Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2018-03-09, 11:03
Bannlyst
Om jag står och väntar på en lucka i en rondell och det kommer en VB-are som tror att han hjälper genom detta beteende så signalerar det endast att han är totalt IQ-befriad och trafikfarlig (jag håller mig långt ifrån honom för att inte riskera att dras med i en alla de olyckor han och hans gelikar ordnar förr eller senare).

Det som hjälper när man står och väntar på lucka är de som begriper att en rondell INTE är en vägkorsning, och agerar utifrån denna insikt med medföljande logiska körsätt. En som inte blinkar exempelvis, ska jag lämna företräde åt eftersom han ämnar köra vidare i rondellen till han blinkar av åt höger.
2018-03-09, 15:13
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Problemet: Folk som fortfarande blinkar vänster när dom är på väg att åka ur rondellen.

Edit, såg att 67% blinkar vänster och det är skrämmande

Jag har sett massor av gånger när föraren blinkar vänster och plötsligt slår om till höger. Då blir ju avsikten vart man ska helt ändrad på några hundradels sekunder. Det leder alltid till mer missförstånd och aldrig till mer säkerhet. För ofta så ser man en bil blinka vänster, sen kollar man bort någon sekund och kollar man tillbaka då har bilen redan svängt ur rondellen
Okej, men om du inte blinkar vänster då, ändras inte förutsättningarna lika snabbt då, från ingen blink till högerblink? Vänsterblinksmotståndarna hävdar ju envist att ingen blink är detsamma som vänsterblink och att vänsterblink därför är överflödigt.
2018-03-09, 15:29
Medlem
Blinkar bara vänster om jag märker att den som ska köra in i rondellen är lite aggressiv och börjar rulla där de inte skulle hinna in framför mig, för att visa att det är min väg. Att blinka höger beror på, är det en rondell med tre avfarter blinkar jag bara höger om jag ska ut på första. Om jag inte ska ut på första är det väl självklart att jag ska ut på andra. Vid större rondeller där man inte ser var bilarna kommer från blinkar jag höger när jag ska ut.

Står det inte någon och väntar blinkar jag inte alls.
2018-03-09, 18:36
Bannlyst
Man blinkar dit man ska. Ska jag vänster, ja då blinkar jag vänster.
2018-03-09, 21:57
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Om du blinkar vänster i en enfilig rondell så är det inget konkret problem eftersom man tolkar det som en irrelevant signal, (om det inte är rondellhunden du tänkt hälsa på). Men om du struntar i eller inte i god tid signalerar din avsikt att svänga ut till höger (genom högerblink) blir det osmidigt och olagligt.
Hos mig har vi små rondeller och jag uppskattar när folk tidigt ger signal om var de ska ta vägen.
Blinkande blir nästan viktigare att starta innan du kommer i i sväng3n..
2018-03-09, 22:01
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncapitano
Blinkar bara vänster om jag märker att den som ska köra in i rondellen är lite aggressiv och börjar rulla där de inte skulle hinna in framför mig, för att visa att det är min väg. Att blinka höger beror på, är det en rondell med tre avfarter blinkar jag bara höger om jag ska ut på första. Om jag inte ska ut på första är det väl självklart att jag ska ut på andra. Vid större rondeller där man inte ser var bilarna kommer från blinkar jag höger när jag ska ut.

Står det inte någon och väntar blinkar jag inte alls.
Sitter du verkligen och kollar runt och bestämmer dig därefter om du ska signalera eller ej.
Jag blinkar alltid dom man ska oavsett om någon ser mig eller ej.
2018-03-10, 07:57
Medlem
AttansNedranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Hos mig har vi små rondeller och jag uppskattar när folk tidigt ger signal om var de ska ta vägen.
Blinkande blir nästan viktigare att starta innan du kommer i i sväng3n..
Ja, det kan vara så att man får skilja på "riktiga" rondeller och vanliga små skitkorsningar som man byggt om till rondeller.
2018-03-10, 11:57
Medlem
miikoss avatar
Stora problemet är ju inte att man blinkar vänster, utan att man inte ändrar till högerblink när man ska lämna cirkulationsplatsen.

