Citat:
Ursprungligen postat av David86
Var dem medvetna om att du syftade på 2 filiga rondeller, för då är det en helt annan sak.
Jag och mina yrkeskolleger svär förövrigt dagligen över de som blinkar VB i en 2-filig rondell. Just eftersom det i våra och många andras ögon är ett tecken på filbyte = en fil blir ledig för oss. Har förövrigt många gånger haft svårt att komma in i innerfilen pga bilisten i innerfilen inte förstått att jag VB för att jag ska göra ett filbyte, kanske någon som kört enligt dina regler?
Ärligt talat så tror jag du bluffar, eller driver med mig.
Jag har aldrig vad jag kan minnas upplevt några särskilda problem med VB i rondell, vare sig när jag använt det, eller när andra använt det. Och det på 30 års tid i trafiken. Jag har aldrig någonsin haft problem att byta fil åt vänster, som haft med VB att göra.
Dessutom har ju det allra mesta klagandet från VB-motståndare handlat om att VB betyder att man ska byta fil, att folk tror att bilen ska byta fil. Nu plötsligt enligt dig så fattar inte folk att det är filbyte på G med VB. Hur ska ni ha det nu....... ?
Sen så blir det inte alls några större skillnader om det är en enfilig rondell eller tvåfilig.
Är det enfiligt så kan bara en total korkskalle tro att VB betyder att bilen ska byta till innerfilen.....
Är det tvåfiligt och bilen redan ligger i innerfilen så kan man inte heller där byta till innerfilen med VB, för man är redan där!!
I exemplen ovan så kan VB bara tolkas för just det som det betyder, att bilen inte ska svänga av i nästa avfart utan ska vidare runt rondellen.
Om det är tvåfiligt och bilen ligger i ytterfil och VB, så kan det betyda två saker. Bilen ska vidare runt , eller byta till innerfil.
Men ett byte till innerfil brukar aldrig vara nåt problem i det läget, därför att om en annan bilist tror det bilen ska vidare runt, fattar ju att det är ett filbyte på G när bilen tydligt börjar dra sig mot innerfilen till.
Jag har gjort denna manöver massor av gånger i många av landets rondeller, stora som små, med långtradare, och det har i princip aldrig varit några problem. Jag har heller inte minsta problem att tolka en VB, om det är fortsätta runt eller filbyte på G.
Om du och dina yrkesförarkollegor svär över detta, och har stora problem med detta i trafiken, så blir jag högst tveksam på hur mycket yrkesförare ni egentligen är. Ni har antagligen mycket kvar att lära.
Jag och alla jag talar med om trafik och bilkörning, klagar har som största trätoämne det faktum att folk generellt sett är för dåliga på att använda blinkers i trafiken. Ingen sitter och surar över att folk använder VB i rondell, utan tycker det är självklart så att folk kan se vad bilen ska göra.
Jag körde i 5 år som yrkesförare i Sthlm bl a. på Enskedemejeriet, och hade turer mitt inne i city och runt hela sydsidan på stan, ända ner till Söder om Södertälje med lastbil. Hade aldrig problem med folk som blinkade (förutom några enstaka som blinkade helt fel, typ höger när de sen svängde vänster) utan problemen kom med de som inte blinkade, eller blinkade så sent att de lika gärna kunde gett fan i det helt.
Som sagt, det är obegripligt att yrkesförare har problem med VB i rondell.
Dr Tinnitus