Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-07-31, 21:57
Medlem
mraskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Tidigare än när? Bilen bakom dig kanske körde in där just nu. Han vet inte när du körde in eller hur länge du kört. Ditt resonemang förutsätter att det hela tiden är samma människor i rondellen, som alla har koll på varandra. Du kan inte vara säker på att alla som är i rondellen som du, vet när din tredje avfart kommer.

Som aktivförare har man koll på från vilken "påfart" bilarna kommer ifrån. Iaf om man kommer i en någotlunda hastighet. Men visst.. kommer man i hög hastighet och bromsar helt sista 5metrarna, då har man svårt att bedöma var de andra bilarna kommer ifrån. För då har man ofta inte fått med hela händelseförloppet, eftersom man offrat extra folus på att få stopp på bilen i tid, så man inte kommer för långt in i rondellen.
Och som sagt, kör man lugnt och sansat in mot rondellen, då ser man vilka bilar som kommer från "påfarten" innan dig. Och de bilar som inte kommer från "påfarten" innan, kommer antagligen från den innan den ( alltså 2 "påfarter" innan dig... Enkelt!

Viktigt att använda huvudet i trafiken!
2007-07-31, 22:11
Medlem
mraskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Annars visar ju en högerblink när du tänker svänga ut.
Märkligt att folk som väntar på att få komma in behöver en vänsterblink för att fatta att man inte ska lämna rondellen.

Så i daxläget så tror du alltså att man ska lämna rondellen ifall man inte vänsterblinkar? Ruggigt.

Det där får du nog vida utveckla...

Självklart visar högerblinken när du ska åka ur rondellen. Bra! MEN, problemet är att 50% inte blinkar höger när de ska svänga ur. Därför är det bättre att vara övertydlig än att inte visa något alls!

När du kommer till en rondell, och det är ok att svänga ur rondellen på den tredje utfarten, från bägge filer. Då är det lätt att missförstå den bilisten som ligger i den högra filen i rondellen, om den inte blinkar vänster. Detta eftersom man i de flesta rondellen ska svänga av i den första eller andra utfarten om man ligger i den högra filen...
Och tänk dig då att det är första gången du åker den rondellen, då vill
man ha så mkt information som möjligt.
2007-07-31, 22:27
Medlem
En rondell är ingenting annat änn en "oändlig" väg, dubbelfilig eller ej, med utfarter endast åt höger. Man kan därför aldrig svänga åt vänster i en rondell. Enda gångerna man använder blinkers är när man skall byta fil inne i rondellen eller när man svänger ut från den. När man svänger ut använder man då givetvis höger blinkers eftersom man svänger åt höger.
2007-07-31, 22:28
Bannlyst
Hur gör ni när någon kommer från vänster då?
2007-07-31, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jone
En rondell är ingenting annat änn en "oändlig" väg, dubbelfilig eller ej, med utfarter endast åt höger. Man kan därför aldrig svänga åt vänster i en rondell. Enda gångerna man använder blinkers är när man skall byta fil inne i rondellen eller när man svänger ut från den. När man svänger ut använder man då givetvis höger blinkers eftersom man svänger åt höger.
Det finns ju faktiskt en hel del rondeller där filerna följer med ut i avfarten. Med andra ord ligger du i högerfilen in i rondellen kommer du antingen åka ut i höger utfart eller rakt fram. Men aldrig åt vänster utan att göra ett filbyte åt vänster. Dessa rondeller gillar jag förövrigt mest då både filerna utnyttjas flitigt då, förutom av vissa idioter som kryssar över alla filerna i ett desperat försök att komma ut i rätt avfart.

Dessa brukar också markeras med påbudsskyltar där man ska ligga i vänster körfält om man vill åt vänster i rondellen.
2007-07-31, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det finns ju faktiskt en hel del rondeller där filerna följer med ut i avfarten. Med andra ord ligger du i högerfilen in i rondellen kommer du antingen åka ut i höger utfart eller rakt fram. Men aldrig åt vänster utan att göra ett filbyte åt vänster. Dessa rondeller gillar jag förövrigt mest då både filerna utnyttjas flitigt då, förutom av vissa idioter som kryssar över alla filerna i ett desperat försök att komma ut i rätt avfart.

Dessa brukar också markeras med påbudsskyltar där man ska ligga i vänster körfält om man vill åt vänster i rondellen.

Många av dessa håller på att målas om. Jag har prata med vägverket om detta.

Påbudsskyltar som finns UTANFÖR rondellen gäller inte när du väl kommit in i rondellen. Då gäller som sagt rondellens regler. Även detta sagt av vägverket.
2007-07-31, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrasker
Det där får du nog vida utveckla...

