkar vänster.
Jag säger bara hur du enligt dom regler som finns idag ska tolka en oblinkad bil.
2016-04-17, 23:55
Medlem
Citat:
Undrar vem som är jubelkorkad...
Har ju ett flertal gånger förklarat varför jag blinkar vänster. För att jag inte vill att någon som inte kan reglerna kör ut i c-platsen när jag kommer åkandes.

Och var har jag sagt att VB inte hjälper mot nått? Har ju precis ännu en gång förklarat vad VB hjälper till med.

Har oxå förklarat vad den inte hjälper till med. Något du med flera gång på gång säger att den gör.
Felet ni gör varenda gång är att ni hänvisar till att ni vill att man VB så att man bättre kan planera sin körning och slippa stanna eller bromsa in. En VB får fortfarande inte er att slippa bromsa in eller stanna. Det är ju exakt då ni ska bromsa in eller stanna.

Om ni ändå tycker att ni faktiskt kan bromsa in mjukare och vänta in en VB som passerar er, så testa gör samma sak när en icke VB kommer farandes.
För ni ska agera på samma sätt. Det är ingen skillnad mellan dessa.

Att ni inte ser HB därifrån ni står spelar ingen jävla roll. Ni måste agera likförbannat på samma sätt. För så är dagens fuckade regler. För så länge det inte är krav på VB så vet ni inte var en oblinkad ska ut och därför måste ni vänta in en HB innan ni kan agera.

OCH INNAN NI KAN AGERA ANNORLUNDA SÅ SKA NI AGERA SOM OM DEN SKA VIDARE RUNT!!!

Dvs åter jävla igen:
Vänsterblink = den ska vidare runt
inget blink = den ska vidare runt

Tills det att bilhelvetet lämnar oblinkandes eller högerblinkar så är agerandet detsamma som en VB. Skilj inte på dessa så blir det jävligt enkelt.

Jo, jag har förklarat ett antal gånger att VB kan vara till hjälp vid rondellkörning, t ex så man lättare kan se vad andra ska göra och därmed lättare kunna anpassa sig till detta vilket kan innebära att man slipper bromsa in i onödan, kan slinka igenom rondellen lättare etc etc. Och som i mitt senaste exempel så är bilen före rondellen men på väg in mot den, och i det läget betyder ingen blinkers egentligen ingenting. Den kanske slår på HB strax, kanske inte, kanske ska rakt på, kanske ska vidare runt..... Men om den ska vidare runt och där och då slår på VB så får jag ju mycket tidigt en indikation på detta och kan lättare anpassa min egen färd. Tråkigt om du är för korkad för att förstå det och då kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2016-04-18 kl. 00:00.
2016-04-18, 00:31
Medlem
stupads avatar
Citat:
Felet ni gör varenda gång är att ni hänvisar till att ni vill att man VB så att man bättre kan planera sin körning och slippa stanna eller bromsa in. En VB får fortfarande inte er att slippa bromsa in eller stanna.
En vänsterblink kan från olika tillfällen och under olika förutsättningar eller omständigheter i allra högsta grad få mig att slippa att stanna och/eller eventuellt att behöva bromsa in. Det här vet jag med absolut största och tusentals gånger självupplevda bestämdhet. Vill du vara så högst artig att upphöra med att tala om vad en VB gör för mig och någon annan än för dig själv, tack!
Senast redigerad av stupad 2016-04-18 kl. 00:35.
2016-04-18, 01:26
Medlem
AmaiLius avatar
Hatar idioter som inte vänsterblinkar, ibland blir man tvungen att tvärnita när man kommer in i rondellen pga dessa dårar. det är superenkelt ska du svänga vänster i rondellen så blinka vänster, om du ska åka höger eller rakt fram så blinka höger.

enda undantaget är mindre s.k farthinder rondeller om du ska rakt fram kan man skita i att blinka, däremot i dessa är det extra noga att blinka vänster om du ska vänster, stor risk för krock annars eftersom ingen väntar sig att du ska svänga vänster annars.

Jag håller med att man ska högerblinka ut ur rondellen för tydligheten, men egentligen behövs inte det eftersom det är omöjligt att orsaka en krock pga att man inte högerblinkar? jap, rent logiskt är det så att högerblinkningen inte behövs eftersom det är inne i rondellen det kan bli problem, vad kan gå fel när man kör ut ur rondellen ni som retar er på detta beteende?
Senast redigerad av AmaiLiu 2016-04-18 kl. 01:44.
2016-04-18, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmaiLiu
Hatar idioter som inte vänsterblinkar, ibland blir man tvungen att tvärnita när man kommer in i rondellen pga dessa dårar. det är superenkelt ska du svänga vänster i rondellen så blinka vänster, om du ska åka höger eller rakt fram så blinka höger.

enda undantaget är mindre s.k farthinder rondeller om du ska rakt fram kan man skita i att blinka, däremot i dessa är det extra noga att blinka vänster om du ska vänster, stor risk för krock annars eftersom ingen väntar sig att du ska svänga vänster annars.

Jag håller med att man ska högerblinka ut ur rondellen för tydligheten, men egentligen behövs inte det eftersom det är omöjligt att orsaka en krock pga att man inte högerblinkar? jap, rent logiskt är det så att högerblinkningen inte behövs eftersom det är inne i rondellen det kan bli problem, vad kan gå fel när man kör ut ur rondellen ni som retar er på detta beteende?

HB ut ur rondell är faktist viktig, tänk på att det kan finnas fler i eller runt rondellen, som kan ha stor nytta av en tydlig signal på att ett fordon ska köra ur rondellen. T ex fotgängare, cyklister etc som ska över ett övergångsställe/cykelbana vid utfarten. Det är ju ofta sådana direkt i anslutning till refugerna runt rondeller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in