Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-08-04, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Skulle gärna se dig applicera detta blinkersmönster på en rondell med 7 utfarter. Varsågod!

Nu kommer du ännu en gång med korkade hårklyverier, varför? Jo, för ditt viktigaste mål är att bjäbba emot.....

Det han skriver i sin redovisning hur man ska/kan köra i en rodell, funkar precis lika bra i en rondell med sju vägar eller tre eller 19.

Det handlar bara om att man ska ha lite eget sunt flörnuft och logik att anpassa det han säger efter hur rondellen ser ut. Själva blinkandet kan göras på samma sätt ändå.

Med många vägar kan det ju bli tal om två vägar som går ungefär rakt på, välj då den som passar dig. Eller fler vägar på den vänstra sidan, välj den som passar dig, eller på högra sidan, välj den som passar dig.

Hus svårt kan det vara? Ja, vill man inte förstå, utan bara bjäbba emot, så kan man ju givetvis göra sig hur dum som helst...

Dr Tinnius
2007-08-04, 13:21
Medlem
mattkants avatar
Dr Tinnitus, vi tänker så lika så det är skrämmande.
2007-08-04, 17:22
Medlem
handimans avatar
OK, det finns en poäng med vänsterblink, men endast om man ligger i ytterfil i rondellen, och signalerar till bakom/bredvid-liggande i innerfil på rondellen, att man inte ämnar lämna rondellen i nästa utfart. Detta för att undvika kollision ifall rondellen har dubbla utfarter och bilen i innerfilen vill svänga ut. Dock är jag en smula tveksam till om man i det läget får fortsätta sin rondellframfart i ytterfilen?
Någon som vet? Det bör vara högst olämpligt.
2007-08-04, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handiman
OK, det finns en poäng med vänsterblink, men endast om man ligger i ytterfil i rondellen, och signalerar till bakom/bredvid-liggande i innerfil på rondellen, att man inte ämnar lämna rondellen i nästa utfart. Detta för att undvika kollision ifall rondellen har dubbla utfarter och bilen i innerfilen vill svänga ut. Dock är jag en smula tveksam till om man i det läget får fortsätta sin rondellframfart i ytterfilen?
Någon som vet? Det bör vara högst olämpligt.

Tack! Det är glädjande att se att det finns doser av sunt förnuft hos folk i denna sak.

Ja, man får åka hela varvet runt i ytterspår om man så vill, däremot är det sällan lämpligt.

Nu ska jag se om du har sunt förnuft nog, för att inse att det finns poänger med VB även på andra sätt vid rondellkörning.

Om en bil kommer in mot en rondell och han har för avsikt att svänga vänster, alltså ta en avfart som blir den tredje i en helt vanlig fyrvägsrondell.

Enligt de nya reglerna så behöver killen om han redan ligger i innerfilen inte blinka alls förens han ska byta fil och ska ut på avfart tre.

Låt oss nu för att göra det ändå tydligare, säga att rondellen har tvåfiligt på alla in och utfarter, så man kan alltså ligga på inner fram till rondellen, igenom och även ut från rondellen.

Killen ligger i innerfil, han blinkar inte utan kör runt tills han är ungefär i jämnhöjd med infarten före den han ska ut på. Alltså den som är rakt fram sett från hans infartsväg.

Om det nu står bilar och väntar på att få komma in, så kan de inte se vad han ska göra innan han sätter på sin högerblinkers, vilket indikerar antingen följa innerfilen ut på nästkommande utfart, eller byta till högerfil. Detta gör ju att de som väntar på att få komma in måste vänta för att se vad som sker, för bilen måste ju köra princip ett kvarts varv innan han kan börja blinka ut på avfarten rakt på om han skulle dit. Och de som väntar kan alltså inte veta om han ska rakt fram eller fortsätta, eller kanske t o m. direkt till höger, förens bilen slår på sin högerblinkers.

Men, nu till det finurliga med VB.

Om ni killen kommer in mot rondellen i innerfil, och redan på väg fram till rondellen slår på VB, så kan alla runt rondellen som kan se hans VB förstå att han ska vidare runt. Han ska inte byta till vänsterfil för där är han redan, han ska inte ut höger för han blinkar vänster, han ska inte ut rakt fram för han blinkar vänster. Han ska alltså inte ut förens tidigast på avfart tre, den vänstra från hans infart sett.

Alla som kan se hans blinkers, antingen direkt han börjar blinka, eller som får syn på den senare, kan lätt förstå att så länge han blinkar så ska han vidare runt rondellen och inte ut förens han slår på HB.