Man kan inte ersätta högerblinker med vänsterblink, utan höger blinkers måste alltid användas.

Det gör så att de som ska in behöver vänta längre, då man ser en bil komma med vänster blink, trots att de ska av till höger.

Fast egentligen så borde man inte kolla på mycket på hur någon blinkar, många blandar ihop höger och vänster, alltid bättre att kolla på vilket håll frontern går åt. Då slipper man missa att någon blinkade höger när de skulle fortsätta i cirkulationsplatsen.
2018-03-10, 12:05
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Sitter du verkligen och kollar runt och bestämmer dig därefter om du ska signalera eller ej.
Jag blinkar alltid dom man ska oavsett om någon ser mig eller ej.

Helt rätt! Jag blinkar ALLTID även om jag är ensam och mitt i natten. Det sitter liksom i ryggmärgen. Samma sak vid vanliga filbyten eller om man skall svänga i en korsning eller lämna en motorväg.

Allt för ofta så ger folk inte tecken åt vad de tänker hitta på. Personligen kan tycka att det bör vara böter på att inte blinka vid filbyten, rondellkörning, korsning mm.
1000 kr första gången.
3000 kr andra gången.
8000 kr tredje gången.
10.000 kr fjärde gången plus av med körkortet och man får helt enkelt ta om det.
2018-03-10, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Typiskt argumentation från nån som aldrig tränat upp hjärnan i livet och lärt sig ifrågasätta. Har du klippt navelsträngen till mamma än? :-)

VB ska användas för det den är till för - sidoförflyttning och inte för en massa godtycke. VB i rondell skapar trafikfarliga situationer eftersom den skapar förvirring för de som agerar konsekvent och förnuftigt. Kärringbeteenden i trafiken kan kärringarna ha för sig själva, men att män agerar irrationellt är bara för tragiskt.

Snarare ett typisk exempel på idiotargumentation från dig som försöker vara en tuffing som trot du kan allt bäst själv och att alla som säger emot eller ger klara motbevis ignorerar du.

Jag har kört bil över stora delar av Europa sen 70talet, innehar alla behörigheter på körkortet och har erfarenheter av att köra alla möjliga varianter av fordon i alla skiftande miljöer. Jag tvivlar starkt på att du har nåt väsentligt att lära mig vad gäller bilkörning och trafik.

Som jag redan förklarat så vet sakkunniga inom våra trafikmyndigheter, samt säkerhetsanalytiker etc, betydligt mer om detta än du gör. Och det är också orsaken till att Trafikverket uppmanar körskolorna att fortfarande lära ut VB vid rondellkörning. Likaså anser vägverket att det är lämpligt att använda VB även om det inte är ett krav, därför att det kan underlätta för andra trafikanter då det kan bli tydligare vad en bil ämnar göra.

Samma sak anser Polisen som t o m visat detta på deras FaceBook-sida.

I Norge har man länge varit starka motståndare till att VB i rondeller, men på senare tid så har de börjat inse att VB kan öka säkerheten betydligt och nu rekommenderar även de att man använder VB i rondeller, just för att det kan bidra till ökad tydlighet och därmed ökat flyt och säkerhet då riskerna minskas.

http://www.side3.no/motor/politiet-s...422805040.html

Här kan du klicka i listan till vänster för de olika valen, sen klicka och visa texten.
https://www.vegvesen.no/s/e-lering/6...oringer18.html

Citat:
Bruk av blinklys

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

KÄLLA: https://www.vegvesen.no/trafikkinfor...+rundkjøringer

Så här lär körskolorna ut
https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Citat:
Om jag står och väntar på en lucka i en rondell och det kommer en VB-are som tror att han hjälper genom detta beteende så signalerar det endast att han är totalt IQ-befriad och trafikfarlig (jag håller mig långt ifrån honom för att inte riskera att dras med i en alla de olyckor han och hans gelikar ordnar förr eller senare).

