Citat:
Ursprungligen postat av
deman
Typiskt argumentation från nån som aldrig tränat upp hjärnan i livet och lärt sig ifrågasätta. Har du klippt navelsträngen till mamma än? :-)
VB ska användas för det den är till för - sidoförflyttning och inte för en massa godtycke. VB i rondell skapar trafikfarliga situationer eftersom den skapar förvirring för de som agerar konsekvent och förnuftigt. Kärringbeteenden i trafiken kan kärringarna ha för sig själva, men att män agerar irrationellt är bara för tragiskt.
Snarare ett typisk exempel på idiotargumentation från dig som försöker vara en tuffing som trot du kan allt bäst själv och att alla som säger emot eller ger klara motbevis ignorerar du.
Jag har kört bil över stora delar av Europa sen 70talet, innehar alla behörigheter på körkortet och har erfarenheter av att köra alla möjliga varianter av fordon i alla skiftande miljöer. Jag tvivlar starkt på att du har nåt väsentligt att lära mig vad gäller bilkörning och trafik.
Som jag redan förklarat så vet sakkunniga inom våra trafikmyndigheter, samt säkerhetsanalytiker etc, betydligt mer om detta än du gör. Och det är också orsaken till att Trafikverket uppmanar körskolorna att fortfarande lära ut VB vid rondellkörning. Likaså anser vägverket att det är lämpligt att använda VB även om det inte är ett krav, därför att det kan underlätta för andra trafikanter då det kan bli tydligare vad en bil ämnar göra.
Samma sak anser Polisen som t o m visat detta på deras FaceBook-sida.
I Norge har man länge varit starka motståndare till att VB i rondeller, men på senare tid så har de börjat inse att VB kan öka säkerheten betydligt och nu rekommenderar även de att man använder VB i rondeller, just för att det kan bidra till ökad tydlighet och därmed ökat flyt och säkerhet då riskerna minskas.
http://www.side3.no/motor/politiet-s...422805040.html
Här kan du klicka i listan till vänster för de olika valen, sen klicka och visa texten.
https://www.vegvesen.no/s/e-lering/6...oringer18.html
Citat:
Bruk av blinklys
Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."
I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:
Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.
Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.
Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.
KÄLLA:
https://www.vegvesen.no/trafikkinfor...+rundkjøringer
Så här lär körskolorna ut
https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/
Citat:
Ursprungligen postat av
deman
Om jag står och väntar på en lucka i en rondell och det kommer en VB-are som tror att han hjälper genom detta beteende så signalerar det endast att han är totalt IQ-befriad och trafikfarlig (jag håller mig långt ifrån honom för att inte riskera att dras med i en alla de olyckor han och hans gelikar ordnar förr eller senare).
Det som hjälper när man står och väntar på lucka är de som begriper att en rondell INTE är en vägkorsning, och agerar utifrån denna insikt med medföljande logiska körsätt. En som inte blinkar exempelvis, ska jag lämna företräde åt eftersom han ämnar köra vidare i rondellen till han blinkar av åt höger.
Ja du, om du själv har sådana problem att du inte kan tolka och hantera andras VB i rondell så är det ditt problem, många andra är väldigt glada över att många fortfarande fattar att VB kan vara mycket nyttig och viktig i rondeller.
Även om en rondell, ja jag vet att det heter cirkulationsplats, inte definieras som en korsning, så finns det väldigt många rondeller som i praktiken funkar precis som om de vore just en korsning.
Tänk dig en vanlig 4-vägskorsning i nån vanlig håla. I alla tider så har man lärt sig att man ska blinka vänster om man ska svänga vänster i en sådan, eller hur?
Ok, rätt vad det är så görs denna korsning om till en rondell, och den är så pass liten så gräset i mitten blir inte mycket mer än en stor blomkruka med en pinne i mitten, som alla får runda. Denna blomkruka kommer då att stå i mitten där folk i princip inte körde när det var en korsning, alltså en liten ”omkörd” fläck i mitten.
Nu är alltså korsningen en rondell, men har exakt samma fysiska förutsättningar som när den var en korsning. Lika små ytor, avstånd, tvära svängar etc. Dem som i det läget inte begriper att den tidigare lagstadgade VB vid vänstersväng är precis lika viktig nu när det är en rondell, den bör inte ha körkort. För var det farligt att svänga vänster utan att blinka när den var en korsning, för mötande kunde missuppfatta. Så är det lika farligt nu när den är en rondell, för mötande kan missuppfatta. I synnerhet då man inte alltid kan vara säker på att alla kan se om bilen blinkar HB ut eller inte. Och då kan ett aktivt val att VB vara en sak som förtydligar vad man ämnar göra.
Vi alla har garanterat svurit över att nån bil antingen kör höger ut före oss, eller svänger vidare runt framför näsan på oss, utan att blinka över huvud taget. Och kör vi t ex större fordon är det ofta rätt viktigt att så tidigt som möjligt få info om vad andra bilar runt en ska göra, då det kan öka smidigheten enormt mycket.
Jag förstår att du aldrig kommer att förstå detta, menvi vet redan att det kryllar av förare i trafiken som har stora brister i säkerhetstänk och omtanke om andra.