Och ju tidigare man får klart indikationer på vad en annan bil ska göra och ta vägen, ju bättre är det, för då får man mer tid och möjligheter att planera vad man själv ska göra och anpassa sig.

VB i det läget kan inte missuppfattas av en fullt frisk människa, med det hjälper till att på så tidigt som möjligt visa andra vad bilen ska göra eller inte göra.

Förstår du vad jag menar?

Dr Tinnitus
2007-08-04, 18:30
Medlem
handimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Förstår du vad jag menar?

Dr Tinnitus
Jodå, men jag ser inte att det på något avgörande vis skulle förenkla rondellkörningen, jag skulle kunna tänka mig att vb i innerfilen i rondell när jag missat en utfart och måste ta ett extravarv, tror tom att jag gjort det några ggr, men det är ett undantag.

De flesta har svårt nog att registrera när en bil lämnar rondellen och på så vis ger möjlighet att köra in i den, att de sen skulle registrera vilka bilar som börjar blinka vänster tre infarter innan de ska svänga höger är ju skrattretande naivt.

Jag tutar dagligen iväg sjusovare som inte ens fattar vad högerblink i rondell betyder.
2007-08-04, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handiman
Jodå, men jag ser inte att det på något avgörande vis skulle förenkla rondellkörningen, jag skulle kunna tänka mig att vb i innerfilen i rondell när jag missat en utfart och måste ta ett extravarv, tror tom att jag gjort det några ggr, men det är ett undantag.

De flesta har svårt nog att registrera när en bil lämnar rondellen och på så vis ger möjlighet att köra in i den, att de sen skulle registrera vilka bilar som börjar blinka vänster tre infarter innan de ska svänga höger är ju skrattretande naivt.

Jag tutar dagligen iväg sjusovare som inte ens fattar vad högerblink i rondell betyder.

Jag tycker nog det är oerhört mycket mer naivt att tro att ingen har nytta av VB i de situationer som jag beskrivit.

Du har helt rätt i att det finns gott om folk som inte klarar att hålla koll på, och tolka även detta med VB i rondell, då de har fullt upp bara med att fundera var de är vart de ska och om de glömde att låsa sommarstugan...

Men, bara för att det finns sådana såshuven i trafiken, så kan man ju inte skrota att använda VB eller blinkers över huvud taget för det. Det finns ju fortfarande väldigt många som klarar av att se detta och förstå det, och ha nytta av det. Det kan hjälpa andra, och det kan även hjälpa den som blinkar. För förstår folk vad han ska göra så är risken mindre att de gör nåt som krånglar till det för honom.

Jag har alltid haft detta med VB på det sätt som vis diskuterar här, som nästan en instinktiv grej. Det har känts så naturligt och logiskt, och det har ju visat sig funka i princip varje dag i rondellerna.

Men efter att denna debatt brakat loss i denna tråd så har jag tagit upp frågan lite med en massa andra yrkesförare och vanliga förare jag träffat och känner. Alla har förstått nyttan med VB i rondell, och de allra flesta körde efter den principen själva, och ansåg sig ha stor nytta av att andra använde VB i rondell. Helt enkelt för att ju tydligare tidigare man får en chans att förstå vad en annan bil ska göra, ju bättre är det.

Dr Tinnitus
2007-08-04, 20:19
Medlem
konanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Skulle gärna se dig applicera detta blinkersmönster på en rondell med 7 utfarter. Varsågod!
Samma princip. Använd sunt förnuft.

Annars är nog detta världens onödigaste tråd.
2007-08-04, 23:47
Medlem
mattkants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konane
Samma princip. Använd sunt förnuft.

Annars är nog detta världens onödigaste tråd.

Rätt, rätt, rätt.
2007-08-05, 00:49
Medlem
Citat:
Men efter att denna debatt brakat loss i denna tråd så har jag tagit upp frågan lite med en massa andra yrkesförare och vanliga förare jag träffat och känner. Alla har förstått nyttan med VB i rondell, och de allra flesta körde efter den principen själva, och ansåg sig ha stor nytta av att andra använde VB i rondell. Helt enkelt för att ju tydligare tidigare man får en chans att förstå vad en annan bil ska göra, ju bättre är det.
Dr Tinnitus
Var dem medvetna om att du syftade på 2 filiga rondeller, för då är det en helt annan sak.