Det som hjälper när man står och väntar på lucka är de som begriper att en rondell INTE är en vägkorsning, och agerar utifrån denna insikt med medföljande logiska körsätt. En som inte blinkar exempelvis, ska jag lämna företräde åt eftersom han ämnar köra vidare i rondellen till han blinkar av åt höger.

Ja du, om du själv har sådana problem att du inte kan tolka och hantera andras VB i rondell så är det ditt problem, många andra är väldigt glada över att många fortfarande fattar att VB kan vara mycket nyttig och viktig i rondeller.

Även om en rondell, ja jag vet att det heter cirkulationsplats, inte definieras som en korsning, så finns det väldigt många rondeller som i praktiken funkar precis som om de vore just en korsning.

Tänk dig en vanlig 4-vägskorsning i nån vanlig håla. I alla tider så har man lärt sig att man ska blinka vänster om man ska svänga vänster i en sådan, eller hur?

Ok, rätt vad det är så görs denna korsning om till en rondell, och den är så pass liten så gräset i mitten blir inte mycket mer än en stor blomkruka med en pinne i mitten, som alla får runda. Denna blomkruka kommer då att stå i mitten där folk i princip inte körde när det var en korsning, alltså en liten ”omkörd” fläck i mitten.

Nu är alltså korsningen en rondell, men har exakt samma fysiska förutsättningar som när den var en korsning. Lika små ytor, avstånd, tvära svängar etc. Dem som i det läget inte begriper att den tidigare lagstadgade VB vid vänstersväng är precis lika viktig nu när det är en rondell, den bör inte ha körkort. För var det farligt att svänga vänster utan att blinka när den var en korsning, för mötande kunde missuppfatta. Så är det lika farligt nu när den är en rondell, för mötande kan missuppfatta. I synnerhet då man inte alltid kan vara säker på att alla kan se om bilen blinkar HB ut eller inte. Och då kan ett aktivt val att VB vara en sak som förtydligar vad man ämnar göra.

Vi alla har garanterat svurit över att nån bil antingen kör höger ut före oss, eller svänger vidare runt framför näsan på oss, utan att blinka över huvud taget. Och kör vi t ex större fordon är det ofta rätt viktigt att så tidigt som möjligt få info om vad andra bilar runt en ska göra, då det kan öka smidigheten enormt mycket.

Jag förstår att du aldrig kommer att förstå detta, menvi vet redan att det kryllar av förare i trafiken som har stora brister i säkerhetstänk och omtanke om andra.
2018-03-12, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
bla bla bla.

Ja du tinnitus. Jag tycker du ska börja lära dig vad våra vägskyltar betyder och sen återkomma när du gjort läxan eftersom du uppenbarligen inte begriper vad vare sig cirkulationsplatsskylten eller väjningsplatsskylten betyder. Dessa definierar vad det är för nåt och hur du ska köra. Detta plus logiskt tänkande leder dig till det rätta målet. kan inte va så svår kunskap att ta in även för en långtradarchaffis.

Gör om gör rätt.
2018-03-12, 19:30
Medlem
Citat:
Ja du tinnitus. Jag tycker du ska börja lära dig vad våra vägskyltar betyder och sen återkomma när du gjort läxan eftersom du uppenbarligen inte begriper vad vare sig cirkulationsplatsskylten eller väjningsplatsskylten betyder. Dessa definierar vad det är för nåt och hur du ska köra. Detta plus logiskt tänkande leder dig till det rätta målet. kan inte va så svår kunskap att ta in även för en långtradarchaffis.

Gör om gör rätt.
Varför är det fel att visa andra trafikanter sin avsikt i god tid?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in