Självklart visar högerblinken när du ska åka ur rondellen. Bra! MEN, problemet är att 50% inte blinkar höger när de ska svänga ur. Därför är det bättre att vara övertydlig än att inte visa något alls!

När du kommer till en rondell, och det är ok att svänga ur rondellen på den tredje utfarten, från bägge filer. Då är det lätt att missförstå den bilisten som ligger i den högra filen i rondellen, om den inte blinkar vänster. Detta eftersom man i de flesta rondellen ska svänga av i den första eller andra utfarten om man ligger i den högra filen...
Och tänk dig då att det är första gången du åker den rondellen, då vill
man ha så mkt information som möjligt.

Så då tror du alltså att man ska lämna rondellen ifall jag inte vänsterblinkar?
2007-07-31, 23:26
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Äckliga människor som blinkar vänster i rondell
Jag hatar dom och vill att de ska dö!
Vem fan har släppt ut dom i trafiken?
2007-07-31, 23:29
Moderator
MondoBizarros avatar
Den här tråden är egentligen stor humor, dock tragikomisk eftersom vi har två distinkta sidor och bägge är totalt övertygade om att de har rätt...
Jag lägger inga mer värderingar i detta just nu, men efter att ha hållit koll på tråden så är det egentligen en fråga som utkristalliserats:

varför i alla glödheta klargör de inte reglerna!?!

Det skulle ju räcka med att säga att man SKA eller INTE SKA blinka vänster i en rondell för att det ska vara slut på detta tjafset en gång för alla.
Så vitt jag vet brukar inte vägverket, riksdagen eller vem det nu är som bestämmer sånt här ha några problem med att berätta hur de vill ha det, så varför inte här?
Som det är nu är det ju upp till godtycke, vilket är bra i många fall, men i trafiken vill iaf jag veta säkert vad jag får och inte får göra.

Så kan vi lägga ner tjafset och börja skriva arga brev till regeringen istället?
2007-07-31, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Den här tråden är egentligen stor humor, dock tragikomisk eftersom vi har två distinkta sidor och bägge är totalt övertygade om att de har rätt...
Jag lägger inga mer värderingar i detta just nu, men efter att ha hållit koll på tråden så är det egentligen en fråga som utkristalliserats:

varför i alla glödheta klargör de inte reglerna!?!

Det skulle ju räcka med att säga att man SKA eller INTE SKA blinka vänster i en rondell för att det ska vara slut på detta tjafset en gång för alla.
Så vitt jag vet brukar inte vägverket, riksdagen eller vem det nu är som bestämmer sånt här ha några problem med att berätta hur de vill ha det, så varför inte här?
Som det är nu är det ju upp till godtycke, vilket är bra i många fall, men i trafiken vill iaf jag veta säkert vad jag får och inte får göra.

Så kan vi lägga ner tjafset och börja skriva arga brev till regeringen istället?
Finns säkert nån anledning, som det är nu är det ganska dålig genomströmning i rondeller under rusningstid och det hjälper säkert till att sänka genomsnittshastigheten på vägarna. Det ser ju bra ut i statistiken
2007-07-31, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Finns säkert nån anledning, som det är nu är det ganska dålig genomströmning i rondeller under rusningstid och det hjälper säkert till att sänka genomsnittshastigheten på vägarna. Det ser ju bra ut i statistiken

Vägverket har själva svarat att antalet olyckor inte har minskat. Däremot har antalet allvarliga olyckor minskat eftersom, som du skriver, hastigheten har sjunkit.

Dock tror jag att antalet olyckor per rondell har ökat. Och det pga att man får fortsätta runt i högerfilen utan att blinka samtidigt som det finns folk som fortfarande tror att det är fritt fram att lämna rondellen från vänsterfilen (och det dessutom utan att blinka om dom åker "rakt fram" i rondellen)
2007-08-01, 00:39
Medlem
huh?s avatar
I dagsläget är det frivilligt att blinka vänster när man kör in i en rondell. Jag gissar att enbart bilisterna bakom fordonet innan rondellen kan bli hjälpta av vänsterblinkern. Min körlärare sa åt mig att ha på vänsterblinkern enda tills jag är 'beredd' att gå ut till höger sidan/körfältet.

Det som gör mig förbannad:

- Jag väntar på en lucka och bilen från "vänster" inne i rondellen kör långt in mot centrum av rondellen. Jag tror att bilen ska fortsätta och väntar fortfarande på en lucka. Men istället så rycker personen i ratten och sneddar från mitten rakt ut till avfarten från rondellen. (samma väg som jag kom från).
Hur svårt kan det vara att placera sig långt ut åt till höger i rondellen innan man kör av?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in