Jag och mina yrkeskolleger svär förövrigt dagligen över de som blinkar VB i en 2-filig rondell. Just eftersom det i våra och många andras ögon är ett tecken på filbyte = en fil blir ledig för oss. Har förövrigt många gånger haft svårt att komma in i innerfilen pga bilisten i innerfilen inte förstått att jag VB för att jag ska göra ett filbyte, kanske någon som kört enligt dina regler?
2007-08-05, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Var dem medvetna om att du syftade på 2 filiga rondeller, för då är det en helt annan sak.

Jag och mina yrkeskolleger svär förövrigt dagligen över de som blinkar VB i en 2-filig rondell. Just eftersom det i våra och många andras ögon är ett tecken på filbyte = en fil blir ledig för oss. Har förövrigt många gånger haft svårt att komma in i innerfilen pga bilisten i innerfilen inte förstått att jag VB för att jag ska göra ett filbyte, kanske någon som kört enligt dina regler?

Ärligt talat så tror jag du bluffar, eller driver med mig.

Jag har aldrig vad jag kan minnas upplevt några särskilda problem med VB i rondell, vare sig när jag använt det, eller när andra använt det. Och det på 30 års tid i trafiken. Jag har aldrig någonsin haft problem att byta fil åt vänster, som haft med VB att göra.

Dessutom har ju det allra mesta klagandet från VB-motståndare handlat om att VB betyder att man ska byta fil, att folk tror att bilen ska byta fil. Nu plötsligt enligt dig så fattar inte folk att det är filbyte på G med VB. Hur ska ni ha det nu....... ?

Sen så blir det inte alls några större skillnader om det är en enfilig rondell eller tvåfilig.

Är det enfiligt så kan bara en total korkskalle tro att VB betyder att bilen ska byta till innerfilen.....

Är det tvåfiligt och bilen redan ligger i innerfilen så kan man inte heller där byta till innerfilen med VB, för man är redan där!!

I exemplen ovan så kan VB bara tolkas för just det som det betyder, att bilen inte ska svänga av i nästa avfart utan ska vidare runt rondellen.

Om det är tvåfiligt och bilen ligger i ytterfil och VB, så kan det betyda två saker. Bilen ska vidare runt , eller byta till innerfil.

Men ett byte till innerfil brukar aldrig vara nåt problem i det läget, därför att om en annan bilist tror det bilen ska vidare runt, fattar ju att det är ett filbyte på G när bilen tydligt börjar dra sig mot innerfilen till.

Jag har gjort denna manöver massor av gånger i många av landets rondeller, stora som små, med långtradare, och det har i princip aldrig varit några problem. Jag har heller inte minsta problem att tolka en VB, om det är fortsätta runt eller filbyte på G.

Om du och dina yrkesförarkollegor svär över detta, och har stora problem med detta i trafiken, så blir jag högst tveksam på hur mycket yrkesförare ni egentligen är. Ni har antagligen mycket kvar att lära.
Jag och alla jag talar med om trafik och bilkörning, klagar har som största trätoämne det faktum att folk generellt sett är för dåliga på att använda blinkers i trafiken. Ingen sitter och surar över att folk använder VB i rondell, utan tycker det är självklart så att folk kan se vad bilen ska göra.

Jag körde i 5 år som yrkesförare i Sthlm bl a. på Enskedemejeriet, och hade turer mitt inne i city och runt hela sydsidan på stan, ända ner till Söder om Södertälje med lastbil. Hade aldrig problem med folk som blinkade (förutom några enstaka som blinkade helt fel, typ höger när de sen svängde vänster) utan problemen kom med de som inte blinkade, eller blinkade så sent att de lika gärna kunde gett fan i det helt.

Som sagt, det är obegripligt att yrkesförare har problem med VB i rondell.

Dr Tinnitus
2007-08-05, 13:04
Medlem
Citat:
Ärligt talat så tror jag du bluffar, eller driver med mig.
Ok, alla som inte delar din åsikt är naiva, bluffar, jävlas med dig, ljuger, oerfarna, unga, idioter osv. Du är bäst!

Citat:
Jag har aldrig vad jag kan minnas upplevt några särskilda problem med VB i rondell, vare sig när jag använt det, eller när andra använt det. Och det på 30 års tid i trafiken. Jag har aldrig någonsin haft problem att byta fil åt vänster, som haft med VB att göra.
Då är väl dina 30 år i trafiken värdelösa för att jag efter ett halvårs intensivt lastbilskörande redan uppmärksammat ett problem som du fortfarande inte känner till, eller hur väljer du att se på saken?

