Citat:
Ursprungligen postat av
Roedores
Ja det har du.
Om jag inte blinkar vänster så ska du planera som om jag blinkade vänster eftersom dom betyder samma sak, tills det att du ser att jag blinkar höger.
Om jag sen ångrar mig och åker rakt fram istället och du nu inser att du bromsat in i onödan, så är det mitt uteblivna eller sena HB som fått dig att bromsa in/stanna i onödan. Inte mitt uteblivna VB.
Och för sakens skull: Jag blinkar vänster när jag ämnar fortsätta i c-platsen. Jag förklarade bara ditt scenario.
Med ett fordon som enbart hjulen väger mer än två personbilar,så behöver man mer utrymme,mer tid och även plats.
Säg nu att du SKA blinka vänster,inget blink,så kan jag avgöra redan
innan du åkt in (om du blinkar dvs) på andra sidan att "nej,den ska rakt fram",då kan jag åka UTAN att störa dig/bryta mot väjningsplikten. Missar du att blinka,synd för dig,du kan få bromsa..
(Har jag inte stannat helt,så kan jag hinna iväg ibland även om den mötande är i rondellen)
I nuläget,ska jag stå kvar mer eller mindre tills INGEN är i rondellen (ifall jag stannat) om jag ska hålla benhårt på väjningsplikten.
Nej,jag har varken tid,eller lust att stå mellan 15 minuter och en timme
varje gång jag ska genom en rondell,så du slipper stå bakom mig iaf...
Nu funkar det så att man SKA blinka höger,vilket väldigt få gör..
Det händer ibland att även jag missbedömmer en situation och åker in,när den som inte blinkar alls,skulle "vänster",iofs inte mitt bekymmer heller,jo visst bröt jag mot väjningsplikten,men det är ju en klen tröst om den andre "Håller på sin rätt" (vilket man INTE ska göra i trafiken) och hamnar under ett 36 ton's släp.. Detta är inte ett
vanligt scenario för mig iofs..