Citat:
Dessutom har ju det allra mesta klagandet från VB-motståndare handlat om att VB betyder att man ska byta fil, att folk tror att bilen ska byta fil. Nu plötsligt enligt dig så fattar inte folk att det är filbyte på G med VB. Hur ska ni ha det nu....... ?
Jag sa att en person inte verkade förstå detta, allmänt så brukar folk ställa sig på bromsen direkt när dem ser blinkersen på släpet gå igång.

Citat:
Sen så blir det inte alls några större skillnader om det är en enfilig rondell eller tvåfilig.

Är det enfiligt så kan bara en total korkskalle tro att VB betyder att bilen ska byta till innerfilen.....

Är det tvåfiligt och bilen redan ligger i innerfilen så kan man inte heller där byta till innerfilen med VB, för man är redan där!!

I exemplen ovan så kan VB bara tolkas för just det som det betyder, att bilen inte ska svänga av i nästa avfart utan ska vidare runt rondellen.

Om det är tvåfiligt och bilen ligger i ytterfil och VB, så kan det betyda två saker. Bilen ska vidare runt , eller byta till innerfil.

Men ett byte till innerfil brukar aldrig vara nåt problem i det läget, därför att om en annan bilist tror det bilen ska vidare runt, fattar ju att det är ett filbyte på G när bilen tydligt börjar dra sig mot innerfilen till.

Jag har gjort denna manöver massor av gånger i många av landets rondeller, stora som små, med långtradare, och det har i princip aldrig varit några problem. Jag har heller inte minsta problem att tolka en VB, om det är fortsätta runt eller filbyte på G.
Det feta talar för sig själv... Att en sak kan betyda 2 helt olika saker i en vältrafikerad 2 filig rondell under rusningstid är verkligen upplagt för problem.

Citat:
Om du och dina yrkesförarkollegor svär över detta, och har stora problem med detta i trafiken, så blir jag högst tveksam på hur mycket yrkesförare ni egentligen är. Ni har antagligen mycket kvar att lära.
Jag och alla jag talar med om trafik och bilkörning, klagar har som största trätoämne det faktum att folk generellt sett är för dåliga på att använda blinkers i trafiken. Ingen sitter och surar över att folk använder VB i rondell, utan tycker det är självklart så att folk kan se vad bilen ska göra.
Du är så mycket bättre antar jag.

Att ingen skulle sitta och sura över det kan vi direkt stryka som en lögn då bara denna tråden är ett tecken på att det är en majoritet som surar över det.

VB i en enfilig rondell ser jag förövrigt som en självklarhet.

Citat:
Jag körde i 5 år som yrkesförare i Sthlm bl a. på Enskedemejeriet, och hade turer mitt inne i city och runt hela sydsidan på stan, ända ner till Söder om Södertälje med lastbil. Hade aldrig problem med folk som blinkade (förutom några enstaka som blinkade helt fel, typ höger när de sen svängde vänster) utan problemen kom med de som inte blinkade, eller blinkade så sent att de lika gärna kunde gett fan i det helt.
Troligen de enda åren av dina 30 år som faktiskt är något att skryta med...

Citat:
Som sagt, det är obegripligt att yrkesförare har problem med VB i rondell.

Dr Tinnitus
Kanske för att vi efter varje lastning kör igenom minst 3 stycken stora 2 filiga rondeller direkt, vi lastar 3-4 gånger om dan och ska köra tillbaka varje gång också. Det blir många besök i rondellerna varje dag. Tillräckligt många gånger för att se vad som skapar problem.

När man ska in med ett 22 meter långt ekipage med en bruttovikt på 60 ton och en accerlation som knappt existerar är en enda sak intressant och det är när rondellen blir ledig för mig att köra in i. Om någon VB betyder det så gott som alltid här nere att dem avser att byta fil ifall dem ligger i ytterfilen (då dem uppmärksammat att ytterfilen åker ut i en utfart som den själva inte vill köra ut ur). Det betyder automatiskt att jag får ca 3 meter mer accerlationssträcka att ta mig ut i rondellen på, det betyder mycket. Förstår du inte det har du helt enkelt inte erfarenheten.
2007-08-05, 15:53
Medlem
Hazardos avatar
Citat:
Dr Tinnitus

Skulle alla göra som Dr Tinnitus kunde trafiken stärva mot nollversion. Lägg pengar på utbildning istället för fartkameror!
Gör som jag och många till, använd VB.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in